Vraagje over harde schijven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-04 20:55
Ik ben recentelijk begonnen met het opzetten van een mediaserver. Heb nu een 4TB HDD in mijn PC zitten, maar die is bijna vol. Ik wil graag upgraden, en twijfel voor welke opslagcapaciteit ik moet gaan. Ik wil minimaal 12TB. Maar met welke capaciteit krijg je het meeste waarde voor je geld? En waar kan ik het beste kopen?

Uiteindelijk wil ik een externe HDD bay kopen waar meerdere schijven in kunnen, maar het kost teveel geld om dat allemaal in 1 keer te kopen. Wil graag beginnen met een upgrade van mijn 4TB schijf, en dan neig ik naar 12TB, 16TB, of 20TB.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 15:02
Dat kun je toch prima in de Pricewatch vinden? 18/20TB is zit op zo'n €0,016/GB, een betere prijsverhouding ga je bijna niet vinden. En laat je nou ook direct reviews kunnen lezen over de winkels die em aanbieden in de Pricewatch! Met echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Zijn refurbished schijven betrouwbaar? Ze zijn een stuk goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:34

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

g0bledyg00k schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:11:
Zijn refurbished schijven betrouwbaar? Ze zijn een stuk goedkoper
Vanuit de fabrikant wel, vanuit een winkel zou ik niet doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Gezien je het hebt over een mediaserver, heb je ook nagedacht over een NAS? Dat kan een hoop stroom schelen.

En backup ook over nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Wel aan gedacht maar weet niet echt hoe het precies werkt, m’n PC is prima voor nu. Volgens mij verbruikt die niet al teveel stroom.

Backups zijn wel het plan, maar voor nu moet ik ff rustig aan doen met geld, dus dat zal moeten wachten. Ik vertrouw erop dat schijven minimaal een jaar meegaan. En elke schijf die ik in handen krijg check ik eerst altijd met CrystalDisk en de tools van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
g0bledyg00k schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:44:
Wel aan gedacht maar weet niet echt hoe het precies werkt, m’n PC is prima voor nu. Volgens mij verbruikt die niet al teveel stroom.

Backups zijn wel het plan, maar voor nu moet ik ff rustig aan doen met geld, dus dat zal moeten wachten. Ik vertrouw erop dat schijven minimaal een jaar meegaan. En elke schijf die ik in handen krijg check ik eerst altijd met CrystalDisk en de tools van de fabrikant.
En als je 4TB, of straks 12TB, aan data kwijt raakt, omdat je gewoon dikke pech hebt, dan is dat niet erg? Zo ja, dan kan je backups voor later bewaren.

Als het wél erg is, of misschien zelfs héél erg, of heel duur, dan is geen backup(s) hebben geen slimme zet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:46:
[...]

En als je 4TB, of straks 12TB, aan data kwijt raakt, omdat je gewoon dikke pech hebt, dan is dat niet erg? Zo ja, dan kan je backups voor later bewaren.

Als het wél erg is, of misschien zelfs héél erg, of heel duur, dan is geen backup(s) hebben geen slimme zet.
Snap ik maar ik heb nu gewoon geen geld om €500+ te droppen op harde schijven. Een harde schijf stopt niet zomaar met werken, zeker niet als je grondige tests doet en er positief resultaat uit komt. Ik heb wat tijd, het hoeft niet allemaal in één keer.

Bovendien, het merendeel van mijn data is media dat ik weer opnieuw zou kunnen “verkrijgen”… ja, het zou klote zijn, maar niet het einde van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-05 22:43
g0bledyg00k schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:14:
[...]

Snap ik maar ik heb nu gewoon geen geld om €500+ te droppen op harde schijven. Een harde schijf stopt niet zomaar met werken, zeker niet als je grondige tests doet en er positief resultaat uit komt. Ik heb wat tijd, het hoeft niet allemaal in één keer.

Bovendien, het merendeel van mijn data is media dat ik weer opnieuw zou kunnen “verkrijgen”… ja, het zou klote zijn, maar niet het einde van de wereld.
Als je er maar over hebt nagedacht. Je zal niet de erste zijn wiens hardeschijf het onverwachts toch begeeft. Ik zou het er niet op aan durven laten komen. Tenminste, niet met persoonlijke fotos en andere onvervangbare zaken met emotionele waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ik heb dat nog nooit gehad met interne harde schijven eigenlijk. Wel met externe, die 2.5” draagbare “passport” dingen zijn meestal echt troep. Kunnen niks hebben. Maar een goeie 3.5” interne HDD van een betrouwbaar merk die goed uit de tests komt durf ik wel op te vertrouwen. Ik denk dat de meeste gevallen waarin ze “zomaar” stoppen met werken gevallen zijn waar er niet goed gemonitord was en die schijf al achteruit liep qua gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
[...]

