Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SindaPaus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:26

SindaPaus

Cabar di Loca, Puta's!

Topicstarter
We zijn pas verhuisd en willen graag een netwerk opzetten voor internet op alle verdiepingen. Ons huis heeft naast de begane grond, een eerste en een tweede verdieping (zolder). Mijn werkkamer komt op de eerste verdieping. We hebben een 1 gigabit verbinding van Freedom in de meterkast met een Fritz!Box 5530.

Er loopt een UTP-kabel Cat5e van de meterkast naar de woonkamer en gaat daar in een switch met vier uitgangen. Ik heb er nu tijdelijk een oude, geleende Unifi AP aangesloten voor betere Wi-Fi in de huiskamer.
Ook is er een leiding van de slaapkamer op de eerste verdieping naar de meterkast. Hier kan ik een Cat6 UTP- of STP-kabel trekken.

Ik denk er aan een Fritz!Powerline naast de switch in de woonkamer te plaatsen. En het andere deel in de werkkamer boven. Een ander idee is om, zodra de kabel naar onze slaapkamer loopt, daar een Fritz!Repeater neer te zetten. Dan ontstaat er al een mooi mesh-netwerk.

Misschien is nog een extra repeater in de woonkamer? Misschien niet nodig.

Als het Wi-Fi-signaal sterk genoeg is vanuit de slaapkamer, kan de powerline-adapter van de werkkamer naar zolder. Ik neig nu naar AVM-producten vanwege onze huidige Fritz@Box.

Hebben jullie tips? Heb ik hier en daar overkill? Zouden jullie iets anders aanleggen of een ander merk aanraden, zoals Ubiquity? Ik sta open voor suggesties en wil het graag in één keer goed doen.

I don't know, rocket fire at long range - somehow it lacks that personal touch.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je pas verhuisd bent, pak het gelijk goed aan voordat je afwerking doent.

Powerlines zijn een weinig performante en (op termijn) dure alternatief voor de situatie waarin kabels trekken lastig is. Idem met repeaters/mesh netwerken, die (veel) bandbreedte opofferen om (weinig) dekking te vergroten.

Bepaal waar je nu (en in de rest van de tijd dat je in deze woning denkt te zullen wonen) connectiviteit nodig hebt en zorg voor bedrade verbindingen. De loze leiding is een begin, verder kun je afhankelijk van situatie nieuwe leidingen frezen in muren, boven plafonds of onder vloeren leiden, of langs/achter plinten, net zoals je zou doen met waterleidingen voor een wasbak ergens.

Dan netjes afwerken met contactdozen in de verblijfsruimtes. Daar kun je AP's op aansluiten zonder dat je hoeft te kloten met powerline of mesh/repeaters.

Als je die basics op orde hebt is het tijd om na te gaan denken over welk WiFi-systeem je gaat kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:00
zo veel mogelijk alles met een vaste plaats bedraad aansluiten. door een 16mm (=5/8) past een dubbele utp, afmonteren met een dubbele rj45 walloutlet.
de wifi van de fritzbox werkt goed samen met de 1200ax repeaters, naadloze overgang van het ene ap naar het andere. De avm repeaters wel bedraad aansluiten.
als je poorten tekort komt een simpele switch ertussen, bij ip-tv wel een switch met igmp snooping anders gaat je netwerk plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Koop twee dozen UPT van 300 meter (lengte kabel, niet lengte doos :+) en ga kabels trekken.

[ Voor 27% gewijzigd door jadjong op 18-04-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 11:41
Powerline en repeaters zijn beide niet optimaal. Niets gaat boven een kabel, en zorg voor een accesspoint op iedere woonlaag desnoods.

Zorg voor voldoende kabels, bekijk waar het logisch is switches te plaatsen (meterkast, 1e verdieping, zolder, tv/mediahoek?), zodat je vanaf die punten 'de rest' kunt bereiken.

Werk af met panelen en wandcontactdoosjes.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waar mogelijk bekabeld de repeaters Fritz 1200AX gebruiken maar als het niet kan werkt los ook prima. Bedenk wel dat de snelheid minder is, maar als het vooral voor een telefoon en tablet bedoeld is werkt het prima. Zeker zolang de afstand niet te groot is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
SindaPaus schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:53:
Hebben jullie tips? Heb ik hier en daar overkill? Zouden jullie iets anders aanleggen of een ander merk aanraden, zoals Ubiquity? Ik sta open voor suggesties en wil het graag in één keer goed doen.
Wat zijn de mogelijkheden voor het trekken van extra leidingen / kabels? Wordt er nog verbouwd, moet de stucadoor langskomen? Afhankelijk van wat je verder aan het huis (laat) doen beperkt of vergroot dat de mogelijkheden.

Een vrij 'standaard' setup die hier vaker voorbij komt:
  • Leg een (loze) leiding naar elke ruimte in je huis
  • Leg een (loze) leiding naar een of meerdere centrale plekken op elke etage (voor de AP's)
  • Leg extra (loze) leidingen van de meterkast naar zolder
  • Leg (loze) leidingen naar de tuin.
  • Maak een centraal punt in het huis om alle leidingen naar toe te leggen, zet daar een patchkast / panel neer en monteer daar alle draden op af.
Je kan dan in elke kamer apparatuur bedraad aansluiten en door de centrale liggen van je AP's heb je ook meteen een goed dekkend wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SindaPaus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 23:26

SindaPaus

Cabar di Loca, Puta's!

