Invoerrechten betalen over Nederlandse producten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:33
Hi, momenteel ben ik een lange tijd aan het reizen en vanwege een overvolle backpack besloten om spullen (truien, broeken, accessoires etc.) alvast terug te sturen.

De spullen die teruggestuurd zijn, zijn in Nederland gekocht en vanuit Nieuw-Zeeland teruggestuurd. Echter moet ik hier nu invoerrechten en btw over betalen. Als ik online zoek over inklaringskosten, kom ik eigenlijk alleen maar hits tegen over het kopen van spullen in het buitenland die geïmporteerd worden, maar daar is hierbij geen sprake van (muv 1 trui).

Klopt mijn redenatie dat ik geen invoerrechten en btw hoef te betalen over de producten die ik in Nederland al heb gekocht? En kan ik dit aanvechten om alleen invoerrechten te betalen over die ene trui en niet over het geheel?

Beste antwoord (via DKjordy op 18-04-2024 13:26)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je bonnetjes van de producten die je terugstuurt naar Nederland? Zonder bonnetje wordt het lastig aantonen. Eventueel kun je iets aantonen doordat kleding niet meer de mooiste/netste is maar wanneer het als nieuw lijkt heb je wel wat uit te leggen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je bonnetjes van de producten die je terugstuurt naar Nederland? Zonder bonnetje wordt het lastig aantonen. Eventueel kun je iets aantonen doordat kleding niet meer de mooiste/netste is maar wanneer het als nieuw lijkt heb je wel wat uit te leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teob
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:16
Ik zou aangeven het met de of onder de volgende zgn. HS-code in te laten klaren door de belastingdienst: 99 05 00 00 00. Het gaat namelijk om persoonlijke eigendommen die ook in NL (naar ik aanneem) niet verhandeld gaan worden.

Bron: https://tarief.douane.nl/...000&ad=&co=NZ&cu=EUR&l=nl

Succes ermee iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt mij inderdaad niet de bedoeling dubbel te betalen.

En je hebt het natuurlijk al verzonden. Weet je nog hoe je het CN22/CN23 formulier hebt ingevuld?
Heb je 'retour goederen' aangevinkt, of wellicht 'overig' en dan vermeld wat het is?
Ik neem aan dat je niet hebt gekozen dat het commerciële verkoop betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crucialxnick
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 13:48
Teob schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:45:
Ik zou aangeven het met de of onder de volgende zgn. HS-code in te laten klaren door de belastingdienst: 99 05 00 00 00. Het gaat namelijk om persoonlijke eigendommen die ook in NL (naar ik aanneem) niet verhandeld gaan worden.

Bron: https://tarief.douane.nl/...000&ad=&co=NZ&cu=EUR&l=nl

Succes ermee iig!
Je kunt zelf de code niet beslissen. Deze code is voor mensen die verhuizen, niet mensen die reizen en persoonlijke goederen terugzenden.
OP zal idd met aankoopbewijzen moeten aantonen dat er in de EU al belasting over betaald is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKjordy
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:33
Bedankt voor de reacties! We hebben inderdaad aangegeven dat het “overige” was op het declaratieformulier en gespecificeerd wat voor producten het zijn geweest.

We gaan de bonnen (die we nog hebben) opzoeken en dan kijken of we het bedrag terug kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:17
Misschien dat sommige kledingstukken nog Nederlandstalige (was)labels hebben en je zo kan laten zien dat ze in NL zijn gekocht? Ik heb alleen geen idee of de BD dat accepteert als onderbouwing van je bewering.
Pagina: 1