Teruggestuurde artikel als nieuw verkopen, toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:26
Onlangs heb ik een artikel besteld bij een redelijk bekende webshop zonder telefoonnummer.

Bij het uitpakken kwam ik er achter dat het om een teruggestuurde/gebruikte product gaat.

Is dit toegestaan?

Uiteraard heb ik het gemeld bij de winkel. Ik moet het product retourneren waarna zij mijn retour gaan beoordelen.

Product is incompleet geleverd, geen zin in dat ze straks zullen zeggen “je hebt niet alle onderdelen geretourneerd”.

Mag een winkel teruggestuurde artikelen als nieuw verkopen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:19
Ja, maar incomplete artikelen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wel als ze dat als zodanig aangeven, bv. 'Tweedekans'.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:17:
Wel als ze dat als zodanig aangeven, bv. 'Tweedekans'.
Ook als niet. Kledingwinkel hoeft ook niet aan te geven dat iets een Tweedekans is omdat een ander hem al gepast heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:28

dragonhaertt

@_'.'

Zolang het in nieuwstaat is, ja.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Handleiding, sticker een ophang template (zodat je exact kan boren) ontbreken. Geen noemenswaardige onderdelen, maar toch, het is incompleet.
Default wachtwoord werkte ookal niet, pas na het resetten werkte het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:19
Dus verpakking is incompleet, dan heb je dus al hele andere discussie.
Gewoon terugsturen voldoet niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Dat is dus niet compleet en in nieuwstaat. Maar je hebt geen recht op een artikel wat niet eerder bij een klant is geweest. Een trui is dan weer makkelijker in nieuwstaat een 2e keer te leveren dan een TV waarbij de verpakking wat meer te lijden heeft onder vervoer en opbouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:28

dragonhaertt

@_'.'

c-nan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:38:
[...]

Handleiding, sticker een ophang template (zodat je exact kan boren) ontbreken. Geen noemenswaardige onderdelen, maar toch, het is incompleet.
Default wachtwoord werkte ookal niet, pas na het resetten werkte het.
Dat zijn concrete tekortkomingen die niet toegestaan zijn.
Maar: "verpakking is open geweest" mag in principe dus wel gewoon.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Geen enkel onderdeel is essentieel: beetje korting regelen vanwege de incomplete verpakking, anders stuur je hem terug. Dan in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

c-nan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:15:

Ja. Zolang het naar behoren werkt, in nieuwstaat en compleet is. Je koopt een artikel en het maakt op zich niet uit of het helemaal nieuw of bijna nieuw is.

Of het ook klantvriendelijk is, is een heel ander verhaal. Kan me goed voorstellen dat je daar als klant niet blij van wordt. Zeker omdat bij sommige luxe producten de "unboxing" ervaring er ook toe doet. Het maakt voor de beleving wel uit of een premium product in een luxe kartonnen doosje zit, om het ook premium te laten voelen, of in een plastic zakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Staat er expliciet bij het artikel vermeld dat het een nieuwe in een gesealde verpakking is, of heb je dat er zelf bij bedacht? Als het eerste zo is, dan moet de winkel dat inderdaad leveren. Als jij zelf uit de pagina hebt geconcludeerd dat het dus wel een nieuwe zou zijn, maar dat nergens echt staat, dan heb je het er denk ik gewoon maar mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Kurkentrekker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:40:
Staat er expliciet bij het artikel vermeld dat het een nieuwe in een gesealde verpakking is, of heb je dat er zelf bij bedacht? Als het eerste zo is, dan moet de winkel dat inderdaad leveren. Als jij zelf uit de pagina hebt geconcludeerd dat het dus wel een nieuwe zou zijn, maar dat nergens echt staat, dan heb je het er denk ik gewoon maar mee te doen.
Dat heb ik er zelf bij bedacht, net zoals ik dat toe als ik iets op ah.nl, bij de Jumbo of op een willekeurig ander webshop bestel.

