Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 11:29
Hallo, ik vroeg me af hoe jullie, indien jullie zelf video’s maken en op tv kijken, dit doen?

De reden is omdat het mij niet helemaal meer duidelijk is waar het naartoe gaat.
Eerst had je de fysieke media: Een VHS recorder. Dat was de norm. Deze werd vervangen door dvd en later in mindere mate door blu-ray. Maar het was steeds heel duidelijk welk medium je moest gebruiken om je zelfgemaakte video’s te tonen aan vrienden of familie.

Maar nu is fysieke media niet meer de norm.
Maar door wat is het dan vervangen?

Voor films is het wel duidelijk. Allerlei streamingsdiensten zoals AppkeTV, Netflix, Disney+, etc…
Maar hoe toon je nu best zelfgemaakte films aan vrienden en familie? Of wordt zoiets gewoon niet meer gedaan? Worden er geen ‘homevideo’s’ meer gemaakt door het uitsterven van fysieke media?

Hoe delen jullie zelfgemaakte video’s indien het enkel voor beperkt of privé gebruik is?
Is er nog wel een norm voor en wat is deze dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32

Dido

heforshe

Het meest voor de hand liggend lijkt een Google Chromecast, die je, als ie al niet in je TV zit ingebouwd, gewoon in je TV plugt, en waarmee je alles naar je TV kunt streamen vanaf elk apparaat dat op je Wifi-netwerk zit, zoals vanaf je telefoon of een PC.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:26
Pascal tekenaar schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:34:
Hallo, ik vroeg me af hoe jullie, indien jullie zelf video’s maken en op tv kijken, dit doen?

De reden is omdat het mij niet helemaal meer duidelijk is waar het naartoe gaat.
Eerst had je de fysieke media: Een VHS recorder. Dat was de norm. Deze werd vervangen door dvd en later in mindere mate door blu-ray. Maar het was steeds heel duidelijk welk medium je moest gebruiken om je zelfgemaakte video’s te tonen aan vrienden of familie.

Maar nu is fysieke media niet meer de norm.
Maar door wat is het dan vervangen?

Voor films is het wel duidelijk. Allerlei streamingsdiensten zoals AppkeTV, Netflix, Disney+, etc…
Maar hoe toon je nu best zelfgemaakte films aan vrienden en familie? Of wordt zoiets gewoon niet meer gedaan? Worden er geen ‘homevideo’s’ meer gemaakt door het uitsterven van fysieke media?

Hoe delen jullie zelfgemaakte video’s indien het enkel voor beperkt of privé gebruik is?
Is er nog wel een norm voor en wat is deze dan?
Hangt deels van de bron af. Waar maak jij filmpjes mee? Telefoon? Losse camera? En als je een camera gebruikt, waar sla je het materiaal in op?

Zelf zit ik in het Apple ecosysteem, dus al mijn filmpjes komen in iCloud en kan ik dus simpel via de Apple TV terugkijken. Eigenlijk zoals Android gebruikers waarschijnlijk weer een Chromecast gebruiken.

Op je vraag wat de beste manier is? Denk dat deze niet te beantwoorden is, omdat de mogelijkheden legio zijn. Maar ik geloof niet dat er een 'beste' manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Gewoon via Google Photos casten naar m'n Smart TV die op Android TV draait.

Anders video's eerst in m'n Plex bibliotheek zetten, en vanaf daar afspelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-06 13:36
Je kan de video's op Youtube uploaden en aangeven dat die niet te vinden zijn zonder specifieke link.
Zichtbaarheid verborgen noemen ze dat.

[ Voor 20% gewijzigd door TOMMY1985 op 18-04-2024 12:04 ]

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Als je je video's wilt delen, dan lijkt me uploaden bij YouTube en ze als Private zetten inderdaad de makkelijkste en snelste optie.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

Heb je een TV met een Google/Android besturingssysteem dan kun je de filmpjes vanaf je mobiel eenvoudig casten naar de de aanwezige TV

Of je sleept ze vanaf je PC of iMac naar een USB stick (met het juiste format) die je vervolgens in de (zijkant) van de TV steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ook in de tijd van fysieke media ging het vooral om de aansluiting, of een TV Scart, S-viceo of Composite had..
later is daar HDMI bijgekomen.

