Tussentijdse budget update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-04 09:37
Hallo Tweakers,

Op dit moment heb ik onderstaande systeemconfiguratie.

AsRock A320M-DVS MAX 32GB RAM, Micro ATX
AMD Ryzen 2600
120GB SSD - SATA
1TB HDD 7200 RPM
16GB RAM geheugen 2666 Mhz
Radeon RX 570 8GB
500 Watt - Extra stil

En na de laatste update van Warzone trekt mijn systeempje het niet meer zo lekker. Nu wil ik deze een kleine upgrade geven zodat ik weer een jaartje vooruit kan. Mijn budget is beperkt ca € 200.
Ik heb al wat vooronderzoek gedaan en was zelf uitgekomen op de volgende upgrades.

AMD Ryzen 5 5600 Boxed á € 125,-
2x 16gb Lexar Thor DDR4 3200 á € 60,-

Is dit een goed idee of sla ik de plank helemaal mis?

ALvast bedabkt voor de feedback

Beste antwoord (via Dott3r op 01-05-2024 21:53)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 20:35
Ik zou eerder naar je GPU kijken. Recommended specs gaan niet verder (qua CPU) dan een Ryzen 1400 (quad core). Competitive zelfs maar een 1800X (das natuurlijk wel een octa core maar wel van een generatie eerder).

https://support.activisio...equirements-for-warzone-2

Een 2600 (6-core van een generatie later, namelijk Zen+) zou dus nog wel ff moeten kunnen. Ga je naar de GPU kijken dan zie je dat recommended een RX 580 is (en minimum specs RX 470). Dat scheelt natuurlijk niet zo heel veel met een RX 570 maar feitelijk zit je dus op minimum specs qua GPU. Een RX570 is slechts zo'n 10% sneller dan een RX470. Als je dan ziet dat competitive een 5700XT aanbeveelt zou ik het probleem eerder zoeken in de GPU.

Ga naar de V&A en zoek wat leuks (ik zeg maar wat: 2060 ofzo (wel maar 6GB), of daadwerkelijk een 5700XT die je voor 160 euro kan krijgen) en je bent voor 200 euro denk ik verder dan het vervangen van de CPU voor deze specifieke game. Maar meten is weten. Zet in de AMD driver de overlay aan en kijk inderdaad eens wat je CPU doet qua belasting. Dat zegt niet alles natuurlijk, maar als dat op 50% zit weet je wel genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 18-04-2024 12:57 ]

UNOX: The worst operating system

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:03
Wat loopt er precies niet zo lekker meer? Is je FPS gedaald, krijg je veel stutters, heb je input lag, wat is er precies aan de hand?

Daarnaast wat zijn de frame times die je krijgt in game? (Dit is een setting die je kunt aanzetten net zoals "Show FPS") Hiermee kunnen we zien of je CPU of GPU je systeem tegenhoudt qua performance.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:32
Je GPU is ook niet per sé de meest moderne meer. Heb je al gekeken wat überhaupt de bottleneck is?

Als je Warzone speelt, merk je dan dat je FPS keldert terwijl je GPU niet op 100% belasting draait (maar je CPU dus wel)?

Of draait deze ten alle tijde juist op 100% terwijl je CPU netjes tussen de 50-70 hangt, om maar wat te noemen?

[ Voor 3% gewijzigd door Cid Highwind op 18-04-2024 08:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Korvaag
Ik zou eerder naar je GPU kijken. Recommended specs gaan niet verder (qua CPU) dan een Ryzen 1400 (quad core). Competitive zelfs maar een 1800X (das natuurlijk wel een octa core maar wel van een generatie eerder).

https://support.activisio...equirements-for-warzone-2

Een 2600 (6-core van een generatie later, namelijk Zen+) zou dus nog wel ff moeten kunnen. Ga je naar de GPU kijken dan zie je dat recommended een RX 580 is (en minimum specs RX 470). Dat scheelt natuurlijk niet zo heel veel met een RX 570 maar feitelijk zit je dus op minimum specs qua GPU. Een RX570 is slechts zo'n 10% sneller dan een RX470. Als je dan ziet dat competitive een 5700XT aanbeveelt zou ik het probleem eerder zoeken in de GPU.

