• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-11 22:28
Beste mensen,

Ik heb meer vertrouwen in dit forum dan in de verkoper van mijn zonneboiler.
Zie de foto. Installatie komt op een plat dak.
Mijn vraag is: kan ik het collector-paneel 90 graden draaien zodat de totale installatie minder hoog is?

Edit:
- kan ik het iets platter leggen?
- kan het boilervat iets lager?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0Ohl54c2T4bzyaTPbI96FYYty0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/io7tVAkUpoeetqDS8k1qjUg7.jpg?f=user_large
Alvast weer hartelijk dank voor het meedenken/antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 19-04-2024 11:50 . Reden: Nieuwe inzichten met bijbehorende vragen ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Leg PV. Koop een warmtepomp boiler.

Zelfde thermische rendement (zon in warmte uit) maar geen stagnatie de gehele zomer…

En in de winter doet een zonneboiler bar weinig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
a een zuid europa systeem.
(tja daar zijn die dingen erg populair, gewoon omdat het daar een totale idioterie is als je dit niet doet. er is daar vaak geen gas aanwezig en moet je het met elektra doen en dat is duur.)

dit soort systemen werken op het effect dat warmte stijgt en daar mee het voorraad vat boven de collector verwarmt zonder een pomp te hoeven gebruiken.
goedkoop en redelijk effectief. hier door kunnen ze niet 90 graden gedraaid worden. :-(

nadelen zijn er ook, boiler is vrij klein, dus is meer bij verwarming om gas/elektra te besparen als een totaal vervanging voor tap water.
stagnatie valt vaak mee met dit systeem, gewoon omdat de collector niet speciaal groot is.

grootste probleem van zonneboilers: de hoeveelheid energie in een normaal huishouden die voor warmtap water word gebruikt is niet de grote hap.
dus gooi daar niet te veel geld in, besparing is niet speciaal groot, helaas.
en dan kom je vaak wel op de grens, kun je niet beter PV(zonnepanelen voor elektra) leggen.
maar dat is een beetje persoonlijk en wat je al hebt en wil bereiken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Elsdeniep
@migjes dank voor het delen van je kennis. Inderdaad: Zuid-Europa en geen gas.

Er is nog een vraag opgekomen. Kijkend naar de foto: kan ik de tank iets lager plaatsen? Bijvoorbeeld gelijk met de bovenkant van de collector. Of gaat dat ten koste van het rendement?
Of kan ik de hellingshoek een beetje scherper maken m.a.w. het geheel iets platter leggen?

Het doel is om de totale installatie minder hoog te laten zijn om er van beneden zo weinig mogelijk van te zien. Zo'n ding is namelijk niet bepaald een lust voor het oog.

• Elsdeniep
@Ronald eens maar PV is helaas geen optie.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:56
Warm water stijgt op, en je wil graag dat het warme water in de boiler terecht komt. Dus dan is het lager leggen van de boiler niet echt zinvol, omdat het warme water dan niet in het boilervat terechtkomt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• migjes
Elsdeniep schreef op donderdag 18 april 2024 @ 23:05:
@migjes dank voor het delen van je kennis. Inderdaad: Zuid-Europa en geen gas.

Er is nog een vraag opgekomen. Kijkend naar de foto: kan ik de tank iets lager plaatsen? Bijvoorbeeld gelijk met de bovenkant van de collector. Of gaat dat ten koste van het rendement?
Of kan ik de hellingshoek een beetje scherper maken m.a.w. het geheel iets platter leggen?

Het doel is om de totale installatie minder hoog te laten zijn om er van beneden zo weinig mogelijk van te zien. Zo'n ding is namelijk niet bepaald een lust voor het oog.
de boiler moet boven de collector zitten dus kan niet lager.

iets platter, mmmm het kan wel, maar dit is wel de optimum hoek platter is dat niet.

is het ook ergens in zuid-europa? en waar dan?

ik ken deze systemen het beste uit griekenland, daar heeft elk huis dat gewoon liggen.
(de meeste grieken vinden de boiler vaak wel te klein, maar ja grieken die vinden wel meer dingen vaak te klein. :X )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Elsdeniep
Dank weer voor deze wijze woorden.

