Dubbelingen onder behoud van datum kleuren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehurkmans
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik in Excel cellen met een dubbele waarde opmaken, onder voorbehoud van dezelfde datum.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel (O365)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De standaard voorwaardelijke opmaak > markeringswaarden voor cellen > dubbele waarden - OF - dubbele waarden verwijderen.

Maar dit lost niks op.

Ik heb in kolom A de dagnotitie. In kolom staan logistieke nummers (ritnummers). De locatie verschilt soms.
Ik wil graag dat als een ritnummer 2x voorkomt op een specifieke datum, dat deze gehighlight wordt.

Beste antwoord (via ehurkmans op 18-04-2024 20:59)

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
ehurkmans schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:03:
Ik wil graag dat als een ritnummer 2x voorkomt op een specifieke datum, dat deze gehighlight wordt.
Als je met een specifieke datum een zelfde datum bedoelt, dan kan dat als volgt.
Als de datums in kolom A staan en de nummers in kolom B (beide beginnend in rij 2):
Selecteer B2:B100 (als de gegevens t/m rij 100 lopen) en stel als formule in bij vw. opmaak:

code:
1
=AANTAL.ALS(B$2:B2;ALS(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)>1;B2))>1

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:59
Kan je een extra kolom maken, waarin je met een COUNTIFS(TELLEN.ALS in het Nederlands dacht ik)-formule telt hoe vaak een datum/rit-combinatie voorkomt? Als het resultaat >1 is, dan geef je de waarde TRUE (WAAR) en anders FALSE (ONWAAR). Op basis van TRUE/FALSE kan je voorwaardelijke opmaak instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:11
Je kan een voorwaardelijke opmaak via een formule invoeren (conditional formatting -> new rule -> use a formula to determine which cells to format)

Hierin zet je dan een COUNTIFS (AANTALLEN.ALS in de Nederlandse Excel).
In onderstaande voorbeeld staan de datums in kolom A en de ritnummers in kolom B
code:
1
=COUNTIFS($A:$A;$A1;$B:$B;$B1)>1

Deze formattering pas je dan toe op alle cellen (in dit geval kolom A en B) die je wilt kleuren bij de dubbelingen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
ehurkmans schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:03:
Als je met een specifieke datum een zelfde datum bedoelt, dan kan dat als volgt.
Als de datums in kolom A staan en de nummers in kolom B (beide beginnend in rij 2):
Selecteer B2:B100 (als de gegevens t/m rij 100 lopen) en stel als formule in bij vw. opmaak:

code:
1
=AANTAL.ALS(B$2:B2;ALS(AANTAL.ALS(A$2:A2;A2)>1;B2))>1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehurkmans
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-12-2024
Hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Ik verzuimde nog te vermelden dat, als je de datumkolom (in mijn voorbeeld kolom A) mee wil laten kleuren, je voor die kolom afzonderlijk dezelfde regel moet instellen als voor kolom B (dus A2:A100 selecteren en dan dezelfde regel invoeren), maar bij "Van toepassing op" dan moet instellen: =$A$2:$A$100 (als de gegevens t/m rij 100 lopen). 1 regel instellen voor zowel kolom A als B tezamen en instellen dat die regel van toepassing moet zijn voor $A$2:$B$100 werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:11
dix-neuf schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:23:
Ik verzuimde nog te vermelden dat, als je de datumkolom (in mijn voorbeeld kolom A) mee wil laten kleuren, je voor die kolom afzonderlijk dezelfde regel moet instellen als voor kolom B (dus A2:A100 selecteren en dan dezelfde regel invoeren), maar bij "Van toepassing op" dan moet instellen: =$A$2:$A$100 (als de gegevens t/m rij 100 lopen). 1 regel instellen voor zowel kolom A als B tezamen en instellen dat die regel van toepassing moet zijn voor $A$2:$B$100 werkt niet.
Met de juiste combinatie van absolute en relatieve verwijzingen kan je prima 1 regel gebruiken hoor!
In mijn voorbeeld gebruik ik een absolute verwijzing naar de kolommen en een relatieve verwijzing naar de rij.
Daarmee blijft de verwijzing geldig voor alle cellen waar je de voorwaardelijke opmaak op toepast.
code:
1
=COUNTIFS($A:$A;$A1;$B:$B;$B1)>1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
dixet,
Jouw formule is niet juist (zie tabel hieronder) en dat heb ik uiteraard getest vóórdat ik mijn oplossing plaatste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AgQ7YYVGcHoQP186DiU--xowqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/joz8EIf92cj3RGjgq1gdeIfU.gif?f=user_large
Pagina: 1