Ga naar de V&A en zoek wat leuks (ik zeg maar wat: 2060 ofzo (wel maar 6GB), of daadwerkelijk een 5700XT die je voor 160 euro kan krijgen) en je bent voor 200 euro denk ik verder dan het vervangen van de CPU voor deze specifieke game. Maar meten is weten. Zet in de AMD driver de overlay aan en kijk inderdaad eens wat je CPU doet qua belasting. Dat zegt niet alles natuurlijk, maar als dat op 50% zit weet je wel genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 18-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
Wow, veel jargon hier. Maar goed, ik zal het toelichten. Ik denk dat ik last heb van lag of stutters; het spel bevriest als het ware, beeld blijft stil staan en als het spel dan weer opgepakt wordt ben ik meestal al dood. Het hapert de hele tijd zeg maar. De verbinding is meer dan prima.

Ik heb in taakbeheer bij prestaties gekeken en zie dan dat de processor (I guess CPU) op 90-100% draait en het geheugen op 90-100%. De GPU (Videokaart?) draait meestal op 60 - 70%.

Vandaag mijn veronderstelling dat het de processor moest zijn in combinatie met het geheugen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Op welke resolutie speel je dan. Gezien de specs zou je CPU gewoon meer dan voldoende moeten zijn. Wat heb je nog meer als achtergrondtaken draaien? Een versie installatie van Windows al eens overwogen (die suggestie is misschien wat aan de vroege kant overigens, maar het is met name even wat denkvoer).

Zet eerst die AMD overlay eens aan tijdens de game met control-shift-o. Het kan goed zijn dat als je switcht naar de task manager dat de CPU beserk gaat door de switch naar Windows, maar ik vind het klinken alsof je PC met vanalles bezig is behalve de game zelf.

Kijk ook eens idle in Windows hoeveel CPU-belasting je dan hebt per core. Daar is task manager niet zo geschikt voor overigens, maargoed, bij resource monitor kan je ook een per-core overzicht krijgen.

Dan nog even een extra suggestie: is je cooler wellicht losgekomen van de CPU. Als de koeling wegvalt zal de CPU niet direct crashen maar gaan throttlen wat ook dit soort gedrag zou kunnen verklaren.

Allemaal wat random suggesties maar we moeten ergens beginnen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Korvaag op 18-04-2024 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
Ik ga vanavond die AMD overlay aanzetten tijdens de game. Eens zien wat daar uit komt en dan kom ik erop terug. Tot zover in ieder geval bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:32
Kleine tip die ik ook geven kan, uit mijn ervaring: Sluit ook even werkelijk alles af wat af te sluiten valt.

Wat bij mij een probleem was, was niet zozeer mijn CPU an sich (6600k), maar het feit dat van de ene op de andere dag bepaalde applicaties, Steam in mijn geval, de CPU compleet wegvraten.

Ik hoefde het niet eens af te sluiten, lastig ook wanneer de games aan de launcher hangen, maar zelfs het dicht maken van chatwindows en de store / applicatie middels kruisje, zorgde er voor dat ik weer gewoon kon spelen als vanouds (60fps+ ipv 15fps en dezelfde horten en stoten zoals jij ze omschrijft).

Zou natuurlijk nooit mogen, maar het hoeft dus niet eens per sé aan het spel zelf te liggen, is wat ik mee wil geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 15:50
Aangezien je SSD maar 120GB is gok ik dat Warzone op je HDD is geïnstalleerd? Nu speel ik zelf geen Warzone maar ik kan mij ook best voorstellen dat dat op een harde schijf niet zo heel lekker draait. Aangezien de map best groot is, veel spelers, dus veel om te laden en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
Bedankt voor de goede adviezen, blijkt inderdaad voornamelijk de GPU. Ik ga een RTX2060 overnemen van een ander lid. En heb inmiddels al 2x 16gb klaar liggen om de 2x8gb te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
'500w - extra stil' klinkt niet erg betrouwbaar. Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
De voeding werkt prima. Geen idee welk merk. Maar zoals aangegeven heb ik een beperkt budget, ik heb de pc compleet gekocht voor ongeveer E500 en nu na 4 jaar wil ik een upgrade zodat ik er nog een jaartje of 2 mee kan doen. Ik internet er mee en speel Warzone. Verder geen spannende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 22:04

Thomg

Aww yiss

De 6600 kost 200 en zal de 2060 echt heel erg hard outperformen in Warzone.
https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/JzLNuM.jpg
uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6600 8GB GDDR6

Nvidia is een flinke miskoop als je primaire usecase Warzone is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dott3r schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 20:07:
De voeding werkt prima. Geen idee welk merk. Maar zoals aangegeven heb ik een beperkt budget,
Met een goedkope prutvoeding kan het juist duur gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dott3r
"een goedkope prutvoeding" die het nu al 4 jaar zonder problemen doet.

