Reële prijs vervangen elektra gehele huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannivV
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo,

Wij hebben een jaren '50 huis gekocht waarbij de elektra in het gehele huis vervangen moet worden (bedrading, wandcontactdozen, nieuwe groepenkast, etc.).

Het huis heeft een oppervlakte van 152 m2.

De huidige stroompunten worden aangehouden qua hoogte/plaats, maar op enkele kamers worden er nog een aantal punten bij gemaakt. Enkele wandcontactdozen worden dubbel gemaakt.

Nu hebben wij een elektriciën laten komen kijken (ZZP) die inschat dat hij er 100 à 130 uur voor nodig zal hebben met een uurtarief van €50,- exclusief BTW.

Qua aanlegkosten zitten we dus al op een €5000 à €6500 exclusief BTW.
Daarnaast komen dus nog de kosten voor materiaal.

Als ik bijvoorbeeld hier kijk, staat er:

Complete woning - Aanleggen van elektra in een complete woning, inclusief werkzaamheden als stopcontacten aanleggen , het vervangen van de meterkast en het aansluiten van een aardlekschakelaar voor €5000,- gemiddeld incl. materiaal, montage en btw.

Is dit realistisch of hebben wij simpelweg een dure elektriciën laten komen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag, alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:18
Één offerte is geen goede vergelijking. Ik zou eerst meer offertes opvragen voordat je gaat vergelijken. Iedere situatie is anders, daar valt weinig voor de vuistweg over te zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zo een 2e offerte opvragen om te vergelijken.

De gemiddelde prijs die ze op jouw link aangeven zal niet per se uitgaan van een jaren '50 woning. Standaarden waren toen anders, en het zou me niets verbazen als dingen nog niet zo netjes in leidingen lagen als je bij nieuw bouw hebt. Dat duwt de prijs natuurlijk al heel snel een stuk omhoog. En voor dit soort dingen naar gemiddelde prijzen kijken op websites zegt vaak weinig, ik heb nog nooit meegemaakt dat het niet een stuk duurder werd eigenlijk, omdat er toch altijd extra werk bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Doet hij het in zijn eentje of heeft ie hulp? Het is hoe dan ook lastig om zonder beeld een inschatting te maken of het redelijk is, het uurtarief is in ieder geval gangbaar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 20:23
Wij hebben in 2020 de volledige benedenverdieping (85m2, 4 extra punten, 3 wdc's vergroten en coax + utp verleggen) en de meterkast + uitbreiding laten doen voor ongeveer een 3600 excl wandmateriaal maar incl btw en draad.

Is het goedkoop, nee, is je offerte (te) duur.... lastig te zeggen. Goede electriciens zijn "schaars" en eentje die tijd heeft toch wel. Dit weten ze en prijzen ze naar.

Maar wetende dat voor ongeveer een 10.000 euro all in al je elektra weer in order is, er geen beunwerk van de vorige bewoners/ hun beunhaas meer in zit zou het mij wel waard zijn. Zeker gezien de zaken die mijn electricien mij heeft laten zien tijdens de renovatie.

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik denk dat die genoemde 5k inclusief arbeid en materiaal sowieso niet realistisch is.

2 tot 3 weken lijkt me een redelijke inschatting obv de tijd die ik zelf hieraan heb besteed.

Komt materiaal nog bij, ligt een beetje aan de merken en uitvoeringen maar dat gaat minimaal 2-3k zijn die er nog bijkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
€50 p/uur is niet duur voor een goede elektricien. Ik denk dat je meer gaat schrikken van de materiaalprijs.

Hier was alleen al het vervangen van alleen de stopcontacten en schakelaars rond de €600. Tel daarbij een nieuwe meterkast, kabels etc. bij op en je loopt denk ik snel naar de €2000.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiannivV
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Bedankt voor jullie snelle reacties.

Hij doet het in zijn eentje, het fijne is dat hij op korte termijn al wat werkzaamheden tussendoor kan doen gezien hij nog andere projecten heeft.

We hebben hiervoor al een offerte gehad van een aannemer: "Electro werkzaamheden € 15.647,50 excl btw"
Dit leek ons in ieder geval iets teveel van het goede. Moet ik wel bij vermelden dat echt álles opgenomen is wat je bedenken kunt (zie lijst onderaan).

