Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:11
Thuis werk ik naar volle tevredenheid op een zeer nieuwe iMac en een Mac Mini. De spaarzame keren dat ik een laptop nodig had, gebruikte ik mijn zakelijke laptop. Nu moet ik die binnenkort inleveren (ben ZZP'er) en daarom zal ik er zelf eentje moeten aanschaffen.

Ik heb zelf nog een Macbook Pro uit 2016, maar die loopt echt op zijn laatste benen. Lang getwijfeld of ik niet toch een nieuwe Macbook moest kopen, maar gezien het beperkte gebruik vind ik dat toch een overkill en simpelweg te duur voor iets wat ik heel weinig gebruik (maar wel nodig heb).

Nu is de vraag: welke...?

Wat ga je met je laptop doen?
  • Af en toe een Powerpointpresentatie geven extern, dus HDMI is een harde eis
  • Wat office-taken
  • Af en toe wat lichte Photoshop taken, denk aan croppen
  • Mijn vrouw zal 'm in haar diensten gebruiken om scans te bekijken (arts). Zij logt in op het systeem via Citrix
  • De laptop zal mee gaan op vakantie om bijvoorbeeld een film/serie/stream te bekijken of een fietsroute in elkaar te klikken, dat is één van de redenen om niet een al te dure te nemen. Zeker van kampeervakanties wordt een laptop niet beter.
Wat is je budget?
Ik zat te denken aan 750 euro, minder mag. Nogmaals: het is een machine die beperkt gebruikt zal gaan worden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in principe zal deze binnenshuis nooit worden gebruikt.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor Lenovo. Overige eisen
- 16 GB ram
- 256 GB SSD of meer
- moet op te laden zijn via USB-C (harde eis!)
- 15 of 16" scherm i.v.m. bekijken scans is kleiner niet wenselijk
- geen touchscreen. Heb ik nu op mijn zakelijke en heeft IMHO geen meerwaarde
- moet een HDMI poort hebben, want ik moet vaak presentaties geven in het land en ik heb geen trek in adapters

Nu hoor ik je denken, als je deze criteria aanklikt hou je maar een paar modellen over. Dat valt tegen, bij Coolblue zijn er maar liefst 46 die voldoen aan de criteria. Zoek in de Pricewatch zijn dat er maar liefst 51.

Ik ben dus op zoek naar wat praktische tips om de selectie wat kleiner te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 19-04-2024 09:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Een tweedehands Thinkpad T-serie overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vergeten te zeggen: tweedehands is geen optie, want ik koop 'm zakelijk en wil ik sowieso 2 jaar garantie hebben.

Feedback op deze zou welkom zijn :)

https://www.mediamarkt.nl...16-gb-512-gb-1766191.html

[ Voor 40% gewijzigd door havana op 18-04-2024 10:11 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04:57
Ik heb even met de Pricewatch zitten spelen voor je, en denk dat je hier een keuze uit zou kunnen maken:
- Ik zou voor zakelijk gebruik sowieso voor een laptop gaan die boven en onder van aluminium is.
- Ik heb een sterke voorkeur voor Windows Pro, de Thinkbook serie heeft dat, maar die hebben dan weer maar 1 jaar garantie. Ik heb zelf voor mijn onlangs gekochte Asus Vivobook een losse licentie gekocht. In Pro zit Bitlocker-encryptie, en dat is wat mij betreft een must voor mijn zakelijke gegevens.

https://tweakers.net/pric...;2009442;1883622;2009444/

Op volgorde van prijs:

De goedkoopste is de door jou gelinkte IdeaPad Slim. Die voldoet denk ik.

De één na goedkoopste is de goedkoopste met een i5 processor, die zou best wat sneller moeten zijn dan de Ryzen.

De 3e is een model met een wat hogere schermresolutie, en hogere helderheid. Bovendien heeft hij een beter kleurenbereik, 100% sRGB, dat komt overeen met 72% NTSC, waar de andere 3 45% NTSC hebben. Ik zou dat de geringe meerprijs meer dan waard vinden. Deze heeft wel een 1 generatie oudere processor, maar prima specs Deze heeft als enige Thunderbolt 4, maar ik weet niet of dat voor jou wat toevoegt. De andere 3 hebben wel alledrie data, Power Delivery en Displayport 1.4 via de USB-C poort en voldoen denk ik ook prima qua connectiviteit.

De 4e is het goedkoopste model met een Intel i7 processor. Als je toch wat meer foto's wilt bewerken, kan een snellere processor gunstig zijn. Deze past nog net binnen je budget.

Als je in de pricewatch kijkt, staat niet bij alle 4 dat ze gezichtsherkenning (IR-camera) ondersteunen. Dat doen ze wel alle 4 (zie de linkjes in mijn tekst, naar Lenovo zelf).

Persoonlijk zou ik sterk neigen naar de 3e, voor die €80,- extra. Enige minpunt wat ik kan verzinnen, is dat het geen bekende shops zijn die hem verkopen. Maar de goedkoopste winkel krijgt wel prima reviews hier. En de garantieafhandeling loopt volgens mij rechtstreeks via Lenovo, dus mocht de winkel het op dat vlak af laten weten, of failliet gaan, kan je rechtstreeks bij Lenovo aankloppen.

EDIT: Hier nog wat uitleg over kleurbereik: https://www.benq.com/en-u.../color-gamut-monitor.html.
Zoals daar te lezen valt, is het iets kort door de bocht van mij om te zeggen dat 100%sRGB "gelijk" is aan 72% NTSC, maar het is in ieder geval ruim beter dan de 45% NTSC van de andere schermen. Ik ben zelf erg gevoelig voor juiste kleurweergave, en zou dus persoonlijk niet minder meer kopen dan 100% sRGB.

Mijn Lenovo Thinkbook heeft 100 % sRGB.
Mijn onlangs aangeschafte Asus Vivobook heeft 100% DCI-P3 en 97% AdobeRGB dekking (die laatste zelf gemeten). Maar dat is dan ook een heel ander prijsbereik.

[ Voor 35% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-04-2024 23:52 . Reden: Nog iets aangevuld, advies wat bijgesteld ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
@Wild Chocolate

Dat is eigenlijk precies het advies waar ik naar op zoek was, dank daarvoor! Het is nummer 3 geworden, is inmiddels onderweg!

DIT IS MIJN WEBSITE