Vervangen schijven ter uitbreiding opslagcapaciteit (DS218pl

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahp
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04-2024
Beste allemaal,

Ik heb misschien wel een hele stomme vraag, maar ik ben echt nog een 'leek' op dit gebied. Alvast HEEL VEEL dank voor jullie hulp!!!

Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een Synology NAS DS218play gekocht, daar zaten standaard 2 interne harde schijven bij van Western Digital RED van 8TB (2x 4TB). Die waren voor-geinstalleerd.

Nu had ik het zo ingesteld dat de 2e schijf daarvan een back-upschijf is, dus een zogenaamde "spiegel schijf". Dus in principe heb ik gewoon één schijf van 4TB.

Intussen ben ik nu op het punt gekomen dat ik wil gaan uitbreiden.
Ik heb zojuist twee nieuwe schijven besteld, namelijk deze: WD Red Pro NAS Hard Drive WD141KFGX - Vaste schijf - 14 TB - intern.

Nu komt mijn vraag... Nu zou ik, zodra morgen mijn nieuwe schijven binnenkomen, eerst die 'spiegel (Backup) schijf' moeten deactiveren denk ik? En in plaats daarvan 1 van die nieuwe (grotere) schijven moeten installeren? Maar hoe krijg ik dan de inhoud van mijn huidige schijf op die grote schijf?

Ik hoop niet dat mijn verhaal te ingewikkeld klinkt, en dat jullie mijn vraag begrijpen.

Kort samengevat: Nu zitten er dus 2 schijven in van ieder 4TB , waarvan de 2e schijf is ingesteld als spiegel-schijf.
Deze moeten beiden worden vervangen morgen voor 2 grotere schijven van ieder 14 TB. Alleen moet op deze nieuwe schijven dezelfde inhoud komen te staan als die nu op mijn huidige schijven staat.

Hoe pak ik dit aan? Wat is de goede volgorde.

Alvast héél erg bedankt voor jullie hulp, ik ben jullie alvast enorm dankbaar!!!

Veel groeten,
Mark

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

ja, je kan je schijven 1 voor 1 vervangen. De procedure hiervoor staat op de Synology site.
https://kb.synology.com/n...nd_replace_disk?version=7

Zie het hoofdstuk: Een schijf vervangen (wanneer er geen andere ongebruikte schijven of lege schijfsleuven zijn.

Mits je dus wel SHR of Raid-1 hebt. Dus een echte mirror.

1. Ga naar Opslagbeheer > Opslag.
2. Klik op het pictogram rechtsboven van de opslagpool die u wilt uitbreiden. Dit vouwt de informatie over de opslagpool uit.
3. Ga naar het gedeelte Schijfinformatie om erachter te komen welke schijf de kleinste capaciteit heeft.
4. Deactiveer de kleinste van de aangesloten schijven:
Ga naar de pagina HDD/SSD.
Selecteer de schijf.
Klik op Actie > Schijf deactiveren.
5. Schakel uw Synology NAS uit.
Sla deze stap over als uw Synology NAS hot-swapping ondersteunt.
6. Verwijder de kleinste harde schijf en installeer de nieuwe grotere harde schijf.
7. Schakel uw Synology NAS in.
8. Ga naar Opslagbeheer > HDD/SSD om te controleren of de nieuwe toegevoegde schijf wordt herkend.
9. Keer terug naar de pagina Opslag.
10. Repareer de opslagpool, die nu de status Verslechterd zou moeten hebben.
Klik rechtsboven op het pictogram van de opslagpool en selecteer Repareren.
Selecteer de nieuwe schijf om aan de opslagpool toe te voegen.
Volg de wizard om te voltooien.
11. Herhaal de bovenstaande procedure tot alle gewenste schijven door grotere schijven zijn vervangen.

[ Voor 139% gewijzigd door Microkid op 18-04-2024 18:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahp
Bedankt voor uw snelle reactie, Microkind! Het gaat inderdaad om SHR type. Maar als ik dan bijvoorbeeld begin met de 2e schijf (dus de huidige "spiegel schijf") te vervangen voor de nieuwe. Gaat hij dan automatisch eerst alle bestanden van de eerste schijf op de nieuwe schijf plaatsen? Of moet ik dat ergens aanzetten? Alvast bedankt voor uw reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Klopt. Je volgt de procedure. Je haalt 1 disk er uit en die vervang je door de nieuwe. De NAS zal dan de data van de andere schijf naar de nieuwe schijf kopieren. Dit kan enige uren duren. Als hij klaar is, doe je hetzelfde met de andere schijf. Appeltje eitje :) Let er dus wel op dat de NAS eerst weer in gezonde status is, voordat je de 2e schijf wisselt.

[ Voor 15% gewijzigd door Microkid op 18-04-2024 18:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahp
OH wauw! Echt SUPER bedankt Microkid voor je snelle reactie en hulp! Dit geeft mij alvast een gerust gevoel, morgen komen de nieuwe schijven namelijk binnen!! ;) Nogmaals heel erg bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:36

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je beide schijven uiteindelijk gewisseld hebt kun je het SHR volume uitbreiden naar de grotere capaciteit :)

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1