Tenzij er uitdrukkelijk “tweedekans, gebruikt, incompleet” bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
In dat geval heb je dus weinig om op te staan. Jij bestelt een broodrooster van type xzy en de winkel levert er een die voldoet aan de juiste specificaties en doet alles wat je ervan mag verwachten. Wat is het probleem?
Ja, als hij vies is, gebruikssporem bevat, defect of incompleet is, dan mag je verlangen dat de winkel dat oplost. Maar waar staat dat jij de maximaal de vierde eigenaar (fabriek > importeur > winkel > jij) mag zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-06 10:51
downtime schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:30:
[...]

Ja. Zolang het naar behoren werkt, in nieuwstaat en compleet is. Je koopt een artikel en het maakt op zich niet uit of het helemaal nieuw of bijna nieuw is.
Lees je eigen zin nog eens na. Natuurlijk maakt het verschil of iets nieuw is of bijna nieuw.
Wat is dat voor vreemde beredenering? Als je in een webshop iets koopt dan mag je er van uitgaan dat het nieuw is, tenzij anders aangegeven.
Als jij in een fysieke winkel iets koopt ga je er ook vanuit dat het nieuw is toch? De uitzonderingen worden aangegeven. Niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:13
Ik zou eerst contact opnemen met de winkel. Het kan héél goed zijn dat er ooit eerder een klant in de winkel heeft gestaan waarbij deze onderdelen miste en de winkel toen dacht - dat haal ik even uit een nieuw product, dan is deze klant meteen geholpen - en is daarna vergeten dat product uit het inventaris te laten.

Ik zou eerst het gesprek aan gaan met de verkoper.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:30:
[...]

Lees je eigen zin nog eens na. Natuurlijk maakt het verschil of iets nieuw is of bijna nieuw.
Die zin klopt toch gewoon? Een artikel dat eerder teruggestuurd is geweest kan toch in nieuwstaat zijn?
[...]
Wat is dat voor vreemde beredenering? Als je in een webshop iets koopt dan mag je er van uitgaan dat het nieuw is, tenzij anders aangegeven.
Als jij in een fysieke winkel iets koopt ga je er ook vanuit dat het nieuw is toch? De uitzonderingen worden aangegeven. Niet andersom.
Hoezo mag je daar vanuit gaan? Denk je dat alle artikelen die worden teruggestuurd gewoon de container in gaan? Niet alle webshops hebben een tweedekans sectie, en die hebben heus wel met retouren te maken. Als een artikel nog goed is, in nieuwstaat verkeert bij terugkomst, dan kan het gewoon verkocht worden. Een fysieke winkel zet toch ook producten weer in het schap als iets wordt omgeruild?

Zo lang het product niet beschadigd is en het de eigenschappen heeft die je van het product mag verwachten, heeft de winkel gewoon een conform product geleverd.

Je kunt niet enerzijds de voordelen van het herroepingsrecht hebben, maar anderzijds niet accepteren dat artikelen die je koopt misschien ooit eerder zijn verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Kurkentrekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:51:
[...]

Die zin klopt toch gewoon? Een artikel dat eerder teruggestuurd is geweest kan toch in nieuwstaat zijn?

[...]

Hoezo mag je daar vanuit gaan? Denk je dat alle artikelen die worden teruggestuurd gewoon de container in gaan? Niet alle webshops hebben een tweedekans sectie, en die hebben heus wel met retouren te maken. Als een artikel nog goed is, in nieuwstaat verkeert bij terugkomst, dan kan het gewoon verkocht worden. Een fysieke winkel zet toch ook producten weer in het schap als iets wordt omgeruild?

Zo lang het product niet beschadigd is en het de eigenschappen heeft die je van het product mag verwachten, heeft de winkel gewoon een conform product geleverd.

Je kunt niet enerzijds de voordelen van het herroepingsrecht hebben, maar anderzijds niet accepteren dat artikelen die je koopt misschien ooit eerder zijn verkocht.
Dus nu moeten alle winkels per artikel gaan aangeven dat het nieuw is? Omdat je anders mag verwachten dat het wellicht gebruikt is? Ik kan deze niet begrijpen. Als je een nieuw artikel koopt, hoef je geen genoegen te nemen met bijna nieuw zoals genoemd (of we verschillen over de betekenis van 'bijna nieuw'). Netzoals dat je bij garantie zaken geen genoegen hoeft te nemen met vervanging voor een refurbished apparaat, ook al verkeerd deze in 'nieuwstaat'.

