PC in kelder, monitors op gelijkvloers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-05 15:56
Hi allemaal,

Ik ben momenteel bezig aan een nieuwbouw en zou graag mijn desktop PC in de kelder willen plaatsen.

De betonkelder is in principe waterdicht en is geisoleerd, alsook aangesloten op ventilatiesysteem, dus geen aanvoer van buitenlucht. Hierdoor dus ook weinig kans op condensatie/vocht.

Mijn bureau zal rechtstreeks boven de kelder komen. Ik zou graag dus mijn dekstop PC (en ook NAS, ...) in de kelder willen plaatsen en mijn schermen/keyboard/muis op het gelijkvloers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK6AD9ZCkg_n0tyLhEfz_hkzhuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LugAic1PhiIgaleW53uJTjck.png?f=fotoalbum_large

Op het gelijkvloers zou ik graag een "kabelgoot" inbouwen in de muur tot de hoogte van de bureau. Dit is in principe hetzelfde als voor een tv, enkel dat de kabelgoot doorloopt tot in de keldervloer.

Ik zou zo iets willen gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJt3yhEY8-y2bm3CiguccQaeatQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWhCcVwtILUZOlTe7NASXS0N.jpg?f=fotoalbum_large

Nu mijn vragen zijn meer, welke kabels moet ik voorzien?
Kan ik het beste HDMI, DisplayPort, USB-C, ... gebruiken om de monitors aan te sturen?
Voor het randapparatuur, USB-A, USB-C, ... ?

Ik kan misschien het best werken met een bluetooth adapter die ik boven op het gelijkvloers inplug? (voor audio, muis, etc

Hoe zou ik het best mijn PC aanzetten vanop afstand? Via slaapmodus of via schakelaar rechtstreeks op het moederbord?

Welke connectoren mag ik zeker niet missen?
Waar moet ik nog verder mee rekening houden?
Bestaan er afdekplaatjes met dit soort doeleinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Ervan uitgaande dat je goed hebt nagedacht of dit praktisch is ;):

Meest praktische is alleen USB-C naar een monitor met USB-C en ingebouwde hub en dan je randapparatuur daarop aansluiten.
Heeft je monitor dat niet, dan een losse USB-C hub waar je alles in prikt.

Qua aanzetten: ja, je kan sleep doen en dan wake bij toetsenbord gebruik, maar dat gaat geheid een keer mis.
Alternatief is je BIOS zo instellen dat de PC aangaat na power failure en dan op je bureau een 230V schakelaar waar de PC-voeding achter zit. Je kan dan uit/aan doen, en de PC start weer op.

Dus dan hoeft alleen USB-C (van kelder naar boven) en stroom (van boven naar kelder) erdoorheen.

[ Voor 8% gewijzigd door CJ_Latitude op 19-04-2024 08:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:49

Aardedraadje

Met kabelschoen

Thunderbolt over glasvezel lijkt me toch de oplossing hiervoor. Kun je USB en schermen mee voorzien. Heb je van Corning bijvoorbeeld.

Aan-/uitschakelaar zou je kunnen verlengen vanaf je moederbord en ook naar boven brengen, of met een relais op afstand schakelen.

Bluetooth peripherals zou ik door een verdiepingsvloer niet aan beginnen. Dat gaat op een meter afstand of door een dik bureaublad soms al niet meer lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Waarom wil je zo graag de kast in de kelder hebben staan, je hebt erg kleine kasten tegenwoordig, die kan je achter je scherm hangen.

Vervolgens:
1) ik zou je powerknop verlengen en naar je bureau brengen.
2) zorg dat je een stevige usb hub hebt (via usb c + losse power adapter)
Scherm via DP kabel.
3) hoe ga je je internetkabel naar de kelder laten lopen? Wifi vindt beton niet zo leuk, en zoals je het nu tekent gaat wifi signaal heel lang schuin door beton heen.
4) hoe ga je stof voorkomen? Dit is een zeer belangrijk deel. Ga je extra mooi van mesh bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
CJ_Latitude schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:53:
Ervan uitgaande dat je goed hebt nagedacht of dit praktisch is ;):

Meest praktische is alleen USB-C naar een monitor met USB-C en ingebouwde hub en dan je randapparatuur daarop aansluiten.
Heeft je monitor dat niet, dan een losse USB-C hub waar je alles in prikt.

