Bomen op erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 14:07
Hallo allemaal,

De afgelopen 2 jaar ben ik bezig geweest met het verbouwen van m'n drive-in woning. Het is nog steeds een flink project, maar ik zit nu op een punt dat ik af en toe ook even een dag rust kan pakken. Met het lekkere weer zitten m'n vriendin en ik dus vaker buiten. Zo ook afgelopen week. Echter, onze achterburen hebben hun tuin in de zomer hermetisch afgesloten met bomen. Deze worden elk jaar gesnoeid, moet ook wel, want de takken groeien als kool en zijn binnen een paar maanden tot een meter lang, vol bladeren. We hebben er de afgelopen 2 jaar geen probleem van gemaakt omdat we bijna nooit in de tuin zaten, maar nu we dat wel meer doen, zitten we ermee dat die bomen toch wel erg hoog zijn. Sterker nog, volgens de wetgeving mogen ze er volgens mij niet eens staan (staan direct op de erfgrens, niet op 2 meter afstand. Daarnaast zijn ze zo'n 4 meter hoog, wat ver boven de schuttinghoogte (2 meter) is.

Ik vraag me af hoe jullie dit zouden aanpakken. Alle vorige bewoners van ons huis hebben er blijkbaar nooit een probleem van gemaakt, maar we merken dat de zon snel weg is uit onze tuin. Als ik luchtfoto's bekijk, lijken de bomen er nog geen 20 jaar te staan, dus geen verjaring. Maar zelfs als het verjaard zou zijn, mogen we dan toch nog iets zeggen over de hoogte? En wat zouden mogelijke oplossingen zijn zonder burenruzie te krijgen? We vinden de bomen an sich niet erg, het is best mooi als ze groen zijn, maar ze nemen zo ontzettend veel zon weg... Zou het veel schelen in de zomer als er een halve meter vanaf wordt gezaagd?

Ik vraag het hier maar even, omdat ik een zacht ei ben wat betreft mensen aanspreken, zeker als het je achterburen zijn en je er nog jaren woont. We kunnen het verder goed met ze vinden, maar het zijn wel wat oudere mensen, een stel waarvan ik een beetje het gevoel krijg dat alles oké is zolang je op één lijn ligt, maar ze toch minder vriendelijk worden als ze tegengewerkt worden, zeker door "jonge snotneuzen" die net in de buurt wonen haha. Maar goed, ik hoor graag hoe jullie er tegenaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrrh9jyhHS-5XdtphOcFMhN_N6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB4KtenYMOunPyyARrQaYter.jpg?f=fotoalbum_large

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Even voor mijn beeld. Deze bomen stonden er al toen je het huis kocht? En gezien het type boom waren ze toen ook al van dit formaat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
dit zijn leibomen die mogen wel tot aan de erfgrens normaal.

heb je er zoveel last van? zo lelijk zijn ze toch niet? Of geven ze gigantische bladerhoeveelheid in jullie tuin?

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:26

Roozzz

Plus ultra

Elsa had daar een liedje over: Let it go.

Waar heb je nu effectief last van, dat je niet kon weten toen je er kwam wonen?

Anyway, ik ga alvast de popcorn halen voor dit pareltje in de dop van een Tweakers topic. _O-

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien eerst eens aankijken of ze in de zomer nog steeds zoveel zon weg nemen? Het zijn nu de eerste lekkere dagen, waar je weer wat buiten gaat zitten, maar de zon staat natuurlijk nog niet heel hoog in deze tijd van het jaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-10 20:12

pistole

Frutter

Tja, knoop het gesprek aan en geef aan dat het voor jullie vervelend is dat de zon snel weg is.

Andersom geredeneerd: is het alleen een probleem in het voor- of najaar met laaghangende zon? Want in de zomerse maanden staat de zon een stuk hoger en mogelijk minder last? Wat is de oriëntatie van jullie tuin t.o.v. de buren (zuid, west, etc.)?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
theHoff schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:10:
Even voor mijn beeld. Deze bomen stonden er al toen je het huis kocht? En gezien het type boom waren ze toen ook al van dit formaat?
Yes, ze stonden er al, ongeveer even hoog, maar in de winter, dus destijds geen zicht gehad op hoe vol ze zouden worden 😅

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:57
Ik zou eerst ff m’n verbouwing afmaken voor ik zou komen ‘zeuren’ over iets wat er al stond voor ik het huis kocht.
Je veroorzaakt nu waarschijnlijk al 2 jaar af en aan hinder voor je buren als gevolg van je verbouwing, dus qua good will zit je niet echt op een goed moment ;) .

