Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakerikie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Hallo Tweakers,

Mijn werkgever dwingt mij steeds meer in een hoek van hardware prepareren en Office- en netwerkissues oplossen, terwijl ik ben aangenomen als Functioneel Applicatiebeheerder voor het ERP pakket. In de vacature 5 jaar geleden stonden 100 regels waarvan 1 zei: "Moet ook bereid zijn andere werkzaamheden op te pakken".

Sinds ons bedrijfsonderdeel losgekoppeld is een jaar of 2,5 gelden, is dit langzaam ontstaan, omdat Office, Netwerk en hardware issues altijd door het moederbedrijf gedaan werden. Dus toen moesten we dit soort taken ineens gaan oppakken. Ik heb toen al aan mijn leidinggevende aangegeven dat ik daar niet voor aangenomen ben, maar heb wel steeds geholpen. Ik schat dat ik inmiddels 30% van mijn tijd aan dit soort taken besteed. Goed voor de algemene ontwikkeling voor een jaartje, maar past niet bij mijn ambities.

Door een nieuwe overname bij een groter bedrijf komt binnenkort ons ERP pakket te vervallen. De gelimiteerde informatie die wij te horen krijgen, lijkt toch te zijn, dat wij een Eerstelijns Support rol gaan vervullen (we vermoeden ook dat er ontslagen gaat vallen, omdat we meerdere bedrijven gaan samenvoegen en het moederbedrijf een eigen IT-afdeling heeft).

Hiermee komt er dus vrijwel zeker ook een einde aan het ERP pakket wat ik 1 van de belangrijkste aanspreekpunten van was en altijd heel veel oplossingen voor heb geleverd, de laatste 5 jaar.

Ook heb ik een ICT-studie op het MBO gedaan en een HBO Bedrijfskundige Informatica en had ik daar al een aantal jaren ervaring mee in een eerdere soortgelijke functie met een ander ERP pakket. Ik ben geen Architect of Ontwikkelaar dus wil ook weer niet overkomen alsof ik alles in mijn eentje gedaan heb opgelost, maar heb zeker een hele belangrijke rol gespeeld als Functioneel Beheerder.

Ik voel me oneerlijk behandeld, omdat ik enorm hard getrokken heb om dit enigszins draaiend te houden, waar andere binnen mijn team en leidinggevenden en projectleiders dit niet gedaan hebben, in een situatie waarin ik niet getraind ben en ineens het aanspreekpunt was voor alle issues. Nu ziet het er naar uit dat ik laptops en telefoons uit moet gaan delen, of ontslagen wordt, en nergens systeemrechten krijg om issues op te lossen. Terwijl ik nu daadwerkelijk alles kan in elk systeem op het gebied van rechten.

Ik stond al op het punt mijn leidinggevende en HR te mailen na de uitnodiging om 50km verderop laptops in te gaan spoelen voor 2 dagen, wat aanvoelt als dat dit mijn taak gaat worden in de toekomst, maar dan op onze locatie. Dus ik was van plan ze te mailen met de boodschap dat ik nog 1 keer help en dat ik veel geïnvesteerd en bereikt heb en dat ik het niet eerlijk vind mij Eerstelijns Support werk te laten doen. Er is in ieder geval al uitgesproken dat in de nieuwe situatie er geen applicaties beheerd gaan worden door ons. Maar ik ben bang dat ze me op staande voet ontslaan zonder vergoeding als ik deze mail stuur.

Is hier juridisch iets tegen te beginnen? En is dat wel nodig? Indien dit niet nodig is, hoe pak ik dit tactisch aan, zonder het bedrijf aanleiding te geven mij op staande voet zonder ontslagvergoeding te ontslaan. Als ze mij een ontslagvergoeding geven, vind ik het best en ga ik liever iets anders zoeken. Het bedrijf is sowieso erg onprofessioneel, dus ik heb al vaker gedacht om op te stappen. Nu lijkt me een vergoeding op zijn plaats. Of heb ik het helemaal mis? Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Jullie meningen en hulp worden gewaardeerd, ook als het niet is wat ik wil horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:41

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er van uitgaande dat het een vast contract in nederland is :

Je kunt gewoon een gesprek met ze aangaan over welke dingen je wel en niet wilt doen.
Ze kunnen je niet op staande voet ontslaan daarom. En voor werkweigering moet alles eerst een stuk hoger opgespeeld worden. Maar ik vraag me af hoe jij het voor je ziet ? Als jij alleen applicatie beheer taken wilt doen, en het bedrijf alles aan het uitbesteden is, dan zal er iets moeten veranderen.