Qua aanzetten: ja, je kan sleep doen en dan wake bij toetsenbord gebruik, maar dat gaat geheid een keer mis.
Alternatief is je BIOS zo instellen dat de PC aangaat na power failure en dan op je bureau een 230V schakelaar waar de PC-voeding achter zit. Je kan dan uit/aan doen, en de PC start weer op.

Dus dan hoeft alleen USB-C (van kelder naar boven) en stroom (van boven naar kelder) erdoorheen.
Heb je nadelen waarom dit niet praktisch zou zijn haha :*)
Als het niet werkt, dan zet ik de desktop gewoon mee boven op het gelijkvloers. Nadelen zijn inderdaad upgraden in de toekomst maar in principe is die inbouwdoos maar 1 meter lang dus zou ik altijd een nieuwe kabel kunnen trekken.

Maar zo 230V schakelaar en power failure --> kan toch niet gezond zijn voor je PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Aardedraadje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:56:
Thunderbolt over glasvezel lijkt me toch de oplossing hiervoor. Kun je USB en schermen mee voorzien. Heb je van Corning bijvoorbeeld.

Aan-/uitschakelaar zou je kunnen verlengen vanaf je moederbord en ook naar boven brengen, of met een relais op afstand schakelen.

Bluetooth peripherals zou ik door een verdiepingsvloer niet aan beginnen. Dat gaat op een meter afstand of door een dik bureaublad soms al niet meer lekker.
Maar ik kan toch de externe bluetooth ontvangen op het gelijkvloers zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 21:30
Vergeef me mijn pessimisme, maar... heb je rekening gehouden met overstromingen? Wat de laatste 4 jaar ons geleerd hebben is dat overstromingen ook kunnen voorkomen in plaatsen die niet geclassificeerd zijn als "overstromingsgebied" of "overstromings gevoelig gebied".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
99ruud99 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:57:
Waarom wil je zo graag de kast in de kelder hebben staan, je hebt erg kleine kasten tegenwoordig, die kan je achter je scherm hangen.

Vervolgens:
1) ik zou je powerknop verlengen en naar je bureau brengen.
2) zorg dat je een stevige usb hub hebt (via usb c + losse power adapter)
Scherm via DP kabel.
3) hoe ga je je internetkabel naar de kelder laten lopen? Wifi vindt beton niet zo leuk, en zoals je het nu tekent gaat wifi signaal heel lang schuin door beton heen.
4) hoe ga je stof voorkomen? Dit is een zeer belangrijk deel. Ga je extra mooi van mesh bouwen?
Mijn internetaansluiting komt binnen in de kelder, dus mijn PC zal bedraad zijn in de kelder.
Op de verdieping komen altijd een bedraad mesh netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Opifex schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:58:
Vergeef me mijn pessimisme, maar... heb je rekening gehouden met overstromingen? Wat de laatste 4 jaar ons geleerd hebben is dat overstromingen ook kunnen voorkomen in plaatsen die niet geclassificeerd zijn als "overstromingsgebied" of "overstromings gevoelig gebied".
Ja snap ik, maar we zitten met de bouw op een berg in vergelijking met de rest van de straat. Dus daar maak ik mij niet zo een zorgen over. Ik heb geen opening aan de zijkant van de kelder (direct naar buiten) dus als de kelder moet vollopen, dan zal mijn gelijkvloers ook onder water moeten staan.

Er kan zich natuurlijk altijd een lekkage voordoen in de technische ruimte, maar dat zit volledig aan de andere kant van het huis dus dat risico is volgens mij ook miniem, maar inderdaad een bestaand risico!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-09 20:56
mazzletov schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 08:57:
Maar zo 230V schakelaar en power failure --> kan toch niet gezond zijn voor je PC?
Je schakelt gewoon uit via shutdown menu, daarna de power er af, als je dan de power weer aan zet gaat je pc aan.
Je kunt het ook met WOL doen met een app op je telefoon.
Of een timer in de BIOS, dat hij elke dag op de zelfde tijd aan gaat.