Daarnaast is dit misschien, zoals eerder opgemerkt, een probleem voor het vroege voorjaar en najaar en verder niet. Ff een jaartje kijken hoe het gedurende het jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-10 12:28
Orion84 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:10:
Misschien eerst eens aankijken of ze in de zomer nog steeds zoveel zon weg nemen? Het zijn nu de eerste lekkere dagen, waar je weer wat buiten gaat zitten, maar de zon staat natuurlijk nog niet heel hoog in deze tijd van het jaar.
Dit zou ik doen, en dan als er na de zomer echt last van hebt gewoon een keer over praten. Zo van, die bomen houden best veel zon uit onze tuin. zouden die wat lager teruggesnoeid kunnen worden?
En als ze daar niet in mee gaan dan los laten, ze stonden er al toen je t huis kocht.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Niemand heeft recht op zon heb ik ooit bij de rijdende rechter gehoord.
Inderdaad na de verbouwing gewoon rustig praten/vragen en zo niet, jammer.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Exigence

dnkroz

Buren hebben wel smaak, mooie leibomen, die waarschijnlijk precies doen waar ze voor bedoeld zijn (zonwering). Daar kun je niet zo een halve meter vanaf zagen. Persoonlijk vind ik het prachtig, maar dat doet er natuurlijk niet toe.

En kijk ook even je APV na. In veel plaatsen mogen bomen veel dichter tot zelfs op de erfgrens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:21
99ruud99 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:10:

heb je er zoveel last van? zo lelijk zijn ze toch niet? Of geven ze gigantische bladerhoeveelheid in jullie tuin?
Nee hoor, leibomen vormen meestal geen uitzondering; https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:GHSHE:2014:174

Of het moet specifiek zijn opgenomen in de APV.

Verder zien deze bomen er goed verzorgd en onderhouden uit. Ik zou het ook even aankijken wanneer de zon wat hoger komt te staan. Zonde om hier een probleem van te maken, eerlijk gezegd.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

De eekhoorn op de foto zal je ook dankbaar zijn als ze mogen blijven staan :9

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 19-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Even voor de duidelijkheid, ze hoeven echt niet volledig weg, we vinden ze zelf ook mooi en bladeroverlast is ook geen probleem. Het is alleen de vraag of we mogen "eisen" dat er wat vanaf gaat, want er ontstaat echt een dikke haag aan bladeren als de takken eraan zitten. Tuin ligt zuid-west trouwens.

Maar ik zal inderdaad eens afwachten tot de zomer voordat we er iets mee doen (of niet), misschien iets te voorbarig topic aangemaakt.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Gezien de dikte van de takken zijn het uitstekend onderhouden bomen, waar je voor wat betreft aanzicht en bijvoorbeeld geluiddempende werking een hele zomer genot van hebt.
Het alternatief is toch dat jij & huisgenoten geen groen bladerdek met eekhoorn zien maar buurmuren, -schuren en de nokdaken daarvan met bijderzijdse privacy = nul.
Wedervraagje, wat is jouw definitie van 'ouder stel' - ik ben > 65, val ik daar al onder?

[ Voor 11% gewijzigd door DeBolle op 19-04-2024 16:32 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja, wettelijk gezien mag het niet. De hoogte mag wel maar dan moet de afstand t.o.v. erfgrens groter.
Ik heb zo'n beetje dezelfde situatie (nooit over nagedacht, kwam er te laat achter). Gelukkig vinden mijn buren het niet erg. En de schaduwval in de zomer valt ook erg mee als de zon hoger staat.

Heb je liever een boom op 2 meter afstand van 10-15 meter hoog die je hele tuin in de schaduw zet? Want dat is geheel volgens de regeltjes.

Tenslotte, mooi dat er mensen zijn die nog wat groen tussen al dat steen / beton houden :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 19-04-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
Exigence schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:17:
Buren hebben wel smaak, mooie leibomen, die waarschijnlijk precies doen waar ze voor bedoeld zijn (zonwering). Daar kun je niet zo een halve meter vanaf zagen. Persoonlijk vind ik het prachtig, maar dat doet er natuurlijk niet toe.

