Overstappen van Android naar iOS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FamousFlatHead
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Graag wil ik meer gebruik gaan maken van smarthome apparatuur voor bijvoorbeeld het regelen van de thermostaat, tv/beamer, lichtschakelaars en andere smart apparatuur.

Zelf gebruik ik android en mij vrouw iOS nu is zij vrij stellig zonder voor mij goede onderbouwing waarom haar iPhone beter is dan mijn Pixel.
Ik zou graag alles gelijk trekken om zo een goed smarthome ecosysteem samen te kunnen stellen. Kan ik beter proberen mijn vrouw te overtuigen (lees dwingen) over te stappen naar android of moet ik mij niet aanstellen en over gaan op iOS?

...

Zoals aangegeven gebruiken wij een iPhone SE en Google Pixel 6a als smartphone.
Verdere smart apparatuur is: Ring deurbel, LG tv, Ziggo smartbox, chromecast (weinig in gebruik), Garmin smartwatch en twee windows laptops.
Dit wil ik graag uitbreiden met zigbee of shelly smart switches, smart thermostaat, robot stofzuiger en in de toekomst meer smart apparatuur.

...

Internet geeft vooral aan dat het eigenlijk niet zo veel uitmaakt wat je kiest maar geeft weinig echte gebruiks ervaringen.
Ook ben ik bereid over te stappen van provider. Momenteel is mijn mobiele provider Vodafone, van mijn Vrouw Odido en internet TV van Ziggo, gas/electra komt van Vattenfal

...

Ik hoop mijn eerste post zo goed op te hebben gesteld en wacht graag jullie reactie af.

Groet,

Beste antwoord (via FamousFlatHead op 23-04-2024 14:07)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:22

D4NG3R

kiwi

:)

FamousFlatHead schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:13:
Kan ik beter proberen mijn vrouw te overtuigen (lees dwingen) over te stappen naar android of moet ik mij niet aanstellen en over gaan op iOS?
Is het niet een flink stuk simpeler/toekomstbestendiger om platformonafhankelijk te worden door bijvoorbeeld Home Assistant in te zetten zodat jullie beiden gewoon lekker zelf kunnen kiezen welke telefoon je gebruikt?

Met de opgenoemde hardware en wensen zie ik in ieder geval weinig tot geen reden om specifiek voor Android of iOS telefoons te gaan. :)

Edit: Home automation moet het leven juist (ge)makkelijker maken, en daar hoort naar mijn mening vrijheid/blijheid qua hardware bij. Zodra je je vast gaat pinnen op een enkele fabrikant of een enkel ecosysteem hang je. Mooie hardware bij een concurrent gezien? Jammer maar helaas, past niet in je ecosysteem en/of mag je weer een losse app voor downloaden.

Vandaar dat veel gebruikers, en zeker veel Tweakers, er voor kiezen om een platformonafhankelijke oplossing als Home Assistant of Domoticz in te zetten. Kan je zo simpel of zo uitgebreid maken als dat je zelf wil, zonder 10.000 losse apps te moeten downloaden of absurde stappen te moeten nemen om iets (samen) te laten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 18-04-2024 11:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:22

D4NG3R

kiwi

:)

FamousFlatHead schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:13:
Kan ik beter proberen mijn vrouw te overtuigen (lees dwingen) over te stappen naar android of moet ik mij niet aanstellen en over gaan op iOS?
Is het niet een flink stuk simpeler/toekomstbestendiger om platformonafhankelijk te worden door bijvoorbeeld Home Assistant in te zetten zodat jullie beiden gewoon lekker zelf kunnen kiezen welke telefoon je gebruikt?

Met de opgenoemde hardware en wensen zie ik in ieder geval weinig tot geen reden om specifiek voor Android of iOS telefoons te gaan. :)

Edit: Home automation moet het leven juist (ge)makkelijker maken, en daar hoort naar mijn mening vrijheid/blijheid qua hardware bij. Zodra je je vast gaat pinnen op een enkele fabrikant of een enkel ecosysteem hang je. Mooie hardware bij een concurrent gezien? Jammer maar helaas, past niet in je ecosysteem en/of mag je weer een losse app voor downloaden.