Kabels niet te moeilijk over doen, als je een ruime kabelgoot hebt gooi je er zo een nieuw kabeltje bij...

[ Voor 11% gewijzigd door hfolkers op 19-04-2024 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-09 15:22

Thermomet3r

het is warm of koud

Er is altijd de mogelijkheid om het te doen zoals Linus van LinusTechTips,
Centrale kast met één of meerdere PC's die dan verbonden zijn met een Usb-C/Thunderbolt dock waar je de toestsenborden/monitoren aan kan verbinden.
Aangezien het hier om ennkele meters gaat lijkt mij dit de beste optie.

PC zou je aan kunnen zetten met een Wake on LAN functie die je bijvoorbeeld vanaf een smartphone kan triggeren. of het trekken van een extra kabel die de normale aan/uit knop op de kast vervangt.

specs: AMD Ryzen 7 3700x, AMD Radeon 7900xtx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zijn genoeg goede oplossingen om de PC naast de monitor te houden en bv toch goed stil te maken. Ik zou zeker geen PC op een andere locatie willen, je hebt zo 3 tot 4 meter nodig, denk aan de kosten voor verlengen van oa Thunderbolt kabel, verlies van signaal van oa HDMI/displayport kabel bij 4k beeld, het aan en uitzetten met de pc kan nog wel met een externe knop maar het verdient geen schoonheidsprijs. Ook als de kabelgoot net te krap is voor x kabels is dat zeker niet fijn.
Dan nog met USB kabel, als je maar één USB kabel trekt naar een USB hub en dan de bandbreedte gaat delen met oa twee harde schijven en nog apparatuur dan is je verlies qua snelheid groot.
Vroeger had je wel oplossingen ervoor maar toen had je ook maar 1024x768 pixels die over een kabeltje gingen en PS/2 voor toetsenbord en muis. Kvm over IP doet ook maar max Full HD over ethernet. Dat was allemaal niet zo spannend maar nu moet zoveel verbonden worden met X snelheid cq bandbreedte.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23
Als de afstand tussen je PC en werkplek maximaal 3 meter is, kan je vaak nog werken met bestaande kabels en verbindingen.
Je kan DisplayPort kabels krijgen tot 3 meter en hier gewoon 4K signaal overheen gooien.
Langer dan dat wordt problematischer en dan heb je vaak specialere dingen nodig,

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
itsalex schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:10:
Zijn genoeg goede oplossingen om de PC naast de monitor te houden en bv toch goed stil te maken. Ik zou zeker geen PC op een andere locatie willen, je hebt zo 3 tot 4 meter nodig, denk aan de kosten voor verlengen van oa Thunderbolt kabel, verlies van signaal van oa HDMI/displayport kabel bij 4k beeld, het aan en uitzetten met de pc kan nog wel met een externe knop maar het verdient geen schoonheidsprijs. Ook als de kabelgoot net te krap is voor x kabels is dat zeker niet fijn.
Dan nog met USB kabel, als je maar één USB kabel trekt naar een USB hub en dan de bandbreedte gaat delen met oa twee harde schijven en nog apparatuur dan is je verlies qua snelheid groot.
Vroeger had je wel oplossingen ervoor maar toen had je ook maar 1024x768 pixels die over een kabeltje gingen en PS/2 voor toetsenbord en muis. Kvm over IP doet ook maar max Full HD over ethernet. Dat was allemaal niet zo spannend maar nu moet zoveel verbonden worden met X snelheid cq bandbreedte.
Maar hoe vaak gaat de gemiddelde persoon nou echt twee USB externe hardeschijven tegelijk gebruiken? Ik heb er zelf nog nooit eentje gebruikt.

Mijn TV staat op 5 meter afstand van mijn PC. Maar om de kabel netjes langs de plint te leggen, was het net boven de 10 meter. Oftewel er ligt een 15m lange HDMI kabel tussen PC en TV, en die doet het probleemloos op 4k 60Hz.