Mocht alles rond de 10k komen, dan lijkt het me nog mee te vallen in vergelijking met onderstaande.
Electro werkzaamheden € 15.647,50 excl btw

Zolder
3x loze leiding
1x stopcontact voor ventilatie

Badkamer
4x spot leveren plus monteren
1x dubbel stopcontact boven wastafel
1x aansluitpunt led nis
1x aansluitpunt achter spiegel
1x stopcontact voor elektro radiator
2x schakelaar voor verlichting
1x diverse aardes volgens nen1010

Slaapkamer groot
3x dubbel stopcontact algemeen
1x tv kabel incl stopcontact
1x schakelaar plus stopcontact
1x aansluitpunt plafond

Kastenkamer
1x tv kabel incl stopcontact
1x schakelaar plus stopcontact
1x aansluitpunt plafond

Kantoor
2x dubbel stopcontact algemeen
1x utp cat6
1x schakelaar
1x aansluitpunt plafond

Hal
3x schakelaar verlagen boven
1x aansluitpunt plafond boven
1x aansluitpunt plafond onder
2x schakelaar verlagen onder
1x schakelaar verlagen onder

Toilet
1x schakelaar
1x spot leveren plus monteren

Groepenkast
1x hager viioson 24modules
1x hager hoofdschakelaar
3x hager aardlekschakelaar 1fase 30ma
10x hager groep 16a 1fase
1x hager fornuisgroep 2x16a 1fase
1x montage volgens nen1010

Keuken Woonkamer Eetkamer
1x electra keuken volgens keukentekening
2x dubbel stopcontact boven werkblad
2x doos voor schakelaars
1x drie voudigstopcontact tv
1x utp cat6 tv
1x coax coca 799 tv
1x lichtpunt plafond
3x spot leveren plus monteren erker
2x slv rail verlichting zwart incl spots leveren plus monteren

Aanbouw
4x dubbel stopcontact algemeen
2x schakelaar voor verlichting
2x lichtpunt plafond

Algemeen
1x diverse checken ivm oude draden
1x isolatie weerstands meeting volgens nen1010
1x aarde meeting volgens nen1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:46
Materialen kun je zelf al uitrekenen via bv elektramat.nl om daar een beeld van te krijgen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vond het meevallen, ook omdat hij eerst alle bestaand ellende in kaart moet brengen.

Twee jaar geleden met BAM gesproken om netwerk en stroom te veranderen in ons nieuwbouwhuis... Bij 8500€ zijn we maar gestopt met rekenen en heb ik het zelf gedaan. En dat in een huis waar ze het exact (zouden moeten) kunnen voorspellen.
Stopcontactje erbij? 150€ (oid), groepje erbij? 200€ (oid)
Wil je dan iets mooiers dan random BAM bagger? Jammer joh.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Ik ben elektricien in loondienst, in een 70 jaar oude woning zou ik dit niet van te voren kunnen bepalen; wie weet wat je aan verborgen gebreken tegenkomt: verbouwing op verbouwing? verborgen lasdozen? verstopte of kapotte elektra buizen? enzovoorts.
Op zo'n klus wil dan per uur betaald krijgen, anders niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:56
Het hangt er heel erg van af hoe het nu is ingericht.
Mijn jaren '50 woning had 2 groepen waar de hele woning op zat. Om dat naar de huidige maatstaven op te waarderen moest er heel wat gedaan worden aan nieuwe leidingen en centraaldozen aanleggen voor de extra groepen.

Op de nieuwe groepenkast na heb ik alles zelf gedaan, dus geen idee wat het zou hebben gekost bij uitbesteding.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:45
natural colour schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:57:
Ik ben elektricien in loondienst, in een 70 jaar oude woning zou ik dit niet van te voren kunnen bepalen; wie weet wat je aan verborgen gebreken tegenkomt: verbouwing op verbouwing? verborgen lasdozen? verstopte of kapotte elektra buizen? enzovoorts.
Precies. Dat kan echt overal misgaan of juist meezitten.

Ik tel iets van 54 eindpunten in de lijst hierboven. Plus nog stuk of 10x doorlussen van centraaldozen. Plus groepenkast.