Je gaat er onverminderd aan voorbij aan dat ik niet het budget heb om alles te vervangen.

Als het aan mij lag zou ik een of andere dikke game setup kopen, met een nieuw moederbord en vette verlichting, vloeistof gekoeld, top of the bill processor, de allerubervetste videokaart, uch ram en 4tb SSD, een game stoel en een huis waarin ik in de kelder een game-cave kan bouwen.

Maar totdat ik de loterij win blijft het bij mijn eenvoudige desktop en simpele monitor met een muis van de action.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 22:04

Thomg

Aww yiss

Dott3r schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:17:
"een goedkope prutvoeding" die het nu al 4 jaar zonder problemen doet.

Je gaat er onverminderd aan voorbij aan dat ik niet het budget heb om alles te vervangen.

Als het aan mij lag zou ik een of andere dikke game setup kopen, met een nieuw moederbord en vette verlichting, vloeistof gekoeld, top of the bill processor, de allerubervetste videokaart, uch ram en 4tb SSD, een game stoel en een huis waarin ik in de kelder een game-cave kan bouwen.

Maar totdat ik de loterij win blijft het bij mijn eenvoudige desktop en simpele monitor met een muis van de action.
Uszka kan soms wat... zwart-wit zijn met dit soort dingen, maar ik wil je wel even vragen goed na te denken over wat Uszka nou eigenlijk probeert te zeggen hier.
Kijk even welke voeding je hebt, zolang die niet in F-tier zit hier.
https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Zou ik zeggen whatever, maar als een struisvogel je kop in het zand steken kan je erg duur komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:28
Thomg schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:27:
[...]

Uszka kan soms wat... zwart-wit zijn met dit soort dingen, maar ik wil je wel even vragen goed na te denken over wat Uszka nou eigenlijk probeert te zeggen hier.
Kijk even welke voeding je hebt, zolang die niet in F-tier zit hier.
https://cultists.network/140/psu-tier-list/
Zou ik zeggen whatever, maar als een struisvogel je kop in het zand steken kan je erg duur komen te staan.
@Dott3r Het zou, zeker met een krap budget, zonde zijn als je je nieuwe videokaart sloopt doordat de `prut'voeding het begeeft en daarin de videokaart meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dott3r
Aangezien ik mij kast toch al open had, het is een Corsair voeding. Ik heb nu de volgende update. Nvidea RTX 2060, 2x 16GB 3600 en omdat ik een mazzeltje had met het ram geheugen (G.Skill Ripjaws V 2x 16GB - DIMM - DDR4 voor € 43.50) had ik nog budget voor om een 2e ssd van 256GB. Staat mijn besturingssysteem op de ene SSD, Warzone op de andere SSD en de rest van de shit, documenten, foto's en werkzooi op de HD. Als ik nu mijn "oude geheugen en videokaart voor een beetje een leuke prijs kan verkopen (ca € 100 bij elkaar) krijg ik nog budgettaire ruimte. kan ik toch nog een processorupdate doen.

Nog een vraagje in deze thread, kan ik ook gewoon een nieuw moederbord in mijn PC steken, of heeft dat meer voeten in aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Dat zegt nog niets. Corsair heeft ook prutvoedingen in het assortiment. Wat is het exacte model?
Dott3r schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 01:56:
kan ik ook gewoon een nieuw moederbord in mijn PC steken, of heeft dat meer voeten in aarde?
Sws past elk mATX bord maar wat wil je daarmee bereiken? Als je het RAM vervangt en het moederbord en wellicht de cpu dan kan je beter naar het AM5 platform upgraden.

[ Voor 44% gewijzigd door Uszka op 26-04-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:19
AM5 is wel ddr5, dus dat is minder makkelijk.
Ik zou persoonlijk dan kijken of je 5600x 5700x of zelfs 5800x3d 2e hands kan vinden.
Die laatste zal wel flink duur zijn want is beste cpu voor am4. En am4 is veel verkocht geweest, dus veel mensen die nog even het laatste eruit willen halen.
Pagina: 1