Mogelijk dat je op termijn met een uitkoop som en 6+ maanden opzegtermijn je contract beindigd word (als jij het eens bent met de geboden termijnen, of ze naar de rechter stappen) Maar ze zullen je op staande vloed niet kunnen ontslaan omdat je aangeeft niet gelukkig te zijn in de rol die ze je lijken toe te bedelen.

Maar kort door de bocht of je gaat ander werk doen voor die werkgever, of hetzelfde werk voor een andere werkgever. Dus ik zou vast eens rustig rond gaan kijken

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 18-04-2024 11:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:43
Je gaat toch niet met HBO Bedrijfskundige informatica op zak servicedesk werk doen?

Ik zou eens lekker verder kijken. Het feit dat je werkgever je al die richting op duwt zegt denk ik óf iets over de werkgever (een slimme hbo'er onder zijn niveau laten werken), óf aan je prestaties?

Ik zou in elk geval lekker verder kijken. Als mijn werkgever me nu richting Servicedesk zou duwen ging ik uit principe al weg, maar zo ben ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Persoonlijk zo ik direct gaan solliciteren bij andere bedrijven zonder daarover een woord te laten vallen bij je huidige werkgever. Iets wat wel aansluit bij je ambities en waar de rol beter ligt vastgelegd.

Even goed lezen hoelang je arbeidsovereenkomst nog doorgaat na opzeggen van je dienstverband en hoeveel vrije dagen je nog hebt staan. Dan slim plannen en lekker aan de slag gaan bij een ander bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:43
Waarom gewoon niet direct ergens anders gaan solliciteren?

Want bij je huidige werkgever, gaat er het nodige veranderd voor je, wat je ook wilt of gaat doen.
Bespaar jezelf en hoop ellende en stress, ga gewoon ergens anders solliciteren en zo snel mogelijk weg gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-10 23:30
Ik weet niet welk ERP je ervaring in hebt maar er is zat werk te vinden in bijvoorbeel de SAP hoek. Ik zou lekker eens om je heen gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:02

Yucon

*broem*

Er is een enorm tekort in die richting. Als je wil kan je over minder dan een week bij letterlijk 10 bedrijven op gesprek zitten. Kwel jezelf toch niet zo en laat het los :)

de liefde is gewoon niet wederzijds meer

[ Voor 13% gewijzigd door Yucon op 18-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De_Bastaard schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:50:
Je gaat toch niet met HBO Bedrijfskundige informatica op zak servicedesk werk doen?
Sterker nog, ik zou niet eens functioneel beheer willen doen met dat diploma op zak :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Niet bang zijn voor ontslag op staande voet. Dat mag niet zomaar en is aan hele strenge regels gebonden. Als ze het wel doen en ze die regels niet volgen, dan loop jij uiteindelijk weg met een grote zak geld (want dan wordt het een lange procedure waarna de rechter aan het einde zegt: dit hadden jullie niet zo mogen doen en je moet doorbetalen tot nu, plus transitievergoeding en juridische kosten).

Als jij echt werk gaat weigeren dan wordt het mogelijk complexer, maar aangeven dat je er niet op zit te wachten om regelmatig 50km verderop werk beneden je niveau en functie te gaan doen, daar kunnen ze je niet voor ontslaan. Zeker niet op staande voet.

Ondertussen ga je natuurlijk gewoon verder solliciteren, want zoals je het nu beschrijft is er bij dit bedrijf toch geen toekomst voor je. Er gaat geen applicatiebeheer meer plaatsvinden, dus wat verwacht je dan nog van ze qua werk? Lekker om je heen kijken, tenzij je er akkoord mee bent dat je straks in een ondergewaardeerde niet-uitdagende functie geduwd wordt omdat ze je niet zelf willen ontslaan.
Pagina: 1