RTX-kaart voor ouder systeem?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-04-2024
Beste Tweakers,

Na vijfeneenhalf jaar trouwe dienst is mijn 1070 Ti ermee opgehouden. Volgens twee deskundologen moet mijn systeem een RTX-kaart aankunnen, maar dan wel een ouder model, omdat ik anders tegen bottlenecks aan zou lopen. Graag jullie advies bij het volgende:

- Is een RTX-kaart überhaupt een verstandige investering voor onderstaand systeem?
- Is een 3050/3060 inderdaad het maximaal haalbare, of zou ik voor nog iets krachtigers kunnen gaan?
- Is de Ti-variant van (bijv.) de 3050/3060 de moeite waard?
- Na slechte ervaringen met AMD neig ik erg sterk richting nVidia; is dit tegenwoordig nog terecht? Zijn er merken die ik beter kan vermijden?
- Los van het gamen: in hoeverre ga ik het verschil tussen 8GB danwel 12GB videogeheugen merken bij beeld- en videobewerking?
- Na wat vlug verkenwerk lijk ik met zo'n €350,- een heel eind te komen, maar daar valt over te praten bij een verstandige match waar ik voorlopig mee vooruit kan.

- Intel Core i7 7700 4-Core (8 threads) 3.6Ghz (turbo: 4.2Ghz)
- Gigabyte H110M-S2H
- 16GB 2400Mhz Corsair
- Coolermaster Force 500 (3x USB) met 2 extra 120mm fans zonder LED
- Gigabyte Nvidia Geforce GTX 1070 Ti met 8GB GDDR5 PCI-E HDMI 3xDP
- SSD kiezen: uitbreiden met een 480GB Kingston SATAIII V300 SSD
- 1TB HDD uitbreiden: ipv 1TB een 2TB Hybrid HDD SSD SATA3 ST2000DX001 64MB van Seagate
- 700 watt Xilence Performance C 12cm fan 82+ voeding
- Gelid Solutions Tornado CPU koeler

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via T1C4G3 op 19-04-2024 21:30)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 11:20
Praetextatus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:26:
[...]

Staat je niet blind op 'ouder type' koop gewoon het beste wat je kunt kopen binnen jouw budget. Stel dat over 4 maanden je cpu of moederbord stuk gaat, ga je dan een een gelijkwaardige cpu/mobo kopen zodat je geen bottleneck krijgt? Natuurlijk niet, je koopt het beste wat je kunt kopen, binnen jouw gestelde budget. Dus een stuk is ook gewoon future proof zijn.
Volgend jaar oktober is die PC sowieso stuk, want dan trekt microsoft de stekker uit de windows 10 support, en mag je sowieso upgraden.

Koop gewoon het beste binnen je budget, want over een jaar moet je de rest toch upgraden.

Houd hier met het zoeken van een nieuwe voeding idd ook al rekening mee. De huidige voeding is Tier E • Avoid en met het uitvallen van je videokaart verdacht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

Cyphax

Moderator LNX
In de eerste alinea noem je een 1080ti en in het overzicht staat een 1070ti. Welke van de twee heb je nu?
Ik vermoed dat een 3060 al niet echt een grote upgrade is voor een 1080ti maar dat baseer ik eigenlijk voornamelijk op een op gemiddelden gebaseerd overzicht van tomshardware

Op welke resolutie moeten de games draaien en welke games speel je? Wellicht is je processor nog snel genoeg en hoe hoger de resolutie die je wilt, hoe kleiner de rol van de processor.
Ik heb geen idee in hoeverre meer vram je helpt bij beeldbewerking en dergelijke. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
Dank voor de snelle reactie. Het is/was een 1070 Ti; aangepast in oorspronkelijk bericht. De 3060 zou het verschil maken tussen wel of geen RTX. Resolutie is 1920x1080. Wat ik speel varieert enorm, maar is vooral single player / niet competitief. Een tot op de nanoseconde consistente framerate is bijvoorbeeld niet nodig. Wél zou ik dingen als The Last of Us (die mijn 1070 Ti opvallend goed trok), The Callisto Protocol en t.z.t. God of War: Ragnarök comfortabel willen kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:53

Thomg

Aww yiss

En welke refreshrate is gewenst?

Als dit gewoon 60 fps is dan zou ik er gewoon een 4060 in zetten.
Niet om RTX, de 3060 en 4060 zijn te traag om dit nuttig te kunnen gebruiken. In die performance klasse is het een non-factor.

Je voeding is ook van vrij slechte kwaliteit, dus meer zou ik ook niet proberen zonder di te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
Dank voor de input. 60fps is inderdaad prima.