Voor aan/uit schakelen zou ik zelf overwegen het wat meer te Tweaken nog: Gewoon een splittertje op de header kabel gooien in je PC kast, en een extra fysieke schakelaar die parallel staat aan normale aan/uit knop naarboven brengen. En verder qua welke aansluitingen je zeker nodig hebt: Who cares? En daarmee bedoel ik, hele reden om zo'n flinke kabelgoot te hebben is toch dat je gewoon elke kabel erdoorheen kan doen die je later nog nodig hebt? Maar anyway je wil dus een aan/uit optie hebben, iig DP zou ik willen hebben en paar USB. Mogelijk 3.5mm voor speakers? (Kan natuurlijk via USB ook, maar een dingetje extra die je moet hebben).

Overigens persoonlijk zou ik eerder gaan voor klein formaat kast en alles boven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Afdekplaatjes zal iets custom moeten zijn - maar een mdf plaatje dat je schildert in de kleuren van de muur met de juiste gaatjes voor de kabels gaat al veel doen.

Evenals het laten uitkomen achter de monitor - als je de monitor aan de muur gaat ophangen - of vlak onder het bureaublad.

Eigenlijk zou ik 2 openingen voorzien, eentje vlak onder het bureaublad en eentje ter hoogte van de muurbeugel van de monitor.

Met een drukknop kan je perfect het stopcontact naar de computer uitschakelen (gewoon aansturen via je kast), maar of het allemaal zo gezond is weet ik niet.
Ik zou dan eerder die combinatie onderzoeken samen met wake on lan bvb.
Want je NAS gaat er toch naast staan en die wil je wsl toch altijd actief houden en verbonden aan het net.

Een tochtgevoel kan je ook krijgen door de leidingenschacht - valt dan wel op te lossen door wat isolatie er beneden tussen te proppen.
Maar kan wel spelen omdat je kelder normaal toch frisser gaat zijn dan je woonkamer.

Voor de rest - zorg ervoor dat je scherm een KVM switch heeft - en dan kan je met 1 usb -c kabel gewoon je laptop van het werk aansluiten en gaan.
En goede kwaliteit van kabels, 't moet niet goud plated zijn, maar niet elke hdmi / DP kabel is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Sissors schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:18:
[...]

Maar hoe vaak gaat de gemiddelde persoon nou echt twee USB externe hardeschijven tegelijk gebruiken? Ik heb er zelf nog nooit eentje gebruikt.

Mijn TV staat op 5 meter afstand van mijn PC. Maar om de kabel netjes langs de plint te leggen, was het net boven de 10 meter. Oftewel er ligt een 15m lange HDMI kabel tussen PC en TV, en die doet het probleemloos op 4k 60Hz.

Voor aan/uit schakelen zou ik zelf overwegen het wat meer te Tweaken nog: Gewoon een splittertje op de header kabel gooien in je PC kast, en een extra fysieke schakelaar die parallel staat aan normale aan/uit knop naarboven brengen. En verder qua welke aansluitingen je zeker nodig hebt: Who cares? En daarmee bedoel ik, hele reden om zo'n flinke kabelgoot te hebben is toch dat je gewoon elke kabel erdoorheen kan doen die je later nog nodig hebt? Maar anyway je wil dus een aan/uit optie hebben, iig DP zou ik willen hebben en paar USB. Mogelijk 3.5mm voor speakers? (Kan natuurlijk via USB ook, maar een dingetje extra die je moet hebben).

Overigens persoonlijk zou ik eerder gaan voor klein formaat kast en alles boven houden.
Externe harde schijven ga ik niet snel koppelen aan de PC, mag 1 SD kaartje van een drone ofzo iets.

Ik wil graag mijn NAS enzovoort allemaal in de kelder, gewoon voor de plaats niet in te nemen in mijn bureau!

Bedankt voor de tip van 3,5 mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 15:25
Voor het aan/uitzetten kan je ook vrij eenvoudig zelf een knop maken met lange kabels die je aansluit op de betreffende pins op het moederbord. Kan je een knop op je bureau maken in elke stijl die je maar wil en werkt het precies hetzelfde als met de knop op de PC kast.

