Zonnepanelen offerte micro's / centrale omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:58
1.Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJRJetkkJo_8F2y4VyWlPkVocFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HasMzsokSDmMYK74AylmROBQ.jpg?f=fotoalbum_large

2. Beschikbare dakruimte
-Het schuine dakvlak aan de achterzijde van het huis ligt bijna pal op Zuid en is ongeveer 6m breed en 7m hoog. Er zit 1 dakraam en 1 laag pijpje bovenin in de hoek.

-het schuine dak van de garage is 6,40m lang en 3,10m hoog. Deze ligt op Oost

- de beschikbare ruimte van de uitbouw is ongeveer 1,90m x 6m.

3. Schaduw
-Het schuin dak op Zuid heeft geen last van schaduw van huizen en of bomen en dat zal voorlopig ook nog zo blijven.

-het schuin dak van de garage zal wel wat last hebben van schaduw in de ochtend van het huis ernaast.

-de panelen op de uitbouw zullen wat schaduw hebben van het stukje schuindak van de garage

4. Jaarverbruik
Nog onbekend, het gaat om een gezin van 3 en een nieuwbouwwoning (2-kapper) van 172m2 met een bodemwarmtepomp met vloerverwarming en koeling. Elektrische auto komt er als auto liefhebbers de komende jaren nog niet. Ik schat zo'n 5000-6000 kWh per jaar.

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase, de groepenkast is dus ook nieuw.

6. Budget en doel
Geen vast budget het gaat vooral om de €/Wp. Ik wil het verbruik van 5000-6000 kWh ongeveer opwekken. Het lijkt mij verstandig om het schuindak op Zuid helemaal vol te leggen

7. Wie gaat het project uitvoeren
Een installateur mag de installatie doen.

8. Bijhouden van data
De standaard app zou voldoende zijn.

9. Reeds verkregen offertes
Ik heb offertes aangevraagd bij 3 lokale partijen. Partij 1 heeft meerdere voorstellen gedaan.

-partij 1; 12 panelen van 445Wp met 12x Micro. €1,24 per Wp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sOd9HLxXdCvaPNAP4XLphzl4iE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9B59N6N5Tc9ZzgFDv2XfITU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5Er5w4kDUo1vTCEpzVLL6-itF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNBbc9Fiu5v2dDRBU5QgFPNw.jpg?f=fotoalbum_large

Partij 1; 12 panelen met centrale omvormer. €1,03 per Wp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZphWeXEEyb-eWOUIQRzHWZdsI0A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6wx5QZU6GKDRA2cO9yj5Dp2.jpg?f=fotoalbum_large

De omvormer topt af op 4000W, op 75% van het geïnstalleerde vermogen, is dat niet wat vroeg voor een oriëntatie op Zuid?

Partij 2; 15 440Wp panelen met SolarEdge optimizers. €1,44 per Wp.
Verdeeld over alle 3 de dakvlakken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5w2U5Tki_Q3bHHErh5wC9rrSz-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77PSU3Ub1IL1Umxf8nvgEtam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNHYI9QczmSnlLgNQhksx6wNT4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aHoAWELUtzZ6TNkci14kpFIs.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik kijk naar de € per Wp valt deze af

Partij 3; 15 panelen van 435Wp met micro's. €1,05 per Wp. Niet slecht met micro's

De 15 panelen zijn verdeeld over het schuine dak van het huis en de garage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgVRA0F9tlJ75YJ_V4wi6432H4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4SiPdPwfJjkDQTI5rEbNrvO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mZS7X11wNa65nridW6nzoyLgTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dM0sOtQY3jtbXPr1cL0e84ZI.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben het echter over Enphase IQ8+ Micro op de 435Wp panelen met oriëntatie voornamelijk op Zuid. Die topt al af op 300Wp wat mij veel te vroeg lijkt. Is hiervoor bijv de IQ8MC (330Wp) of IQ8AC (360Wp) niet geschikter?

-1 Ik nijg nu naar het voorstel van partij 1 met 12 panelen en centrale omvormer of partij 3.
-2 Bij partij 3 zou ik echter graag de volle 12 (ipv 10 uit het voorstel) panelen op het schuine dak van het huis willen en dan mogelijk 1 of 2 panelen minder op de garage op de plek waar de meeste schaduw van het huis van de buren op valt. Wel met andere micro's

-3 Is een combi ook mogelijk? 12 panelen op het schuine dak met centrale omvormer moet lukken lijkt mij. Daarnaast nog 4 a 6 panelen met micro's op het dak van de garage.