Ik zou voorstellen om 1) zelf de materialen uit te zoeken qua schakelmateriaal en groepenkast die de electricien desgewenst zelf mag leveren met redelijke marge. En 2) op uurbasis te werken met evt 3) zelf mee te helpen invoeren/trekken waar nodig. Als de zooi niet soepel doorloopt helpt een tweede paar handen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoboTom
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 03-05 15:06
Als je kosten wilt besparen kun je ook zelf draden trekken. Geen rocket science en scheelt veel uren. Dan laat je het aansluiten aan de expert

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:09
Jaren 50, dan zitten er mogelijk nog stalen buizen in? Die wil je ook niet laten zitten.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:37
Hier is niks zinnigs over te zeggen zonder het zelf te hebben gezien of veel foto's. En wat gaat hij precies doen? Ook buizen infrezen (waarin , ook beton?), weer netjes dicht smeren enz? Want dat is een heel ander verhaal dan alleen wat nieuwe bedrading trekken.

Daarvan gesproken, het materiaal is inderdaad ook niet goedkoper geworden. Er gaat al snel honderden meters aan koperdraad x4 kleuren in, setje van 100m alle kleuren is €150 (is alweer gedaald, het heeft ruim boven de €200 gezeten bij de goedkoopste webshops). Per aansluitpunt (enkele wcd, schakelaar e.d.) ook ergens €10-20 inkoop. Dimmers nog een stuk duurder. Het telt best op.

€50/u mag je voor in je handjes knijpen.

Aantal geschatte uren niks zinnigs over te zeggen zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
Lijkt mij persoonlijk geen gekke prijs om eerlijk te zijn. Een heel huis 150 m2, is best wel veel werk. Ligt eraan hoeveel je zelf/wil kan doen en of je het ervoor over hebt.

Wat hier al eerder is benoemd, kan je zelf ook kabels trekken, dat is ook niet zo lastig als je het truc'je door hebt en zelf wat goede spullen hebt gekocht, zoals een striptang, trekveer etc.

Stopcontacten aansluiten is ook niet zo lastig, meeste systemen werken tegenwoordig met een soort inschuif/kliksysteem en electra doorlassen is met lasklemmetjes ook vrij makkelijk.

Groepenkast zou ik wel laten doen.

Overigens zie ik bij je aannemersofferte niet het vernieuwen van alle bedrading, alleen het checken dus dat komt er dan nog bovenop?

[ Voor 10% gewijzigd door wm1234 op 19-04-2024 19:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 22:50
guido66 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:02:
Jaren 50, dan zitten er mogelijk nog stalen buizen in? Die wil je ook niet laten zitten.
En in die stalen buizen met katoen omwikkelde electradraden. Ik geef je groot gelijk het allemaal in 1 keer aan te laten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En wat als, zoals in mijn jaren 80 woning, sommige buizen net niet meer aan elkaar zitten en je er geen trekveer doorheen kunt krijgen? Dan ben je uren aan het klooien om de boel weer in orde te krijgen, moet je beton staan hakken om de leiding vrij te maken en aan elkaar te zetten voordat je weer verder kunt met draad trekken. Die uren moet je ook rekenen... Als dat soort tegenvallers meegenomen zijn in de prijs dan ben je niet duur uit. Het nadeel van dat soort gevallen is dat je het nooit vooraf kunt zien, dat soort stommiteiten zit alleen ergens in het beton van je woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
GiannivV schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:39:

De huidige stroompunten worden aangehouden qua hoogte/plaats,
Dat zou ik dus echt NOOIT doen bij de hoeveelheid werk die je toch al van plan bent.
Geeft de hele elektra-installatie voor mij meteen al zo’n “mwoah, half-half gerenoveerde” uitstraling.

Als ik dit zie bij gerenoveerde huizen, met allemaal nieuw schakelmateriaal, krijg ik meteen het gevoel dat alles alleen maar oppervlakkig aangepakt is. Vraag ik me af wat er allemaal nog meer niet gedaan is.

Ik gok dat je huidige schakelaars dan op een hoogte van zo’n 150cm zitten, en veel stopcontacten op iets van 120cm of zo?
Wil je die stopcontacten dan echt allemaal zo hoog in het zicht blijven houden? Met een ethernetinbouwdoos ernaast in de woonkamer of zo?

Bij moderne installaties zitten de schakelaars op zo’n 105-110cm hoogte, en de stopcontacten bijna allemaal hooguit zo’n 30cm boven de grond (muv ruimtes met wasmachine, technische ruimte, keuken enz.)

Los van dat het er veel moderner uitziet, is het vaak ook nog veel praktischer.

