Welk isolatiemateriaal zouden jullie aanbevelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninavdwel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedemorgen!

Sinds 2 maanden blije eigenaar van een hoekwoning (bovenwoning) uit 1906. Nu willen we het huis isoleren.

We hebben de energiecoach vanuit de gemeente langs laten komen en deze adviseerde in het trapgat de oude stuclaag eraf te halen en hier isolatiemateriaal aan te brengen. Het trapgat is erg smal en we hebben dus niet zoveel ruimte om hier te isoleren. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRiZ1I4y-uFYSgUVUYFEzXTh8uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/866Ww3kQmbO6qb2byUoQyWmD.png?f=fotoalbum_large

Ik hoor het graag,

Groetjes Nina :w

Beste antwoord (via ninavdwel op 18-04-2024 20:57)

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
In dit geval een hars. Bv Kooltherm, de handelsnaam die Kingspan gebruikt voor hun resol-schuim isolatiemateriaal. De RC is wat hoger dan andere harde platen van vergelijkbare dikte.
Vacuumisolatie (Optim-R bv) of aerogel (bluedec) zou je ook nog naar kunnen kijken als het écht dun moet zijn, mits de kosten je niet echt uit maken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Wij zijn op dit moment bezig onze zolder te isoleren en ook daar de binnenkant van de muren te doen. Wij gebruiken hier https://www.isodiscount.n...ags-isodiscount-isolatie/ voor, werkt erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninavdwel
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedemorgen Croga,

Wat top! Ik had hier inderdaad naar gekeken, maar nog geen ervaring mee. Ik ga me er dan verder in verdiepen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelink2thepast
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09:43
Wat is de constructie van de muur? Bedenk ik me eigenlijk. Ga je de rest van het huis ook isoleren? De manier van afwerken bepaalt natuurlijk ook nog wat je wel/niet kan doen.

Oudere constructies kunnen niet altijd dampdicht geïsoleerd worden. Mogelijk ook dat het verdere huis niet kierdicht is en je rekening moet houden met knaagdieren.

https://kennisbank.region...eren-vanaf-de-binnenkant/
https://bouwgezond.nl/gevelisolatie-aan-de-binnenzijde/

Helaas sinds corona hebben wij hier alles stil liggen. Maar er zijn dus ook dampopen producten beschikbaar die in oudere woningen bruikbaar zijn. Mijn tip zou zijn om wat verder in te lezen in de mogelijkheden van een isolerende stuc of vezelplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christianos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 19:31
Het jammere van het trapgat isoleren is dat een deel van de mooie uitstraling verloren gaat. Wat zit er aan de andere kant van die muur? Is het een buitenmuur of binnenmuur?

Als het een buitenmuur is, is er een andere plek om de muur te isoleren? Is er een spouwmuur?
Als het een binnenmuur is, is dit dan de eerste plek om te isoleren? En wil je dan ook mogelijk geluid dempen van de buren?

Er zijn heel veel mogelijkheden, maar constructief zijn er paar vragen die invloed hebben op de materiaal- en dampkeuze.

Met een open trapgat zoals deze zou ik bijvoorbeeld eerder zoeken naar compartimenteren als dat nog niet is gedaan, want ik zie links oude ramen? Zo'n trapgat blijft een trekgat, zeker als je niet heel dik kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
Croga schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:08:
Wij zijn op dit moment bezig onze zolder te isoleren en ook daar de binnenkant van de muren te doen. Wij gebruiken hier https://www.isodiscount.n...ags-isodiscount-isolatie/ voor, werkt erg goed!
Dat is voor in een trapgat geen optie uiteraard. Het s de bedoeling dat het zo dun mogelijk is. Maar als je dit platdrukt isoleert het niet. Je zou hier met Resol bijvoorbeeld kunnen isoleren, dat is dun en isoleert goed maar kost ook wat meer vanwege deze eigenschappen.
Is het noodzakelijk om je trapgat te isoleren? Kun je niet de aangrenzende kamers isoleren zodat de warmte daar blijft, een trap waar het wat frisser is is niet erg toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

