1.Foto's
:strip_exif()/f/image/HasMzsokSDmMYK74AylmROBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Beschikbare dakruimte
-Het schuine dakvlak aan de achterzijde van het huis ligt bijna pal op Zuid en is ongeveer 6m breed en 7m hoog. Er zit 1 dakraam en 1 laag pijpje bovenin in de hoek.
-het schuine dak van de garage is 6,40m lang en 3,10m hoog. Deze ligt op Oost
- de beschikbare ruimte van de uitbouw is ongeveer 1,90m x 6m.
3. Schaduw
-Het schuin dak op Zuid heeft geen last van schaduw van huizen en of bomen en dat zal voorlopig ook nog zo blijven.
-het schuin dak van de garage zal wel wat last hebben van schaduw in de ochtend van het huis ernaast.
-de panelen op de uitbouw zullen wat schaduw hebben van het stukje schuindak van de garage
4. Jaarverbruik
Nog onbekend, het gaat om een gezin van 3 en een nieuwbouwwoning (2-kapper) van 172m2 met een bodemwarmtepomp met vloerverwarming en koeling. Elektrische auto komt er als auto liefhebbers de komende jaren nog niet. Ik schat zo'n 5000-6000 kWh per jaar.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, de groepenkast is dus ook nieuw.
6. Budget en doel
Geen vast budget het gaat vooral om de €/Wp. Ik wil het verbruik van 5000-6000 kWh ongeveer opwekken. Het lijkt mij verstandig om het schuindak op Zuid helemaal vol te leggen
7. Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur mag de installatie doen.
8. Bijhouden van data
De standaard app zou voldoende zijn.
9. Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes aangevraagd bij 3 lokale partijen. Partij 1 heeft meerdere voorstellen gedaan.
-partij 1; 12 panelen van 445Wp met 12x Micro. €1,24 per Wp
:strip_exif()/f/image/D9B59N6N5Tc9ZzgFDv2XfITU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WNBbc9Fiu5v2dDRBU5QgFPNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Partij 1; 12 panelen met centrale omvormer. €1,03 per Wp.
:strip_exif()/f/image/m6wx5QZU6GKDRA2cO9yj5Dp2.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer topt af op 4000W, op 75% van het geïnstalleerde vermogen, is dat niet wat vroeg voor een oriëntatie op Zuid?
Partij 2; 15 440Wp panelen met SolarEdge optimizers. €1,44 per Wp.
Verdeeld over alle 3 de dakvlakken
:strip_exif()/f/image/77PSU3Ub1IL1Umxf8nvgEtam.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHoAWELUtzZ6TNkci14kpFIs.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik kijk naar de € per Wp valt deze af
Partij 3; 15 panelen van 435Wp met micro's. €1,05 per Wp. Niet slecht met micro's
De 15 panelen zijn verdeeld over het schuine dak van het huis en de garage.
:strip_exif()/f/image/i4SiPdPwfJjkDQTI5rEbNrvO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dM0sOtQY3jtbXPr1cL0e84ZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben het echter over Enphase IQ8+ Micro op de 435Wp panelen met oriëntatie voornamelijk op Zuid. Die topt al af op 300Wp wat mij veel te vroeg lijkt. Is hiervoor bijv de IQ8MC (330Wp) of IQ8AC (360Wp) niet geschikter?
-1 Ik nijg nu naar het voorstel van partij 1 met 12 panelen en centrale omvormer of partij 3.
-2 Bij partij 3 zou ik echter graag de volle 12 (ipv 10 uit het voorstel) panelen op het schuine dak van het huis willen en dan mogelijk 1 of 2 panelen minder op de garage op de plek waar de meeste schaduw van het huis van de buren op valt. Wel met andere micro's
-3 Is een combi ook mogelijk? 12 panelen op het schuine dak met centrale omvormer moet lukken lijkt mij. Daarnaast nog 4 a 6 panelen met micro's op het dak van de garage.
Wat zouden jullie in deze doen en hebben jullie nog opmerkingen over de offertes?