En als je zoveel werk gaat laten doen (nieuwe wcd’s leggen, dus diverse nieuwe leidingen infrezen… alle bekabeling vervangen… overal, letterlijk elke doos moet nieuw ingefreesd worden, want in de jaren 50 waren er niet de inbouwdozen die we nu gebruiken),
dan is het ook niet zoveel werk om het meteen op de huidige gebruikte hoogte te laten installeren.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13
guido66 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:02:
Waarom eigenlijk niet? Ik heb ook nog wat stalen buizen zitten, maar het zit er al 70 jaar, waar kun je problemen mee verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als bedrading bloot komt te liggen ... die stalen buis geleidt best goed ;).

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zijn de bestaande dozen geschikt om gemakkelijk op verder te borduren.. Of moeten deze er ook uit.

Ennzo nog wel meer dingetjes..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:52:
Als bedrading bloot komt te liggen ... die stalen buis geleidt best goed ;).
Zit als je mazzel hebt zit op elke buis een keurig kema keur stickertje.
Althans dat was hier wel zo.
Mooi stalen koppeldozen etc..
Mooi spul met groen rood grijs kabel..

Ik heb alles er toen uit getrokken.
Alles nieuw en idd de wandcontactdozen 20 cm boven de plint. Snoeren hangen toch altijd naar beneden.
Bij bijna elke lichtschakelaar heb ik ook een wcd, makkelijk met stofzuigen hoef je niet te bukken voor die stekker.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@GiannivV
Wat voor werkzaamheden ga je in de woning nog meer doen?
Want als je de vloeren, muren en plafonds ook moet aanpakken is het wellicht handig om direct nieuwe buizen etc aan te leggen.

En wat kan jezelf doen? Op basis van een goed ontwerp kan je prima een hoop electra zelf trekken en aanleggen. De elektricien laat je dan enkel de kritische punten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:09
Wij hebben het in ons vorige huis (jaren '70) grotendeels zelf gedaan.
Bedrading vervangen, overal aarde, stopcontacten omlaag.

Geen stalen buizen uiteraard, dat scheelt. Maar het is goed te doen. Ik had er vantevoren ook geen kennis van. Groepenkast hebben we destijds wel laten doen.

Breng alles goed in kaart en gebruik goede spullen (Donne draad, Wago klemmen, Knipex tangen, a-merk schakelmateriaal zoals bijv. Gira).

Op sandervunderink.nl kan je relatief goedkoop aan goede spullen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 13:47
Als je van die prijs schrikt, moet je eerst goed in kaart brengen wat je allemaal zelf kunt doen. Kabels trekken en dergelijke kost heel wat tijd als je het niet vaak doet, maar kan wel veel geld schelen als je het zelf doet. Ik vind het al knap dat de beste man een uren range durft te geven zonder alles eerst heel goed na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
:?
Als je alles eruit schopt, oftewel je begint gewoon opnieuw zou ik niet weten waarom je het niet zou kunnen afprijzen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
ybos schreef op zondag 21 april 2024 @ 18:59:
[...]

:?
Als je alles eruit schopt, oftewel je begint gewoon opnieuw zou ik niet weten waarom je het niet zou kunnen afprijzen :?
Bij een totale renovatie van een oud huis dus renovatie van vloeren, muren, plafond, nieuwe tegels in badkamer enzovoorts... ja dan kun je wel een prijs vóóraf berekenen.
Als je dán een tegel kapot boort maakt het niets uit, maar bij renovatie verdampt mogelijk je projectwinst; probeer maar eens identieke tegel te vinden + een tegelzetter.
Om die reden doet het installatiebedrijf waar ik werk geen renovatie alleen maar nieuwbouw.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:32
GiannivV schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:01:

Moet ik wel bij vermelden dat echt álles opgenomen is wat je bedenken kunt (zie lijst onderaan).

Mocht alles rond de 10k komen, dan lijkt het me nog mee te vallen in vergelijking met onderstaande.

[...]
Alles opgenomen wat je je kunt bedenken vind ik persoonlijk eigenlijk bijzonder mee/tegenvallen.

Sowieso vind ik het wat lastig te achterhalen wat er nu exact gaat gebeuren. Maar het type aansluitpunten vind ik persoonlijk anno 2024 opvallend.

Een beschreven groepenkast, ik neem aan ook een stopcontact binnen de meterkast?

Een kantoor met een totaal van 4 stopcontacten. Sure, een deel verplaats je binnen een verlengbak. Maar persoonlijk vind ik een totaal van 4 krap voor een ruimte met dusdanige bestemming. Op het moment dat je er met de stofzuiger aan de slag wilt, zul je vermoedelijk een stopcontact in een andere kamer zoeken.