Wat zouden jullie in deze doen en hebben jullie nog opmerkingen over de offertes?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:35
Ten eerste gegeliciteerd met het huis ziet er super uit!

Om tot 5 a 6000 kwh te komen heb je om en nabij 16 zonnepanelen nodig. Uiteraard is het handig om dit via simulatie te verifieren.

Inschatten op het schuine dak van 6x7m (standaard paneel maat is momenteel 1.7m 1.1m) zullen er ongeveer 18 op passen.

Dit betekent aangezien je aangeeft geen schaduw dat micro omvormers of solaredge niet nodig is. Deze type omvormers zijn alleen nodig bij meerdere verschillende stuk dak of schaduw. Dat is hier niet aan de orde.

Commentaar op de offertes:
Enphase iq+- is de verkeerde omvormer je wilt minimaal de iq8MC. De iq+ geeft veel te weinig output vermogen en zal daardoor flink aftoppen.

Ik ben van mening, kies een kwalitatief goed paneel de kosten zijn het niet. AIKO is dit in iedergeval niet. Een Jinko, Ja solar, LG, AEG etc.. zijn dit wel!

Enigste die dus in de buurt komt is de offerte centrale omvormer met 12, desalniettemin vind ik deze alsnog aan de dure kant voor een relatief goedkoop systeem. Daarbij zou mijn advies zijn om korting te vragen of verder te lobbyen.

Waarom bieden alle aanbieders zo weinig panelen aan? In principe met de aangegeven maten past er wat meer op het dak aan de zuid zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
dak: 6 breed 7 hoog
30 cm van rand: 5.4 breed 6.4 hoog

Op je dak kunnen inderdaad 3 panelen in landscape naast elkaar en 5 onder elkaar.
In portrait passen er minder. Dan zit er waarschijnlijk een dakraam precies onder het paneel, en pijpje valt ook onder paneel - dus 13 panelen op je zuid dak. (met veel geluk zou het misschien net erbuiten vallen, maar gok er maar niet op). Als je geen gemetselde nok hebt KAN je iets dichter tot nok en iets dichter tot dakgoot gaan, dan past er nog een rij op, dus maximaal 16 panelen (dan heb je maar 25 boven en 15 onder afstand van rand).

Op het oost dak zou ik persoonlijk eerst kijken hoeveel schaduw erop valt. Het ligt een stuk lager, hoe staat het tov ander huis?

Ik zou gewoon standaard string pakken, 1 voor zuid-dak en 1 voor oostdak ALS je het oostdak al vult.

Zodra salderen wegvalt is oostdak eigenlijk nutteloos - op de momenten dat je stroom nodig hebt ('s avonds) wekt hij niet op.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 18-04-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je Jinko's pakt met een Goodwe stringomvormer zou je ondertussen voor zo'n €0,85 per WP klaar moeten zijn, Optimizers en micro's zijn volslagen nutteloos. Ook met schaduw. Die heb ik en het schaduwmanagement lost dit perfect op. Tel uit je winst.

Hier kan je berekenen wat voor vermogen je omvormer nodig heeft. https://www.sunnydesignweb.com/

Ik zou alles volgooien, ook Oost @99ruud99 Salderen is er nog en als het er ooit niet meer is krijg je betaald voor je opbrengst. Maar ik heb dan ook afgelopen december bijgelegd op Noord-Oost. O-) Je WP slurpt die stroom wel op ook in de winter.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 19-04-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijswerner
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:50
Gefeliciteerd!

Waar is je schatting van 5-6000 kwh op gebaseerd?

Wij hadden een hoekhuis (gasloos) met bodem warmtepomp voor verwarmen en koelen, 4 personen zaten op 3800 kwh per jaar. Vergeet niet dat koelen met een bodempomp amper stroom kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
Chrisverst schreef op donderdag 18 april 2024 @ 22:13:

Dit betekent aangezien je aangeeft geen schaduw dat micro omvormers of solaredge niet nodig is. Deze type omvormers zijn alleen nodig bij meerdere verschillende stuk dak of schaduw. Dat is hier niet aan de orde.