Nu kan je ook gewoon een laptop met HDMI aansluiten op veel TVs

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel voor de vele reacties.

@Dido:
Ja van Chromecast heb ik eens gehoord. Een soort ontvangertje om audio-video naar je tv te zenden.

@renegrunn:
Ik maak mijn video’s met iMovie op Mac OS. Vroeger maakte ik mijn content met de videocamera.
Video 8, Digital 8 en DV zijn reeds lang gedigitaliseerd.
Later met een 4K camera, digitaal fototoestel en soms ook met een iPhone.
Al mijn content bewaar ik op een externe SSD om zo veel mogelijk uit eender welk cloud systeem weg te blijven.
Een afgewerkte film exporteer ik naar een videobestand.

Apple TV en chromecast is een mooie oplossing voor je eigen tv, maar niet om afgewerkte films aan familie of vrienden te tonen.

@TOMMY1985:
Dat is juist, maar de mensen aan wie ik het wil tonen hebben geen smart-tv.
Verder upload ik niet graag persoonlijke video’s op youtube, ook al is het verborgen.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is:
- mijn laptop meenemen en met een HDMI-kabel aansluiten op de tv. Dit werkt goed en gaat wanneer iemand niet te ver woont en ik kan langskomen.
- USB-stick in de tv. Dit is dikwijls wel een geknoei met formaten. FAT-systemen laten geen grote bestanden toe, EXfat wordt niet ondersteund door de betreffende tv en NTFS kan ik niet schrijven op mijn Mac. Het bestandsformaat van de video moet daarbij ook nog juist zijn. En dikwijls krijg je dan de reactie “Het werkt niet op mijn tv”.

Het komt er dan eigenlijk op neer dat na de ondergang van fysieke media het ‘delen’ versplintert is in verschillende opties, waarvan geen enkele de norm is.
Nu ja… tijden veranderen…
Toch bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Pascal tekenaar schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:38:
Dankjewel voor de vele reacties.

@Dido:
Ja van Chromecast heb ik eens gehoord. Een soort ontvangertje om audio-video naar je tv te zenden.

@renegrunn:
Ik maak mijn video’s met iMovie op Mac OS. Vroeger maakte ik mijn content met de videocamera.
Video 8, Digital 8 en DV zijn reeds lang gedigitaliseerd.
Later met een 4K camera, digitaal fototoestel en soms ook met een iPhone.
Al mijn content bewaar ik op een externe SSD om zo veel mogelijk uit eender welk cloud systeem weg te blijven.
Een afgewerkte film exporteer ik naar een videobestand.

Apple TV en chromecast is een mooie oplossing voor je eigen tv, maar niet om afgewerkte films aan familie of vrienden te tonen.

@TOMMY1985:
Dat is juist, maar de mensen aan wie ik het wil tonen hebben geen smart-tv.
Verder upload ik niet graag persoonlijke video’s op youtube, ook al is het verborgen.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is:
- mijn laptop meenemen en met een HDMI-kabel aansluiten op de tv. Dit werkt goed en gaat wanneer iemand niet te ver woont en ik kan langskomen.
- USB-stick in de tv. Dit is dikwijls wel een geknoei met formaten. FAT-systemen laten geen grote bestanden toe, EXfat wordt niet ondersteund door de betreffende tv en NTFS kan ik niet schrijven op mijn Mac. Het bestandsformaat van de video moet daarbij ook nog juist zijn. En dikwijls krijg je dan de reactie “Het werkt niet op mijn tv”.

