Grotere omvormer dus ook investeren in bekabeling automaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andretti2024
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Hallo Forum,

Onlangs zijn de zonnepanelen vervangen door nieuwe maar de omvormer van 1,5 jaar oud is blijven hangen. Nu is het systeem zoals besproken met de installateur wat onder bemeten (9700 WP), omvormer is Goodwe 6000. Hij topt nu af boven de 6700.

Ander systeem van 2022 is 4250 WP met 4000 omvormer. Dat is er ook nog, dus twee systemen elk met eigen automaat.

Huis is 3 maal 35 Amp.

Een grotere omvormer (Growatt 10000) kan maar dan moet volgen de installateur de bekabeling, stoppen en automaten verzwaard worden naar 27,5 Amp. De vraag is of dit allemaal rendabel is om te doen. Met circa 10.000 opbrengst per jaar kom ik aardig uit met WP en auto's.

Ik ben leek en hoor graag jullie advies.

Dank
André

Beste antwoord (via Andretti2024 op 02-05-2024 13:24)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:27
Heren,

Volgens mij gaat er hier iets niet helemaal goed, volgens datasheet growatt 10k is de maximale output 16,7A per fase. dat is net onhandig in de standaard meterkast maar zou in principe prima (Hakken over de sloot) op een 2,5mm2 kunnen advies is wel 4mm2 (Nen norm materie). daarbij is verzwaring van meterkast naar 3 fase 20A automaat wel minimaal benodigd.

Mijn advies zou zijn pak de Growatt 9000 die heeft maximaal output van 15A per fase daarbij kan een 2.5mm2 kabel prima uit met een standaard 3fase 16A automaat in de meterkast.

Kort door de bocht is het statement van de installateur alles verzwaren naar 27,5A onzin.

@croga volgens mij bedoel je 3*25A ik was er zelf ook verbaast over! vastrecht wat je betaald over zo een aansluiting is echt gigantisch.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hoeveel mm bekabeling is er getrokken?
Ligt die 9700 wp op 1 windrichting, en alsmaar zelfde hoek (zoja, welke richting en hoek).

Advies is sterk afhankelijk van de antwoorden :)
2.5mm kabel is vervangen.
4mm kabel is soms vervangen.
6mm kabel hoeft niet vervangen te worden.
Meer dan 6 mm kabel is al extreem duur geweest.

Als je vervangt, wil je dan systeem 2 ook meteen erop aansluiten?
Dan zelfde vragen, welke kabels, windrichting(en) en hellingshoek(en)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andretti2024
Hoi Ruud, dank voor je reactie!

- Ik meet 5,4 mm op de buitenkabel van het grote systeem.
- Alleen het 9700WP systeem aansluiten.
- Hele dag zon
- 1 windrichting,
- Ideale hellingshoek (dak van loods)

groet André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Sorry j moet niet de buitenkant van de kabel hebben maar de interne koperdraad.
Dat staat op de kabel gedrukt, elke 1 a 2 meter.

1 windrichting op Noord, zuid, ?
Ideale hellingshoek van 0 graden? 30? 45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 16:06

Croga

The Unreasonable Man

Andretti2024 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:11:
- Ik meet 5,4 mm op de buitenkabel van het grote systeem.
Dat zijn niet de mms die hij bedoelt :-) Maar met 5.5mm buitenkabel gok ik op 5 keer 2.5mm2.

9700Wp op een 6000 omvormer is inderdaad wat licht maar om daar nou een 10000 op te zetten is behoorlijk overdreven. Dat ga je nooit nodig hebben. Nog sterker; alles meer dan een 7000 omvormer is waarschijnlijk overkill. Daarmee is de grote vraag of het überhaupt zinnig is om de omvormer te vervangen.

De automaten verzwaren is zowieso kliklare nonsense. Je zit op 3 fasen, en dan zou 10'000W nogsteeds niet meer dan 16A gaan trekken in extreme gevallen. En aangezien beide systemen een eigen automaat hebben is er geen enkele reden om die zwaarder dan 16A te hebben. Waarschijnlijk zit er nu zelfs 20A in en dat is meer dan genoeg.

Ik vraag me zelfs stevig af of je niet gewoon terug kunt naar 3*35A zodat je weer 1000 euro per jaar aan vastrecht bespaard.

(Wij zitten hier in een soortgelijke situatie met soortgelijke overwegingen en berekeningen)

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 19-04-2024 09:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Heren,

Volgens mij gaat er hier iets niet helemaal goed, volgens datasheet growatt 10k is de maximale output 16,7A per fase. dat is net onhandig in de standaard meterkast maar zou in principe prima (Hakken over de sloot) op een 2,5mm2 kunnen advies is wel 4mm2 (Nen norm materie). daarbij is verzwaring van meterkast naar 3 fase 20A automaat wel minimaal benodigd.

Mijn advies zou zijn pak de Growatt 9000 die heeft maximaal output van 15A per fase daarbij kan een 2.5mm2 kabel prima uit met een standaard 3fase 16A automaat in de meterkast.

Kort door de bocht is het statement van de installateur alles verzwaren naar 27,5A onzin.

@croga volgens mij bedoel je 3*25A ik was er zelf ook verbaast over! vastrecht wat je betaald over zo een aansluiting is echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andretti2024
Dank allemaal en Chris, als ik het zo lees kan ik een Growatt 9K omvormer plaatsen zonder verdere aanpassingen, bekabeling is trouwens inderdaad 2,5 mm en er is een 16A automaat voor de grote installatie en een 10A automaat voor de kleine.

Installateur zegt dit: Met zonnepanelen moet je de hele keten uitleggen op 125% belasting van de piekstroomsterkte van de omvormers i.v.m. de vele belasting-uren.

Mijn conclusie n.a.v. Chris:
Met een 9KW Growatt + 4kW Goodwe omvormer kom ik dan uit 4,4A + 15A = 19,4 A. Daar neem je (volgens de installateur) 125% van en dan heb je bekabeling, stoppen, automaten nodig die 24,25 aankunnen. Dat kunnen ze.

Klopt dit?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
Het statement van de installateur is nogal verg gezocht. als je in de NEN1010 kijkt (Tabel 52.B) zul je zien dat je 2.5mm2 kabel op kan drukken naar +-25A uiteraard is dit niet aan te raden en is de vuistregel na 16A ga je over naar 4mm2. Dit ook door spanningsverlies etc..

De over rating waar de installateur het over hebt is niet een vereiste maar meer een mening vanuit hem . desalniettemin zit deze verzwaring dus al standaard meegenomen in de norm.

Je kan de omvormers niet zo bij elkaar optellen, elke omvormer moet namelijk zijn eigenlijk leiding / kabel naar de meterkast hebben, wanneer je deze 2 gaat combineren met een PV verdeler dan moet je inderdaad flink gaan verzwaren naar 25A 3 fase en een 4mm2 kabel. wanneer deze omvormers apart naar de meterkast gaan is er niks aan de hand, de bekabeling in je meterkast moet wel zwaar genoeg zijn om dit aan te kunnen (Zogenoemd dubbel stroom) meestal gaat dit goed aangezien meterkast interne bekabeling 6mm2 is.

Even ter dubbelcheck weet je zeker dat je huis aansluiting 3x35A is? heb jij een foto van de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andretti2024
Morgen Chris, dank weer voor het meedenken!

Topic kan afgesloten worden!

[ Voor 40% gewijzigd door Andretti2024 op 24-04-2024 10:11 . Reden: slotje op dit topic ]

Pagina: 1