Ik dacht dat ik het wel iets platter kan leggen omdat als je zo'n ding op een schuin dak legt, de hoek ook niet altijd 45 graden is. Jij denkt ook dat iets platter wel kan, volgens mij.

Het gaat om Zuid-Portugal (Algarve).

Platter leggen zal misschien als gevolg hebben dat de opbrengst iets kleiner is in de jaargetijden dat de zon wat lager staat.
...maar ja grieken die vinden wel meer dingen vaak te klein...
Hahaha! Voor Portugezen geldt min of meer hetzelfde.

• Elsdeniep
Zelfde thermische rendement (zon in warmte uit) maar geen stagnatie de gehele zomer…
Ik lees hier en daar dat het rendement van een zonneboiler hoger is dan PV panelen.
Ik heb het idee dat men daarbij vergeet dat het effectieve rendement van PV hoger is omdat je stroom nu eenmaal voor van alles kunt gebruiken.
Als een zonneboiler eenmaal opgewarmd is, kun je tot de volgende douche-beurt niks met je hoge rendement.

• Elsdeniep
Kunnen jullie nog eens bijspringen?

Een duidelijke installatiehandleiding ontbreekt.

Wat ik aan onderstaande illustratie niet begrijp is:
- waar gaat het opgewarmde water het systeem uit?
Ik zie alleen maar een aanduiding "koud water"staan...

- Ik wil een expansievaatje in het systeem plaatsen. Ik heb bedacht dat ik dat in het primaire circuit moet doen. Klopt die gedachte?

- Ik wil bij het expansievat ook een overdrukventiel plaatsen. Is dat een goed idee?

• migjes
Elsdeniep schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Ik lees hier en daar dat het rendement van een zonneboiler hoger is dan PV panelen.
Ik heb het idee dat men daarbij vergeet dat het effectieve rendement van PV hoger is omdat je stroom nu eenmaal voor van alles kunt gebruiken.
Als een zonneboiler eenmaal opgewarmd is, kun je tot de volgende douche-beurt niks met je hoge rendement.
tja per m2 oppervlak dan wint een zonneboiler het met gemak.
maar boiler warm is boiler warm, hoeveel m2 je hebt is dan ineens zinloos.
en in een Nederlands huis is de kosten voor warm water maar een fractie van het gebruik.
(warm stoken van het huis kost al snel 3x tot 6x meer energie)
dus dat doet amper een deuk in een pakje boter maken.
Elsdeniep schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:38:
Kunnen jullie nog eens bijspringen?

Een duidelijke installatiehandleiding ontbreekt.

Wat ik aan onderstaande illustratie niet begrijp is:
- waar gaat het opgewarmde water het systeem uit?
Ik zie alleen maar een aanduiding "koud water"staan...
koudwater moet in, en warm water moet er uit.
beter zoeken, er moet een aansluiting zijn. ;)
- Ik wil een expansievaatje in het systeem plaatsen. Ik heb bedacht dat ik dat in het primaire circuit moet doen. Klopt die gedachte?
met deze kleine systemen heb je geen expansievat nodig.
(dit is soms wel een beetje luxe, je hebt dan wat minder gespetter als je de kraan voor het eerst opent dan is de druk iets hoger als normaal.
ik werk zelf zonder expansie vat met 250l boiler en dat merk ik een beetje als ik de kraan open, maar geen last van.)
- Ik wil bij het expansievat ook een overdrukventiel plaatsen. Is dat een goed idee?
overdrukventiel met terugslag klep is verplicht in Nederland.
en mag geen water terug de leiding in stromen die misschien een besmetting heeft! (veiligheid is belangrijk)

water als het warmer word als 4,2 graden, neemt het in volume toe en word de druk groter.
het is niet heel veel, maar kan een boiler laten bollen/breken etc etc dingen die je niet wil.

de terugslagklep zorgt er voor als het water uitzet en de druk hoger word in de boiler het niet terugstroomt het waterleiding net in.
het overdruk ventiel laat dan een paar drupjes water uit de boiler ontsnappen om de druk te verlagen.

een inlaat combinatie (overdrukventiel + terugslagklep in 1) is gewoon verstandig om te gebruiken.
(of het verplicht is in Portugal is verder eigenlijk niet meer interessant)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Warm moet ergens bovenop of hoog aan de zijkant van de boiler zitten. En daar direct met isoleren starten.

