Bankgarantie cq waarborgsom nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Loop tegen 1 probleem aan bij kopen van een nieuwe woning.
Mijn oude woning is hypotheek vrij deze is 'min of meer verkocht' Wel toezegging maar nog geen koopcontract ondertekend. Heb al weer ontbindende voorwaarden toegevoegd bij een nog te ondertekend koopcontract van een nieuwe woning. Echter loop dan tegen een probleem aan. De bankgarantie/waarborgsom. Kan je dan zeggen dat die niet hoeven cq geschrapt worden omdat ik die woning in 1 keer betaal met het geld van mijn te koop staande woning?

Ander krijg je het probleem als ik mijn oude woning niet verkocht heb wel een waarborgsom gestort cq bankgarantie heb. Is een aardig bedrag die ik niet zo 1,2,3 kan ophoesten. Zou dan een lening voor moeten afsluiten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Nee dat kun je waarschijnlijk niet wegstrepen. De verkopers van jouw nieuwe woning willen waarschijnlijk zekerheid dat jij de overeenkomst gaat naleven, dat is de reden dat er een bankgarantie of waarborgsom wordt gevraagd. Als je dat geld niet hebt zul je het (kortstondig) moeten lenen.

Edit: uiteraard kun je vragen om die bepaling te schrappen uit het koopcontract maar daar geef ik je weinig kans toe. Ik zou het als verkoper nooit zomaar willen schrappen in ieder geval.

[ Voor 24% gewijzigd door Homer-Simpson op 19-04-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 18:56
Het is een aanbetaling die je doet zodat verkopers zeker weten dat als je je contractuele verplichting niet nakomt, ze het boetebedrag in elk geval binnen hebben. Dus ja: je kan vragen om dit te schrappen... maar de kans dat verkopers accoord gaan lijkt mij heel klein en als verkopers zou ik onmiddelijk argwaan hebben of je je huis wel aan jou wil verkopen.

Ik heb destijds voor m'n eerste huis bij de hypotheekverstrekker een bankgarantie geregeld. Aankoopbedrag was €243500; garantiebedrag 10% ofwel €24350 en de premie die ik daarvoor betaalde was €243,50. Wellicht dat hypotheekverstrekkers dat tegenwoordig nog steeds zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
vanaalten schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:03:
Het is een aanbetaling die je doet zodat verkopers zeker weten dat als je je contractuele verplichting niet nakomt, ze het boetebedrag in elk geval binnen hebben. Dus ja: je kan vragen om dit te schrappen... maar de kans dat verkopers accoord gaan lijkt mij heel klein en als verkopers zou ik onmiddelijk argwaan hebben of je je huis wel aan jou wil verkopen.

Ik heb destijds voor m'n eerste huis bij de hypotheekverstrekker een bankgarantie geregeld. Aankoopbedrag was €243500; garantiebedrag 10% ofwel €24350 en de premie die ik daarvoor betaalde was €243,50. Wellicht dat hypotheekverstrekkers dat tegenwoordig nog steeds zo doen.
Mits je een hypotheek hebt... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als je een waarborgsom en overbruggingshypotheek wil voorkomen zal je éérst moeten verkopen, dan tijdelijk onderdak en daarna pas kopen. Dan heb je namelijk de liquide middelen op je bankrekening staan die je kan gebruiken voor de waarborgsom + aanschaf nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:14

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Misschien toch even langs de financieel adviseur, want een bankgarantie zonder hypotheek bestaat gewoon. En misschien ook handig om met hem/haar te bespreken wat je moet doen als je ’min of meer' verkochte huis toch niet op tijd verkocht is.

Rail Away!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of je stort 10% van de aankoopwaarde op de derden rekening van de notaris
Of je sluit een bankgarantie af. Dat kan ook zonder hypotheek. Kost je ca 1% van garantiebedrag of 0,1% van de aanschafwaarde.

Dat zijn je opties. Als de eerste niet gaat of je dat niet wilt dan blijft er 1 optie over.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 19-04-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

vincent_1971 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:44:
omdat ik die woning in 1 keer betaal met het geld van mijn te koop staande woning?
Je kunt niets betalen van een woning die 'te koop staat', je kunt ook niets betalen van een getekend koopcontract, jij kunt pas iets betalen 'van je vorige huis' als het geld van de verkoop van jouw huis daadwerkelijk op jouw rekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 16:58
Accretion schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:26:
[...]

Je kunt niets betalen van een woning die 'te koop staat', je kunt ook niets betalen van een getekend koopcontract, jij kunt pas iets betalen 'van je vorige huis' als het geld van de verkoop van jouw huis daadwerkelijk op jouw rekening staat.
En waarschijnlijk gaat de overdracht van TS zijn huis pas gedaan worden, ná de overdracht van het nieuw te kopen huis.
Dan heeft TS dus nog helemaal geen rooie cent op het moment dat de overdracht van het nieuw te kopen huis plaats gaat vinden.

