Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb een semi antieke mobiel aangeschaft voor een digitale detox.

Ik heb zojuist een Nokia 6700 Classic uit circa 2010 gekocht in een zeer goede conditie en schijnbaar ook goed functionerend. Hij gaat aan, alle functies werken en hij lijkt verbonden aan 3G als ik het netwerkicoontje mag geloven. Het lijkt dus verbonden te zijn met 3G, maar zegt alleen noodoproepen te kunnen maken. Het ontvangt geen belletjes en kan deze ook niet maken. Heel vreemd, want het yo gewoon moeten werken, toch?
Er lijkt geen sprake te zijn van een simlock of iets dergelijks.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Ik heb het geprobeerd met twee verschillende simkaarten (Swisscom en Lebara) hier in Zwitserland.

Eventuele suggesties?

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:55
Swisscom is in het proces om 3G uit te faseren, en wat ik lees op hun website was het alleen nog voor een data verbinding in gebruik, niet om mee te bellen. Geen idee welk netwerk Lebara gebruikt in Zwitserland, maar dat kan hetzelfde probleem hebben.

Alternatief, koop een HMD Nokia die 4G voor bellen ondersteunt, bijvoorbeeld de 225 4G, of de 8000 4G.
uitvoering: Nokia 225 4G Zwart
uitvoering: Nokia 8000 4G Wit

Overzicht van de 4G modellen van HMD Nokia:
https://www.hmd.com/nl_nl/feature-phones?filter-by=4g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Ah, interessant. Lebara gebruikt Sunrise in Zwitserland voor zover ik weet.

Dus vanmorgen, na wat meer te hebben gerommeld (configuratie-instellingen), had hij plotseling signaal. Nu heeft hij signaal als hij vlak naast een raam staat. Geweldig! Ik kan bellen en sms'en! Wat niet zo geweldig is, is dat de luidspreker van het oorstuk niet lijkt te werken, maar de luidspreker wel. Niet erg praktisch. Dus nu zal ik dat moeten troubleshooten.

Wat betreft de HMD Nokia's ben ik niet overtuigd. Voor zover ik begrijp is KaiOS ongelooflijk traag en buggy, is de kwaliteit van de toestellen slecht en is ook de batterijduur niet fantastisch. Wel megagoedkoop!
De Nokia 6700 Classic was echter ook goedkoop (minder dan 10 Euro betaald volgens mij), heeft goede bouwkwaliteit (metaal), is piepklein(echt ieniemienie) en niet buggy of langzaam. Het enige probleem is dat hij niet netwerk heeft en alleen de luidspreker werkt |:(

Ik ga wel op zoek naar een andere 6700 en misschien heb ik wat meer geluk. Er is echter niet veel andere keus op het gebied van een "premium" dumb phone helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door Póg mo Thóin op 18-04-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:55
Niet alle dumbphones van HMD Nokia hebben kaiOS.
Zo heeft de Nokia 225 4G gewoon het S30 besturingssysteem, zie fabrikant website:
https://www.hmd.com/nl_nl/nokia-225-4g/specs?sku=16QENB01A03

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal ze eens beter bestuderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Póg mo Thóin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:14:
Ik ga wel op zoek naar een andere 6700 en misschien heb ik wat meer geluk. Er is echter niet veel andere keus op het gebied van een "premium" dumb phone helaas.
Jawel hoor, recent nog via Ebay UK een aantal 'nieuwe' Nokia's besteld; E72, E52 en een N95 8GB. Allemaal volledig refurbished, nieuwe accu, nieuwste firmware en werken vlekkeloos. Via Memotoo.com tevens volledige synchronisatie van agenda's, contactpersonen en herinneringen met mijn eigen caldav server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op maandag 22 april 2024 @ 15:10:
[...]

Jawel hoor, recent nog via Ebay UK een aantal 'nieuwe' Nokia's besteld; E72, E52 en een N95 8GB. Allemaal volledig refurbished, nieuwe accu, nieuwste firmware en werken vlekkeloos.
Ik heb inderdaad op de lokale tweedehands site een saved zoekopdracht voor de E52 en E72! Als ik een E52 voor een mooie prijs tegenkom dan pik ik hem op. De N95 is mij wat te groot en dik. ik zoek namelijk echt een telefoon die dienst doet als dumb phone. Ik heb ook interesse in de Light Phone 2 en de Punkt MP02. Maar weinig zin om er veel geld aan uit te geven. Ik ben nog steeds aan het experimenteren of een dumb phone echt wat is voor mij.

