TV wifi module defect buiten fabrieksgarantie, rechten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-10 13:58
Mijn LG 65 inch oled tv met een aanschafprijs van 1600 euro heeft een defect, de wifi valt regelmatig uit. De wifi-module moet vervangen worden.

De tv is bijna 5 jaar oud, ik had recht op 5 jaar gratis verlengde garantie bij de webshop maar ik ben of vergeten het serienummer te registeren of het garantie certificaat kwijtgeraakt/verwijderd in mijn mail. Deze probeerde ik op te vragen maar deze werd volgens hun niet opgeslagen in hun systeem.

Daarom krijg ik nu onderstaande prijsopgave:
Uw televisie heeft een gebruiksduurverwachting van 72 maanden. U heeft 60 maanden gebruik
gemaakt van uw televisie. Dit is 83,33% van de totale gebruiksduurverwachting. De verkoper zal daarom instaan voor 16,67% van de totale reparatiekosten
De totale reparatiekosten zijn €214.25
De kosten voor u komen daarmee uit op €178.53
Nu lees ik bij de consumentenbond dat je recht hebt op een deugdelijk product en dat de reparatiekosten gratis moeten zijn. Behalve als de reparatie "levensverlengend" is, dan is er een eigen bijdrage.

Kan iemand mij advies geven waar ik recht op heb, of wat ik kan verwachten qua coulance?
Mijn inziens is het geen deugdelijk product, aangezien de wifi-module defect is gegaan binnen de termijn waarvan ik mag verwachten dat de tv blijft werken. De wifi-module is mijn inziens ook niet levensverlengend?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Thoraxx op 27-04-2024 13:24)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:43:
[...]

Dit klopt niet. De afhandeling is (helaas voor de TS) volledig correct. De (niet wettelijk bindende) verwachte levensduur volgens de UNETO-VNI tabel is in dit geval 6 jaar. De reparatiekosten worden dan proportioneel verdeeld naar rato van de de nog te verwachten levensduur. Je hebt geen verdere rechten en de positie van de verkoper is niet onredelijk.
Quelle arest zegt hallo...

https://www.hetrechtenstu...ie/eclieuc2008231-quelle/

Het moest juist kostenloos zijn. In uiterste gevallen mag er een vergoeding gevraagd worden maar dat is bij hoge uitzondering. Maar zeker niet de regel.

En na 72 maanden hebben tv's van 1600 euro niet een waarde van 0 anders koop ik graag 6 a 7 jaar oude oled tv's voor 100 euro pak je toch even 100 euro winst op je tv die o euro waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 20-04-2024 19:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Persoonlijk heb ik mijn OLED met een ethernet kabeltje aangesloten op de router. Kreeg de Wifi ook niet fatsoenlijk meer werkend op een gegeven moment met een nieuwe router. (geen idee of het aan de TV of de router ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
stylezzz schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:22:
Persoonlijk heb ik mijn OLED met een ethernet kabeltje aangesloten op de router. Kreeg de Wifi ook niet fatsoenlijk meer werkend op een gegeven moment met een nieuwe router. (geen idee of het aan de TV of de router ligt)
Dit ga ik inderdaad ook doen als het geen garantie kwestie meer is. Bedankt voor de tip.

Maar bij eventuele verkoop in de toekomst zou het toch fijn zijn als het gerepareerd kan worden. Ik lees dat het wel een vaker voorkomend probleem is bij LG tvs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:17

paQ

Is het niet gewoon deze?

https://nl.aliexpress.com/i/1005006258841125.html

Lijkt me dat je dat ding binnen 15 min vervangen hebt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:00
Thoraxx schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:16:
De tv is bijna 5 jaar oud, ik had recht op 5 jaar gratis verlengde garantie bij de webshop maar ik ben of vergeten het serienummer te registeren of het garantie certificaat kwijtgeraakt/verwijderd in mijn mail. Deze probeerde ik op te vragen maar deze werd volgens hun niet opgeslagen in hun systeem.
Heb je hier geen factuur meer van? Want dan kun je ook aantonen dat je de televisie met verlengde garantie hebt aangeschaft. Wel enorm flauw van de winkel om hier dan niet in mee te gaan :|.

Uiteraard geen oplossing, maar voor 180 euro zou ik een Google Chromecast met Google TV (4K) of Nvidia Shield TV Pro 16GB en het smart gedeelte van de tv laten voor wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoraxx
alex3305 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:03:
[...]

Heb je hier geen factuur meer van? Want dan kun je ook aantonen dat je de televisie met verlengde garantie hebt aangeschaft. Wel enorm flauw van de winkel om hier dan niet in mee te gaan :|.