En kijk ook even je APV na. In veel plaatsen mogen bomen veel dichter tot zelfs op de erfgrens.
Zonwering bij de buren dus en niet bij hun eigen woning, waar ze meestal voor gebruikt worden.
Je kunt bij deze bomen prima de bovenste laag eraf zagen in de winter. Van het voorjaar bot ie gewoon weer uit alsof er niks gebeurd is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ottie93
Cheesy schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:32:
Heb je liever een boom op 2 meter afstand van 10-15 meter hoog die je hele tuin in de schaduw zet? Want dat is geheel volgens de regeltjes.
Zo had ik er nog niet naar gekeken haha. Dat zet het wel in een ander perspectief :P
DeBolle schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:29:
Wedervraagje, wat is jouw definitie van 'ouder stel' - ik ben > 65, val ik daar al onder?
In die categorie vallen zij ook ja 😅

[ Voor 26% gewijzigd door Ottie93 op 19-04-2024 16:36 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Leibomen zijn nogal wat werk om ze in toom te houden en netjes te snoeien.
Zo te zien heeft de buurman groene vingers en er jaren over gedaan om ze zo mooi te krijgen.
En dan wil jij gaan eisen om van het levenswerk van je buurman een meter af te (laten) zagen?
Hetgeen onvermijdelijk gaat leiden tot een breuk in de verstandhouding die je tot nu toe had.
Het is maar wat je liever hebt, een beetje schaduw in de steeds heter wordende zomers of buren die je nooit meer aankijken. Bovendien, wat hogere bomen brengen biodiversiteit in tuinen, o.a. vogels zijn er blij mee.
En het blad is een uitstekende bodemverbeteraar in de borders van je tuin.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb vergelijkbare leibomen (ook lindes) staan in mijn tuin. Deze stonden er al, en veroorzaakten naar mijn smaak overlast bij de achterburen. Mijn eerste reactie was: er uit.

Even over nagedacht, en toen hebben we ze een metertje lager afgezaagd. Onder het mom van: zoals ze nu zijn kan écht niet, dus desnoods is het jammer van de boom.
Ze hebben het overleefd. Ieder jaar worden ze netjes teruggesnoeid, en ik ben er eigenlijk wel blij mee. Schaduw, en het helpt ook goed voor de privacy. Dat werkt naar beide kanten. ;)
Enige nadeel: luizen en dus veel plakkende troep er onder, wat uiteindelijk een goede voedingsbodem is voor roetdauw. Alles er onder wordt onherroepelijk zwart.
Yaksa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:34:
Leibomen zijn nogal wat werk om ze in toom te houden en netjes te snoeien.
Huh? Misschien om ze groot te krijgen ja, maar zoals ze hier erbij staan is het een paar uurtjes snoeien per jaar. Je bent langer bezig met het afvoeren van die takken dan het snoeien zelf.

[ Voor 21% gewijzigd door DrivinUCrazy op 19-04-2024 16:36 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22
Eindelijk een tuin met wat groen i.p.v. #MOLO

Ga in de tuin zitten met een biertje en geniet van de vogeltjes die hier ongetwijfeld op afkomen.

In de zomer komt de zon veel hoger, dus zou dat eerst eens afwachten.

De kans dat je nog veel goede wil van je buurman kunt verwachten nadat je hierover gaat klagen, oef. Zo'n boom groeit niet in twee jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ottie93
Nogmaals, we zijn niet tegen groen in de tuin, we hebben net als de buren (al wil ik dan wel even vermelden dat ze kunstgras hebben liggen 😂) zelf ook groene vingers (de andere schutting is volledig groen en we hebben zoveel mogelijk planten voor de bijtjes) en dragen de natuur een warm hart toe, maar de vraag is of er in geval van extreme belemmering iets van gezegd kan worden bij de buren. Daar lijkt het wel op, maar aan jullie reacties te lezen wordt het absoluut niet aangeraden en dat is wat je af en toe moet horen om iets uit je hoofd te krijgen. Misschien was het handig om te vermelden dat onze tuin maar zo'n 4-5 meter diep is en we dus niet de stoel in de late(re) avonduurtjes even wat achteruit kunnen schuiven om de aangename zonnestraaltjes nog mee te pakken. Maar we begrijpen de reacties hier uiteraard, dus dank allemaal!

[ Voor 3% gewijzigd door Ottie93 op 19-04-2024 16:54 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:48
Ik zou niet met het wetboek in handen naar de buren gaan. Maar zodra er veel blad aan zit eens met de buurman / -vrouw op jouw terrqs overleggen met een bakkie koffie over het onderhoud van de bomen. Misschien dat hij in jouw tuin handiger erbij kan. Dan kun je terloops aangeven dat minder blad voor jouw beter is. En wellicht kan de buurman /-vrouw het beter inzien vanuit jouw tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:34
Je geeft aan dat je achterburen zijn. Op de foto zie ik 2 schuttingen, en daarmee krijg ik het idee dat de tuin van de achterburen haaks op jouw tuin staat. Klopt dat? Is het witte tuinhuisje van je directe achterburen, of van die daar weer achter?

Dat vraag ik even om beter te gokken met welk doel ze er staan. Of het is om de inkijk richting huis/woonkamer minder te maken, of enkel voor de tuin.

