Wat controleert een ANPR camera en hoe/wanneer ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ter bevestiging, ik ben niet van plan om de wet te overtreden betreffende komende vragen in dit forumpost. De vragen zijn puur uit immense nieuwschierigheid en het feit dat de antwoorden elders op internet niet vindbaar zijn.

Wat controleert een ANPR camera precies?
wanneer krijg je een hit bij onderstaande punten? Wordt er altijd iets met een hit gedaan?

even contreter:
-Rijden met verlopen apk.
-Rijden met geschorste voertuig.
-Rijden zonder verzekering voertuig.
-Rijden met openstaande boete. wat valt onder openstaand? (binnen cjib betaaltermijn? deurwaarder? etc)

Voor zover ik weet is deze informatie niet wettelijk geheim voor burgers, maar wellicht onwenselijk vanuit oogpunt van autoriteiten. Dit houdt mij echter niet tegen om het uit de doofpot proberen te halen. :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
Staat toch gewoon op Internet?
Volgens mij heb je niet goed genoeg gezocht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

xXBunnyShmexiXx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:06:

Voor zover ik weet is deze informatie niet wettelijk geheim voor burgers, maar wellicht onwenselijk vanuit oogpunt van autoriteiten. Dit houdt mij echter niet tegen om het uit de doofpot proberen te halen. :P
Kun je dit stukje even uitleggen? Ik vind dit een enorm wazig verhaal.

Wat wil je nou precies?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:17:
Staat toch gewoon op Internet?
Volgens mij heb je niet goed genoeg gezocht.
Dat is helaas niet het geval, en hetgeen wat er wel staat is niet specifiek genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is dat niet via de WOO te achterhalen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:29:
[...]

Kun je dit stukje even uitleggen? Ik vind dit een enorm wazig verhaal.

Wat wil je nou precies?
Het feit dat ik deze vragen op meerdere forums heb geplaatst en de topic of te vroeg gesloten wordt door een mod, of de hele post wordt verwijderd, geeft mij de indruk dat bepaalde mensen van hogerhand niet willen dat deze info algemeen bekend wordt. O-)
Is dus niet specifiek genoeg, hier kan ik de antwoorden niet uit halen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yaksa
xXBunnyShmexiXx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:37:
[...] Het feit dat ik deze vragen op meerdere forums heb geplaatst en de topic of te vroeg gesloten wordt door een mod, of de hele post wordt verwijderd, duidt aan dat bepaalde mensen van hogerhand niet willen dat deze info algemeen bekend wordt. O-)
En wanneer je je alu hoedje afzet, wordt die troebele blik dan helderder?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:07
[...]

Het feit dat ik deze vragen op meerdere forums heb geplaatst en de topic of te vroeg gesloten wordt door een mod, of de hele post wordt verwijderd, duidt aan dat bepaalde mensen van hogerhand niet willen dat deze info algemeen bekend wordt. O-)
[...]

Staat hier gewoon beschreven toch?

https://www.om.nl/binarie...ocument_20210815_ANPR.pdf

Je eerste opmerking over het sluiten voelt wel heel conspiracy aan. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Het feit dat ik deze vragen op meerdere forums heb geplaatst en de topic of te vroeg gesloten wordt door een mod, of de hele post wordt verwijderd, duidt aan dat bepaalde mensen van hogerhand niet willen dat deze info algemeen bekend wordt. O-)
[...]

1 Nee, dat is onzin. Je houdt een vaag verhaal.

2. Dat bleek niet uit die vage OP van je.

Succes ermee verder. d:)b :w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

IceFox schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:41:
[...]

+1, i’m outta here :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:40:
[...]

En wanneer je je alu hoedje afzet, wordt die troebele blik dan helderder?
Bwaha
IceFox schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:41:
[...]

Dit Dus 8)7

Anyway voor de duidelijkheid.. ANPR is alleen in te zien en te beheren door politie en is niet gekoppeld met andere systemen? Ik kan hier namelijk ook niet veel uit halen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
Voor de duidelijkheid: ik bedoelde dat jij je alu hoedje beter kan afdoen. Ik denk niet dat iemand “hoog op” heel veel van doen heeft met de ANPR camera’s geheim houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:31
ANPR camera's boven snelwegen kijken naar twee dingen, of je auto mag rijden op basis van de data van de RDW (gestolen, verzekerd etc.) en een database van een samenkomst van hulpdiensten(politie, marechaussee, douane etc.) voor als er naar een bepaald voertuig wordt gezocht. Verder niets speciaals.

Dus:
-Rijden met verlopen apk.
Ja
-Rijden met geschorste voertuig.
Ja
-Rijden zonder verzekering voertuig.
Ja
-Rijden met openstaande boete. wat valt onder openstaand? (binnen cjib betaaltermijn? deurwaarder? etc)
Nee, tenzij er beslag is gelegd op het voertuig waarbij verteld is dat het voertuig niet meer mag rijden...