Een totaal van 2 CAT6 aansluitingen in de woning. Waarom niet een paar extra voor access points? Waarom niet CAT6 naar iedere TV? Ook al is de wens er nu niet, mogelijk dat je over 5 jaar wel Netflix op de slaapkamer wilt met stabiele verbinding.

Daarnaast zie ik veel schakelaars, inclusief een aantal verhogen/verlagen van deze. Kosten voor leidingen verleggen zijn vaak relatief hoog doordat dit veel tijd in beslag neemt. Ter overweging over te stappen naar een moderner alternatief, zoals Philips Hue of equivalent product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:26
35 jaar ervaring als elektricien en echt niemand kan je een antwoord geven zonder jouw specifieke situatie te kennen. Jaren 50 kan stalen buis en stenen muren zijn, en dan is dat bedrag echt een schijntje als je een nieuwe inbouw installatie wilt en zou 2 weken vrij rap zijn. Het kan ook zijn dat je goede PVC buizen al overal heen hebt lopen en misschien zelfs met geluk al een centraaldoossysteem. En dan kan het al een heel stuk sneller en klinkt 2 week werk mij als een echte bovengrens in de oren.

Daarnaast ken ik de monteur niet, sommigen doen precies wat de klant wil, en anderen denken heel erg mee en raden je ook verstandige dingen aan. Misschien in jouw geval kun je met het uitgeven van 1000,- aan automatisatie wel 2.000,- op de installatie besparen en heb je een veel "moderner/flexibeler" huis. (hoewel die automatisatie sneller vervangen moet worden dan de bedrading en analoge schakelaars)

[ Voor 28% gewijzigd door Groningerkoek op 21-04-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
In degelijk geval heeft de vakman 3 keuzes:
- Uurprijs rekenen: best voor zowel klant als vakman; maar lastig omdat de prijs enorm kan variëren en je maar moet hopen dat de vakman doorwerkt.
- Goed vooraf onderzoeken hoeveel werk het wordt: grootste kans op correcte prijs maar de vakman moet veel tijd (=geld) investeren zonder enige zekerheid dat ie dat kan recupereren.
- Ruim inrekenen, winst voor vakman als het vlot gaat, winst voor klant als er veel problemen zijn. Dit is de optie die drukke vakman vaak kiest, hopend op vlot werk waardoor hij snel klaar is, klant blij dat het zo vlot ging, en flinke winst (die in spaarpotje kan voor als er een tegenslag is).

Als je zelf tijd heb, en wellicht toch aan een flinke verbouwing begint: is het geen optie dit zelf aan te pakken? Als je in België woont, ga naar een lokale Easykit of Sack die alles voor je berekenen, materiaal leveren, gratis les geven, en je begeleiden bij het zelf doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:53

heuveltje

KoelkastFilosoof

In mijn jaren 50 huis zouden tijdens een kleine renovatie ook "even" een extra groep naar boven getrokken worden voor zonnepanelen. Die geplande 2 uur ofzo. Werden uiteindelijk bijna 2 dagen.

De Loze leiding kregen ze niks doorheen. de 2e leiding naar de zolder bleek niet uit te komen waar deze verwacht werd. En vervolgens bleek de aarde boven ook los te hangen van de aarde beneden. Er bleek uiteindelijk ergens een centraaldoos ergens in de vloer van de bovenverdieping ingemetseld te zijn, met daarin een kapot koppelblokje.

Mijn punt, het kan zeer lastig zijn om te voorspellen hoe lang je met zoiets bezig bent.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo allemaal,

Ik kwam niet meer op mijn huidige account, maar inmiddels heb ik weer toegang.
Account waarmee ik dit topic heb gestart is nu geblokkeerd.

On-topic: Bedankt voor jullie reacties. Vandaag hebben we de offerte ontvangen: ~ €10.500 inclusief BTW.
We hebben de mogelijkheid om het in zijn geheel zwart te laten doen, ongeveer een €8700 euro in totaal inclusief materialen.

Ik ga ervan uit dat dit wellicht voor ons beter is in plaats van om het per uur af te handelen? Met het oog op eventueel veel meer werk dan de 100-130 uren die de elektricien denkt nodig te hebben? Blijft natuurlijk altijd een gok

[ Voor 6% gewijzigd door Uhmazing op 24-04-2024 01:40 ]

Pagina: 1