Wat ik zo mooi vind aan de 6700 (en ik heb veel research gedaan) is dat hij klein is én premium materialen gebruikt én 3g is. Alhoewel 3g er binnenkort uitgeknikkerd wordt hierzo.
De Scirocco vind ik ook leuk, maar daar vraagt iedereen honderden euros voor...

Ik heb trouwens een nieuwe antenne/oor speaker besteld voor mijn 6700. Het vervangen van dit onderdeel is super makkelijk. Twee schroefjes en klaar. Hopelijk doet hij het dan gewoon weer.

In de tussentijd gebruik ik een 2016 iPhone SE als dumb phone met alleen OV app, Spotify (tot ik m'n iPod classic terugheb) en Google Maps. Internet heb ik voor alle andere apps uit staan. De SE is niet veel groter dan de 6700 trouwens. Voor alle andere zaken (bankieren etc.) heb ik een iPhone 12 Pro. Maar die ligt meestal in een laatje. en wat voelt deze groot sinds ik de SE gebruik!
Via Memotoo.com tevens volledige synchronisatie van agenda's, contactpersonen en herinneringen met mijn eigen caldav server.
Dat is cool, man!

[ Voor 5% gewijzigd door Póg mo Thóin op 23-04-2024 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YEK
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19-11-2024

YEK

Hee toffe tweakers, wat leuk om te zien dat jullie hier ook mee bezig zijn.
Veel herkenning, haha. Het proces van de juiste 'dumb' phone vinden vraagt soms meer dan je denkt, zelf zit ik alweer een tijdje te rommelen tussen een ouwe iPhone 4, een iPhone SE 2016 (goed idee om internet uit te schakelen per app, hoe doe je dat?) en verschillende nieuwere Nokia's (105 Neo en 110 4G). Omdat het 3G-netwerk is uitgefaseerd was ik overgestapt naar een 4G-model, maar dat ging stuk bij een val van de trap (hoe dan, met een Nokia, maar ik had 'm dus in m'n hand).
Vervolgens bleek de winkel waar ie vandaan kwam failliet en nu dus maar weer met m'n ouwe, die dan op 2G moet, maar dat kan gelukkig nog tot ergens in 2025, dacht ik. Op mijn verlanglijst staat als opvolger nu de Nokia 8210 4G.
Welnu, heel verhaal, maar het lezen van bovenstaande geeft mij hoop dat er telkens weer een kans is :) Trouwens, hebben jullie ook goeie ervaringen met niet-Nokia telefoons?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
YEK schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 17:20:
Hee toffe tweakers, wat leuk om te zien dat jullie hier ook mee bezig zijn.
Veel herkenning, haha. Het proces van de juiste 'dumb' phone vinden vraagt soms meer dan je denkt, zelf zit ik alweer een tijdje te rommelen tussen een ouwe iPhone 4, een iPhone SE 2016 (goed idee om internet uit te schakelen per app, hoe doe je dat?) en verschillende nieuwere Nokia's (105 Neo en 110 4G). Omdat het 3G-netwerk is uitgefaseerd was ik overgestapt naar een 4G-model, maar dat ging stuk bij een val van de trap (hoe dan, met een Nokia, maar ik had 'm dus in m'n hand).
Vervolgens bleek de winkel waar ie vandaan kwam failliet en nu dus maar weer met m'n ouwe, die dan op 2G moet, maar dat kan gelukkig nog tot ergens in 2025, dacht ik. Op mijn verlanglijst staat als opvolger nu de Nokia 8210 4G.
Welnu, heel verhaal, maar het lezen van bovenstaande geeft mij hoop dat er telkens weer een kans is :) Trouwens, hebben jullie ook goeie ervaringen met niet-Nokia telefoons?
Nokia(HMD) heeft net ook net een aantal nieuwe toestellen onthult: https://www.notebookcheck...e-met-USB-C.833788.0.html
https://www.notebookcheck...TE-en-Snake.832954.0.html