Ik heb zelf vrijwel 0 elektrotechnische expertise, maar dit is zo eenvoudig dat ik het prima aan zou durven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
chime schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:51:
Afdekplaatjes zal iets custom moeten zijn - maar een mdf plaatje dat je schildert in de kleuren van de muur met de juiste gaatjes voor de kabels gaat al veel doen.

Evenals het laten uitkomen achter de monitor - als je de monitor aan de muur gaat ophangen - of vlak onder het bureaublad.

Eigenlijk zou ik 2 openingen voorzien, eentje vlak onder het bureaublad en eentje ter hoogte van de muurbeugel van de monitor.

Met een drukknop kan je perfect het stopcontact naar de computer uitschakelen (gewoon aansturen via je kast), maar of het allemaal zo gezond is weet ik niet.
Ik zou dan eerder die combinatie onderzoeken samen met wake on lan bvb.
Want je NAS gaat er toch naast staan en die wil je wsl toch altijd actief houden en verbonden aan het net.

Een tochtgevoel kan je ook krijgen door de leidingenschacht - valt dan wel op te lossen door wat isolatie er beneden tussen te proppen.
Maar kan wel spelen omdat je kelder normaal toch frisser gaat zijn dan je woonkamer.

Voor de rest - zorg ervoor dat je scherm een KVM switch heeft - en dan kan je met 1 usb -c kabel gewoon je laptop van het werk aansluiten en gaan.
En goede kwaliteit van kabels, 't moet niet goud plated zijn, maar niet elke hdmi / DP kabel is hetzelfde.
Afdekplaatje zal 3dprint of mdf zijn.

Verder heb ik inderdaad nog niet nagedacht over tocht, maar de kelder is geisoleerd dus het gaat daar geen 12 graden zijn. Inderdaad dan oplossen door het vanonder af te sluiten door stuk isolatie of iets dergelijks! Top bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Thermomet3r schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:08:
Er is altijd de mogelijkheid om het te doen zoals Linus van LinusTechTips,
Centrale kast met één of meerdere PC's die dan verbonden zijn met een Usb-C/Thunderbolt dock waar je de toestsenborden/monitoren aan kan verbinden.
Aangezien het hier om ennkele meters gaat lijkt mij dit de beste optie.

PC zou je aan kunnen zetten met een Wake on LAN functie die je bijvoorbeeld vanaf een smartphone kan triggeren. of het trekken van een extra kabel die de normale aan/uit knop op de kast vervangt.
Dus 1 thunderbolt connectie op het moederbord? Mijn moederbord moet dit dan ondersteunen?

is 1 thunderbolt dock dan genoeg bandbreedte als je daar 2 schermen 4k op hangt?
Met randapparatuur en mogelijks SD kaart, bluetooth?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Klein punt over Wake-on-LAN: niet alle routers ondersteunen dit. Iets om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Lapa schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:54:
Voor het aan/uitzetten kan je ook vrij eenvoudig zelf een knop maken met lange kabels die je aansluit op de betreffende pins op het moederbord. Kan je een knop op je bureau maken in elke stijl die je maar wil en werkt het precies hetzelfde als met de knop op de PC kast.

Ik heb zelf vrijwel 0 elektrotechnische expertise, maar dit is zo eenvoudig dat ik het prima aan zou durven.
Dat was ook mijn eerste idee als het gaat over het aanzetten van de PC. Het enige wat je voeding nodig heeft is de twee pinnen even kortsluiten door de knop dus dat is zeer eenvoudig te verlengen.

Geen gedoe met wake on lan of het schakelen van 230V.

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-04-2024 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou gewoon lekker je UTP doortrekken naar boven en PC lekker boven laten. Als je 2 kabels trekt kun je meteen je mesh wifi ook met draadje aansluiten.

PC zo beneden neerzetten gaat alleen maar tot irritaties leiden.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 19-04-2024 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Sethro schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:41:
Ik zou gewoon lekker je UTP doortrekken naar boven en PC lekker boven laten. Als je 2 kabels trekt kun je meteen je mesh wifi ook met draadje aansluiten.

PC zo beneden neerzetten gaat alleen maar tot irritaties leiden.
Elke verdieping gaat een mesh netwerk krijgen aan het plafond, dus die zijn al apart bedraad.