In dat laatste geval zou het kunnen dat de buren eerder geneigd zijn om in gesprek te gaan over flink terugsnoeien. Maar het blijft gissen natuurlijk totdat je het gesprek aan bent gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:05

Exigence

dnkroz

No Hands schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:33:
[...]

Zonwering bij de buren dus en niet bij hun eigen woning, waar ze meestal voor gebruikt worden.
Je kunt bij deze bomen prima de bovenste laag eraf zagen in de winter. Van het voorjaar bot ie gewoon weer uit alsof er niks gebeurd is.
We weten de oriëntatie niet. Als het voor schaduw in de avond zorgt bij de topicstarter, kan het best zijn dat het overdag schaduw geeft voor deze buren.

Eraf zagen, zeker kan het wel, maar als je het hebt over "een halve meter" eraf, dan gaan de bovenste twee of drie lagen van deze bomen af. Dat is geen porum.

Maar goed, dat is allemaal smaak natuurlijk. Als je er echt wat mee wilt dan zul je zoals gezegd de APV erop na moeten slaan en dan zorgen voor handhaving. Maar of je daar vrienden mee maakt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-10 13:18
Check bij de gemeente wat er in hun regeltejs staat. Dat wil per gemeente verschillen. In onze vorige tuin hadden we iets gelijkwaardigs. Bomen van de buren ging erg hoog boven de schutting. In de wet staat ergens iets over het verjaren. Als de boom er al een X aantal jaren staat hoeft die niet weg / geknipt enz te worden. wel mag je alles wat op / over / boven jou eigendom hangt gewoon afknippen.
Als de bomen er al stond toen je het huis kocht "had je dit kunnen weten ". en dan is er nog een verschil in een struik, een haag, een boom en een bos. Een boom zou bij ons in de gemeente 1 meter van de erfgrens moeten staan, gemeten vanaf de stam van de boom. Maar als de boom er al jaren stond voordat je het huis koopt vervalt zowat alles behalve het afknippen.
Staat je natuurlijk helemaal vrij om ene gesprek aan te gaan en je bezwaren uit te spreken. Persoonlijk zou ik het mooi zo laten. Beter een boom dan tegen ieyts lelijks aan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:34
Stond er al voor je het huis kocht, dus ik zou het lekker laten voor wat het is. Gaat alleen maar irritatie tussen elkaar opleveren. Kijk hoogzomer maar eens wat het gaat doen, dan is de stand van de zon ook anders.

Lichtpuntje...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
Hoogzomer ben je juist blij met alle beetjes schaduw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
@Ottie93
Ik zou super blij hiermee zijn. Erg mooie bomen als erfscheiding en je krijgt extra privacy erbij. Ik zie alleen maar voordelen.
Ga met je buren in gesprek over hoe jij kan helpen om de boom in toom te houden.
En ik ga lekker genieten in de zomer hoe mooi deze natuurlijke heg wordt.

PS; bij de rijdende rechter is zoiets voorbij gekomen. Toen zijn deze "bomen" als heg op pootjes geclassificeerd en een heg mag altijd. Hier zijn vaak geen regels over.

[ Voor 22% gewijzigd door chrisborst op 19-04-2024 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ottie93
Raling schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:00:
Je geeft aan dat je achterburen zijn. Op de foto zie ik 2 schuttingen, en daarmee krijg ik het idee dat de tuin van de achterburen haaks op jouw tuin staat. Klopt dat? Is het witte tuinhuisje van je directe achterburen, of van die daar weer achter?

Dat vraag ik even om beter te gokken met welk doel ze er staan. Of het is om de inkijk richting huis/woonkamer minder te maken, of enkel voor de tuin.

In dat laatste geval zou het kunnen dat de buren eerder geneigd zijn om in gesprek te gaan over flink terugsnoeien. Maar het blijft gissen natuurlijk totdat je het gesprek aan bent gegaan.
Om het wat duidelijker te maken, een snelle tekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh2q_6VF3aiCuBHWBi_ko5_RQV0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kqeKbAacwsRxqB7mprAbWHQg.png?f=user_large

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:34
Ottie93 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:30:
[...]

Om het wat duidelijker te maken, een snelle tekening:
[Afbeelding]

spoiler: title
Bedankt voor de verduidelijking. Ik zou wel oppassen met zulke foto's het wereldwijde web op te slingeren, ivm de herkenbaarheid.

Ik krijg het idee dat de bomen er om esthetische redenen staan, en ze er niet staan met het doel het zicht te ontnemen, anders hadden ze er ook wel aan de andere kant gestaan. Dan zou er toch prima met de buren over de praten moeten zijn. Wellicht kun je voorstellen om mee te betalen voor ander groen in de tuin, of iets anders voor hun terug te doen.

Voor je andere buren staan die bomen ook flink lullig. Al eens met hen gepraat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Raling schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:43:
[...]

