Recht op vergetelheid en online tegoeden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08-05 23:10
Beste forumleden,

Ik zit in een lastig parket met een webshop na de zakelijke aankoop van een koptelefoon (799,- euro) die duidelijk niet aan mijn verwachtingen voldoet. Ondanks dat ik een nieuw product kocht, ontving ik duidelijk een gebruikt exemplaar: de beschermfolie was los, er zat stof onder de folie, er waren krasjes zichtbaar en de hoofdband was duidelijk al gedragen.

De webshop weigert mijn geld terug te geven met het argument dat de aankoop zakelijk was en volhoudt dat het product nieuw was. Na mijn eerste contactpoging, waarbij mijn e-mail niet grondig werd gelezen, werd ik in volgende communicaties steeds naar de algemene voorwaarden verwezen. Mijn vertrouwen in deze webshop is volledig verdwenen.

Volgens hun algemene voorwaarden kunnen zakelijke retouren alleen omgezet worden in online tegoeden. Ze stellen voor dat ik het product op eigen kosten retourneer en met een online tegoed een nieuw product aanschaf. Echter, de respectloze communicatie, het voortdurende verschuilen achter de algemene voorwaarden en het toesturen van een gebruikt product hebben voor mij een principekwestie gecreëerd.

Nu zit ik te denken aan een andere route..
Hoe zit het met het recht op vergetelheid terwijl ik nog een online tegoed heb? Moeten dergelijke tegoeden worden uitbetaald bij dit verzoek of mogen ze je "dwingen" dat ik het tegoed moet opmaken omdat het anders vervalt?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen / ervaring.

Met vriendelijke groet,
Ro4x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
Als het een zakelijke aankoop is het je vrijwel geen recht op retourrecht, dat is echt een consumenten dingetje. Het wordt echter nu een 'wellus-nietus' spelletje omdat jij het product geopend hebt ontvangen, maar de webshop beweerd dat het als nieuw is opgestuurd.

Is de webshop niet aangemeld bij een of ander keurmerk, wellicht dat je het via die weg kunt proberen eerst.

Ik gok dat je met het recht op vergetelheid niet ineens je tegoeden uit betaald kunt laten krijgen. Zou een leuke maas in de wet zijn maar ik onhaalbaar.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
SgtElPotato schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:46:
Als het een zakelijke aankoop is het je vrijwel geen recht op retourrecht, dat is echt een consumenten dingetje. Het wordt echter nu een 'wellus-nietus' spelletje omdat jij het product geopend hebt ontvangen, maar de webshop beweerd dat het als nieuw is opgestuurd.

Is de webshop niet aangemeld bij een of ander keurmerk, wellicht dat je het via die weg kunt proberen eerst.

Ik gok dat je met het recht op vergetelheid niet ineens je tegoeden uit betaald kunt laten krijgen. Zou een leuke maas in de wet zijn maar ik onhaalbaar.
Thanks! Ik weet dat bij wet het retourrecht alleen voor de consument geldt. Echter heb ik het in jaren nog nooit meegemaakt dat ik het zakelijk niet kon gebruiken. Vaak zie je uit service overweging wel een handreiking.

Ik hoop dus stiekem op die maas in de wet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:19

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Volgens mij moeten de regels voor zakelijke retouren bij de webshop in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.

Gevalletje niet alles gelezen, my bad.

[ Voor 19% gewijzigd door Fraggert op 18-04-2024 14:15 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro4x
Fraggert schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:08:
Volgens mij moeten de regels voor zakelijke retouren bij de webshop in de algemene voorwaarden zijn opgenomen.

Gevalletje niet alles gelezen, my bad.
Want jij leest iedere voorwaarde door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij gaat het recht wat jij noemt hier niet op. De webshop moet zijn administratie 7 jaar bewaren en onderdeel daarvan is hoe dan ook aan wie ze iets verkocht hebben.
In deze situaties geldt het recht op gegevens verwijderen niet:
[..]
De organisatie verwerkt de gegevens omdat er een wettelijke verplichting is om dat te doen.
Overzicht bewaartermijnen administratieve gegevens:
Soort gegevens Hoe lang bewaren?
Basisgegevens 7 jaar

[..]

Wat zijn basisgegevens?
de debiteuren- en crediteurenadministratie

[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 18-04-2024 14:47 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:13
Als je ZZP-er bent kun je ook gewoon onder je eigen naam bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ro4x
Glashelder schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:41:
Volgens mij gaat het recht wat jij noemt hier niet op. De webshop moet zijn administratie 7 jaar bewaren en onderdeel daarvan is hoe dan ook aan wie ze iets verkocht hebben.

[...]

[...]
Aah ja. Zo had ik 'm nog niet bekeken. Aan die financiële bewaarplicht ontkomen ze niet. Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Recht op vergetelheid geldt natuurlijk alleen als je geen lopende zaken meer met een bedrijf hebt. Als je dus een tegoed hebt nog, kun je niet daarop beroepen.
Pagina: 1