Als ik op RTX-gebied van beiden niet teveel mag verwachten, wat is dan de meerwaarde van de 4060 t.o.v. de 3060?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:10
Ik heb mijn Ryzen 3600 (twee jaar jonger wel, maar een midranger) recentelijk gepaired met een 3060ti, ik game niet meer dusdanig veel dat ik "al" zin had aan een heel nieuw systeem na 5 jaar maar wou wel graag de optie hebben om iets quasi serieus op PC te kunnen doen nog.
Kom van een 980ti.

Ik heb met Raytracing en DLSS (quality) en alles voluit verder een prima speelbare Cyberpunk op mijn PC op Full HD, maar daar zeg ik wel bij dat ik niet iemand ben die heel hard trekt aan hoge framerates.
Ik ben tussen de 30 en 60 fps een hele blije jongen.

Edit: Ik zet raytracing trouwens niet op overdrive, want dan tankt de speelbaarheid wel te hard.
Echter de comment dat je niks met raytracing kan op deze kaarten snap ik niet.
Als je toch niks met raytracing gaat doen kan je ook wel ff bij team rood gaan kijken, want die hebben volgens mij nog steeds wel voordelen te bieden op performance/geld vlak als je niet getrouwd bent met Nivdia features.

[ Voor 41% gewijzigd door Polderviking op 18-04-2024 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
Als ik "Team Rood" google kom ik uit bij webdesigners, verloskundigen en de PVDA. Heb ik een memo gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Team rood is gewoon AMD.

Veel mensen beschouwen 30-60 fps en raytracing op full HD een meme.
Technisch gezien kan het wel, maar de ervaring is in zoverre suboptimaal dat het pointless is.

Meerwaarde van 4060 tov 3060 is dat het nieuwe en dus zuiniger is en ook wat sneller is voor een vergelijkbare prijs.
Extra features ook technisch gezien, maar dat is zeer beperkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Thomg op 18-04-2024 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Is de 1070Ti gesloopt door de abominabel slechte voeding? Het zou mij niets verbazen. Voeding van heel lage kwaliteit, groepsregulatie, slechte inputfiltering, hoge ripple, twee nep 12v rails want die zitten intern gewoon aan elkaar geknoopt, ontbrekende essentiële beveiligingen zoals OCP en OTP. En een 700w voeding is het zeker niet, eerder de helft. Hier zou ik geen nieuwe videokaart aan durven hangen ook al verbruikt een 3060/4060 niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 20:50

Praetextatus

the dutch_paki

T1C4G3 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:39:
Beste Tweakers,

Na vijfeneenhalf jaar trouwe dienst is mijn 1070 Ti ermee opgehouden. Volgens twee deskundologen moet mijn systeem een RTX-kaart aankunnen, maar dan wel een ouder model, omdat ik anders tegen bottlenecks aan zou lopen. Graag jullie advies bij het volgende:

...
Alvast bedankt!
Staat je niet blind op 'ouder type' koop gewoon het beste wat je kunt kopen binnen jouw budget. Stel dat over 4 maanden je cpu of moederbord stuk gaat, ga je dan een een gelijkwaardige cpu/mobo kopen zodat je geen bottleneck krijgt? Natuurlijk niet, je koopt het beste wat je kunt kopen, binnen jouw gestelde budget. Dus een stuk is ook gewoon future proof zijn.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Thomg schreef op donderdag 18 april 2024 @ 19:31:
Veel mensen beschouwen 30-60 fps en raytracing op full HD een meme.
Misschien wordt ik te oud maar ik heb dus echt geen blind idee wat je hier mee zegt.

En wat andere mensen van je pc, of de prestaties er van, vinden lijkt me ook niet zo bijster relevant.
30+ FPS kan je gewoon objectief prima games mee spelen.
[...]

Je moet dan wel zeker weten dat je niet later alsnog een hele nieuwe doos in elkaar gaat draaien, want anders heb je er echt niks aan om meer te betalen dan noodzakelijk.
Sommige mensen upgraden inderdaad doorlopend componenten en dan kan je er prima zo in staan, maar ik vervang bijvoorbeeld eigenlijk altijd de hele PC om dan weer klaar te zijn voor een bepaalde periode en op alle fronten gelijk weer "mee te doen".
En dan heeft het heel weinig zin om daar mee geld aan uit te geven dan noodzakelijk als je alleen nog even het uiterste uit je huidige systeem wil halen.

[ Voor 78% gewijzigd door Polderviking op 19-04-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Polderviking schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:05:
[...]

Misschien wordt ik te oud maar ik heb dus echt geen blind idee wat je hier mee zegt.

