Advies aankoop nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1992
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb sinds enkele dagen de kans om een nieuwbouw appartement te kopen en de woning lijkt mij erg geschikt voor mij als alleenstaande. De totale woonoppervlakte is 65m2. Ik twijfel alleen of de woonkamer / keuken groot genoeg is.

Ik weet dat de huidige woningmarkt erg krap is en ik van geluk mag spreken dat ik deze kans krijg dit neemt niet weg dat het een grote beslissing blijf.

Wat is jullie mening is de woonkamer / eetkamer groot genoeg voor een persoon om een kleine eettafel met bank in te zetten?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0B69g4X/IMG-0126.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Dat kun je het beste even uittekenen op je afbeelding, dat geeft je het meeste inzicht. Wat voor de ene groot genoeg is, is voor de ander te klein. Dus zelf even puzzelen heb je denk ik heb meeste aan :)

[ Voor 40% gewijzigd door EWK op 19-04-2024 20:11 ]

Hoi!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:05
Ja hoor, zeker weten. Mooie layout ook.

Prima woning, ik zou er lekker voor gaan.

Mijn hoofdslaapkamer is net zo groot als jouw woonkamer maar in het echt is niet zo klein.

Beetje slim indelen en niet een extreem grote bank kopen.

[ Voor 47% gewijzigd door wm1234 op 19-04-2024 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ziet er mooi uit zo.

Nog even 2 tips:

1: kijk of je een verdiep aanrecht blad van 70 CM kan nemen, dit geeft je net wat extra ruimte.

En deel het stuk aan de rechterkant van je woonkamer goed in met een mooie wandkast waar je de tv in laat plaatsen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:05
Zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATvOhLX1vOAMHIrZA7DtzgiFHBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GkWQxKU0dSTwzIy72vrnXiiD.png?f=fotoalbum_large

weet je trouwens wat leuk is aan deze woning, dat alle dingen die normaal vergeten worden of weggemoffeld met gare oplossingen, allemaal een aparte functie hebben.

Bijv. je wasmachine in een eigen ruimte en daar kan je ook mooi je rommel kwijt, zoals stofzuigers etc.

Je hebt een normale hal ipv gelijk in de woonkamer.

Je hebt een extra kamer om thuis te werken of andere hobby's te beoefenen of je klapt de muur door en je hebt een mooie grote slaapkamer, als je die ruimte niet nodig hebt voor kantoor.

Badkamer / wc gescheiden, hoeft je bezoek niet naar je badkamer.

Leuk balkonnetje, als het uitzicht meezit, dan is dat ook leuk.

[ Voor 48% gewijzigd door wm1234 op 19-04-2024 20:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Maar voor een alleenstaande zou ik een eettafel met aan de muurkant een bank nemen zodat je m naar de muur kan schuiven, hou je ook wat ruimte naar de tafel over om je bank niet op de tv te moeten schuiven. Wel leuk appartement met mooi 2 slaapkamers / 1 werk kamer en een slaapkamer.

Of eventueel later nog een kinderkamertje van te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eens met ^. In tekening hierboven staat bank op ~2m van TV. Dat is echt heel erg dicht bij. Tafel tegen de muur gaat het nog steeds niet ruim zijn, maar wel meer ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:04
Ben ik enige het keukenblok niet handig vindt?
De gang komt rechtstreeks op de keuken uit, dus staat erg in de weg.

Voordeel is wel, in beweging passen wasmachine + droogtrommel + vaatwasser.
Daartegenover kan je een opbergrek zetten a la
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VzOhu3hq48sq0kik1gA5eBbQgyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUn0yqTjmUPWg580uBTUyKD8.jpg?f=fotoalbum_large

(Even niet op rommel letten, is oude foto).
Dit kost bij deuropening 30 cm, bij rest 50 cm , is 2m breed in totaal

Je kan ook het ondiepe deel weglaten als je een deur in die ruimte wilt die de ruimte in opent.

Deze stellage kast gaf GIGANTISCH veel opslag, meer dan we ooit konden bedenken. - het gaat hier om de kast + koelkast tegen de muur, als idee.

Daardoor heb je geen koelkast in woonkamer, wat weer extra ruimte geeft (en minder geluid).

