Wasmachine onder aanrecht waterpas krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36
Ik heb al een tijdje een wasmachine onder mijn aanrecht staan, maar tijdens centrifugeren maakte deze toch (teveel) lawaai en heel langzaam verplaatste de machine zich ook. Had er ook een dempingsmat onder gezet, maar zonder heel veel resultaat.

Ik wil hem nu toch echt eens goed waterpas zetten maar dat is enorm lastig doordat hij precies in een vak onder het aanrechtblad staat (aanrechtblad zit vast) en de vloer in de keuken ook niet heel egaal/waterpas is. Stel ik hem goed af buiten het vak, schuif ik hem erin, toch wat wiebel.

Omdat ik een beetje compleet geirriteerd raak van het op gevoel goed proberen af te stellen, terug schuiven, testen, eruit schuiven, rinse and repeat (en zo'n wasmachine verschuiven in je eentje ook niet top is) vroeg ik me af of hier tips voor zijn die ik over het hoofd zie.

Los van de vloer nat maken (al dan niet met een beetje zeep/afwasmiddel) voor makkelijker verschuiven...

Wat ik nu probeer is hem waterpas krijgen zonder die mat, om daarna evt de mat er alsnog onder te zetten. (Woon in een flat, voor de onderburen wel fijn als er niet te veel dendert. Hoop dat als hij goed waterpas staat het zonder mat ook goed is...).

Heb overwogen het keukenblad eraf te zien te halen, maar los van dat het meten dan een stuk beter gaat zal het afstellen alsnog betekenen dat ik dat ding naar voren moet schuiven.

Zijn er handige tips, of ontkom ik niet aan trial and error en hoop zweet en frustratie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 23:11
Je kan een houten plaat waterpas op de grond plaatsen met uitvulplaatjes eronder.
Dan schuift de wasmachine ook makkelijker naar achter.
Vloer egaliseren hoeft ook niet veel te kosten en egaliseert zichzelf.

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:52
Als eerste zou ik de wasmachine testen op een plek waar hij wel goed afstelbaar is. Als hij dan ook "wandelt", weet je wat je kan verwachten.
Voor het afstellen onder het keukenblad: zie de oplossing van @TOMMY1985 (egaliseren doe je het gemakkelijkste met egaline).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Transportbeveiliging is wel verwijderd?

Want zelfs als een machine stevig (iets scheef) op al zijn 4 pootjes staat dan nog mag/kan hij niet zomaar van zijn plek trillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waterpas is niet nodig, op het oog recht is helemaal prima. Wat wel van belang is, is dat de wasmachine niet wiebelt. Zet de wasmachine op de juiste plek, zorg dat ie met 3 pootjes de grond raakt en draai t laatste pootje uit. Let wel op dat je de borgmoeren aandraait van de pootjes, anders gaat de wasmachine alsnog wandelen.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m0ridin
@TOMMY1985 Hmmm, en dan de wasmachine definitief op die houten plaat? Dus dat zou zijn die plaat afstellen en de wasmachine gewoon met de pootjes helemaal ingedraaid bijv op die plaat? (Of anders een andere locatie in de keuken waarvan ik zeker weet dat die waterpas is nemen en de wasmachine op die plek afstellen, dan op de plaat zetten en eronder schuiven?) Dat zou misschien nog kunnen idd... tnx!

@arievz Dat zou eigenlijk ook nog wel een goede optie zijn eigenlijk, niet aan gedacht om dat ook te testen. Kan hem eenvoudig er onderuit geschoven eens goed afstellen en testen... Hij staat nu net weer onder het keukenblad en voor zover ik in kan schatten nu goed. Dus eerst dat eens testen ;)

Wat betreft egalliseren, niet zo lang geleden een vloer erin gezet en verder is het een oude huurflat waar ik ook weer niet teveel gekke dingen in wil (of mag) doen.

@Verwijderd Als je die bouten bedoelt, die zijn idd verwijderd...