De vraag kan hoogstens zijn, waar trek je de grens? In geval van TS zou ik het ook niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:24:
[...]

Dus nu moeten alle winkels per artikel gaan aangeven dat het nieuw is? Omdat je anders mag verwachten dat het wellicht gebruikt is?
Dat zeg ik niet, dat zeg jij.
Ik kan deze niet begrijpen. Als je een nieuw artikel koopt, hoef je geen genoegen te nemen met bijna nieuw zoals genoemd (of we verschillen over de betekenis van 'bijna nieuw').
Daar zit de crux: je koopt geen 'nieuw artikel' als dat er niet expliciet bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Kurkentrekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:32:
[...]

Dat zeg ik niet, dat zeg jij.

[...]

Daar zit de crux: je koopt geen 'nieuw artikel' als dat er niet expliciet bij staat.
Kun je dit ergens mee onderbouwen? Ik wil je graag geloven maar wat je schrijft gaat re bij mij wel heel moeilijk in.

Daarnaast spreek je jezelf trouwens wel hard tegen in bovenstaande reactie. Je zegt dat het er expliciet bij moet staan maar daarboven zeg je dat je dat niet schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rouchken11
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:48
"nieuw" is bij mijn weten zelfs geen dingetje ? Het verkochte artikel kan non-conform zijn, maar ik dacht niet dat er ergens in de wet omschreven staat wat "nieuw" moet inhouden.

In dit geval ontbreken enkele dingetjes, ik zou dat toch subtiel melden aan de webshop en proberen er wat korting af te pitsen, denk dat als je bij de fabrikant gaat kijken wat er allemaal in de doos moet zitten, dat de webshop dit ook niet geleverd heeft (ook al heb je er wel voor betaald).

Uiteindelijk: stel dat je een "volledig, nog nooit gebruikt" artikel krijgt en het retour stuurt zonder die handleiding, sticker en boortemplate, dan zou de winkel ook (terecht) van zijn oren maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Tja door de controleur over het hoofd gezien dat dat briefje ontbrak na het terugsturen.

Ik zou m testen en als het werkt laten voor wat het is, als het niet werkt of als er meer zaken incompleet zijn melden.

Als je m terugstuurt wegens incompleet zal hij of op een pallet belanden en kan je m per kilo kopen of verdwijnt ie naar de vuilstort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:37:
[...]

Kun je dit ergens mee onderbouwen? Ik wil je graag geloven maar wat je schrijft gaat re bij mij wel heel moeilijk in.
Het lijkt mij eerder andersom. Als jij meent dat je een nieuw* artikel moet ontvangen als je iets bestelt, dan moet je ook kunnen uitleggen waar je dat op baseert. Je bekijkt de productpagina, je ziet daar de afbeelding, specificaties en omschrijvingen. Je mag van de winkel verwachten dat zij leveren wat daar staat, dát is wat er is beloofd. Als daar staat 'het artikel zit in een gesealde doos' dan moet het geleverde daar uiteraard aan voldoen. Als dat er niet staat, dan hoeft dat dus ook niet. Het artikel moet wél voldoen aan de andere dingen die zijn beloofd, en dat is dus wat er in de specificaties en omschrijving staat.
Daarnaast spreek je jezelf trouwens wel hard tegen in bovenstaande reactie. Je zegt dat het er expliciet bij moet staan maar daarboven zeg je dat je dat niet schrijft?
Die snap ik oprecht niet. Kun je quoten waar ik mijzelf tegenspreek?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk van de zotte dat we met z'n allen wel verwachten dat we alles zomaar terug mogen sturen maar gepikeerd zijn als een product al open geweest is. Dat gaat gewoon niet samen. Ja, een product kan geopend en geretourneerd zijn maar als het onbeschadigd is en verder prima werkt en compleet is, is dat prima.