Wie heeft het over €500+ :? Koop voor €50 een 2TB schijf en maak daar een backup op van de belangrijkste zaken, en dan is dat in ieder geval iets veiliger.

En 'een harde schijf stopt niet zomaar met werken' is erg naïef gedacht. Dat je nog nooit een harde schijf hebt gehad die opeens gefaald is, betekent niet dat dat niet kan gebeuren. Om het maar niet te hebben over kortsluiting, brand, overstroming, lekkage, inbraak, blikseminslag, malware, virussen en menselijke fouten.

Maar goed, als jij bewust wel geld uit wilt geven aan 12TB nieuwe opslag, maar niet aan backups, dan moet je dat uiteraard helemaal zelf weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Hahn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:59:
[...]

Wie heeft het over €500+ :? Koop voor €50 een 2TB schijf en maak daar een backup op van de belangrijkste zaken, en dan is dat in ieder geval iets veiliger.

En 'een harde schijf stopt niet zomaar met werken' is erg naïef gedacht. Dat je nog nooit een harde schijf hebt gehad die opeens gefaald is, betekent niet dat dat niet kan gebeuren. Om het maar niet te hebben over kortsluiting, brand, overstroming, lekkage, inbraak, blikseminslag, malware, virussen en menselijke fouten.

Maar goed, als jij bewust wel geld uit wilt geven aan 12TB nieuwe opslag, maar niet aan backups, dan moet je dat uiteraard helemaal zelf weten :)
2TB zet geen zoden aan de dijk, al m’n shit is nu al bijna 4TB. Ik wil een 12-20TB schijf die ik van plan ben te gaan vullen, om een backup te maken zou ik er nog eentje moeten aanschaffen. Wordt een duur grapje. Echt belangrijke dingen van emotionele waarde heb ik niet zoveel, en wat ik heb staat ook al op iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
g0bledyg00k schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:18:
[...]

2TB zet geen zoden aan de dijk, al m’n shit is nu al bijna 4TB. Ik wil een 12-20TB schijf die ik van plan ben te gaan vullen, om een backup te maken zou ik er nog eentje moeten aanschaffen. Wordt een duur grapje. Echt belangrijke dingen van emotionele waarde heb ik niet zoveel, en wat ik heb staat ook al op iCloud.
Je gaf zelf aan dat het meeste van je data opnieuw te verkrijgen zou zijn, dus dat is data wat je niet per se hoeft te backuppen. Wat niet te vervangen valt zal vast een stuk minder dan 12TB zijn.

Maar goed, als je gelijk had gezegd dat de belangrijkste zaken al op iCloud stonden, dan hadden we deze discussie niet hoeven hebben ;) (Alhoewel één backup eigenlijk geen backup is :+)

Terugkomend op je originele vraag: meeste waar voor je geld krijg je door te kijken naar de prijs per GB/TB. Deze lijst staat gesorteerd op Prijs / GB, vanaf 12TB. Ontloopt elkaar allemaal amper per GB, dus 12, 16 of 20TB ligt er maar net aan hoeveel je wilt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
Ik wil het liever wel backuppen, het meeste kan ik wel weer vinden maar zou veel tijd en werk kosten.

Maar ja, ik ben niet echt iemand die heul veul foto’s of wat dan ook met emotionele waarde heeft, het meeste daarvan zit in fotoboeken en die liggen ergens bij m’n zus.

Thanks voor de lijst, ga ff kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Een harde schijf stopt niet zomaar met werken, zeker niet als je grondige tests doet en er positief resultaat uit komt.
Een backup is niet alleen voor hardware uitval. Buiten dat een HDD prima stuk kan gaan binnen een paar weken/maanden. Het gebeurt niet vaak maar het is niet heel uitzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0bledyg00k
DukeBox schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:35:
[...]

Een backup is niet alleen voor hardware uitval. Buiten dat een HDD prima stuk kan gaan binnen een paar weken/maanden. Het gebeurt niet vaak maar het is niet heel uitzonderlijk.
Ik denk dat het vrij uitzonderlijk is. Het zou me verbazen als de failure rate van HDDs die "zomaar" stoppen met werken hoger is dan 5%. De meeste gevallen van HDDs die kaput gaan is nog steeds verkeerd gebruik, of in sommige gevallen productiefouten. Er was een Seagate HDD van 2TB of 3TB geloof ik die rampzalig was en heel snel naar de klote ging.

[ Voor 11% gewijzigd door g0bledyg00k op 20-04-2024 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Dat was idd de Seagate 3TB ST3000DM001 versie uit Maleisië.
Onlangs heb ik een aantal 18TB Ironwolf Pro DOA gehad en wat Toshiba HDD's die na een paar weken (herhaaldelijk) uit arrays gegooid werden. Verder eigenlijk weinig uitval van recente (10TB+) HDD's en in onze omgevingen draaien er meer dan 350 24*7.

Pagina: 1