Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipo
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Sinds een jaar heb ik een zonthermisch systeem met twee vlakkeplaat collectoren aangesloten op een 600 liter hygiëne buffervat.

De druk in het zonthermische systeem valt echter compleet (0) weg zodra het donker is of compleet bewolkt en wat kouder weer. Zodra de zon schijnt gaat de druk naar 3,5 a 4 bar.

Het vermoeden was een lekkage op een van de koppelingen. De installateur kan echter niks vinden en stelt dat het normaal is dat de druk volledig verdwijnt in verband met temperatuur verschillen.

Je zou echter zeggen dat als je een gesloten systeem op druk zet, en lekvrij is, de druk constant moet blijveb?

De installateur stelt echter voor om toch het expansievat te vervangen om dingen uit te sluiten. Om lekkage in het expansievat uit te sluiten, heb ik het systeem met een pompunit rond 2200 uur op druk gezet (3,5 bar), poosje gewacht en expansievat dichtgedraaid/afgesloten waardoor deze niet meer onderdeel maakt van het systeem. De volgende ochtend om 7 uur weer gekeken, maar druk stond weer op 0.

De voordruk in het expansievat staat standaard op 2,5 bar, dus je zou zeggen dat het zonthermische systeem dan altijd om minimaal 3 bar moet staan.

Ps: het systeem is meerdere malen langer dan 30 minuten gespoeld met een Resol spoelpomp en er lijkt geen lucht meer in te zitten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Mag de druk compleet wegvallen? Zie ik dingen over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Jipo op 19-04-2024 21:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Compleet wegvallen is niet normaal.
Wel normaal is dat druk verschilt als water opwarmt / afkoelt.

Dus meet de druk wanneer water zelfde temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipo
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Dag @99ruud99 ,

Je zegt, meet de druk wanneer water dezelfde temperatuur heeft, wat bedoel je daarmee?

Ik heb bewust het systeem op druk gezet om 10 uur avonds, zodat het systeem koud is. De sensor in de collector gaf 9 graden aan. Door het pompen ging die logischerwijze omhoog omdat het ook door de zonthermische wisselaar in het buffervat pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Ik vraag me af, als je het koud vult en de temperatuur gaat omhoog, dan gaat druk omhoog.
Gaat hij dan niet het overdruk ventiel gebruiken en de teveel aan druk eruit gooien?

Normaal is daarvoor het expansievat, maar die heb je afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:36
Expansievat zou je, zeker gezien je hem toch buiten gebruik hebt gezet, moeten kunnen controleren. Kieper het vat leeg en schud even, als je wat hoort klotsen is het membraan lek. Door de opening van de aansluiting kan je op het membraan drukken, deze moet behoorlijk stevig voelen. Evt met een fietspomp met manometer zou je hem ook moeten kunnen oppompen als er een ventiel op zit (meen 1bar oid, hangt ook van werkdruk af etc. Flamco heeft goede info hierover). Aan andere kant kost zon vat ook de wereld niet.

Met hoeveel water vul je het systeem voor het weer op druk is?