Tenzij TS eerst zijn eigen hut verkoopt, geld gevangen heeft en daarna pas de overdracht heeft van het nieuw te kopen huis.
Maar dat is niet hoe het normaal gesproken gaat.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Accretion schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:26:
[...]

Nou kan wel het een en ander betalen daar niet van. Maar is afgesproken met de makelaar dat eerst mijn woning verkocht is dan pas aankoop van de nieuwe woning. Ben even aan het inventariseren als ik het koopcontract van mijn nieuwe woning onderteken voordat mijn eigen woning nog niet verkocht is wat voor consequenties dat heeft. Is inderdaad niet het standaard verhaal. Zie ik ook terug aan het model koop contract. Staan b.v. geen ontbindende voorwaarden in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

vincent_1971 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:39:
[...]
Nou kan wel het een en ander betalen daar niet van.
Maar niet twee huizen :)
En waarborgsom kwijt raken (10%) is ook niet leuk.
Maar is afgesproken met de makelaar dat eerst mijn woning verkocht is dan pas aankoop van de nieuwe woning.
Dat klinkt wel slim, maar zorg ook dat het zo op papier staat.
Ben even aan het inventariseren als ik het koopcontract van mijn nieuwe woning onderteken voordat mijn eigen woning nog niet verkocht is wat voor consequenties dat heeft.
Dit spreekt de zin hierboven volledig tegen?
Je kan beter geen 'koopcontract' tekenen voordat je een 'verkoopcontract' getekend hebt.

En alles wat qua ontbindende voorwaarden in het 'verkoopcontract' staat, zou je je in het 'koopcontract' ook tegen willen indekken.
Is inderdaad niet het standaard verhaal. Zie ik ook terug aan het model koop contract. Staan b.v. geen ontbindende voorwaarden in.
Ja, je kunt dat het beste uit laten zoeken door een aankoopmakelaar; of wellicht kan de verkoopmakelaar van je eigen huis meewerken? (Expliciet niet de makelaar van de tegenpartij)

Of je moet het zelf heel goed uitpluizen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Nu online
Accretion schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:50:
[...]

Maar niet twee huizen :)
En waarborgsom kwijt raken (10%) is ook niet leuk.

[...]

Dat klinkt wel slim, maar zorg ook dat het zo op papier staat.

[...]

Dit spreekt de zin hierboven volledig tegen?
Je kan beter geen 'koopcontract' tekenen voordat je een 'verkoopcontract' getekend hebt.

En alles wat qua ontbindende voorwaarden in het 'verkoopcontract' staat, zou je je in het 'koopcontract' ook tegen willen indekken.

[...]

Ja, je kunt dat het beste uit laten zoeken door een aankoopmakelaar; of wellicht kan de verkoopmakelaar van je eigen huis meewerken? (Expliciet niet de makelaar van de tegenpartij)

Of je moet het zelf heel goed uitpluizen allemaal.
toon volledige bericht
Denk dat ik er een financieel expert er even na ga laten kijken. Heb wel een email omtrent dat eerst mijn woning verkocht is die andere woning koop. Ook de makelaar heeft heeft *mondeling* toegezegd dat mijn woning verkocht is..maar tja zie nog geen verkoopcontract..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stuur die adviseur iig een duidelijker verhaal (in behoorlijk Nederlands) dan wat je hier post.

Het is heel simpel, als jij een koopcontract tekent waarin staat dat jij per datum x een bankgarantie moet afgeven of 10% bij de notaris moet stortten heb je twee opties. Dat is de standaardprocedure. Het staat je vrij om andere afspraken met de verkopers te maken, maar waarom zouden ze jou op je blauwe ogen geloven dat jij echt wel het geld bij elkaar krijgt?
vincent_1971 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:44:
Zou dan een lening voor moeten afsluiten 8)7
Of een bankgarantie 8)7 https://www.hypotheeksupport.nl/bankgarantie/

[ Voor 20% gewijzigd door fsfikke op 19-04-2024 14:19 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het is een wat onduidelijk verhaal zo, wat is nu precies je plan? Ik ken 2 reële opties:

Optie 1
Verkoop eigen woning passeert bij notaris.
Tijdelijk onderdak regelen.
Betaling nieuw huis uit eigen middelen.
Aankoop nieuwe woning passsert bij notaris.
Verhuizen

Optie 2
Koop nieuwe woning passeert eerst bij notaris.
Je leent overbruggingshypotheek + waarborgsom.
Verkoop eigen woning passeert bij notaris.
Volledige aflosing overbruggingshypotheek.
Verhuizen

Optie 1 geeft zekerheid dat je eigen woning goed verkocht is en het plaatje financieel makkelijk is. Nadeel is 2 keer verhuizen vanwege tijdelijk onderdak.