No Hands schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:22:
Je zou hier met Resol bijvoorbeeld kunnen isoleren, dat is dun en isoleert goed maar kost ook wat meer vanwege deze eigenschappen.
Ik heb even gezocht op Resol maar heb geen idee wat je hier mee bedoelt. Resol is een hars, een omvormer voor zonnepanelen, een meubel maker.... Heb je een link naar wat je precies bedoelt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
In dit geval een hars. Bv Kooltherm, de handelsnaam die Kingspan gebruikt voor hun resol-schuim isolatiemateriaal. De RC is wat hoger dan andere harde platen van vergelijkbare dikte.
Vacuumisolatie (Optim-R bv) of aerogel (bluedec) zou je ook nog naar kunnen kijken als het écht dun moet zijn, mits de kosten je niet echt uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het gaat om zo dun mogelijk zijn vacuum isolatie of Aerogel de beste opties, ze zijn beide wel prijzig

edit: ohw ik ben spuit elf weer eens @T_knoop :+

[ Voor 21% gewijzigd door twain4me op 18-04-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Laatst online: 08:57

H-W

Ik zou dit ook isoleren met Kingspan Kooltherm isolatie (resolschuim platen). Het is dampopen, heeft een hoge isolatiewaarde bij geringe dikte en kan je makkelijk verwerken. Als je dan een klimaatfolie gebruikt als dampscherm dan maakt de achterliggende constructie niet meer zoveel uit.
Ik zou wegblijven van allerlei folies die een hoge isolatiewaarde claimen. In de praktijk valt dan wel eens tegen, en zeker de verwerking is lastiger dan met isolatieplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:04

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
H-W schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:47:
Ik zou dit ook isoleren met Kingspan Kooltherm isolatie (resolschuim platen). Het is dampopen, heeft een hoge isolatiewaarde bij geringe dikte en kan je makkelijk verwerken. Als je dan een klimaatfolie gebruikt als dampscherm dan maakt de achterliggende constructie niet meer zoveel uit.
Ik zou wegblijven van allerlei folies die een hoge isolatiewaarde claimen. In de praktijk valt dan wel eens tegen, en zeker de verwerking is lastiger dan met isolatieplaten.
In de kleine lettertjes van die folies staat doogaans ook dat je aan beide kanten een luchtspouw moet hebben. Dat is veder niet zo erg ,maar die spouw wordt dan wel meegerekend in de isolatie waarde, maar niet in de dikte. En geeft hiermee een vertekend beeld, persoonlijk zou ik ook resolschuim pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 18-04-2024 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 21:50

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik zou ook Resol adviseren. Met Aerogel kun je dunner isoleren, maar is enorm duur. Zelf heb ik goede ervaring met Kingspan Kooltherm. Heel makkelijk te verwerken. Je hebt ook B-keuze Resol, dat is een stuk voordeliger als je de toplaag toch nog moet afwerken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Croga schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:25:
[...]

Ik heb even gezocht op Resol maar heb geen idee wat je hier mee bedoelt. Resol is een hars, een omvormer voor zonnepanelen, een meubel maker.... Heb je een link naar wat je precies bedoelt?
https://www.isolatiemateriaal.nl/search?q=resol

Resolschuim, een PIR soort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zou je hier geen wedi-plaat kunnen toepassen?
Je hebt dan XPS met een hechtlaag die direct gestuct kan worden zonder nog gips aan te brengen. Daar win je iets mee.

Dat gezegd hebbende, je hebt dan maar centimeters isolatie, maar het is wel extreem dun. En de eerste centimeters gaan het hardst.

Ik denk dat je toch een keuze moet maken: Het oude karakter van dat raam behouden. OF goed isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

In vergelijking met de 19-laags folie heb je voor dezelfde isolatie ongeveer 5 keer zoveel dikte nodig. Lijkt me niet echt een goed alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Croga schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:43:
In vergelijking met de 19-laags folie heb je voor dezelfde isolatie ongeveer 5 keer zoveel dikte nodig. Lijkt me niet echt een goed alternatief.
Ik ben zeer benieuwd naar jouw berekening dan.

Jouw isolatiefolie heeft een isolatiewaarde van 5.80 m2K/W en is 35mm dik
De Rd (thermische weerstand) waarde is dus 0,035 / ( 1 / 5.8 ) = 0,203

Een Resolplaat van 30mm heeft een Rd waarde van 1,4 (hoger is beter)

Nu is het een klein beetje appels met peren vergelijken, omdat een folie stralingswarmte beter reflecteert. maar ik durf wel te beweren dat Resol in alle situaties zoals TS beter presteert per mm dan isolatiefolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Croga schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:43:
[...]

