Schade via verzekering afhandelen en dan opzeggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:46
Ik ben van plan om een nieuwe auto aan te schaffen en de oude te verkopen. Met de huidige auto hebben wij een tijd geleden schade opgelopen, en ook gemeld aan de verzekeraar maar nog niet laten maken omdat het maar krasschade is (ook al verwacht ik een schadebedrag van >2000 EUR) en vanwege de premiestijging ivm schadevrije jaren.

Voor de verkoop van de auto zou het nu natuurlijk interessant zijn om die schade alsnog te laten maken en af te laten handelen via de verzekering.

Afgezien van de morele vraagstukken, zou het volgende werken?

1. Schade alsnog laten maken en afhandelen via verzekering
2. Auto verkopen
3. Verzekering opzeggen
4. Nieuwe auto kopen en op een andere naam zetten
5. Nieuwe auto verzekeren op een andere naam zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:05
Heeft die andere persoon net zo veel schadevrije jaren?
Anders haal je er sowieso geen voordeel uit.

En als je lang geen auto verzekert onder je eigen naam raak je jouw overgebleven no-claim korting ook kwijt.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Ik zit nu op 1 schadevrij jaar, de andere persoon op 0. Ik zou naar -4 gaan, dus dat scheelt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:05
Word je zelf de hoofdbestuurder van de nieuwe auto? Dan pleeg je namelijk fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De verzekering moet je afsluiten op de hoofdbestuurder, of op z'n minst de hoofdbestuurder opgeven. Als blijkt dat jij de hoofdbestuurder bent maar de verzekering staat op een andere naam dan pleeg je fraude. Na een (ernstig) ongeval wordt nog wel eens uitgezocht of je de hoofdbestuurder was.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheesy op 18-04-2024 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
De andere persoon en ik gebruiken de nieuwe auto 50/50, het gaat namelijk om mijn partner.

[ Voor 25% gewijzigd door mfkne op 18-04-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:24

Illusion

(the art of)

krasje met een stift wegwerken, auto met kras verkopen. Afhankelijk van leeftijd auto is dat helemaal niet zoveel waardeverlies.
Dan heb je een extra schadevrij jaar op je eigen naam.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mfkne schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:49:
De andere persoon en ik gebruiken de nieuwe auto 50/50, het gaat namelijk om mijn partner.
Dan is er niets aan de hand en kan het gewoon wat je voorstelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

jeroenkb schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:10:
[...]

Dan is er niets aan de hand en kan het gewoon wat je voorstelt
Totdat je een tweede auto wilt en die op je eigen naam gaat zetten, of uit elkaar gaat en geen keuze meer hebt. Dan begin je op -4, wat afhankelijk van je verzekeringstype en auto waarschijnlijk meer dan 2000 euro gaat kosten. Is het niet op korte, dan op (middel)lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
twi schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:25:
[...]

Totdat je een tweede auto wilt en die op je eigen naam gaat zetten, of uit elkaar gaat en geen keuze meer hebt. Dan begin je op -4, wat afhankelijk van je verzekeringstype en auto waarschijnlijk meer dan 2000 euro gaat kosten. Is het niet op korte, dan op (middel)lange termijn.
En?

Of je pakt de hit nu en betaalt een aantal jaar fors hogere premie of je pakt hem later...(als de scenario's die je noemt uitkomen)

Ik zou het wel weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twi
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:32

twi

jeroenkb schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:27:
[...]

En?

Of je pakt de hit nu en betaalt een aantal jaar fors hogere premie of je pakt hem later...(als de scenario's die je noemt uitkomen)

Ik zou het wel weten
Ligt er maar net aan hoe waarschijnlijk die 2e o eigen auto is, en wat je zou willen rijden als je zelf weer een auto hebt.

Als je het niet erg vindt dan 4 jaar in een oude Renault te rijden die je WA verzekert, dan kun je de hit beter nu pakken ja. Rijd je liever in iets wat je all-risk verzekert, dan kun je met 4 schadevrije jaren echt dik meer dan die 2000 euro gaan betalen.

Ik heb in elk geval met -2, een paar jaar flink gebaald van de 60-70 euro die het me extra in de maand heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18-05 18:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mfkne schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:40:
Ik zit nu op 1 schadevrij jaar, de andere persoon op 0.
Dus dan betaal je meer en ben je minder flexibel.

Kun je dit trucje beter uithalen als je volgende week de auto onderstboven in de berm hebt liggen, dan op naam van vriendin een auto kopen.
mfkne schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:49:
Een van de twee gebruikt hem simpelweg meer en is alsnog de hoofdbestuurder.

'partner' is overigens ook een breed begrip, ga er van uit dat jullie op hetzelfde adres geregistreerd staan?

___

Daarnaast, als ze je hierna dumpt, heeft ze een auto zonder kras én zit jij met de negatieve jaren?

[ Voor 14% gewijzigd door Accretion op 18-04-2024 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
Het gaat om mijn vrouw, en ja, wij wonen op hetzelfde adres, en zouden we ooit gaan scheiden dan heb ik wel andere zorgen dan mijn schadevrije jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:49
Kras lekker laten zitten. Extra kosten die je maakt zie je never nooit terug op inruilwaarde.
Pagina: 1