Elsdeniep schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:25:
[...]
Ik lees hier en daar dat het rendement van een zonneboiler hoger is dan PV panelen.
Ik heb het idee dat men daarbij vergeet dat het effectieve rendement van PV hoger is omdat je stroom nu eenmaal voor van alles kunt gebruiken.
Als een zonneboiler eenmaal opgewarmd is, kun je tot de volgende douche-beurt niks met je hoge rendement.
tja per m2 oppervlak dan wint een zonneboiler het met gemak.
maar boiler warm is boiler warm, hoeveel m2 je hebt is dan ineens zinloos.
en in een Nederlands huis is de kosten voor warm water maar een fractie van het gebruik.
(warm stoken van het huis kost al snel 3x tot 6x meer energie)
dus dat doet amper een deuk in een pakje boter maken.
Elsdeniep schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:38:
Kunnen jullie nog eens bijspringen?
Een duidelijke installatiehandleiding ontbreekt.
Wat ik aan onderstaande illustratie niet begrijp is:
- waar gaat het opgewarmde water het systeem uit?
Ik zie alleen maar een aanduiding "koud water"staan...
koudwater moet in, en warm water moet er uit.
beter zoeken, er moet een aansluiting zijn.

- Ik wil een expansievaatje in het systeem plaatsen. Ik heb bedacht dat ik dat in het primaire circuit moet doen. Klopt die gedachte?
met deze kleine systemen heb je geen expansievat nodig.
(dit is soms wel een beetje luxe, je hebt dan wat minder gespetter als je de kraan voor het eerst opent dan is de druk iets hoger als normaal.
ik werk zelf zonder expansie vat met 250l boiler en dat merk ik een beetje als ik de kraan open, maar geen last van.)
- Ik wil bij het expansievat ook een overdrukventiel plaatsen. Is dat een goed idee?
overdrukventiel met terugslag klep is verplicht in Nederland.
en mag geen water terug de leiding in stromen die misschien een besmetting heeft! (veiligheid is belangrijk)
water als het warmer word als 4,2 graden, neemt het in volume toe en word de druk groter.
het is niet heel veel, maar kan een boiler laten bollen/breken etc etc dingen die je niet wil.
de terugslagklep zorgt er voor als het water uitzet en de druk hoger word in de boiler het niet terugstroomt het waterleiding net in.
het overdruk ventiel laat dan een paar drupjes water uit de boiler ontsnappen om de druk te verlagen.
een inlaat combinatie (overdrukventiel + terugslagklep in 1) is gewoon verstandig om te gebruiken.
(of het verplicht is in Portugal is verder eigenlijk niet meer interessant)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)