Uiteraard geen oplossing, maar voor 180 euro zou ik een Google Chromecast met Google TV (4K) of Nvidia Shield TV Pro 16GB en het smart gedeelte van de tv laten voor wat het is.
De factuur heb ik zeker nog, alleen staat daar op dat je voor de 5 jaar garantie die aanvullende registratie moet doen helaas.
Idd jammer dat ze hier niet coulant nee zijn.
Alternatieven zijn er idd zoals Google tv of de Shield.

Maar ik vroeg me af wat mijn rechten zijn bij deze reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
paQ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:53:
Is het niet gewoon deze?

https://nl.aliexpress.com/i/1005006258841125.html

Lijkt me dat je dat ding binnen 15 min vervangen hebt.
Dat zou goed kunnen idd! Vraag is vooral wie die kosten moet dragen, wat mijn rechten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Iemand nog juridisch advies wat mijn rechten hierin zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:04
Dat hangt volledig af van wat er onder de verlengde garantie valt. Zonder de voorwaarden daarvan te weten kan ik je geen advies geven. Sommige winkels bieden dan aan dat het apparaat 'functioneel' blijft in de verlengde periode. Het kan zijn dat in de voorwaarden staat dat het apparaat geregistreerd moet zijn bij de fabrikant. In dat geval houdt het ben ik bang op.

Een betaalbewijs is juridisch net zo sterk als een factuur. Als je bij je bank nog de transactie kan terugvinden kan je aantonen dat & wat er die dag gekocht is door je, en waar je dus voor hebt betaald. Winkeliers staan doorgaans natuurlijk niet te springen om garantie te verlenen, dus enige inspanning van jou kant zal wel vereist zijn.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:30:
Dat hangt volledig af van wat er onder de verlengde garantie valt. Zonder de voorwaarden daarvan te weten kan ik je geen advies geven. Sommige winkels bieden dan aan dat het apparaat 'functioneel' blijft in de verlengde periode. Het kan zijn dat in de voorwaarden staat dat het apparaat geregistreerd moet zijn bij de fabrikant. In dat geval houdt het ben ik bang op.

Een betaalbewijs is juridisch net zo sterk als een factuur. Als je bij je bank nog de transactie kan terugvinden kan je aantonen dat & wat er die dag gekocht is door je, en waar je dus voor hebt betaald. Winkeliers staan doorgaans natuurlijk niet te springen om garantie te verlenen, dus enige inspanning van jou kant zal wel vereist zijn.
Bedankt voor je reactie!

De factuur heb ik gewoon, echter de extra registratie voor verlengde garantie van 5 jaae niet. Mocht ik die wel hebben was het wel 100% vergoed geweest.

Maar was benieuwd aangezien je een deugdelijk product mag verwachten en de afschrijvingstermijn nog niet voorbij is, of ik los van die extra garantie alsnog recht had op reparatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
De wettelijke garantie zegt dat het product alle functionele mogelijkheden die op het moment van aankoop/adverteren aanwezig zijn minimaal twee jaar na aankoop moeten werken. Alles daarbuiten valt niet onder consumentenrecht maar is een extra overeenkomst tussen de winkelier en klant. De wet zegt hier niks over. Je zult dus niet met het wetboek in de hand je gelijk halen hierin. Het hele 'degelijke' verhaal eindigde na de 2 jaar.

Een TV waarvan één non-essentiële functie deels hapert buiten de garantieperiode is redelijkerwijs niet meteen ondeugelijk. Er zijn nog andere manieren om de TV volwaardig te gebruiken, het zij met een minimale inspanning van de consument. Als je een TV van €1.600 kan repareren met een onderdeel dat 2% van de nieuwprijs bedraagt, dan is dat in mijn optiek redelijk - zeker gezien het hier om een non-essentiële functie gaat.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 19:31
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:45:
De wettelijke garantie zegt dat het product alle functionele mogelijkheden die op het moment van aankoop/adverteren aanwezig zijn minimaal twee jaar na aankoop moeten werken.
Waar baseer je dit op? (de 2 jaar is de Europese richtlijn, de Nederlandse implementatie is dat er gewoon een conform product geleverd moet worden - de winkel heeft al aangegeven dat de te verwachten levensduur 72 maanden is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
MikeN schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:25:
[...]

Waar baseer je dit op? (de 2 jaar is de Europese richtlijn, de Nederlandse implementatie is dat er gewoon een conform product geleverd moet worden - de winkel heeft al aangegeven dat de te verwachten levensduur 72 maanden is)
Graag attendeer ik u op het woord 'minimaal'. :P :>

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thoraxx schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 18:35:
[...]

Bedankt voor je reactie!

De factuur heb ik gewoon, echter de extra registratie voor verlengde garantie van 5 jaae niet. Mocht ik die wel hebben was het wel 100% vergoed geweest.