Bedankt voor de verduidelijking. Ik zou wel oppassen met zulke foto's het wereldwijde web op te slingeren, ivm de herkenbaarheid.

Voor je andere buren staan die bomen ook flink lullig. Al eens met hen gepraat?
Veranderd naar membersonly, my bad. Andere buren zitten bijna nooit in de tuin en lijken er verder geen last van te hebben, op wat bladeren na.

Dit is mijn zicht vanuit de keuken nu en ik sta dan op de eerste verdieping.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:50
Tja, dat is wel hoog zo op het oog. Ik zou het even aankijken en dan toch eens na een paar praatjes vragen of het wat lager mag. Nee heb je, ja kan je krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:07
Ik vind ze mooi en ze bieden veel privacy, onze directe buren hebben iets vergelijkbaars en dat is prachtig groen in de zomer. En er komen het gehele jaar vogeltjes op af. Het overige deel van onze tuin is ingesloten (ruim boven de schutting) door de blokhutten/tuinhuizen van de omliggende buren. Eentje van hen heeft zelfs zowat heel zijn tuin overkapt met die dingen en hun zoon leeft zowat in die blokhut en kan echt NIET drummen. Zelfs na jaren oefenen nog steeds niet. Nou, ik weet wel waar ik de voorkeur aan zou geven... Voor ons (en dat is natuurlijk persoonlijk) zou dit juist de meest wenselijke situatie zijn. Wij hebben redelijk veel inkijk in de tuin en dit soort leibomen voorkomen dat enorm, hoe hoger hoe beter. :9

[ Voor 8% gewijzigd door CrystalViriS op 19-04-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
Je kunt een schaduwsimulatie maken. Dat heb ik lang geleden eens gedaan met SketchUp.

Ik vermoed dat er weinig te winnen valt met een tuin die zo ondiep is en de huizen west.

Juridisch hangt het van de APV af maar zelfs als het niet mag dan is het jammer om zulke nette leibomen te slopen - ook al is het wel een groene muur zo. Inkorten levert weinig op. Een hele boom er tussenuit iets meer.

Zelf heb ik net een gecalculeerd risico genomen en leibomen op 60cm van de erfgrens geplant na gecheckt te hebben dat de buren geen bezwaar hebben. Krijg ik nieuwe buren dan is het risico voor mij.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2024 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:18
normaal gesproken zou ik aannemen dat je bij de koop van het huis heb gekeken naar de ligging van de tuin en toen heb gezien dat de buren bomen hebben die schaduw gaan werpen...Of is dat iets waar alleen ik rekening mee hou? En ondanks het verbouwen, hoe kan het dat het je de afgelopen 2 jaar niet opgevallen is? Ik zou persoonlijk gewoon mijn verlies nemen en het accepteren.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:00
theHoff schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:10:
Doet er juridisch toch helemaal niet toe?
Misschien was TS allang blij dat ze een woning hebben gevonden en was dit toen niet zo belangrijk, maar nu dus wel.

Heel simpel; plant gewoon geen bomen binnen 2m van je erfgrens. Doe je het wel dan accepteer de mogelijke risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:50
Draakje5 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 22:32:
[...]

Misschien was TS allang blij dat ze een woning hebben gevonden en was dit toen niet zo belangrijk, maar nu dus wel.

Heel simpel; plant gewoon geen bomen binnen 2m van je erfgrens. Doe je het wel dan accepteer de mogelijke risico's.
Juridisch misschien niet. In de omgang met de omgeving wel. De juridische kant van het verhaal is niet het enige relevante aspect in een verhouding met buren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweaker_ab2b1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:21
[...]

Dat is wel weer erg simpel gesteld en buiten lokale APV’s gerekend, die de afstand van 5:42 BW kunnen verkleinen. Zoals bij ons, waar het 50 cm van de erfgrens is voor bomen. En dan is het ook nog eens pas een boom als de stamomtrek op 1,3 meter boven het maaiveld meer dan 50 cm is. (Waarbij de stam de erfgrens vervolgens tot 42 cm mag benaderen, omdat gemeten wordt vanaf het midden van de voet van de boom en de straal van een boom met een stamomtrek van 50 cm ongeveer 8 cm bedraagt.)

Als ik gehouden was aan 2 meter dan had ik 7 van de 8 bomen in mijn tuin wel mogen rooien, maar gelukkig werkt het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:57

Dennahz

Life feels like hell should.

[...]

In sommige gevallen is 2m van de erfgrens al halverwege de tuin :X Wij hebben ook flink wat leibomen aan de erfgrens staan. Niet zo strak tegen de schutting, maar zeker geen 2 meter.