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 19-04-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

Klippy

Still Game

Teken het even uit op https://floorplanner.com, dan kan je het ook 3D maken en makkelijk de meubels plaatsen. Geeft je toch wat meer inzicht. Heb ik ook 2x gedaan voor een woning aankoop.

65m², mijn eerste appartement was dat ook ongeveer, maar wel maar één slaapkamer en daardoor meer ruimte voor de keuken. Ik heb daar bijna 13 jaar van mijn leven met plezier doorgebracht, nooit het gevoel gehad dat het te klein was. Ik had genoeg buren die er met twee personen woonden.
De oppervlakte van je woonkamer is oké, maar de keuken op die positie betekent wel dat je eigenlijk altijd in de keuken zit en je alles ziet op je aanrecht. Maar goed, dat is ook niet onoverkomelijk. Je hebt wel als voordeel dat je slaapkamer 2 als kantoortje of hobby ruimte kan inrichten, dat is ook heel wat waard. Dan blijft je slaapkamer en woonkamer opgeruimd en rustig.

De meeste ruimte kan je winnen met een kleinere eettafel. Geen eettafel is ook niks, maar ik had een opklapbare in mijn eerste woning. Iets als dit https://www.ikea.com/nl/n...nenfineer-zwart-50516119/ Die stond normaal strak tegen de muur met 2 stoelen en is groot genoeg om met één of twee personen aan te eten, zeker met één kant uitgeklapt. In het uitzonderlijke geval dat ik meer personen op bezoek had ging die van de muur af, twee kanten uitklappen en kon ik er 2 klapstoelen bij zetten. Eventueel nog een bijzettafeltje. Is iétsje behelpen in dat geval, maar scheelt je veel ruimte bij normaal dagelijks gebruik.

Ik zou er gewoon voor gaan, creatief inrichten (er zijn ook wandkasten waar een tafel uit klapt bijvoorbeeld) en het wordt vanzelf jou plekje. Doorgroeien naar een andere woning kan altijd nog en nieuwbouw ligt niet voor het oprapen.

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 19-04-2024 21:34 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:13
Fox1992 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:06:

Wat is jullie mening is de woonkamer / eetkamer groot genoeg voor een persoon om een kleine eettafel met bank in te zetten?

[Afbeelding]
Ja hoor, dat kan prima. Ik zou wel kijken naar een keuken die wat meer als wandmeubel oogt dan als wit keukenblok, om te voorkomen dat je altijd het gevoel hebt in de keuken te zitten.
Verder zou ik de zichtlijnen zo ruim mogelijk houden. Dus liever vanaf de bank naar buiten kijken dan naar een wand op 2 meter. Met een losse stoel kun je dan altijd nog recht voor de tv zitten als je daar behoefte aan hebt. Hier een globale schets ter verdere inspiratie.
En ik wil je graag de tip geven om bij ikea te kijken hoe zij kleine ruimtes compact inrichten. Daar kun je veel ideeën opdoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYEJSG6ZkhBPKk8TyMLsKnUufj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYhRGEgxteGIUk5C1wsavMR6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:43
Ik had voor mijn huis een blok A3 millimeter papier gekocht. Ik kon net 1:25 op een pagina krijgen. Daarna wat meubels op dezelfde schaal geknipt van wat gekleurd papier en je kan lekker schuiven.

Ik had al mijn kastjes voor de keuken ook apart geknipt (fornuis, wasbak, vaatwasser, etc), kreeg ik ook meteen een beetje een idee hoe groot ik mijn keuken wilde een hoeveel werk ruimte ik echt zou hebben. In deze ruimte zou je bijvoorbeeld ook na kunnen denken over een eiland. Ik zeg niet dat je het moet doen, maar je kan de papiertjes heel makkelijk schuiven in 20 verschillende opstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1992
wm1234 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:13:
Ja hoor, zeker weten. Mooie layout ook.

Prima woning, ik zou er lekker voor gaan.

Mijn hoofdslaapkamer is net zo groot als jouw woonkamer maar in het echt is niet zo klein.

Beetje slim indelen en niet een extreem grote bank kopen.
Erg bedankt voor je mening, ook voor je voorbeeld plattegrond. Ga het zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1992
joke_name schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 20:16:
Ziet er mooi uit zo.