Optie 2 biedt gemak omdat je in je oude huis blijft wonen totdat je verhuist naar de nieuwe. Nadeel is een overbruggingshypotheek en inschatting van opbrengst verkoop eigen woning.

Het lijkt erop dat je optie 1 kiest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-05 18:56
Maar is afgesproken met de makelaar dat eerst mijn woning verkocht is dan pas aankoop van de nieuwe woning.
Hoe moet ik dit praktisch voor mij zien?
Op maandag is de sleuteloverdracht van je huidige woning naar nieuwe eigenaar en op dinsdag de sleuteloverdracht van je nieuwe woning naar jou? En tussendoor logeer je ergens ofzo?

Want als er overlap zit en je dus effectief een paar weken twee woningen hebt, dan zal je denk ik een overbruggingshypotheek moeten regelen want de verkopers van je nieuwe huis willen op de sleuteloverdracht-datum echt wel het aankoopbedrag hebben, dat zal je dan ergens vandaan moeten halen.

(oh, en ALS je daadwerkelijk het plan hebt om eerst je huidige woning over te dragen aan de nieuwe bewoners en kort daarna de sleuteloverdracht van de nieuwe woning te doen... wat als de kopers van je huidige huis op de dag van overdracht verdwenen zijn en het allemaal niet doorgaat? Hoe ga je dan ineens de financiering van je nieuwe woning regelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-05 20:36

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

^^Dat, als je woning toch niet verkocht is (geen overdracht maar wel de bankgarantie gekregen) moet je alsnog de woning kopen of de verkregen bankgarantie doorstorten en je eigen aankoop ongedaan maken.

Of je neemt een overbruggingshypotheek (met een bankgarantie) ter waarde van de gehele aankoopsom van je nieuwe woning. Oude woning verkocht en dan maximaal aflossen (mag bij overbruggingshypotheek).

Of een hypotheek nemen (met een bankgarantie) waarbij je 100% mag aflossen indien het geld uit eigen middelen komt. Ja, zulke hypotheek verstrekkers zijn er ook nog.

Ik snap dat je misschien geen hypotheek wilt aangaan maar zo zit het nu eenmaal in elkaar met de geldverstrekkers (voor een hypotheek).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
[...]
Maar is afgesproken met de makelaar dat eerst mijn woning verkocht is dan pas aankoop van de nieuwe woning. Ben even aan het inventariseren als ik het koopcontract van mijn nieuwe woning onderteken voordat mijn eigen woning nog niet verkocht is wat voor consequenties dat heeft. Is inderdaad niet het standaard verhaal. Zie ik ook terug aan het model koop contract. Staan b.v. geen ontbindende voorwaarden in.
Met welke makelaar heb je dat afgesproken. Jouw verkoopmakelaar, of de makelaar van je nieuwe huis. Want die laatste zal zulke afspraken niet maken.
En over welk koopcontract heb je het, jouw verkoopcontract, of het koopcontract van je nieuwe huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:18
Je kunt ook een woning kopen zonder bankgarantie/borg. Ik was semi-verbaasd om geen bankgarantie/borg vereiste aan te treffen in het voorlopige koopcontract van het huis dat ik kocht. Was wel een financieel gedocumenteerd bod, maar nota bene nadat de eerste koper na enkele weken af heeft moeten haken op de financiering.

Je kunt het dus proberen.

Maar anders is een bankgarantie ook zo geregeld. Of beter, een (overbruggings)hypotheek voor de hele aankoopwaarde als het per ongeluk mis loopt met de verkoop van de eigen woning en je op de dag van overdracht een paar honderd duizend eurotjes tekort komt bij de notaris :P

Onthoud goed: failliet ga je door een gebrek aan cash, niet aan solvabiliteit

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 19-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Voor iedereen die het heeft over het eerst passeren van de eigen woning en dan pas een nieuwe woning kopen. Vaak dient de waarborgsom overgemaakt te worden bij het verstrijken van de ontbindende voorwaarden. Dus dat kan weken/maanden voor de overdrachtsdatum liggen en niet per se een of meerdere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:16
Normaal moet de waarborg som a 10 % binnen de termijn van de ontbindende voorwaarden bij de notaris gestort zijn. Vaak binnen 6 weken of zelfs na 3 dagen als mensen bieden zonder voorbehoud van financiering...

Hier hebben we de waarborg gewoon uit eigen middelen betaald en na de overdracht heeft de notaris het restant weer terug gestort. Piece of cake
Pagina: 1