En wat andere mensen van je pc, of de prestaties er van, vinden lijkt me ook niet zo bijster relevant.
30+ FPS kan je gewoon objectief prima games mee spelen.
Ik ben bang dat jouw ervaring en mening hier een eenhoorn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Thomg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:21:
[...]

Ik ben bang dat jouw ervaring en mening hier een eenhoorn is.
Waar heb je het over.
Er zitten hele generaties console games in dit framerate spectrum te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Polderviking schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:26:
[...]

Waar heb je het over.
Er zitten hele generaties console games in dit framerate spectrum te gamen.
De generatie die dit framerate accepteert kan ook het verschil tussen raytracing aan en uit niet waarderen.
Bij (vrijwel) iedere review die je kan vinden van de 4060 (tier) zul je horen zeggen dat reviewers de featureset aanprijzen maar wel het nut van raytracing ter vraag zetten.

Pas vanaf de 4070 zou ik het serieus meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 19-04-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
Thomg schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 11:39:
[...]

De generatie die dit framerate accepteert kan ook het verschil tussen raytracing aan en uit niet waarderen.
Bij (vrijwel) iedere review die je kan vinden van de 4060 (tier) zul je horen zeggen dat reviewers de featureset aanprijzen maar wel het nut van raytracing ter vraag zetten.

Pas vanaf de 4070 zou ik het serieus meenemen.
Framerates en grafische details zijn twee losstaande en verschillende variabelen waarvan ik niet begrijp waarom je die nou weer op één lijn zet.
Ik heb bedenkingen bij wat je hier zegt, maar TS moet maar bepalen wat voor waarde er aan gehangen moet worden op basis van wat TS zelf belangrijk acht.
Wij gaan allicht te ver offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
Uszka schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:50:
Is de 1070Ti gesloopt door de abominabel slechte voeding? Het zou mij niets verbazen. Voeding van heel lage kwaliteit, groepsregulatie, slechte inputfiltering, hoge ripple, twee nep 12v rails want die zitten intern gewoon aan elkaar geknoopt, ontbrekende essentiële beveiligingen zoals OCP en OTP. En een 700w voeding is het zeker niet, eerder de helft. Hier zou ik geen nieuwe videokaart aan durven hangen ook al verbruikt een 3060/4060 niet veel.
Dit kan ik moeilijk beoordelen, aangezien ik werkelijk nul van deze termen herken. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een PSU? Zit hier iets zinnigs tussen voor laten we zeggen €100,-?

https://www.megekko.nl/Computer/Componenten/Voedingen/PC-voedingen/PC-Voedingen-PSU-?f=f_vrrd-3_s-populair_pp-50_p-1_d-list_cf-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:05

Bouwer21000

Bigger number better

Voor rond de 100€ kan je best wat goede voedingen vinden:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart
uitvoering: Delta GPS-1000DBA A22
uitvoering: Seasonic Focus GX-750
Die zijn kwalitatief allemaal goed en meer dat genoeg voor je huidige build, zelfs als je 'm upgrade.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

T1C4G3 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:04:
[...]

Dit kan ik moeilijk beoordelen, aangezien ik werkelijk nul van deze termen herken. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een PSU? Zit hier iets zinnigs tussen voor laten we zeggen €100,-?

https://www.megekko.nl/Computer/Componenten/Voedingen/PC-voedingen/PC-Voedingen-PSU-?f=f_vrrd-3_s-populair_pp-50_p-1_d-list_cf-
Als je het niet zeker weet is de PSU tierlist een handige referentie.
https://cultists.network/140/psu-tier-list/

Anno 2024 zou ik vooral, tenzij je echt goedkoop wilt, ook letten of de voeding ATX3.0 compatible is.

De GF3 die @Bouwer21000 linkt is een vaak aangerade voeding omdat het van hoge kwaliteit is en ATX3.0 compatible is voor een "redelijke" prijs.

Moet wel bij gezegd worden dat een 7700 + 4060 genoeg heeft aan een 300W voeding.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 11:20
[...]

Volgend jaar oktober is die PC sowieso stuk, want dan trekt microsoft de stekker uit de windows 10 support, en mag je sowieso upgraden.

Koop gewoon het beste binnen je budget, want over een jaar moet je de rest toch upgraden.

Houd hier met het zoeken van een nieuwe voeding idd ook al rekening mee. De huidige voeding is Tier E • Avoid en met het uitvallen van je videokaart verdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1C4G3
Dank voor het meedenken, allen. Zojuist de trekker overgehaald voor een 4060 plus GF3, omdat futureproof. Tot over vijfeneenhalf jaar!
Pagina: 1