Het komt er dan eigenlijk op neer dat na de ondergang van fysieke media het ‘delen’ versplintert is in verschillende opties, waarvan geen enkele de norm is.
Nu ja… tijden veranderen…
Toch bedankt :)
Wat voor mensen hebben we het dan over? De enigen in mijn kring zonder Smart TV met casting functionaliteit zijn senioren. Hebben die nog wel een DVD-speler staan? Anders kun je natuurlijk nog oldskool DVD's gaan branden.

WeTransfer bestand aanmaken, zodat je kennissen de bestanden gewoon zelf kunnen binnenhengelen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Senior, maar ook mensen die zich niet bezighouden met deze technische zaken.
We transfer is tot 2 GB. Het videobestand > 8 GB.
Ik ga nog eens met usb stick proberen.

Maar met dit topic wou ik vooral een idee hebben hoe zelfgemaakte video's gedeeld werden in het stream-tijdperk.
Het lijkt me dat dit niet zo veel meer gedaan wordt zoals vroeger (in het physical media-tijdperk).
Camera's zijn vervangen door smartphones en vanaf er iets gefilmd wordt wordt het zo doorgestuurd langs sociale media. Ik denk dat dat nu het meeste gedaan wordt voor persoonlijke video's.
De tijd van een videofilm samenstellen lijkt voorbij. De meerderheid doet dit niet meer... Althans dat is de indruk die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je hebt een aantal opties:
  • Veel televisies kunnen met video's op een USB-stick overweg. Als je je video encodeert met H264 in een MP4- of MKV-container, dan snapt de gemiddelde televisie dat wel als je er een USB-stick met dat bestand in drukt. Is de USB-stick te klein, dan een extern harde schijft gebruiken.
  • Ik gebruik mijn Vu+ Ultimo 4K als mediaspeler. Even bestandje erop gooien en afspelen maar.
  • Je kunt ook een laptop en HDMI-kabel meenemen naar iemand en vanaf je laptop afspelen
  • Een DVD branden is een beetje uit de mode, maar mensen op leeftijd die het digitale tijdperk gemist hebben, hebben vaak wel een DVD-speler in huis, dus is het nog steeds een effectieve methode
Inderdaad is de trend om alles met de telefoon te filmpen en dan naar big-tech te uploaden. Wat mij betreft mag je daar best een beetje weerstand tegen geven. Zelfs je zaakjes regelen zonder allerlei on-line diensten, zorgt dat je baas bent over je eigen data en niet hoeft te betalen met je privacy.

[ Voor 3% gewijzigd door dmantione op 19-04-2024 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het vanaf je telefoon is dan is een chromecast het simpelste, je kan ze dan bijvoorbeeld openen vanuit Google Photo's. Vanaf de laptop ook eigenlijk (vroeger sloot ik die nog aan met hdmi).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:48
dmantione schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 01:40:
Je hebt een aantal opties:
  • Veel televisies kunnen met video's op een USB-stick overweg. Als je je video encodeert met H264 in een MP4- of MKV-container, dan snapt de gemiddelde televisie dat wel als je er een USB-stick met dat bestand in drukt. Is de USB-stick te klein, dan een extern harde schijft gebruiken.
  • Ik gebruik mijn Vu+ Ultimo 4K als mediaspeler. Even bestandje erop gooien en afspelen maar.
  • Je kunt ook een laptop en HDMI-kabel meenemen naar iemand en vanaf je laptop afspelen
  • Een DVD branden is een beetje uit de mode, maar mensen op leeftijd die het digitale tijdperk gemist hebben, hebben vaak wel een DVD-speler in huis, dus is het nog steeds een effectieve methode
Inderdaad is de trend om alles met de telefoon te filmpen en dan naar big-tech te uploaden. Wat mij betreft mag je daar best een beetje weerstand tegen geven. Zelfs je zaakjes regelen zonder allerlei on-line diensten, zorgt dat je baas bent over je eigen data en niet hoeft te betalen met je privacy.
Maar die opties lijken niet te werken voor de TS omdat hij geen NTFS schijf kan maken met een Apple computer? Ik heb verder weinig kaas gegeten van Apple, maar als dat inderdaad niet mogelijk is dan ben je natuurlijk wel heel erg beperkt tot het formaat (dus niet type..) bestanden die je op de SSD of USB stick wilt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:57
LopendeVogel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 06:23:
[...]