Maar was benieuwd aangezien je een deugdelijk product mag verwachten en de afschrijvingstermijn nog niet voorbij is, of ik los van die extra garantie alsnog recht had op reparatie.
Die 5 jaar garantie heb je toch ook afgerekend?

Die facturen moeten zij ook bewaren - dus als jij die betaling kan opsnorren - kan je met die betaling naar de verkoper toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:28:
[...]

Maar vervolgens wel zeggen dat je niet met het wetboek kan komen en dat het buiten de garantieperiode is 8)7

Wb 7 a17 zegt juist dat er geen vaste periode is. En dat je(mits goed uitgezocht etc) juist met een wetboek kan gaan slaan

Want buiten die 2 jaar zit je nog steeds in consumenten rest. Jmdie 2 jaar of 5 jaar die je vaak ziet zijn fabrieks of verkopers garantie en die kan je uitbreiden maar zeggen niets over je recht als consument. Dus of we bedoelen het zelfde maar je schrijft het krom. Of je zit er compleet naast.

https://wetten.overheid.n...z=2024-02-13&g=2024-02-13

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 19:31
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:28:
[...]

Je zegt daarna ook heel stellig dat alles daarbuiten niet onder het consumentenrecht zou vallen, wat gewoon onjuist is.

Voor de TS: in beginsel zou je in mijn ogen recht hebben op kosteloze vervanging, zeker nu de winkel een levensduur van 72 maanden heeft erkend. Maar dat had je zelf ook al bij de Consumentenbond gevonden.
https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten zet het allemaal voor je op een rijtje.

Het enige waarom ik niet 100% stellig ben is omdat het om een bijkomende functionaliteit gaat, die alleen soms uit lijkt te vallen. Ik zit niet diep genoeg in het consumentenrecht om te weten hoeveel er dan nog af te dingen is op je claim en/of hoeveel bewijslast je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
MikeN schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:39:
[...]

Je zegt daarna ook heel stellig dat alles daarbuiten niet onder het consumentenrecht zou vallen, wat gewoon onjuist is.
daar heb je helemaal gelijk in, I stand corrected!

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

MikeN schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:39:
[...]
Voor de TS: in beginsel zou je in mijn ogen recht hebben op kosteloze vervanging, zeker nu de winkel een levensduur van 72 maanden heeft erkend.
Dit klopt niet. De afhandeling is (helaas voor de TS) volledig correct. De (niet wettelijk bindende) verwachte levensduur volgens de UNETO-VNI tabel is in dit geval 6 jaar. De reparatiekosten worden dan proportioneel verdeeld naar rato van de de nog te verwachten levensduur. Je hebt geen verdere rechten en de positie van de verkoper is niet onredelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• loki504
SPT schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:43:
[...]

Het moest juist kostenloos zijn. In uiterste gevallen mag er een vergoeding gevraagd worden maar dat is bij hoge uitzondering. Maar zeker niet de regel.

En na 72 maanden hebben tv's van 1600 euro niet een waarde van 0 anders koop ik graag 6 a 7 jaar oude oled tv's voor 100 euro pak je toch even 100 euro winst op je tv die o euro waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door loki504 op 20-04-2024 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:07

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou er persoonlijk een chromecast aanhangen oid en er verder geen aandacht aan besteden. Dat smartgedeelte gaat de TV niet overleven.

Als er dan toch iets kapot moet aan de tv dan dit maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoraxx
Vorkie schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:30:
[...]

Die 5 jaar garantie heb je toch ook afgerekend?

Die facturen moeten zij ook bewaren - dus als jij die betaling kan opsnorren - kan je met die betaling naar de verkoper toe?
Die 3 extra jaar was een gratis service. Maar wss dus vergeten te registeren, dat was een voorwaarde. Dus beetje eigen schuld.

Maar was benieuwd wat mijn rechten zijn los van dat. Maar daar wisselen de meningen nogal over.

Kan idd zoals anderen zeggen altijd nog een chromecast of bekabeld aansluiten, mocht ik er niet uitkomen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

loki504 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:51:
[...]

Je hebt gelijk inderdaad! Dus toch recht op kostenloze reparatie. De interpretatie van de wet is na die uitspraak van het Europees hof veranderd, ik had nog de oude manier in mijn hoofd die gebruikelijk was om dit soort dingen af te handelen. Je moet wel bewijzen dat product kapot is gegaan doordat het ondeugdelijk was, en niet door slijtage, maar dat is bij zo'n elektronisch product min of meer vanzelfsprekend lijkt me. Want geen slijtageonderdeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thoraxx
Bedankt voor al jullie reacties.
Inmiddels ben ik er uit gekomen met de webwinkel middels coulance. Heel erg fijn. Zonder jullie onderbouwing was dit niet gelukt.
Pagina: 1