Topicstarter
Het huis is in 2019 opgeleverd en we zijn de tweede bewoners. We gaan niet verbouwen voorlopig, alles is momenteel netjes afgewerkt. O.b.v. bovenstaande reacties, denk ik aan het volgende:

Huidige situatie:
Begane grond
  • In de meterkast hang een AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON
  • In een loze leiding naar de woonkamer loopt een UTP-kabel Cat5e, zonder wandcontactdoos
  • Een oude Gigabit TP-Link switch is erop aangesloten en zorgt dat de tv en een Hue bridge zijn online zijn
  • Ook is een oude, geleende Unifi AP aangesloten op de switch
Eerste verdieping: slaapkamer en werkkamer
  • Er loopt een loze leiding vanuit de meterkast naar de slaapkamer
Tweede verdieping: zolder
  • Geen loze leidingen.

Gewenste situatie:
Begane grond
  • In de meterkast hang een AVM FRITZ!Box 5530 Fiber AON
  • In de loze leiding naar de woonkamer twee UTP-kabels Cat6 trekken, en een dubbele rj45-wandcontactdoos
  • Een switch met igmp snooping die zorgt dat de tv en een Hue bridge online zijn
  • Een AVM Fritz!Repeater 3000 AX aangesloten als AP
Eerste verdieping: slaapkamer en werkkamer
  • In de loze leiding vanuit de meterkast naar de slaapkamer twee UTP-kabels Cat6 trekken, en een dubbele rj45 wandcontactdoos
  • Hierop ook een AVM Fritz!Repeater 3000 AX aangesloten als AP
  • Kijken naar mogelijkheden om alsnog een bekabelde aansluiting te krijgen in de werkkamer. In de tussentijd denk ik dat ik prima uit de voeten kan met die 3000 AX op de slaapkamer door een dunnen muur heen naar de werkkamer. Dan laat ik de Powerlines eerst voor wat ze zijn.
  • Geen loze leidingen. Maar t.z.t. kijken of daar een een kabel ergens (door)heen te krijgen is. Geen prioriteit nu.

I don't know, rocket fire at long range - somehow it lacks that personal touch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Fritz repeaters heb je in tri band of dual band versie.
Tri band is vooral nuttig als je je repeaters draadloos aansluit aan je fritz. Doe je het bedraad, wat beter is, dan betaal Je eigenlijk voor een ongebruikte tri band.

Je kan dus net zo goed een dual band repeater
Kopen, de 1200ax. Die gaat dezelfde snelheid bedraad halen als de 3000ax. Kost je alleen de helft :)

Zou je later op zolder een draadloze 3000ax willen plaatsen dan is een 3000ax op de 1e wel nuttig want dan is die uplink

Rest van je setup lijkt mij prima!

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

laurens0619 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 21:19:
Fritz repeaters heb je in tri band of dual band versie.
Tri band is vooral nuttig als je je repeaters draadloos aansluit aan je fritz. Doe je het bedraad, wat beter is, dan betaal Je eigenlijk voor een ongebruikte tri band.

Je kan dus net zo goed een dual band repeater
Kopen, de 1200ax. Die gaat dezelfde snelheid bedraad halen als de 3000ax. Kost je alleen de helft :)

Zou je later op zolder een draadloze 3000ax willen plaatsen dan is een 3000ax op de 1e wel nuttig want dan is die uplink

Rest van je setup lijkt mij prima!
Wat je zegt klopt maar de 3000AX heeft wel betere of grotere antenne's dan de 1200AX.

Ik gebruik zelf een Fritz 4060 als router en 2 bedrade 3000AX's als AP en ik heb nog een 1200AX liggen die ik af en toe inplug.
Bedraad meshen werkt wel geniaal, je sluit zo'n AP aan en drukt op een paar knopjes en hij neemt alle wifi settings van je router over.
Er valt weinig te tweaken aan Fritz spul maar het is rete stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:17
Mijn advies is ook eerst bekijken of je op alle plekken bekabeling kan leggen ... tuin is zo'n klassieker waar geen ontvangst is te krijgen zonder extra bekabeling.. zolder ...

Zeker de moeite om een middagje te hobby'en als huis nog leeg staat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:13
SindaPaus schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:44:
  • Geen loze leidingen.
Geen (niet gebruikte) CAI of telefoonleiding?
Of langs/bij de standleiding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:18

jjust

Het leven is een strijd

Wij hadden ook geen loze leidingen naar zolder. Echter was er wel een koof die van de begane grond tot en met de zolder liep. Ik heb daar utp kabels doorheen weten te trekken. Helaas niet in een buis maar los. Misschien is dat bij jou ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:21
Iets simpeler denken.

1. Zorg voor een bekabelde aansluiting op elke verdieping.
2. Sluit een access point aan op elke verdieping.
Pagina: 1