Maar die opties lijken niet te werken voor de TS omdat hij geen NTFS schijf kan maken met een Apple computer? Ik heb verder weinig kaas gegeten van Apple, maar als dat inderdaad niet mogelijk is dan ben je natuurlijk wel heel erg beperkt tot het formaat (dus niet type..) bestanden die je op de SSD of USB stick wilt zetten.
https://medium.com/macocl...n-source-way-a5fd0d1cb32e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
LopendeVogel schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 06:23:
[...]
Met FAT32 kun je bestanden tot 4GB maken. Het is zeker mogelijk daar overheen te gaan met video, maar ook goed doenlijk daar onder te blijven en zeker als het je eigen video's zijn. DVD's bestaan uit meerdere bestanden van maximaal 2GB, precies om deze reden, en zijn dus ook een overweging als uitvoerformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel voor de reacties.
De optie computer aansluiten gebruik ik nu voor familie die dichtbij woont.
Voor mensen die verder wonen heb ik usb stickje getest, maar hun technische kennis is beperkt (of geen tijd maken om VLC te installeren, dat kan ook).
NTFS heb ik geprobeerd met de installatie van linux, maar daarmee begin ik het wel overbodig technisch te maken. Misschien ExFAT nog eens proberen en anders moet de familie maar bij mij de film komen kijken. Simpel.

De combinatie smartphone + sociale media (en de invloed van grote tech-bedrijven) hebben de mentaliteit of het gedrag van mensen helemaal veranderd. Een nieuwe generatie groeit op met online 'delen' en liefst een video die niet te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Pascal tekenaar Mijn ervaring is dat deze mensen ook een kwaliteit van 720p of Full-hd ook wel prima vinden en dan is dus bijv. een DVD of Bluray nog een mooi medium. Moeten ze nog wel een dvd of bluray speler hebben natuurlijk :)

Anders kom je uit op een eigen prive Youtube kanaal, waar men via diverse devices bij kunnen. Je zou dan bijv. een HDMI-Stick kunnen maken met een Linux distro die gelijk jouw YT kanaal opent fullscreen. #creatief

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 19-04-2024 14:27 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel voor alle reacties en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Pascal tekenaar kleine toevoeging: FAT32 blijven gebruiken en film opknippen in delen van elk onder de 2 of 4GB? Met geluk pakt de speler automatisch het volgende bestand en anders is het voor de digibeet in ieder geval duidelijk wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je moet met moderne encoders met gemak anderhalf uur HD-video in 4GB kunnen passen. Als je bestanden groter zijn, dan naar de instellingen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:53
Ik heb thuis een mediaspeler staan met genoeg opslagruimte. Vrienden van ons maken graag video's van (gezamenlijke) vakanties en die kopiëren we dan naar onze mediaspeler zodat wij ze ook kunnen bekijken.

Even ruim denkend zou je ook zelf thuis alles op een NAS kunnen zetten. Die zijn vaak ook via internet te bereiken dus je zou dan vanaf een andere lokatie via ftp of eigen software van de NAS hierop kunnen inloggen vanaf jouw telefoon, dat videobestand afspelen en dit casten naar een Chromecast die je even in de TV van je vrienden steekt. Is wat investeren en je zal even moeten puzzelen hoe dit qua software werkt, maar dan ben je wel heel flexibel. Kijk dan ook even of je je video's ook in een formaat/compressiestand kan opslaan waardoor je niet de volle 8GB over de Wifi hoeft te halen, scheelt ook weer in je data-abonnement als de Wifi het niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
Dankjewel, ik denk dat ik nu verder kan :)
Pagina: 1