Maar; In dit geval is het niet compleet, dat maakt het een ander verhaal, zoals al aangegeven. In dat geval zou ik even contact met de webshop opnemen. Mocht dat niet tot een oplossing komen en je kan er echt niet mee leven? Gewoon retourneren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:18
Ik heb geen problemen met eerder geopende producten, zolang
  • ik dezelfde garantie krijg als bij een nieuw product
  • het product geen fysieke schade heeft
  • alles compleet en aanwezig is
  • alle digitale diensten ook werken (denk aan bijgevoegde kortingsbonnen of een jaar lang gratis opslag ergens)
Zo heb ik een keer een 32"LG monitor van EUR 1100 ontvangen.
Gekocht als nieuw, maar verpakking was duidelijk open geweest.
alles was compleet, monitor niet beschadig.
voor mij echt geen probleem.
ding zoemt nu alweer zijn 4e jaar in, zonder enige problemen

[ Voor 27% gewijzigd door GarBaGe op 18-04-2024 10:08 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-06 13:44
GarBaGe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:07:
Ik heb geen problemen met eerder geopende producten, zolang
  • ik dezelfde garantie krijg als bij een nieuw product
  • het product geen fysieke schade heeft
  • alles compleet en aanwezig is
  • alle digitale diensten ook werken (denk aan bijgevoegde kortingsbonnen of een jaar lang gratis opslag ergens)
Zo heb ik een keer een 32"LG monitor van EUR 1100 ontvangen.
Gekocht als nieuw, maar verpakking was duidelijk open geweest.
alles was compleet, monitor niet beschadig.
voor mij echt geen probleem.
ding zoemt nu alweer zijn 4e jaar in, zonder enige problemen
Eens. Zo sta ik er zelf ook in. Alleen heb ik ook een keer een 1 TB HDD gekocht bij de mediamarkt. Leek compleet nieuw, alleen bleek dus wel mooi al 800 uur gedraaid te hebben. Een doorsnee consument kan dit natuurlijk nooit verifiëren maar ik vind het wel een vorm van fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2080528

c-nan schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:15:
Onlangs heb ik een artikel besteld bij een redelijk bekende webshop zonder telefoonnummer.

Bij het uitpakken kwam ik er achter dat het om een teruggestuurde/gebruikte product gaat.

Is dit toegestaan?

Uiteraard heb ik het gemeld bij de winkel. Ik moet het product retourneren waarna zij mijn retour gaan beoordelen.

Product is incompleet geleverd, geen zin in dat ze straks zullen zeggen “je hebt niet alle onderdelen geretourneerd”.

Ik ben wat sceptisch geworden de laatste tijd en alles maar ook echt alles maak ik samen met mijn vrouw open met een draaiende camera.

Iets wat gebruikt is stuur ik altijd terug, is voor mij dan 2e hands en dan nog maar de vraag wie er met zijn str*nt vingers aan heeft gezetten, net zoals 'startklaar' ;( gemaakte artikelen van de MediaMarkt laat ik ook staan want dit kunnen net zo goed retouren zijn van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Kurkentrekker schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:45:
[...]

Het lijkt mij eerder andersom. Als jij meent dat je een nieuw* artikel moet ontvangen als je iets bestelt, dan moet je ook kunnen uitleggen waar je dat op baseert. Je bekijkt de productpagina, je ziet daar de afbeelding, specificaties en omschrijvingen. Je mag van de winkel verwachten dat zij leveren wat daar staat, dát is wat er is beloofd. Als daar staat 'het artikel zit in een gesealde doos' dan moet het geleverde daar uiteraard aan voldoen. Als dat er niet staat, dan hoeft dat dus ook niet. Het artikel moet wél voldoen aan de andere dingen die zijn beloofd, en dat is dus wat er in de specificaties en omschrijving staat.

[...]

Die snap ik oprecht niet. Kun je quoten waar ik mijzelf tegenspreek?
Staat er expliciet bij het artikel vermeld dat het een nieuwe in een gesealde verpakking is...
Dan reageer je op mijn post met
Maar laten we deze discussie maar staken. Wij komen niet op 1 lijn.
Pagina: 1