Die folie moet je monteren op twee latten van 18mm/20mm dan zit je al over de 35 mee heen. Dan moet er nog een gipslaag op etc.
Als je die latten niet gebruikt heb je geen stilstaande lucht want dat is wat de isolatiewaarde geeft aan dergelijke producten. Niet het glimmende laagje of de wolvulling.

Er bestaat geen enkele twijfel over de isolatiewaarde van Resol, die is gerelateerd aan dikte en warmteweerstand van het materiaal. Deze folies rekenen allemaal op stilstaande luchtkamers. Raakt zo een kamer om wat voor reden dan ook lek, weg is je isolatiewaarde.
Het kost weinig, je krijgt ook weinig, Resol kost meer maar je hebt ook echt meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

DexterDee schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:15:
[...]

Ik ben zeer benieuwd naar jouw berekening dan.

Jouw isolatiefolie heeft een isolatiewaarde van 5.80 m2K/W en is 35mm dik
De Rd (thermische weerstand) waarde is dus 0,035 / ( 1 / 5.8 ) = 0,203
Ho, nee, het heeft een Rti waarde van 5,8, wat een zelf bedachte waarde is omdat de standaard testen zulke waardeloze resultaten geven. De werkelijke Rd waarde ligt eerder rond de 1,7.
Nu is het een klein beetje appels met peren vergelijken, omdat een folie stralingswarmte beter reflecteert. maar ik durf wel te beweren dat Resol in alle situaties zoals TS beter presteert per mm dan isolatiefolie.
Stralingswarmte in muren is verwaarloosbaar, dat wordt geabsorbeerd voordat het bij de folie komt. Meerdere lagen reflectie slaat al helemaal nergens op.

[ Voor 28% gewijzigd door BrZ op 18-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

BrZ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:45:
Ho, nee, het heeft een Rti waarde van 5,8, wat een zelf bedachte waarde is omdat de standaard testen zulke waardeloze resultaten geven. De werkelijke Rd waarde ligt eerder rond de 1,7.
Waar is die 1,7 op gebaseerd? Want dat is best een hoog getal. Sowieso zit daar de luchtspouw mee in, want het materiaal zelf isoleert echt niet beter dan Resol per mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 21:42

BrZ

DexterDee schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:57:
[...]

Waar is die 1,7 op gebaseerd? Want dat is best een hoog getal. Sowieso zit daar de luchtspouw mee in, want het materiaal zelf isoleert echt niet beter dan Resol per mm.
Inclusief luchtspouwen inderdaad. Isolatiefolie komt niet in de buurt van Resol of PIR bij gelijke dikte.

Dit is wel interessant leesvoer:
https://klimapedia.nl/wp-...laar-2012-Refl-folies.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

BrZ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:01:
[...]

Inclusief luchtspouwen inderdaad. Isolatiefolie komt niet in de buurt van Resol of PIR bij gelijke dikte.

Dit is wel interessant leesvoer:
https://klimapedia.nl/wp-...laar-2012-Refl-folies.pdf
Dat is zeker interessant leesvoer, het is moeilijk objectieve en meetwetenschappelijke materie te vinden hierover. Bedankt!

Afdronk voor mij is in ieder geval dat isolatiefolie pas echt nuttig is met twee luchtspouwen en verder op (onder de) vloerisolatie na enigszins of sterk achterblijft op traditionele isolatiemethoden. De opgegeven 5,8 m2K/W is sterk overdreven en ligt eerder in de buurt van de 2,5 in het beste geval. In het geval van TS dus geen aanrader, zowel niet qua dikte als isolatiewaarde als complexiteit van montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Croga schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:08:
Nu ben ik stiekem eigenlijk wel benieuwd hoe jij de isolatiefolie bevestigd hebt? Heb je aan beide zijden een luchtspouw van 18/20mm voorzien? Want je reageerde als eerste op TS die vroeg om een dunne isolatielaag. Met spouwen en afwerking kom je dan al gauw op minimaal 8cm.

Pagina: 1