Hier is een artikel over het geheel
Staat aangeklaagd over camera's die miljoenen kentekens opslaan

[ Voor 4% gewijzigd door peize9 op 18-04-2024 17:54 . Reden: Ff link goed zetten ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
Anyway voor de duidelijkheid.. ANPR is alleen in te zien en te beheren door politie en is niet gekoppeld met andere systemen? Ik kan hier namelijk ook niet veel uit halen. :P
Voor zover ik weet worden ze alleen beschreven in de politiewet en zijn alleen inzetbaar voor opsporingsdoeleinde. Denk hierbij aan alle wetshandhavingsinstanties.

[ Voor 7% gewijzigd door IceFox op 18-04-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
Belastingdienst
RDW
Nationale Politie(met daarbij AIVD)
Rijkswaterstaat
CBS

De eerste drie kunnen data aanleveren, de laatste twee alleen uitlezen. Al weet je dat nooit zeker. :X Belastingdienst en RDW kunnen alleen het systeem gebruiken om de tenaamgestelde te vinden, of boetes op persoon uit te schrijven, wanneer een voertuig langs de camera rijdt. Daarbij wel de kanttekening dat wanneer jij met je verlopen APK of niet betaalde belasting langs een vaste camera rijdt er geen peleton politie op je afgestuurd wordt, dit is meer iets voor een controle-fuik waar de camera de voorselectie doet. Bij het rijden met een geschorst voertuig komt er ook niemand op je af en ligt de boete vanzelf thuis op de mat.
Politie kan het systeem gebruiken om je onmiddellijk staande te houden (dan komt er wel een peleton op je af) of om stil data te vergaren over jouw voertuig in een langer lopend onderzoek.
Degene die jouw kenteken aanmeldt in het ANPR-systeem bepaalt ook wat de actie moet zijn wanneer je een camera passeert.

Ik ga er maar even van uit dat je de vaste camera's boven de snelweg bedoelt, de slagboom bij Qpark heeft namelijk ook een ANPR camera er naast. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
IceFox schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:51:
[...]

Voor de duidelijkheid: ik bedoelde dat jij je alu hoedje beter kan afdoen. Ik denk niet dat iemand “hoog op” heel veel van doen heeft met de ANPR camera’s geheim houden.
Hoewel een alu hoedje best modieus kan staan :D
Feit neemt niet weg dat ik die info betreffende anpr wil weten. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:54:
Belastingdienst
RDW
Nationale Politie(met daarbij AIVD)
Rijkswaterstaat
CBS

De eerste drie kunnen data aanleveren, de laatste twee alleen uitlezen. Al weet je dat nooit zeker. :X Belastingdienst en RDW kunnen alleen het systeem gebruiken om de tenaamgestelde te vinden, of boetes op persoon uit te schrijven, wanneer een voertuig langs de camera rijdt. Daarbij wel de kanttekening dat wanneer jij met je verlopen APK of niet betaalde belasting langs een vaste camera rijdt er geen peleton politie op je afgestuurd wordt, dit is meer iets voor een controle-fuik waar de camera de voorselectie doet. Bij het rijden met een geschorst voertuig komt er ook niemand op je af en ligt de boete vanzelf thuis op de mat.
Politie kan het systeem gebruiken om je onmiddellijk staande te houden (dan komt er wel een peleton op je af) of om stil data te vergaren over jouw voertuig in een langer lopend onderzoek.
Degene die jouw kenteken aanmeldt in het ANPR-systeem bepaalt ook wat de actie moet zijn wanneer je een camera passeert.

Ik ga er maar even van uit dat je de vaste camera's boven de snelweg bedoelt, de slagboom bij Qpark heeft namelijk ook een ANPR camera er naast. :P
toon volledige bericht
Kijk hier hebben we wat aan.

Ik concludeer hieruit dat als je met een geschorst of onverzekerd voertuig langs een ANPR camera rijdt niet meteen een registratie of boete krijgt, hiervoor moet je kenteken eerst in het ANPR systeem gezet worden? Correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Ik kan mij voorstellen dat het kenteken van een geschorst voertuig in de database van de politie staat. Dus wanneer een ANPR camera in een politieauto zit en die 'ziet' dat, dan loop je een gerede kans om staande gehouden te worden om een en ander uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xXBunnyShmexiXx
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:26:
Ik kan mij voorstellen dat het kenteken van een geschorst voertuig in de database van de politie staat. Dus wanneer een ANPR camera in een politieauto zit en die 'ziet' dat, dan loop je een gerede kans om staande gehouden te worden om een en ander uit te leggen.
Dit lijkt mij ook het meest logisch, echter door te speculeren hebben we nog geen bevestiging dat dit echt het geval is.

Misschien een betere vraag wat van toepassing is: Welke kentekens staan er precies in het ANPR database? :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
xXBunnyShmexiXx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 18:43:
[...]Misschien een betere vraag wat van toepassing is: Welke kentekens staan er precies in het ANPR database? :+ :P
Simpel: Alle kentekens die gezocht worden.
Hoe en wat staat hiero

Pagina: 1