Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonneke
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-04-2024
Mijn vraag
...
1 jaar geleden backup geplaatst, heeft in de doos in de kast gelegen dus niet meer gebruikt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik sluit hem op de pc aan hij verschijnt onder in beeld zegt hoe hij heet en dat is het.
je hoort hem spinnen lampje knippert alsof hij in gebruik is, verwijder je hem via uitwerpen knippert hij langzaam.

kan de schijf kapot zijn of kan ik hem nog herstellen met een herstel programma

er staan films en fotos op die me dierbaar zijn

bedankt voor eventuele reactie
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 19:38
Werk je met windows of linux?

Windows:
Zie je hem in Deze Computer als schijfletter verschijnen?
Zie je hem in schijfbeheer staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Hoeveel is de data je waard? Het beste advies is een (recovery) bedrijf inschakelen die weet wat ze doen. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Hoe meer je zelf probeerd, hoe groter de kans dat de schijf verder stuk is/ gaat.

Wil je zelf wat proberen zou ik beginnen in schijfbeheer te kijken of de schijf daar tussen staat en mogelijk geen schijfletter toegewezen krijgt bijvoorbeeld. Andere optie is om te kijken of de poort voldoende kan leveren voor de schijf. USB 3.0 i.p.v. 2.0 proberen bijvoorbeeld.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Detmer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:14:
Hoeveel is de data je waard? Het beste advies is een (recovery) bedrijf inschakelen die weet wat ze doen. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Hoe meer je zelf probeerd, hoe groter de kans dat de schijf verder stuk is/ gaat.
Vooral dit. Bedenk voor jezelf hoe veel het waard is, want zelf "klooien" kan het alleen maar erger maken. Je symptomen kunnen wijzen op een defect.

Er zijn no-cure-no-pay bedrijven die je voor een vooraf afgesproken bedrag kunnen helpen. Ze laten dan van te voren weten wat ze kunnen terughalen. Dan is het aan jou of je daar voor wilt betalen.

En voor de volgende keer natuurlijk gewoon een backup inrichten :)

Ik heb je topictitel trouwens wat inhoudelijker gemaakt dan alleen de naam van het product ;).

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 18-04-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
hoor je disk activiteit?

[ Voor 12% gewijzigd door Stanton op 22-04-2024 15:24 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Is de disk op dezelfde PC gemaakt als dat je hem nu probeert te openen? Zit er encryptie op, is hij als NTFS geformatteerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 12-09 21:49
Antonneke schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:59:
Mijn vraag
...
1 jaar geleden backup geplaatst, heeft in de doos in de kast gelegen dus niet meer gebruikt.
...
Er staat dus ouwe meuk op en een backup van 1 jaar geleden?
Dan lijkt mij er geen data op te staan die nu belangrijk voor je is en van de backup heb je de originele bestanden nog (anders was dat geen "backup" maar een "origineel").
Daarom neem ik aan dat het je niet gaat om de data erop, maar om het opnieuw in gebruik nemen van de Elements.

Een harddisk die deze problemen geeft is onbetrouwbaar geworden.
Je kunt nog eens een andere voeding (van hetzelfde type) proberen en een andere verbindingskabel.
Als dat niet helpt mik je de zaak weg (geen garantie meer?) nadat je de harddisk erin met een hamer hebt vernietigd (als er gevoelige bestanden op staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:25

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Renault schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:22:
[...]

Er staat dus ouwe meuk op en een backup van 1 jaar geleden?
Dan lijkt mij er geen data op te staan die nu belangrijk voor je is en van de backup heb je de originele bestanden nog (anders was dat geen "backup" maar een "origineel").
Daarom neem ik aan dat het je niet gaat om de data erop, maar om het opnieuw in gebruik nemen van de Elements.
Lees anders zijn hele TS eens door:
er staan films en fotos op die me dierbaar zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Patriot schreef op donderdag 18 april 2024 @ 15:25:
[...]

Lees anders zijn hele TS eens door:

[...]
Als die data dierbaar is dan zou het op meer plekken staan dan alleen die schijf. Een back-up is pas een back-up als hij op twee of meer plekken staat, het liefst conform de 3-2-1 regel.

@Renault drijft dat een beetje op de spits om TS scherp te houden en erop te wijzen dat dit het risico is van niet goed nadenken over je databeheer ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Laatst online: 12-09 21:49
- Als die bestanden je dierbaar zijn, stop je nu met alle pogingen en sluit je de schijf niet meer aan, dan is de kans dat je je bestanden terugkrijgt het grootst.

- daarna oriënteer je je op professionele datarecovery (daarvoor staan in dit forum diverse recente links) en de wijze en hoogte van betaling.

- dan beslis je of je dat bedrag ervoor over hebt of niet. Hou er rekening mee dat in dat bedrag vaak de levering van een nieuwe harddisk met daarop de geredde bestanden is inbegrepen (dat verzacht de pijn een beetje)

- als je dat bedrag er niet voor over hebt, kun je beginnen met eigen pogingen om de data terug te halen met tooltjes. Dat begint met een 1 op 1 copy van de hele harddisk naar een nieuwe harddisk (die moet je toch aanschaffen) via Linux / "dd" en dan ga je de bestanden met de in dit forum aanbevolen tooltjes recoveren op die nieuwe harddisk.

En daarna natuurlijk actuele backups aanleggen en onderhouden van al je belangrijke data ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Renault schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:09:
- als je dat bedrag er niet voor over hebt, kun je beginnen met eigen pogingen om de data terug te halen met tooltjes. Dat begint met een 1 op 1 copy van de hele harddisk naar een nieuwe harddisk (die moet je toch aanschaffen) via Linux / "dd" en dan ga je de bestanden met de in dit forum aanbevolen tooltjes recoveren op die nieuwe harddisk.
..
Ik zou i.p.v. dd alleen HDDSuperClone gebruiken, een soort ddrescue 'on steroids', dat speciaal werd ontwikkeld voor het clonen / imagen van falende schijven.

Idealiter verwijder je de drive uit de behuizing en sluit hem direct aan op SATA maar dat zou wel eens niet mogelijk kunnen zijn als de USB direct geïntegreerd is op de PCB. Een data recovery lab converteert naar SATA in dit geval.

Joep

Pagina: 1