Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-05 12:34
Mijn vraag

Stel je koopt een splinternieuwe ongeplaatste warmtepompboiler via een particulier. Je laat de pomp bij je thuis installeren, kan je dan gewoon subsidie aanvragen voor de aangeschafte pomp?

Je moet een betaal afschrift aan kunnen tonen en de facturen van aanschaf + montage.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Via RVO lees ik:
De warmtepomp is nieuw. Voor een tweedehands of gebruikt product krijg je geen subsidie.

Wat ik me dan af vraag, op marktplaats kan ik voor een schappelijke prijs een pomp kopen die nog nieuw in de doos zit waar geen subsidie voor ontvangen is, dus lijkt mij dat het om een "nieuw product" gaat.

Beste antwoord (via Robke15 op 19-04-2024 13:57)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-05 11:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

wodkabuikje schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:18:
[...]

Nee, je wordt de tweede eigenaar en dat betekent tweedehands. Dus geen subsidie.
Dat is natuurlijk een definitiekwestie. Voordat iemand een warmtepomp laat installeren, zal de warmtepomp in eerste instantie door de installateur gekocht worden bij de importeur, waarna deze de warmtepomp vervolgens doorverkoopt. Volgens jouw definitie is iedereen dan tweede eigenaar. ;)

Ik ga mee met de redentatie hierboven. De intentie zal zijn dat subsidie maar één keer verstrekt mag worden. Maar ik zou als ik TS was gewoon het RVO even bellen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:08

Reptile209

- gers -

Verschil is wel dat je via Marktplaats geen factuur op jouw naam krijgt voor een nieuw product. Kan dus wel goed zijn voor je onderhandelingspositie: verkoper moet tenminste het bedrag van de misgelopen subsidie van de prijs afhalen O-)

Anders kan iedereen een nieuwe pomp op MP kopen, subsidie innen en weer als nieuw doorverkopen. Zou geen handig model zijn voor de subsidieverlener ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Reptile209 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:08:
Verschil is wel dat je via Marktplaats geen factuur op jouw naam krijgt voor een nieuw product. Kan dus wel goed zijn voor je onderhandelingspositie: verkoper moet tenminste het bedrag van de misgelopen subsidie van de prijs afhalen O-)

Anders kan iedereen een nieuwe pomp op MP kopen, subsidie innen en weer als nieuw doorverkopen. Zou geen handig model zijn voor de subsidieverlener ;).
Dat klopt zeker, dat is ook wel zo. Maar RVO ziet toch het factuur nummer enzo, dat zit gekoppeld aan deze warmtepomp, dus mij lijkt dat het gewoon mogelijk is, of zie ik dingen over het hoofd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:22
Heb je RVO al gebeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
"De warmtepomp is nieuw. Voor een tweedehands of gebruikt product krijg je geen subsidie."

Is toch duidelijk dan? Het product is tweedehands.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Misschien verstandig om eens te informeren bij hun ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:40
Via RVO lees ik:
De warmtepomp is nieuw. Voor een tweedehands of gebruikt product krijg je geen subsidie.

Wat ik me dan af vraag, op marktplaats kan ik voor een schappelijke prijs een pomp kopen die nog nieuw in de doos zit waar geen subsidie voor ontvangen is, dus lijkt mij dat het om een "nieuw product" gaat.
Nee, je wordt de tweede eigenaar en dat betekent tweedehands. Dus geen subsidie.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
[...]

Oke duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou niet weten waarom je geen subsidie zou krijgen. Mij lijkt de intentie van deze regelgeving dat er op één warmtepomp maar 1x subsidie wordt gegeven. Daar voldoet deze warmtepomp waarschijnlijk aan.

We zeggen toch ook niet dat de fabrikant de 1e eigenaar is, dozerschuiver xyz de 2e, 3e, 4e eigenaar zijn, de installateur de 5e eigenaar en de particulier de 6e eigenaar ofzo :)

Mijn advies is het na te vragen bij de RVO. Desnoods maak je een foto en filmpje van de nieuwe warmtepomp met datum erbij bij het ophalen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Dat is natuurlijk een definitiekwestie. Voordat iemand een warmtepomp laat installeren, zal de warmtepomp in eerste instantie door de installateur gekocht worden bij de importeur, waarna deze de warmtepomp vervolgens doorverkoopt. Volgens jouw definitie is iedereen dan tweede eigenaar. ;)

Ik ga mee met de redentatie hierboven. De intentie zal zijn dat subsidie maar één keer verstrekt mag worden. Maar ik zou als ik TS was gewoon het RVO even bellen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
Question Mark schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:01:
[...]

Ja zeker, ik neem contact op RVO, die weten het. Als de uitkomst er is zal ik jullie er van op te hoogte brengen, waarschijnlijk zitten er meerdere mensen met deze vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 13:01:
[...]

En dat is dus precies waarom niemand "tweedehands" als zodanig definieert. Als een product nog in het reguliere verkoopkanaal van fabrikant naar verkoper zit, ziet niemand dat als 1e, 2e of zoveelste hands.

Als een product verkocht is aan een consument die het weer doorverkoopt, wel.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:08:
[...]

En dat is dus precies waarom niemand "tweedehands" als zodanig definieert. Als een product nog in het reguliere verkoopkanaal van fabrikant naar verkoper zit, ziet niemand dat als 1e, 2e of zoveelste hands.
Oprechte vraag, maar is dat een mening of een feit?

De defintie van de Van Dale is nl: Niet nieuw, gebruikt.

En daar is in dit geval geen sprake van. Nu zijn er ook andere definities die de term "gebruikt" niet hanteren, vandaar dat ik al aangeef dat het een kwestie van definitie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robke15
RVO zegt : overgenomen terwijl hij nieuw is, geen recht op subsidie, overname = 2e hands.

Factuur MOET hoe dan ook op jou naam staan, en je MOET aantonen dat je betaald hebt met een bankafschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimpelSubsidie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-03 13:12
Hoi Robke,

Klopt, mijn ervaring is ook dat overname van apparaat niet mag. De overheid wil zowel een factuur van de aanschaf áls de installatie van het apparaat zien. Dus de volledige installatie.

Wanneer je alleen de aanvraag zou doen zonder aanschafbewijs krijg je daar eigenlijk altijd vragen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
Robke15 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:05:
[...]

Dat klopt zeker, dat is ook wel zo. Maar RVO ziet toch het factuur nummer enzo, dat zit gekoppeld aan deze warmtepomp, dus mij lijkt dat het gewoon mogelijk is, of zie ik dingen over het hoofd ?
Originele factuur moeten jouw naam en adres bevatten, anders wordt de subsidieaanvraag afgewezen. Hiervoor heb je RVO echt niet nodig.

Zou handig zijn als je met de factuur van iemand anders een subsidie kunt aanvragen. Helemaal omdat die persoon zelf ook zijn subsidie heeft aangevraagd (waarom zou je anders een warmtepomp kopen en direct doorverkopen?
Pagina: 1