Als het me niet bevalt, zet ik de PC terug boven dus niks verloren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Wat cool! qua afstand moet je het makkelijk halen met kabels inderdaad - ik zou inderdaad een thunderbolt dock neerzetten en de HDMI rechtstreeks naar je PC. Afmonteren kun je wel dit soort dingen voor vinden:

https://www.allekabels.nl...LUB1SjEXzBBhoC7JgQAvD_BwE

Of met Keystones https://www.allekabels.nl...259164/keystone-hdmi.html / https://www.allekabels.nl/connector/keystone/usb.html en dan een Keystone bakje onder je bureau https://www.allekabels.nl...e-behuizing-4-poorts.html - dan kun je later ook nog eenvoudig UTP / glas / audio / whatever toevoegen.

Oh, er zijn zelfs keystone buttons voor je power button :) https://www.reichelt.nl/n...86401-p238356.html?&nbc=1

[ Voor 15% gewijzigd door BCC op 19-04-2024 10:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
BCC schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:51:
Wat cool! qua afstand moet je het makkelijk halen met kabels inderdaad - ik zou inderdaad een thunderbolt dock neerzetten en de HDMI rechtstreeks naar je PC. Afmonteren kun je wel dit soort dingen voor vinden:

https://www.allekabels.nl...LUB1SjEXzBBhoC7JgQAvD_BwE

Of met Keystones https://www.allekabels.nl...259164/keystone-hdmi.html / https://www.allekabels.nl/connector/keystone/usb.html en dan een Keystone bakje onder je bureau https://www.allekabels.nl...e-behuizing-4-poorts.html - dan kun je later ook nog eenvoudig UTP / glas / audio / whatever toevoegen.

Oh, er zijn zelfs keystone buttons voor je power button :) https://www.reichelt.nl/n...86401-p238356.html?&nbc=1
Dan moet ik in principe gewoon 1 kabel leggen? 1 Thunderbolt kabel en eventueel een voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Dat kan, maar de kosten van "lange" Thunderbolt kabels zijn erg hoog - https://www.apple.com/nl/...45781ec6cadc187b988f42e96

Maar je kan zoiets aan een dock hangen en daar kan dan alles in - uitvoering: M-Teck USB-C Dual HDMI Docking Station of https://www.apple.com/nl/...3cccd25e40df3f855e2b77802 - Mijn ervaring is dat er erg veel goedkope thunderbolt-c kabels en docks zijn die niet doen wat ze beloven.

Gewoon kabels verlengen zal een stuk goedkoper zijn. Met zo'n dock kun je waarschijnlijk wel je PC uit standby halen door op je keyboard te timmeren.

[ Voor 46% gewijzigd door BCC op 19-04-2024 11:19 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
BCC schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:10:
Dat kan, maar de kosten van "lange" Thunderbolt kabels zijn erg hoog - https://www.apple.com/nl/...45781ec6cadc187b988f42e96

Maar je kan zoiets aan een dock hangen en daar kan dan alles in - uitvoering: M-Teck USB-C Dual HDMI Docking Station of https://www.apple.com/nl/...3cccd25e40df3f855e2b77802 - Mijn ervaring is dat er erg veel goedkope thunderbolt-c kabels en docks zijn die niet doen wat ze beloven.

Gewoon kabels verlengen zal een stuk goedkoper zijn. Met zo'n dock kun je waarschijnlijk wel je PC uit standby halen door op je keyboard te timmeren.
Maar via thunderbolt ga ik niet de GPU gebruiken voor mijn schermen want de thunderbolt gaat waarschijnlijk rechtstreeks op mijn MOBO zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20

mjl

Ugh

Bij meer dan 3 meter zit je sowieso vast aan glasvezel bekabeling (of het nou HDMI, DP of USB-C/thunderbolt is). Met koper ga je teveel signaal verlies hebben voor meer dan 1080p60Hz bijv.

Keystones zou ik ook van wegblijven elke verbinding kost signaal, met een dikke kabelgoot kan je kabels redelijk makkelijk vervangen indien nodig.