:strip_exif()/f/image/HasMzsokSDmMYK74AylmROBQ.jpg?f=fotoalbum_large)
2. Beschikbare dakruimte
-Het schuine dakvlak aan de achterzijde van het huis ligt bijna pal op Zuid en is ongeveer 6m breed en 7m hoog. Er zit 1 dakraam en 1 laag pijpje bovenin in de hoek.
-het schuine dak van de garage is 6,40m lang en 3,10m hoog. Deze ligt op Oost
- de beschikbare ruimte van de uitbouw is ongeveer 1,90m x 6m.
3. Schaduw
-Het schuin dak op Zuid heeft geen last van schaduw van huizen en of bomen en dat zal voorlopig ook nog zo blijven.
-het schuin dak van de garage zal wel wat last hebben van schaduw in de ochtend van het huis ernaast.
-de panelen op de uitbouw zullen wat schaduw hebben van het stukje schuindak van de garage
4. Jaarverbruik
Nog onbekend, het gaat om een gezin van 3 en een nieuwbouwwoning (2-kapper) van 172m2 met een bodemwarmtepomp met vloerverwarming en koeling. Elektrische auto komt er als auto liefhebbers de komende jaren nog niet. Ik schat zo'n 5000-6000 kWh per jaar.
5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, de groepenkast is dus ook nieuw.
6. Budget en doel
Geen vast budget het gaat vooral om de €/Wp. Ik wil het verbruik van 5000-6000 kWh ongeveer opwekken. Het lijkt mij verstandig om het schuindak op Zuid helemaal vol te leggen
7. Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur mag de installatie doen.
8. Bijhouden van data
De standaard app zou voldoende zijn.
9. Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes aangevraagd bij 3 lokale partijen. Partij 1 heeft meerdere voorstellen gedaan.
-partij 1; 12 panelen van 445Wp met 12x Micro. €1,24 per Wp
:strip_exif()/f/image/D9B59N6N5Tc9ZzgFDv2XfITU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WNBbc9Fiu5v2dDRBU5QgFPNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Partij 1; 12 panelen met centrale omvormer. €1,03 per Wp.
:strip_exif()/f/image/m6wx5QZU6GKDRA2cO9yj5Dp2.jpg?f=fotoalbum_large)
De omvormer topt af op 4000W, op 75% van het geïnstalleerde vermogen, is dat niet wat vroeg voor een oriëntatie op Zuid?
Partij 2; 15 440Wp panelen met SolarEdge optimizers. €1,44 per Wp.
Verdeeld over alle 3 de dakvlakken
:strip_exif()/f/image/77PSU3Ub1IL1Umxf8nvgEtam.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aHoAWELUtzZ6TNkci14kpFIs.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik kijk naar de € per Wp valt deze af
Partij 3; 15 panelen van 435Wp met micro's. €1,05 per Wp. Niet slecht met micro's
De 15 panelen zijn verdeeld over het schuine dak van het huis en de garage.
:strip_exif()/f/image/i4SiPdPwfJjkDQTI5rEbNrvO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dM0sOtQY3jtbXPr1cL0e84ZI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze hebben het echter over Enphase IQ8+ Micro op de 435Wp panelen met oriëntatie voornamelijk op Zuid. Die topt al af op 300Wp wat mij veel te vroeg lijkt. Is hiervoor bijv de IQ8MC (330Wp) of IQ8AC (360Wp) niet geschikter?
-1 Ik nijg nu naar het voorstel van partij 1 met 12 panelen en centrale omvormer of partij 3.
-2 Bij partij 3 zou ik echter graag de volle 12 (ipv 10 uit het voorstel) panelen op het schuine dak van het huis willen en dan mogelijk 1 of 2 panelen minder op de garage op de plek waar de meeste schaduw van het huis van de buren op valt. Wel met andere micro's
-3 Is een combi ook mogelijk? 12 panelen op het schuine dak met centrale omvormer moet lukken lijkt mij. Daarnaast nog 4 a 6 panelen met micro's op het dak van de garage.
Wat zouden jullie in deze doen en hebben jullie nog opmerkingen over de offertes?