Ik ben van mening, kies een kwalitatief goed paneel de kosten zijn het niet. AIKO is dit in iedergeval niet. Een Jinko, Ja solar, LG, AEG etc.. zijn dit wel!

Waarom bieden alle aanbieders zo weinig panelen aan? In principe met de aangegeven maten past er wat meer op het dak aan de zuid zijde.
Thanks!
Micro omvormers lijkt mij op het schuine dak van het huis ook niet nodig. Op de garage valt er wel schaduw.

Wat is hetgeen wat AIKO een kwalitatief minder merk maakt?

Er zouden inderdaad meer panelen oppassen als je naar de oppervlakte kijkt. Echter is het vrij grote dakraam heel ongelukkig geplaatst. Ik heb zelf een legplan gemaakt en kwam daardoor en door het pijpje ook niet verder dan 12 (landscape). Met dat legplan kwam partij 1, de aannemer kwam niet verder dan 10 in portait en wilde niet in landschape plaatsen..
99ruud99 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:31:

Op het oost dak zou ik persoonlijk eerst kijken hoeveel schaduw erop valt. Het ligt een stuk lager, hoe staat het tov ander huis?

Ik zou gewoon standaard string pakken, 1 voor zuid-dak en 1 voor oostdak ALS je het oostdak al vult.

Zodra salderen wegvalt is oostdak eigenlijk nutteloos - op de momenten dat je stroom nodig hebt ('s avonds) wekt hij niet op.
Het dak van de garage valt ongeveer 2,5m voorbij het huis van de buren die 4,5m verder naar Oost staat. Hierdoor zal het eerste 2,5m dakvlak dus vrij snel zon pakken maar de panelen erachter vangen eerst schaduw van het huis van de buren. Hierdoor lijkt mij de optie van een aparte string voor het garage dak mij minder handig? Er passen ook maar maximaal 6 panelen op, het dakvlak is net iets meer dan 3m hoog maar daardoor passen er net geen 3 panelen in landscape of 2 in portrait boven elkaar.
matthijswerner schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:51:
Gefeliciteerd!

Waar is je schatting van 5-6000 kwh op gebaseerd?

Wij hadden een hoekhuis (gasloos) met bodem warmtepomp voor verwarmen en koelen, 4 personen zaten op 3800 kwh per jaar. Vergeet niet dat koelen met een bodempomp amper stroom kost.
In onze huidige nieuwbouwwoning met gas gebruiken we ongeveer 2000 kWh op jaarbasis. Uit de verhalen die ik lees schat ik het verbruik van de warmtepomp op +-3000 kWh. Heel het huis is verwarmd en gekoeld dus ook de zolder, die gaat in de zomer ook gewoon maximaal gekoeld worden. Daarnaast gaat het verbruik in de toekomst misschien nog stijgen door bijv gezinsuitbreiding.

Is die 3800 kWh jullie totaal verbruik of alleen van de WP? En over hoeveel m2 gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timoov
Partij 3 heeft een voorstel gedaan van 13x JA Solar D41 435Wp, Full Black Glas/Glas panelen met een Huawei SUN2000 - 5KTL-M1 omvormer. Totaal vermogen van 5.655Wp voor €5.290 dus €0,93 per Wp.

Ze kunnen een 13e paneel kwijt door het pijpje te vervangen door een ventilatiepan waarover het zonnepaneel kan komen.
Ik moet nog antwoord krijgen waar deze voor is, waarschijnlijk zit hier wel een mechanische ventilatie achter. Hier op tweakers lees ik daar gemengde meningen over of dat wel handig is...

13 panelen voor deze prijs zou ongeveer 5000 kWh opwekken dus dan zou alleen het schuine dak van het huis voldoende zijn. Mochten we toch meer gebruiken dan verwacht dan zouden er nog 6 panelen op de garage op de tweede string kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:35
Kwalitatief weet ik niet van Aiko, dit is puur gebasseerd op geronomeerde merken waar ikzelf vaker voor zou kiezen.

Zou je niet gelijk iets meer panelen leggen zodat je zeker weet genoeg hebt en eventueel voor de toekomst? Vaak is het in een keer leggen veel goedkoper en makkelijker dan later laten bijleggen.

Prijs van 0.93 euro/wp is prima. Zou het 13e paneel sowieso laten meenemen.
Pagina: 1