En ja: verleng je aan/uit knop van je PC en zet een schakelaar tussen je stroom voorziening (sluip gebruik en/of trouble shooting) en de PC.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 18:22

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je zo'n brede kabelgoot gebruikt, hoef je je toch helemaal geen zorgen te maken over welke kabels je gaat trekken?

HDMI + USB kunnen die lengte wel oversteken.
Aan/uit zetten kan je ook altijd nog met een relais of pulsdrukker voorzien.

Als je maar niet een thunderbolt kabel neemt en die strak in de muur stuct of door een buis legt waar de connectors eigenlijk helemaal niet doorheen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

mazzletov schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:58:
[...]

Maar via thunderbolt ga ik niet de GPU gebruiken voor mijn schermen want de thunderbolt gaat waarschijnlijk rechtstreeks op mijn MOBO zitten?
Dat ligt aan je moederbord of die GPU Passthrough ondersteunt, anders kun je daar ook een losse kaart voor kopen - uitvoering: ASUS ThunderboltEX 4 - Laptops ondersteunen het eigenlijk altijd native.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 08:58
Aan-/uit-schakelaar doorverbinden lijkt mij overbodig, maar kan natuurlijk wel.

Gewoon in je BIOS instellingen "boot on power" activeren, en het stopcontact kort uitschakelen en weer aanzetten met welke vorm van domotica dan ook. Uitschakelen van de pc kan gewoon via de normale weg, dus niet door het stopcontact uit te schakelen.

Bijkomend voordeel: je kan 'm laten booten via domotica. WOL kan, maar kan zoals eerder gezegd bewerkelijk zijn.

Dit lijkt mij de allersimpelste oplossing voor het inschakelen. Bonuspunten als je het stopcontact zichzelf uit laat schakelen als de pc ook uit is, en daarmee ook de voeding van het scherm uitschakelt.

Edit:
Nu ik dit zo stellig heb gepost, begin ik toch te twijfelen of met "boot on power" aan, het mobo toch niet direct weer inschakelt na het afsluiten via OS.

[ Voor 11% gewijzigd door Raling op 19-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

@mazzletov Voor de powerknop kun je ook een draadloze oplossing overwegen. De knop in je kast is niks meer dan een kop welke twee pinnen met elkaar verbindt. Je kunt bij Ali ook draadloze relais krijgen die dit ook kunnen. Deze voedt je met 5 Vdc uit je pc (de 5Vsb is altijd aanwezig in je systeem, en je kan je bios zo instellen dat minimaal één usb poort actief blijft wanneer de pc uit is. Dan kun je draadloos je pc aan en uit zetten. Voorbeeld is deze set voor 5 euro: https://nl.aliexpress.com/item/1005006396109969.html

Vroeger, pré Ali had ik soortgelijk ook op de vaste pc zitten. Werkte geniaal.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mjl schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:11:
Bij meer dan 3 meter zit je sowieso vast aan glasvezel bekabeling (of het nou HDMI, DP of USB-C/thunderbolt is). Met koper ga je teveel signaal verlies hebben voor meer dan 1080p60Hz bijv.
Nogmaals, ik heb 4k 60Hz hier over 15m HDMI kabel lopen. Die paar meter die TS nodig heeft moet best te doen zijn. Ik zou wel voorkeur geven voor rechtstreekse kabels inderdaad, en niet meer overgangen dan nodig is.

Zelf snap ik niet echt waarom voor Thunderbolt dock gaan als er gewoon ruimte zat is voor alle kabels. Als het over één kabel moet is dat de go-to oplossing. Maar als er toch een grote kabelgoot komt, waarom dan niet gewoon meerdere kabels? Zeker als ander je één kabel naar een dock hebt, en dan meerdere kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

Sissors schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:16:
[...]

Nogmaals, ik heb 4k 60Hz hier over 15m HDMI kabel lopen. Die paar meter die TS nodig heeft moet best te doen zijn. Ik zou wel voorkeur geven voor rechtstreekse kabels inderdaad, en niet meer overgangen dan nodig is.