Uiteindelijk bieden we de buren straks een stukje privacy en groen. En dat helemaal voor niks :D
Overigens vind ik het in het geval van de TS best hoog ogen. Of het de zon blokkeert in de zomer? Lijkt me niet toch?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dennahz schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 23:02:
[...]

In sommige gevallen is 2m van de erfgrens al halverwege de tuin :X Wij hebben ook flink wat leibomen aan de erfgrens staan. Niet zo strak tegen de schutting, maar zeker geen 2 meter.

Uiteindelijk bieden we de buren straks een stukje privacy en groen. En dat helemaal voor niks :D
Overigens vind ik het in het geval van de TS best hoog ogen. Of het de zon blokkeert in de zomer? Lijkt me niet toch?
In de zomer is dat vrijwel gegarandeerd dicht.

Typische maten zijn 120a150 x 120a150 op een stam van 180a200. Vervolgens loopt het nog wat uit naar boven tot het gesnoeid wordt.

Het effect is ook potentieel groot: https://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/005.html

Al vermoed ik dat de huizenblokken ook schaduw in de tuin zullen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54

paQ

Ik heb ook een rij leibomen laten aanplanten 2 weken terug. Geen linden overigens want die groeien knetterhard.
Enerzijds voor de privacy, anderzijds voor de avondzon ietwat te 'dempen'.
Wel vooraf overlegd met de buren, die vonden het OK. De hovenier vertelde dat ze 'standaard' 50cm van de erfgrens worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcVQghr6FdI5iK6CMUvIdBCyPS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iITEfNEDyOQImstsxCsE0jh.jpg?f=fotoalbum_large

Zo komen 1,20m boven de schutting uit (die aan mijn kant ca 1,70 meet)
Ik zie het ook als een heg op paaltjes, mits je zodanig in vorm houdt.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 19-04-2024 23:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:27
De regels zijn toch duidelijk. Bomen op twee meter van de perceelsgrens en struiken op 50 cm tenzij het APV anders bepaalt.

Dat neemt niet weg dat amper zich er iemand iets van aantrekt. Tot er iemand gaat klagen en er bomen weg moeten gehaald worden.

Hier in de achtertuinen, staan er bij 5 buren bomen niet volgens de regels (praktisch tegen de schutting aan zoals bij jou). De mijne staan wel op twee meter van de perceelsgrens maar die staan dan midden in de tuin. Mooi is anders maar je hebt geen keuze … (tenzij je met de buren naar de notaris gaat).

Edit: ik was niet volledig. Bomen verjaren na 20 jaar in de verboden zone en dan kan je niet eisen dat ze verwijderd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Kapotto op 20-04-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Bedankt voor alle reacties, grappig om te lezen hoe verschillend ernaar gekeken wordt. Om m'n eigen perspectief wat verder toe te lichten: nu ziet het er prachtig uit en absoluut geen problemen mee, maar over een maand of 2 zitten hier ook enorme takken aan, sommige tot wel een meter lang én hoog, die krengen groeien net zo hard naar boven. Dus bovenop deze hoogte komt nóg meer hoogte en een dik bladerdek. En wat ik van afgelopen jaar gezien heb, is het in de avonduren toch wel snel zonloos in ons tuintje.

[ Voor 11% gewijzigd door Ottie93 op 20-04-2024 08:10 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Voor een juist antwoord zal je echt in je eigen APV moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
alwind schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:22:
Voor een juist antwoord zal je echt in je eigen APV moeten kijken.
De overheidssite waar die dingen staan is al even onbereikbaar :/ In elk geval voor mijn gemeente.

(Zelfde probleem voor lokale Digitale Belastingloket afgelopen tijd wat meer offline was dan beschikbaar.)

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 20-04-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Rukapul schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:25:
[...]

De overheidssite waar die dingen staan is al even onbereikbaar :/ In elk geval voor mijn gemeente.
Hier ook, gisteren al opgezocht, maar niks gevonden hierdoor.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Het gebeurd regelmatig dat https://lokaleregelgeving.overheid.nl/ niet werkt helaas. Iets wat ik ze erg kwalijk vind want dat is de site om als burger op de hoogte te zijn van alle wet en regelgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:22
Ottie93 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:05:
En wat zouden mogelijke oplossingen zijn zonder burenruzie te krijgen?
Nodig hun eens uit voor een kop koffie met iets lekkers, liefst op een zomerse dag met een temperatuur van 30+ en geniet van de schaduw en het groen.
Over de hoogte (snoeien) kan je het dan altijd nog hebben.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

99ruud99 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:10:

Ik ben geen specialist, dus ik kan niet zien of dit de boom- of heester-op-stokje variant is.

