Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
NN heeft onlangs een brief gestuurd dat zij hun manier voorkeuren aangeven van je belegde pensioen heeft aangepast. Van defensief, neutraal en offensief naar een veel gedetailleerder schema. Namelijk de twee strategien actief/index volgend en 5 risicoprofielen van voorzichtig+ tot ambitieuzer+.

Ik had altijd offensief als keuze. Dat hebben ze bij mij automatisch aangepast naar actief belegd/ambitieuzer+.

Echter ik wil niet beleggen in een actief fonds. Op NN heb ik daarom laatst mijn voorkeuren veranderd naar Index volgend, ambitieuzer+. Ik was in de veronderstelling dat ik dan in een breed indexfonds zou beleggen, met ratio 100% aandelen. En dat met de andere 4 risicoprofielen de balans tussen aandelen en obligaties zou veranderen.

Echter na inloggen blijkt dat ik nog steeds in een actief fonds beleg met slechts 47 aandelenposities in grote bedrijven, met sterke weging naar groeiaandelen. Dan neem je een enorm risico, en ook nog eens met meer dan 2x hogere kosten dan het standaard indexfonds van NN. Hoe veel mensen zullen hierdoor in de problemen kunnen komen later?

Fonds is ISIN NL0013019243

Ik heb ze in ieder geval gebeld en dit laten weten. De medewerker kon mij niet vertellen waarom dit fonds is geselecteerd, en met welke instellingen van mijn voorkeuren in dat kan aanpassen naar het index volgende fonds. Ik word binnen 2 dagen teruggebeld.

Ik vind dit zeer kwalijk. NN zou zijn klanten veel beter moeten informeren. Echter gezien de dubbel zo hoge kosten voor de actief belegde fondsen, zal daar weinig stimulus voor zijn.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 12:08
Ja bij mij was de overgang ook niet helemaal goed gegaan en ik heb het 2x terug moeten zetten voordat het wel werkte. Was er ook niet heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:45
De AFM kan hier ook over gecontacteerd worden. Die bieden advies in sommige situaties en volgen het ook op bij het bedrijf in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Echter ik wil niet beleggen in een actief fonds. Op NN heb ik daarom laatst mijn voorkeuren veranderd naar Index volgend, ambitieuzer+. Ik was in de veronderstelling dat ik dan in een breed indexfonds zou beleggen, met ratio 100% aandelen. En dat met de andere 4 risicoprofielen de balans tussen aandelen en obligaties zou veranderen.
Tegenwoordig met al die quizzen die je moet doen is het bij mij altijd heel ondoorzichtig welk profiel ik nu heb gekozen voor hun om echt te doen, of dat het alleen een quiz was om je profiel te bepalen of dat het was voor het toepassen van dat gekozen profiel wat uit de quiz rolde.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:08

de Peer

under peer review

YakuzA schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:40:
[...]

Tegenwoordig met al die quizzen die je moet doen is het bij mij altijd heel ondoorzichtig welk profiel ik nu heb gekozen voor hun om echt te doen, of dat het alleen een quiz was om je profiel te bepalen of dat het was voor het toepassen van dat gekozen profiel wat uit de quiz rolde.
Ja zeer irritant inderdaad. denk je een 'kennistoets' te doen die je even snel invult omdat je verder wilt en je van jezelf weet dat je er genoeg vanaf weet, blijkt opeens dat de antwoorden die je geeft bepalen waar jouw geld in belegd wordt!!! :( En dat men even voor jou bepaalt welk risico je wilt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:31
Nou dat. Ik heb zoals hierboven genoemd een melding gemaakt bij de AFM.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Pagina: 1