• Elsdeniep
Sorry: illustratie is niet meegekomen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ohbQZ7zRjaGxD6HXmJIczJyTr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFP0xaBvmbALBdFupeAY64Md.png?f=fotoalbum_large

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 19:37
Slim systeem, dit wil de dus echt nooit direct in je huis ( wat in NL gebeurt) als de pomp stopt kan de installatie iets heter worden dan gepland. Heb iemand gehoord die dit in huis meemaakte en nooit meer een zonneboiler wil. ( met je kinderen het huis uitrennen is ook traumatisch)

diskeltische lurker

• Elsdeniep
@technopeuter er zit geen pomp in en het hele systeem ligt op het dak.

• Elsdeniep
Dank voor de reacties.
Na lang nadenken, vermoed ik dat het warme water van het secundaire circuit er linksboven bij "A" uit gaat.

@migjes Ik zal checken of ik een teruglsagklep heb en zo niet, dan plaats ik er één.

Het huidige vat lekt; volgens mij in het secundaire circuit. Regelmatig controleren van het overdrukventiel is voldoende?

Als extra bescherming van het primaire circuit, wil ik daar een expansievat in plaatsen; op de uitgang van het koude water. Overbodig, zeg je?

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-11 19:37
Elsdeniep schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:25:
@technopeuter er zit geen pomp in en het hele systeem ligt op het dak.
ja, dat is waarom ik dit een alleraardigst systeem vind ;)

diskeltische lurker

• migjes
Elsdeniep schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:29:
Dank voor de reacties.
Na lang nadenken, vermoed ik dat het warme water van het secundaire circuit er linksboven bij "A" uit gaat.

@migjes Ik zal checken of ik een teruglsagklep heb en zo niet, dan plaats ik er één.

Het huidige vat lekt; volgens mij in het secundaire circuit. Regelmatig controleren van het overdrukventiel is voldoende?

Als extra bescherming van het primaire circuit, wil ik daar een expansievat in plaatsen; op de uitgang van het koude water. Overbodig, zeg je?
overdruk ventiel hoef je niet te controleren, maar vaak zit die wel buiten op het dak.
en dan word die wel eens nat en krijg je toch wat oxidatie, en dat geeft problemen.
beste oplossing die ik heb gezien daar tegen, is een plastikbeker/emmer etc etc er over heen zetten, zodat het tegen de gros van de regen is beschermd.
dan gaat het spul een leven lang mee.

expansie vat, ik ben niet voor nog ben ik tegen. ;)
voordeel: het verdeeld de druk een stukje prettiger, jep en het beveiligt ook een beetje tegen een beschadiging.
nadeel: het blijft een rubber bal in een omkasting, en ja dat gaat maar beperkt mee, dus gaat ook als eerste kapot.
dus kies zelf maar, waar je je bij prettig voelt. ;)

alleen bijverwarming, al over nagedacht?
een zonneboiler alleen is niet genoeg, vaak zit daar ook een bijverwarming in?

• Elsdeniep
@migjes dank voor deze wijze woorden.
Goede tip om het ventiel te beschermen. Ga ik doen.

Toch nog een vraag: het klopt toch dat het (eventuele) expansievat op de koude kant van het primaire circuit geplaatst moet worden?

We hebben bijverwarming: er is een geiser op gas opgenomen in het systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdVJtEm1QqUDdIAnSAx9sWpI6-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpp8lffF2XJnvutAM0BUAiFf.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1