Heesters mogen, als de gemeente niet afwijkt van de normale regels, op 50cm. Ik snap ook wel, dat de achterburen dit doen. TS heeft een drive-in woning en woont dus niet op de begane grond maar op de eerste etage waarschijnlijk. Dan kijk je in principe vanuit je luie stoel de achtertuin van de achterburen in. Dit is voor hen waarschijnlijk gewoon een groen privacy-scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
@Ottie93
Nu wordt je toch juist extra blijvan die bomen ipv in de betonnen tuintjes te kijken?

Ik snap je niet echt :)

En zo hoog zijn ze niet dat je denkt ik heb totaal geen zon meer in mijn tuin overdag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-10 11:29
Verwijderd schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:59:
[...]

Ik ben geen specialist, dus ik kan niet zien of dit de boom- of heester-op-stokje variant is.

Heesters mogen, als de gemeente niet afwijkt van de normale regels, op 50cm. Ik snap ook wel, dat de achterburen dit doen. TS heeft een drive-in woning en woont dus niet op de begane grond maar op de eerste etage waarschijnlijk. Dan kijk je in principe vanuit je luie stoel de achtertuin van de achterburen in. Dit is voor hen waarschijnlijk gewoon een groen privacy-scherm.
Het ziet eruit als een plataan, dus een boom.

@Ottie93 Ik gok dat je juridisch wel eens sterk zou kunnen staan. Maar de vraag is of je dit gevecht aan wil gaan. Zo te zien staan deze bomen er al even en worden ze keurig onderhouden.
Dus zou eerder gaan vragen of ze vaker gesnoeid kunnen worden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 13:51
Ottie93 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 08:08:
Bedankt voor alle reacties, grappig om te lezen hoe verschillend ernaar gekeken wordt. Om m'n eigen perspectief wat verder toe te lichten: nu ziet het er prachtig uit en absoluut geen problemen mee, maar over een maand of 2 zitten hier ook enorme takken aan, sommige tot wel een meter lang én hoog, die krengen groeien net zo hard naar boven. Dus bovenop deze hoogte komt nóg meer hoogte en een dik bladerdek. En wat ik van afgelopen jaar gezien heb, is het in de avonduren toch wel snel zonloos in ons tuintje.
Idd allemaal verschillende terechte meningen. Ik heb wel zoeist van, de mensen die zeggen, stel je niet aan of waar maak jij je druk op. Zou me niks verbazen als dat mensen zijn die ergens in een flat wonen.

Ik wist zelf niet van die 1.5M van de erfgrens wetgeving. Wij hebben een appelboompje 1.2M van de erfgrens en die moest eerst groeien. Na 8 jaar lekkere appels, helaas vielen er ~5 per jaar in de tuin van de buurman. Daar vonde buurman wat van en klaagde hij over. Ik haalde hem even bij ons op bezoek in de tuin kijken, want over een lengte van 9 x 1.8m schutting had hij onkruid geplaats hedera die zo bij ons de tuin in groeide. Die moest ik tijdens de lente en zomer om de paar weken snoeien, want groeide onze tuin in.

Ik zei dit is al jaren zo en dat is elke keer 1 groene kliko vol. Daar heb je mij nooit over horen klagen.

Hij schrok van de hedera hoe dat eruit zag bij ons, want ik had die maand geen tijd gehad om te snoeien.

Die zomer had hij de hedera weggehaald en ik had de desbetrefende tak van de appelboom eraf gezaagd.

Allebij grote blij en dat koste mij niks meer dan een uitnodiging en een bakje koffie. d:)b

Communiceren en een bakje koffie bereik je vaak meer mee dan je denkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:44

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat ze ook omhoog groeien klopt. Maar dát valt nog wel enigszins te snoeien. Al groeien ze best hard, dat geef ik direct toe.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:42
Wij konden bij onze vorige woning niet eens rustig buiten zitten als de buren ook buiten zaten.
Deze mensen konden onderling niet normaal met elkaar praten, die schreeuwden met elkaar.

Ik had liever die boompjes gehad.

( Maar snap je wel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:42
Truffeltje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:56:
Wij konden bij onze vorige woning niet eens rustig buiten zitten als de buren ook buiten zaten.
Deze mensen konden onderling niet normaal met elkaar praten, die schreeuwden met elkaar.

( Maar snap je wel )
Daar hadden mijn vrouw en ik ook last van. Nu verhuist naar een plek waar er bomen van 40 tot 60 meter hoog op de erfgrens staan… heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:18

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Truffeltje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 09:56:

( Maar snap je wel )
Daarom zijn wij verhuisd. Ja, nu hebben we misschien overlast van bomen, maar ik veeg liever de komende 40 jaar elke maand de zooi van het platte dak dan nog een zomerweek met die buren.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:17
Biedt aan zijn lindes eind mei nog eens te helpen snoeien, dat houdt ze netjes en scheelt een hoop

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 20:52
Mvd1981 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:41:
[...]