Nog even 2 tips:

1: kijk of je een verdiep aanrecht blad van 70 CM kan nemen, dit geeft je net wat extra ruimte.

En deel het stuk aan de rechterkant van je woonkamer goed in met een mooie wandkast waar je de tv in laat plaatsen
Bedankt voor de tips, ik zal ze om me lijst zeker bij aankoop van de keuken. Het moet zo zijn dat de muur ook 70 cm diep zijn. Anders zal die ten alle tijden uitzetten in het looppad wat mij onhandig lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox1992
Toke_gt schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 00:02:
[...]

Ja hoor, dat kan prima. Ik zou wel kijken naar een keuken die wat meer als wandmeubel oogt dan als wit keukenblok, om te voorkomen dat je altijd het gevoel hebt in de keuken te zitten.
Verder zou ik de zichtlijnen zo ruim mogelijk houden. Dus liever vanaf de bank naar buiten kijken dan naar een wand op 2 meter. Met een losse stoel kun je dan altijd nog recht voor de tv zitten als je daar behoefte aan hebt. Hier een globale schets ter verdere inspiratie.
En ik wil je graag de tip geven om bij ikea te kijken hoe zij kleine ruimtes compact inrichten. Daar kun je veel ideeën opdoen.
[Afbeelding]
Bedankt voor je feedback en voor de voorbeeld layout. Ook voor de bevestiging dat 65m2 genoeg is kwa oppervlakte voor een appartement. Een kleine eettafel tegen de muur was ook zeker al een idee wat ik ook al had.

[ Voor 3% gewijzigd door Fox1992 op 20-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:13
Fox1992 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:41:
[...]
Bedankt voor je feedback en voor de voorbeeld layout. Ook voor de bevestiging dat 65m2 genoeg is kwa oppervlakte voor een appartement. Een kleine eettafel tegen de muur was ook zeker al een idee wat ik ook al had.
Graag gedaan. Het is vooral ook de kunst om het niet te vol te zetten en vooral functies te combineren om ruimte te besparen. Zo kun je volstaan met een bank en je eettafelstoelen bijschuiven als je visite hebt. Keukenkasten die tot het plafond doorlopen bieden heel veel extra bergruimte, een tafel die je in een handomdraai kunt vergroten of verkleinen is in zo’n appartement heel handig, zeker als je vaak met 1-2 mensen aan tafel zit.
Je zou in plaats van een eettafel ook een barretje bij het raam kunnen maken en een tafel ergens in de berging/werkkamer parkeren voor als je visite hebt. Mogelijkheden genoeg, dus durf creatief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:55
Laat je niet te veel lijden door "oh dit moet" en "oh grote kans". Als het niet goed voelt heeft dat een reden. De indeling, al is het zeker goed om over na te denken, kom je vast wel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:10
Ook ik kan je aanraden om qua meubels creatief te denken. Als alleenwonende die niet van koken voor groepen houdt, heb ik geen volwaardige eettafel nodig. Ik heb een wat grotere woonkamer/keuken (30 m2), maar kocht een compacte bistrotafel van 90x90 omdat ik geen groot obstakel wilde tussen keuken- en woonkamergedeelte. Hij staat op dezelfde plek als de bank op @Toke_gt's afbeelding. Zorgt voor een ruimtelijk effect, en er kunnen als het moet toch 3 à 4 mensen knus dicht bij elkaar zitten.

Als ik ooit per ongeluk meer eters heb, zet ik er wel een uitklaptafeltje naast ofzo. Uitschuifbare tafels zijn trouwens ook een mooie ruimtebesparende optie.

edit: Ik kocht ook expres een klein formaat bank met ronde hoeken. Zulke keuzes doen ertoe. Mijn ervaring is dat een ruimte snel 'voller' voelt dan ik dacht. En dat wat meer ruimte om comfortabel rond te lopen/bukken/stofzuigen/kasten te openen etc altijd fijn is.

[ Voor 16% gewijzigd door Randfiguur op 20-04-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
IKEA heeft tafels die heel gemakkelijk uitklapbaar zijn. Heb er zelf een, ideaal spul. Normaal 4 zits, als er gasten komen gelijk 2 plekken erbij. https://www.ikea.com/nl/n...are-tafel-eiken-70340812/

I have stability. The ability to stab.

Pagina: 1