@Flimovic Ok, dat is mooi. Heb het idee dat dat nu wel eens het geval kan zijn (niet wiebelen, met de hand heb ik het idee dat er nu geen beweging meer in zit). Probleem is dus dat ik bij de achterste 2 pootjes met geen mogelijkheid bij kom als hij op zijn plek staat en als ik die afstel op een andere plek dit niet goed werkt met de uiteindelijke plek (geen vlakke vlloer blijkbaar).

Thanks all! De houten plaat optie van @TOMMY1985 en ook testen BUITEN de utieindelijke plek van @arievz zijn volgende akties als hij bij de volgende beurt alsnog niet goed blijkt te staan!

Ik draai gemiddeld 1 wasje in de week, dus in die zin kan het nog wel even duren voor ik alle opties heb geprobeerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik ga er vanuit dat je aanrechtblad waterpas is?

druk hem tegen de onderkant van het blad aan. je hebt van die zakjes (blaas) met een handpompje
die uitzetten wanneer je pompt. (weet even de goede benaming niet je kan ze ook gebruiken om kozijnen te stellen)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
Onze oude machine wandelde ook wel eens. Dat kwam omdat de was tot een prop ging zitten, maar was ook gewoon de ophanging van de trommel denk ik.
Nu een nieuwe machine, daar zitten niet eens rubber blokken meer onder, want het apparaat trilt fors minder.

Waterpas maakt niet superveel uit, stabiel steun op 4 pootjes wel.
Pootjes aan de achterkant: stroef touwtje om de schroefdraad heen; licht kantelen en dan met het touwtje stellen. daarna eruit tillen en borgen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
jack zomer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:46:

druk hem tegen de onderkant van het blad aan. je hebt van die zakjes (blaas) met een handpompje
die uitzetten wanneer je pompt. (weet even de goede benaming niet je kan ze ook gebruiken om kozijnen te stellen)
Klem zetten mag met een vaatwasser wel, maar niet met een wasmachine.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Flimovic schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:40:
Waterpas is niet nodig, op het oog recht is helemaal prima.
Heb jaren bij Expert en Scheer & Foppen gewerkt als bezorger/installateur en toch schrijft de fabrikant het voor, en helemaal als je er een waszuil van wilt maken, d..w.z de droger er bovenop.

Met een timmermansoog een wasmachine recht zetten kan inderdaad prima, maar persoonlijk zelf pakte ik liever de waterpas erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m0ridin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:45:

@Verwijderd Als je die bouten bedoelt, die zijn idd verwijderd...
Soms zitten er links en rechts binnenin naast de trommel (Zanussi toen) ook nog 2 piepschuim blokken, neem aan dat ook deze weg zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:52:
[...]

Heb jaren bij Expert en Scheer & Foppen gewerkt als bezorger/installateur en toch schrijft de fabrikant het voor, en helemaal als je er een waszuil van wilt maken, d..w.z de droger er bovenop.

Met een timmermansoog een wasmachine recht zetten kan inderdaad prima, maar persoonlijk zelf pakte ik liever de waterpas erbij.
Heb ook jarenlang wasmachines bezorgd, waterpas is meestal niet nodig, maar idd zoals jij zegt als je er wat bovenop wilt zetten is het wel beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

m0ridin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:45:

@Flimovic Ok, dat is mooi. Heb het idee dat dat nu wel eens het geval kan zijn (niet wiebelen, met de hand heb ik het idee dat er nu geen beweging meer in zit). Probleem is dus dat ik bij de achterste 2 pootjes met geen mogelijkheid bij kom als hij op zijn plek staat en als ik die afstel op een andere plek dit niet goed werkt met de uiteindelijke plek (geen vlakke vlloer blijkbaar).
Je kan em eerst eens neerzetten en stellen, vervolgens onder het blad vandaan schuiven, de achterste twee borgmoeren vastzetten en dan weer op de plek zetten. Voorste pootje stellen en dan de voorste twee borgmoeren vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:05

PB-powell

Mr. Laziness

Misschien nog een andere optie: centrifugeer je op max toeren? Wat als je op 1000 ipv 1400 toeren laat draaien. Je was komt er misschien iets vochtiger uit, maar als dat minder herrie/trillen oplevert is dat een laatste optie allicht.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:33