Vandaar dat veel gebruikers, en zeker veel Tweakers, er voor kiezen om een platformonafhankelijke oplossing als Home Assistant of Domoticz in te zetten. Kan je zo simpel of zo uitgebreid maken als dat je zelf wil, zonder 10.000 losse apps te moeten downloaden of absurde stappen te moeten nemen om iets (samen) te laten werken.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 18-04-2024 11:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-06 20:25
Ik raad je aan je vrouw niet te dwingen om over te stappen op Android als jij degene bent die je huis vol slimme apparaten wilt hangen. Denk er ook aan wie de schuld krijgt als er iets niet naar behoren werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:48
Mijn vrouw heeft ook een iPhone. Ik heb een Samsung telefoon. Het enige voordeel wat zij heeft is HomeKit, maar dat gebruikt ze niet. Dat gaat prima met alle smarthome apps. Alle grote producten hebben zowel een iOS als Android applicatie. Ik vind het vooral vervelend dat je voor alle apps aan account sharing moet doen, want producten zitten immers aan één account gekoppeld. Daarvoor gebruiken we een gedeelde vault in een password manager.

Daarnaast is uiteraard de Home Assistant suggestie van @D4NG3R een hele sterke. Home Assistant zorgt ervoor dat al deze integraties (zo noemen ze dat daar) bij elkaar komen en ze dus vanaf 1 centraal punt te bedienen zijn. Dan ben je ook niet meer zo sterk afhankelijk van de apps van fabrikanten, want bijvoorbeeld Zigbee kun je zelf hosten. Ik zou je daarom aanraden om naar Home Assistant te kijken in combinatie met bijvoorbeeld IKEA smart apparatuur. Dat is goed verkrijgbaar en relatief goedkoop. Zo kun je ook snel stappen maken voor een eventuele WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
Iphone is (heel duur) gevoel en een sterk gesloten omgeving.
Eens iets van Apple in gebruik genomen en je bent "locked in".
Android is meer een open system.

Ha is een prima oplossing en ga voor zigbee devices en niet nooit voor wifi om iot te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:23
Ik heb mijn hele huis volhangen met Hue en Apple apparatuur, mijn vriendin en ik maken dan ook gebruik van een iPhone. Ik moet zeggen dat het wel allemaal lekker werkt met HomeKit. Apparaten zonder HomeKit komen er dan bij mij ook niet meer in.

Hue en HomeKit zijn bij mij echt de toppers (betaal je ook voor) en in vergelijking met andere merken ook een stuk beter (helderheid en kleurechtheid is bij Hue vele malen beter dan bij de concurrent).

Ik zou proberen over te gaan op iOS.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veetee
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-05 11:28
Maak het platform onafhankelijk, en makkelijk, en koppel je domotica aan een Homey... scheelt een hoop merk-specifieke bridges en allemaal verschillende apps. Ik ben er zeer te reden over, en ik vind het een stuk toegankelijker/makkelijker dan HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FamousFlatHead
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 24-04-2024
Bedankt voor het meedenken. Ik was zelf in de veronderstelling dat er nog geen (goede) Tool was voor Android EN iOS dit mede omdat Matter (nog) niet goed werk. Ook dit kan ik mis hebben.

Ik ga zeker kijken hoe we het kunnen samen voegen in een systeem als Home Assistant!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

FamousFlatHead schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 07:39:
Bedankt voor het meedenken. Ik was zelf in de veronderstelling dat er nog geen (goede) Tool was voor Android EN iOS dit mede omdat Matter (nog) niet goed werk. Ook dit kan ik mis hebben.

Ik ga zeker kijken hoe we het kunnen samen voegen in een systeem als Home Assistant!
Zo'n beetje ieder platform is mobiel-os overstijgend. Alleen Apple's speeltje niet. Kijk gerust naar;
- Home Assistant
- Homey
- Hubitat
- Google Home
- Hue
- Ikea

Allemaal zonder enige lock-in voor mobiel OS. En zo zijn er nog wel enkele tientallen te noemen.

Ik ben fervent iPhone gebruiker en de iPads tieren ook welig in ons huis. Maar er is geen haar op mijn hoofd die ooit Apple's home platform overwogen heeft.

Persoonlijk ben ik overigens groter fan van Homey dan van Home Assistant. Voornamelijk omdat de leer curve veel minder steil is. Dat geeft echter ook bijbehorende minder controle. Verdiep je eens in de mogelijkheden; er zijn er echt legio die allemaal ondertussen behoorlijk volwassen zijn.
Pagina: 1