Thuis werk ik naar volle tevredenheid op een zeer nieuwe iMac en een Mac Mini. De spaarzame keren dat ik een laptop nodig had, gebruikte ik mijn zakelijke laptop. Nu moet ik die binnenkort inleveren (ben ZZP'er) en daarom zal ik er zelf eentje moeten aanschaffen.
Ik heb zelf nog een Macbook Pro uit 2016, maar die loopt echt op zijn laatste benen. Lang getwijfeld of ik niet toch een nieuwe Macbook moest kopen, maar gezien het beperkte gebruik vind ik dat toch een overkill en simpelweg te duur voor iets wat ik heel weinig gebruik (maar wel nodig heb).
Nu is de vraag: welke...?
Wat ga je met je laptop doen?
Ik zat te denken aan 750 euro, minder mag. Nogmaals: het is een machine die beperkt gebruikt zal gaan worden.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in principe zal deze binnenshuis nooit worden gebruikt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor Lenovo. Overige eisen
- 16 GB ram
- 256 GB SSD of meer
- moet op te laden zijn via USB-C (harde eis!)
- 15 of 16" scherm i.v.m. bekijken scans is kleiner niet wenselijk
- geen touchscreen. Heb ik nu op mijn zakelijke en heeft IMHO geen meerwaarde
- moet een HDMI poort hebben, want ik moet vaak presentaties geven in het land en ik heb geen trek in adapters
Nu hoor ik je denken, als je deze criteria aanklikt hou je maar een paar modellen over. Dat valt tegen, bij Coolblue zijn er maar liefst 46 die voldoen aan de criteria. Zoek in de Pricewatch zijn dat er maar liefst 51.
Ik ben dus op zoek naar wat praktische tips om de selectie wat kleiner te maken.
Ik heb zelf nog een Macbook Pro uit 2016, maar die loopt echt op zijn laatste benen. Lang getwijfeld of ik niet toch een nieuwe Macbook moest kopen, maar gezien het beperkte gebruik vind ik dat toch een overkill en simpelweg te duur voor iets wat ik heel weinig gebruik (maar wel nodig heb).
Nu is de vraag: welke...?
Wat ga je met je laptop doen?
- Af en toe een Powerpointpresentatie geven extern, dus HDMI is een harde eis
- Wat office-taken
- Af en toe wat lichte Photoshop taken, denk aan croppen
- Mijn vrouw zal 'm in haar diensten gebruiken om scans te bekijken (arts). Zij logt in op het systeem via Citrix
- De laptop zal mee gaan op vakantie om bijvoorbeeld een film/serie/stream te bekijken of een fietsroute in elkaar te klikken, dat is één van de redenen om niet een al te dure te nemen. Zeker van kampeervakanties wordt een laptop niet beter.
Ik zat te denken aan 750 euro, minder mag. Nogmaals: het is een machine die beperkt gebruikt zal gaan worden.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in principe zal deze binnenshuis nooit worden gebruikt.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor Lenovo. Overige eisen
- 16 GB ram
- 256 GB SSD of meer
- moet op te laden zijn via USB-C (harde eis!)
- 15 of 16" scherm i.v.m. bekijken scans is kleiner niet wenselijk
- geen touchscreen. Heb ik nu op mijn zakelijke en heeft IMHO geen meerwaarde
- moet een HDMI poort hebben, want ik moet vaak presentaties geven in het land en ik heb geen trek in adapters
Nu hoor ik je denken, als je deze criteria aanklikt hou je maar een paar modellen over. Dat valt tegen, bij Coolblue zijn er maar liefst 46 die voldoen aan de criteria. Zoek in de Pricewatch zijn dat er maar liefst 51.
Ik ben dus op zoek naar wat praktische tips om de selectie wat kleiner te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door havana op 19-04-2024 09:11 ]