Philips 55oled806 en Denon X2700 Receiver probleem met eARC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 11:17
Beste,

Ik ben aan het overstappen om van een losse decoder naar de Play Store App te gaan op mijn Philips TV. Deze TV is twee jaar oud en heeft Google TV geïntegreerd. Nu heb ik alleen het probleem, als ik met de afstandsbediening van de TV de TV aanzet, dan gaat mijn decoder ook netjes aan. Ingang op de decoder staat op tv/audio dan snapt mijn TV vaak niet dat hij moet wisselen naar de Receiver voor Audio. Hij blijft dan nog op de ingebouwde TV speakers staan. In het menu van de TV staat de Audio goed ingesteld dat je een losse receiver gebruikt. Maar in het menu van de TV moet ik dan wisselen van de ingebouwde speakers, terug naar een los audioapparaat en dan werkt eARC OK.

Zet ik eerst de Receiver aan, vervolgens de TV dan werkt eARC OK en ziet de TV dat de receiver gebruikt moet worden voor de Audio. Dus ergens lijkt er iets in de TV niet te kloppen. Maar in deze setup heb ik meerdere afstandsbedieningen nodig.

Een andere setup die ik heb met een Denon Soundbar en Philips TV heeft dit probleem eigenlijk totaal niet. Iemand bekend met dit probleem en heeft dit ook gezien? De Philips helpdesk heb ik niet veel aan; die zegt dat er binnenkort nieuwe firmware updates uitkomen en dat ik daar maar op moet wachten.. maarja.. een TV van 2 jaar oud gaat niet veel bugfixing meer krijgen denk ik.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik ben een stapje verder wel. Ik had de HDMI kabel nog een keer vervangen als test en per ongeluk had ik deze in de Input 4k/8k HDMI ingang gestopt en niet in de HDMI out die ernaast zit (ik kan er moeilijk bij). Tot mijn verbazing liep alles toen als een zonnetje als deze in de Input 4k/8k ingang zit. De TV schakelde altijd goed naar het audioapparaat en de receiver ging altijd netjes aan. Echter, ik kwam erachter dat er iets niet klopte met de aansluiting omdat ik natuurlijk geen eARC op die aansluiting heb en ik geen Dolby Atmos geluid kreeg als ik deze content afspeelde. Toen de aansluiting terug geplaatst in HDMI out van de receiver, en krak.. probleem is terug. Dit is hierdoor simpel te testen en kan het hierdoor reproduceren.

Dit bevestigd dus voor mij dat het probleem niet zozeer in de TV zit, maar in de Denon Receiver. Die HDMI out werkt dus wat anders dan die Input 4k/8k met tv/audio out. Ik heb een support ticket aangevraagd bji Denon want ik denk namelijk dat het probleem zit in een mute/unmute functie die de Denon doet tijdens zijn opstartsequence op HDMI out...en dat doet de Input 4k/8k ingang niet lijkt het .. ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Na wat verder testen werkte mijn Denon Home Soundbar 550 ook goed met eARC op de Philips TV. Ik heb Denon gebeld; probleem was schijnbaar toch bekend. Er zit een bug in de combinatie Denon Receivers en Philips TV's en er blijkt hiervoor al een firmware update in de maak te zijn voor de Denon receivers. Ik krijg een update als deze firmware uit is, op dit moment is dit nog niet bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik kreeg een antwoord op een eerdere mail naar Denon; daar werd ontkrachtigd dat er een firmware release in de maak zou zijn. Dus dat is een beetje jammer

Maar ik ben nu even helemaal lost...

De TV heeft een eARC poort, de rest zijn ARC poorten. eARC is de HDMI 2 poort, dit is de standaardpoort die ik gebruikte en waar de receiver op aangesloten zit. Als ik de HDMI kabel van de TV op de HDMI out poort zet van de receiver, dan werkt het wel maar kan ik niet de Audio harder of zachter zetten wat dus eigenlijk hat probleem is. Zet ik de HDMI kabel op de 8K input poort van de Receiver.. dan werkt eARC en audiobediening prima en heb ik op dit punt geen problemen.. maar dit is niet waar deze ophoort.

Als test had ik de HDMI kabel in HDMI poort 1 gezet van de TV. Dit is een ARC poort volgens het label. Als ik dan de kabel in HDMI out zet van de receiver, dan lijkt het OK te werken en heb ik niet het probleem? Is het dan de TV of de receiver die een probleem heeft ? Want in beide gevallen heb ik een issue?