Het grootste voordeel van deze nieuwe toestellen is dat ze USB-C hebben en de oudere toestellen zoals de 8210 4G nog micro-usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:51:
[...]
Ik heb inderdaad op de lokale tweedehands site een saved zoekopdracht voor de E52 en E72! Als ik een E52 voor een mooie prijs tegenkom dan pik ik hem op. De N95 is mij wat te groot en dik. ik zoek namelijk echt een telefoon die dienst doet als dumb phone. Ik heb ook interesse in de Light Phone 2 en de Punkt MP02. Maar weinig zin om er veel geld aan uit te geven. Ik ben nog steeds aan het experimenteren of een dumb phone echt wat is voor mij.
[...]
Punkt MP02 (first gen) heb ik nog in de la liggen. In de basis een fijn toestel, maar geen agenda/contactpersonen synchronisatie en dat is voor mij een vereiste. Dat hij 4G heeft en als wifi hotspot kan fungeren is wel prettig, onderweg kon ik gewoon de iPad Mini aan zijn wifi hangen en had ik alle apps bij de hand. Light Phone getest en die is gewoon tè traag om mee te werken. Alternatief is dat je een iPod Touch 6th op de kop tikt, daar je apps op zet en verbind met je hotspot wanneer nodig, maar dan loop je altijd met 2 toestellen..

Mijn hoop ligt een beetje bij de Rabbit R1, ik zit in batch 3 of 4 dus ergens in augustus zou hij binnen moeten komen. Weg met de notificaties, maar (wanneer gewenst) wel toegang tot vrijwel het hele internet. Ben benieuwd hoe de software van dat toestel verder doorontwikkeld zal worden.

De 'nieuwe' HMD toestellen draaien vrijwel allemaal op KaiOS en daar ben ik ook geen fan van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:36:
[...]
De 'nieuwe' HMD toestellen draaien vrijwel allemaal op KaiOS en daar ben ik ook geen fan van.
De nieuwe HMD Nokia toestellen draaien allemaal op S30+​, niet KaiOS. Zie https://www.hmd.com/nl_nl/nokia-235-4g-2024/specs onder "besturingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Punkt MP02 (first gen) heb ik nog in de la liggen. In de basis een fijn toestel, maar geen agenda/contactpersonen synchronisatie en dat is voor mij een vereiste. Dat hij 4G heeft en als wifi hotspot kan fungeren is wel prettig, onderweg kon ik gewoon de iPad Mini aan zijn wifi hangen en had ik alle apps bij de hand. Light Phone getest en die is gewoon tè traag om mee te werken. Alternatief is dat je een iPod Touch 6th op de kop tikt, daar je apps op zet en verbind met je hotspot wanneer nodig, maar dan loop je altijd met 2 toestellen..

Mijn hoop ligt een beetje bij de Rabbit R1, ik zit in batch 3 of 4 dus ergens in augustus zou hij binnen moeten komen. Weg met de notificaties, maar (wanneer gewenst) wel toegang tot vrijwel het hele internet. Ben benieuwd hoe de software van dat toestel verder doorontwikkeld zal worden.

Goed om te horen, nu hoef ik ze niet meer te testen! Ik heb de reviews voor de Rabbit R1 gezien inmiddels... Denk je nog steeds dat het een optie is?

Ik vind de 2016 SE echt een top telefoon voor mijn use case. 4g, klein, essentiële apps, goedkoop, ok camera en net een beetje te kut om veel te gebruiken! Batterij is niet fantastisch, dus ik gebruik hem spaarzaam alleen voor het essentiële werk.
Onderweg heb ik geen afleidingen van snel iets googlen, YouTube filmpje kijken, mails checken(al heb ik wel email op de telefoon), kalendernotificaties, reminders, bank app checken, etc. etc.
100% van de tijd verbonden zijn aan internet/telefoon is gewoon niet noodzakelijk en dat was ik een beetje vergeten. Ik draag zelfs m'n Apple Watch niet meer dagelijks. Alleen naar de gym!
Ik merk dat ik me gewoon beter en minder gestrest voel door al deze stappen te hebben genomen.

Trouwens, de Nokia 6700 classic heb ik de antenne en oorspeaker vervangen. Nu heeft hij fantastisch bereik. Echt megagoed. De oorspeaker doet het echter nog steeds niet, dus deze gaat een la in en kan over paar jaar in de recycling :(

[ Voor 38% gewijzigd door Póg mo Thóin op 07-05-2024 13:02 ]

Pagina: 1