Daar hadden mijn vrouw en ik ook last van. Nu verhuist naar een plek waar er bomen van 40 tot 60 meter hoog op de erfgrens staan… heerlijk!
Jij woont niet in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Mink Z. schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:54:
[...]

Jij woont niet in Nederland?
Jawel hoor, midden in Nederland, heerlijk rustig en dicht bij de grote stad. We hebben hier zelfs een station in de buurt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Laatst online: 20:52
Mvd1981 schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:29:
[...]

Jawel hoor, midden in Nederland, heerlijk rustig en dicht bij de grote stad. We hebben hier zelfs een station in de buurt :P
En die bomen op de erfgrens staan allemaal in de top 5 van hoogste bomen in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:16
Voordat je dit gesprek aangaat ook even goed nagaan hoeveel meer zon je ervoor terug krijgt. Stel dat je 20min langer zon hebt in de avonduren en hij daarna achter het gebouw valt dan is het wellicht niet de moeite waard. Mocht dat 3 uur zijn dan is het wel substantieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
Mink Z. schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:34:
[...]

En die bomen op de erfgrens staan allemaal in de top 5 van hoogste bomen in Nederland?
Ah, zou goed kunnen zijn dat het korter is, georegister laat zien 20m+. Afgaande op de laatste kap zat het goed richting de 40m (op basis van het aantal stukken van 60 a 80cm dat er gezaagd is). Maar goed, in de lucht kijken is niet mijn specialiteit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y0rdy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-10 23:11
Maak je niet te druk om die boompjes. Ruzie met je buren is vele male erger dan een paar boompjes waar je naar kijkt. Je kan beter "goed" met je buren blijven, dat is veel meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:10

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik vraag mij af wat je ermee gaat opschieten qua effectieve zonuren als het wat korter zou zijn (de planten/bomen). Waar praten we dan over? Daarnaast kan ik mij goed voorstellen dat je op dit moment van 't jaar ieder zonnestraaltje wilt meepikken dat je tuin binnenkomt of binnen kan komen. De keren dat we dit jaar hebben kunnen buiten zitten, was dat omdat we de zon redelijk krachtig op onze toet hadden staan, zonder de zon is het nog te koud om comfortabel buiten te zitten.

Wanneer de buitentempratuur hoger is, maar de zon niet je tuinstel bereikt, is de kans op klachten hierover waarschijnlijk een stuk kleiner. Want als je de zon op je toet wilt verplaats je de stoel of ligbed en is het probleem opgelost. Het werkt gevoelsmatig denk ik anders als je enkel door de zon comfortabel buiten kan zitten.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:16
Ik zou daar inderdaad ook wel wat van schrikken.
Maar ik zou ook even de zomer afwachten en de boel nog eens goed bekijken. Heb je er echt last van, en waarvan dan.
De takken die dan de hoogte in groeien?* Of de ook de takken die netjes horizontaal geleid zijn?**
Als je er dan echt last van hebt en weet waar van, zou ik het gesprek met de buren aangaan. Vriendelijke. Uitleggen waar je last van hebt, en of ze, eventueel met jouw hulp, iets aan willen doen.
Willen ze dat niet, dan kun je bedenken of je er dan toch mee kunt leven, of een burenruzie wil starten en de wetten erbij wilt gaan halen, etc.

* Vragen om ze voor de zomer nog eens te snoeien (of de takken die de hoogte in gaan horizontaal te geleiden) lijkt me een terechte vraag.
** Vragen of er een stuk vanaf kan, lijkt me al lastiger, maar op zich nog steeds niet zo verkeerd. Ik zie niet in waarom die niet op de helft van het tak-/bladgedeelte afgekort zou kunnen worden. Maar die ingreep is natuurlijk wel een stuk heftiger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
Leuk al die regels, en zeker iets voor te zeggen om bepaalde situaties netjes te houden.
Maar als we in onze postzegeltuintjes allemaal de bomen 2 meter van de erfgrens gaan plaatsen krijg je in het midden van je tuin een bos en kun je er om heen een terrasje aanleggen.

Ik zag iemand anders hier de opmerking al maken: ik zou niet met het wetboek onder de arm naar de buren gaan.
Zo lijkt je insteek wel, want je zegt elke keer "wat mag ik eisen, waar heb ik recht op".

Waar heb je nu effectief last van? En als die boom wel op 2 meter stond maar 10 meter hoog was had je sowieso niets te eisen.

Zoveel mensen, zoveel wensen. Pick your battles en gun de ander ook wat.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1