P_Tingen

omdat het KAN

Weet niet hoe het keukenblad vastzit, maar als dat enigszins goed te verwijderen is, zou ik dat misschien toch kiezen. Je hebt dan genoeg ruimte om de wasmachine goed te zetten, een was te draaien en de machine bij te stellen. Iedere keer de machine naar voren halen, de pootjes bijstellen en weer naar achteren schuiven is eigenlijk niet veel meer dan hopen dat je een keer goed gokt met die pootjes omdat de wasmachine wel 99% maar nooit precies 100% weer terugkomt op dezelfde plek. Het zal snel een halve of hele milimeter anders zijn dan de vorige keer en met een oneffen vloer kan dat net genoeg zijn om hem weer te laten wiebelen.

Wat voor machine heb je trouwens? Ik heb ooit een el cheapo machine gehad die met geen mogelijkheid op zijn plaats te houden was.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:48:
[...]

Klem zetten mag met een vaatwasser wel, maar niet met een wasmachine.
? want? is dat omdat er meer beweging in het apparaat zit dat een vaatwasser?
ik moet zeggen, heb mijn wasmachine niet in de keuken.

Maar heb nog steeds nachtmerries van het waterpas zetten van de wasmachine van mijn ouders.
bij hun is de vloer waterpas, de sokkel waar de machine op staat waterpas. de machine waterpas.
En toch besluit dat ding bij centrifugeren een rondje te willen lopen..
Niks werkt, na na meten met 3 waterpassen nu 2 spanbanden om de machine getrokken die het ding op zijn plek houd

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31
jack zomer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:46:

Gevoelsmatig zou ik dit niet doen, als de vibratie om welke reden ook toch in de machine zit, trilt straks je hele aanrechtblad ook nog mee. Over resonanties gesproken O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m0ridin
@Verwijderd Ik heb tijdens installatie alles volgens de handleiding gedaan qua weghalen, kan me niet herinneren of er piepschuimen blokken in stonden maar dacht het niet. Heb hem btw al sinds april 2020 zie ik nu dus hoop en neem aan dat dat ondertussen wel was gebleken anders ;)

@PB-powell Max toeren wel ja, evt ook een optie om dat eens wat lager te zetten maar liever de oorzaak aanpakken ;)

@P_Tingen Met schroeven en kit (en geen idee over het hele geheel eerlijk gezegd, keuken zat eer al in toen ik er in kwam). Dat er helemaal afhalen ga ik toch maar niet aan beginnen.

Gaat om een LG F4J6TM0W Direct Drive btw, zal vast niet de beste zijn maar ook weer geen uber brak apparaat (mag ik hopen). Op basis van allerlei reviews ed kwam hij er iig goed uit.

Klem zetten voelt niet prettig idd, trillingen en krachten worden dan toch overgebracht dus voelt ook weer meer als symptoombestrijding.

Ik ga van het weekend merken hoe de huidige afstelling is, mocht hij dan weer gaan dansen en de buurt wakker schudden (ha) ga ik eens met de verderer tips verder :)

[ Voor 9% gewijzigd door m0ridin op 18-04-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Klem zetten moet je absoluut niet doen. De krachten die vrijkomen bij het centrifugeren houd je niet bellen n bedwang met een keukenblad met als gevolg veel extra lawaai en mogelijk schade aan de bevestiging van het keukenblad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Risico op breuk in je aanrechtblad, waterkeringen etc.

Bij een wasmachine is een massa van tientallen kilo's aan het bewegen. (trommel+water+wasgoed+betonblok+motor)

Bij een vaatwasser is er geen sprake van massa die trilt en beweegt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Onze recent gekochte Hoover moest ook echt waterpas staan anders maakte deze echt veel meer herrie. Lopen deed ie niet echt, maar echt chill was het ook niet. Uiteraard alle transportbouten verwijderd en de vloer was waterpas geëgaliseerd.

Hoe ik dat meestal doe is een lat of plankje uit laten steken en daar het waterpas op leggen. Dan kun je 'em voor 99% stellen. De laatste procent heb ik gedaan terwijl de wasmachine centrifugeerde. Dan kon ik direct zien wat het effect was van het stellen.
Pagina: 1