En wat dan nog vreemder is; als ik Dolby Atmos content afspeel op de TV als deze op de ARC poort zit, dan ziet de Receiver dit ook en schakelt deze naar Dolby Atmos? Terwijl het geen eARC poort is volgens de specificaties? Ik dacht dat dit niet mogelijk was met een ARC poort? Enig idee hoe dat dit kan? En wat zijn de limitaties zijn om een ARC poort i.p.v een eARC poort te gebruiken op de TV? Ik zie namelijk nu geen verschillen. Of het label van de TV klopt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

CronoS76 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 15:55:
Zet ik de HDMI kabel op de 8K input poort van de Receiver.. dan werkt eARC en audiobediening prima en heb ik op dit punt geen problemen.. maar dit is niet waar deze ophoort.
HDMI (e)ARC vanaf de TV naar Denon HDMI IN 6 geeft geluid over de Denon van op de TV geïnstalleerde apps? Heel typisch aangezien HDMI 6 geen ARC functie kent.
En wat dan nog vreemder is; als ik Dolby Atmos content afspeel op de TV als deze op de ARC poort zit, dan ziet de Receiver dit ook en schakelt deze naar Dolby Atmos? Terwijl het geen eARC poort is volgens de specificaties? Ik dacht dat dit niet mogelijk was met een ARC poort? Enig idee hoe dat dit kan? En wat zijn de limitaties zijn om een ARC poort i.p.v een eARC poort te gebruiken op de TV? Ik zie namelijk nu geen verschillen. Of het label van de TV klopt niet?
Alleen "Dolby Atmos" zegt niets. Dolby Atmos is meta data voor het berekenen van de hoogte kanalen. Deze data kan met Dolby Digital mee worden gestuurd wat leidt tot Dolby Digital Plus. Format wat streamingsdiensten gebruiken en welke over HDMI ARC kan. Dolby Atmos kan ook mee met TrueHD, dan moet je wel eARC hebben. Zie je bij fysieke media. Als je alleen streamingsdiensten gebruikt ga je tussen ARC en eARC niets merken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
@FeaR Top dank je wel. Ik zie alleen weinig verschil. Ik had een stream geopend waarbij stond dat het audiokanaal True HD was; ik zag mijn receiver overspringen naar Dolby Atmos.... Het stomme is alleen dat dit zowel op de ARC als eARC poort werkte.. wat dus eigenlijk niet zou kunnen dan toch? Ik zit er bijna aan te denken dat die andere poorten van de Philips ook gewoon eARC zijn. Zit ik op een andere poort van de receiver, wat denk ik ARC is, dan zie je hem niet overspringen, dus voor de receiver gaat dat niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 12:22

FeaR

In GoT we trust

CronoS76 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:44:
Ik had een stream geopend waarbij stond dat het audiokanaal True HD was; ik zag mijn receiver overspringen naar Dolby Atmos....
Lees mijn post nog eens. Alleen "Dolby Atmos" zegt niets, dat is niet de track. Als de Denon Dolby TrueHD binnen krijgt heb je HDMI eARC, ARC zal Dolby Digital zijn.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
FeaR schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:46:
[...]

Lees mijn post nog eens. Alleen "Dolby Atmos" zegt niets, dat is niet de track. Als de Denon Dolby TrueHD binnen krijgt heb je HDMI eARC, ARC zal Dolby Digital zijn.
Ik had hem inderdaad gelezen. Ik had een Demo filmpje van Dolby Atmos waarbinnen in de stream van Kodi staat "True HD"; blijkt dan toch niet True HD te zijn :) Of valt deze automatisch terug naar Dolby Digital als hij deze niet kan afspelen?

Ik ben er nu wel achter dat het probleem toch bij mijn TV zit. De TV heeft een setting eARC "automatisch" of "Uit". Staat deze uit dan werkt alles goed, hetzelfde resultaat als ik de andere HDMI poorten gebruik op de TV. Stop ik hem wel in de eARC poort op de TV, maar op de Receiver in andere poorten die geen eARC zijn. Dan werkt het ook prima.
Maar staat binnen de TV eARC op automatisch en zit deze in de eARC poort van de receiver en de TV, dan werkt het niet en krijg ik opstartproblemen.
Ik heb ook de 75pml9008 Philips TV, als test daar de receiver op aangesloten op de eARC poort van de TV, dan werkt het OK... Dit zegt mij dus dat er een bug in de Oled TV van Philips zit.
Pagina: 1