Zelf snap ik niet echt waarom voor Thunderbolt dock gaan als er gewoon ruimte zat is voor alle kabels. Als het over één kabel moet is dat de go-to oplossing. Maar als er toch een grote kabelgoot komt, waarom dan niet gewoon meerdere kabels? Zeker als ander je één kabel naar een dock hebt, en dan meerdere kabels.
In mijn ervaring is dit sterk afhankelijk van de combinatie van de signaal kwaliteit van de videokaart, kabel kwaliteit en lengte en de gevoeligheid van het beeldscherm. Je kunt een poging doen met een normale kabel maar meteen iets meer investeren in een glasvezel kabel was voor mij in iedergeval goedkoper geweest voor 4K120Hz HDR.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mazzletov
Kabellengte gaat tussen 2-3 meter zijn dus zou normaal wel OK moeten zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09 08:22

VW-Arjan

★★★★★

De pc hangt toch niet aan het plafond van de kelder?
Dan ga je het met 2 of 3 meter niet redden hoor.

Verdieping is is normaal 3 meter. Dan de hoogte van je bureau, zeg 80cm en dan nog naar je schermen en toetsenbord/muis.

Waarom wil je eigenlijk je pc in de kelder? Heb je zo’n grote kast?

Er zijn krachtige pc’s ter grootte van de gelinkte hubs, die kan je achter een van je schermen monteren met een beugel.
Of bijvoorbeeld onder je werkblad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 07:14
Heb thuis iets gelijkaardig. Heb een HDMI en usb 3.0 verlengkabel getrokken, later een DP1.4 (voor gsync) bijgetrokken. Op de bureau een usb3.0 hub voor wat peripherals zoals dongle voor muis, toetsenbord, headset, sd kaart lezer.

Aanzetten gebeurt via een Ikea knop in de kast, die via home assistant een Shelly relais activeert voor 0.5 seconden die een druk op de aan/uit toets simuleert. Dit kan evt. ook via een esphome bordje, iets goedkoper maar iets meer configureer werk.

Zo heb ik een zeer mooie bureau, zonder pc op de tafel of die in de weg zit thv de knieën, of erger nog, in een kast verwerkt zit.

Het enige waar ik onverwacht problemen mee had was met het draadloze toetsenbord/muis, die via een usb hub verbonden was aan de computer. Dat lijkt vreemd genoeg niet goed samen te werken, waarbij deze random happerde. Een bekend probleem volgens Google. Heb toen nog een extra usb 2.0 kabel getrokken apart voor de usb/muis dongle.

Verder een scherm gekocht met usb c hub ingebouwd, om gemakkelijk mijn werk laptop aan te sluiten. Het toetsenbord/muis kan ik met een druk op de knop wisselen tussen machines.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKANb8TrXlZ90WfWFPhW1cvQRZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDrnGfQ5Xf44vGE2lguuJuVw.jpg?f=fotoalbum_large

PS heb ook een HDMI/usb van diezelfde pc naar mijn tv getrokken, zo kan ik gamen in de living met controllers of zelfs muis/toetsenbord :⁠-⁠) HDMI was hier een fiber type zodat ik 20 meter kon overbruggen met >4k 60hz

[ Voor 16% gewijzigd door SoulShot op 20-04-2024 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:27
Even een andere check: wil de aannemer deze buis voor jou inbouwen?

Achteraf infrezen in de muur als de beton vloer erin zit lijkt me geen pretje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:17
En wat als je een mini pc aan je scherm knoopt en daarmee de grote overneemt beneden. ?
Een beetje zoals thuiswerken een verdieping hoger 😎

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mazzletov
peter13579 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 07:54:
Even een andere check: wil de aannemer deze buis voor jou inbouwen?

Achteraf infrezen in de muur als de beton vloer erin zit lijkt me geen pretje....
Ik ben zelf de aannemer ;) daarom dat ik dit extra zelf kan voorzien want anders kost het waarschijnlijk veel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl

mjl

Ugh

mazzletov schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:28:
Kabellengte gaat tussen 2-3 meter zijn dus zou normaal wel OK moeten zijn, toch?
Moet op zich kunnen. Ik had vooral last als het langer dan 3 meter werd.

-------

Pagina: 1