Upgrade moederbord + Geheugen + koeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-08-2024
Hey, ben al een tijdje opzoek en since ik mijn laatste PC heb gebouwd in 2013 is het vrij lastig om componenten te kiezen.

Doel:
Doel is dat mijn PC 10 jaar weer meegaat zoals in de laatste ronde.
Moederbord graag met PCIe 5.0 eventueel voor de toekomst, het idee is dat ik de processor nog eens een upgrade geef over 5 jaar, vandaar dat ik voor AM5 ga en toch PCIe 5.0 wil hebben voor eventueel een GPU upgrade in de toekomst.

Gebruik:
No mans sky VR
Target resolutie 1080p/1440p
Geen overclocken
Formaat: ATX

Moederbord:
Budget/AM 5 moederbord/PCIe 5.0, budget circa 150 euro, wifi optioneel, geen Asus.
Momenteel heb ik deze op het oog, alleen ontbreekt hier PCIe 5.0, ik denk voornamelijk aan een future upgrade.

uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi

RAM:
32 GB dual channel (2x 16gb, volgens mij is 32GB nodig voor VR?), denk 6000mhz is de target?. gewoon budget optie, mid range en liefst zonder RGB, met RGB is prima maar zie dat die duurder zijn en heb een gesloten kast. Ik ga ervannuit dat ik de RGB verlichting kan uitschakelen als het qua prijs beter is.

Misschien dat ik gewoon 16GB aanschaf 1 stick en er later nog eens 16GB erbij gooi, alleen heb een nare ervaring met PC’s die op 1 stick werken. Hoop rare problemen met verschilende software/games die opeens weg zijn na het erbij prikken van een tweede RAM stick.

Ik overweeg:
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30

Processor:
7800x3d gekozen .
korte vraag, las ergens dat als je de processor tray versie bestelt dat je dan geen garrantie hebt? of is dit Amerikaans?.

Koeler:
Goedkope midrange airkoeler is denk ik prima?, las ergens dat de 7800x3d een goede koeler vereist. Momenteel denk ik dat ik de koeler vervang bij de next upgrade naar een kant en klare waterkoeler. Ben niet van plan om te overclocken, gewoon upgraden na 5 jaar.

Ik overweeg:
uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE

----------------------------------------------

[h1]Update[/h1]

Koeler:

Gekozen:
product: Thermalright Phantom Spirit 120 SE
Redenering:
kon de phantom peerless niet vinden waar ik woon of bestellen. Nu blijkt de peerless 120 goed, maar alleen de SE versie (peerless) is relatief goedkoop te vinden. Voor circa dezelfde prijs is de phantom spirit 120 beschikbaar met betere performance. Letterlijk de opvolger met dezelfde prijs en betere performance.

RAM:

Gekozen:
uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30
Redenering:
ander geheugen op CL30 is ook prima, maar als je kijkt bijv. naar de tRas waardes en andere waardes dan is dat aanzienlijk beter bij deze sticks. Geen idee wat het is precies, maar het is echt een enorm verschil en zeer prijscompetitief. Laag geheugen nodig ivm koeler, max is 40mm hoogte, deze heeft 35mm en slick clean black.

Moederbord:

Gekozen:
uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi
Redenering:
Het verschil tussen een 4090 op PCIe 3.0 16x vs PCIe 4.0 16x is legit maar 0.01 fps.. dus PCIe 4.0 is over 10 jaar nog zeker relevant. Er is gewoon geen "need" voor PCIe 5.0, GPU's zijn altijd PCIe backwards compatible dus een 6060 TI met PCIe 5.0 ofzo over 5 jaar kan je gewoon in een PCIe 4.0 doen. Prijs gezien is deze MSI het beste, er is schijnbaar een bios issue aan de gang maar zie niet veel mensen klagen tov Asus waar er echt echt veel mensen klagen over issues.

Mijn prefferentie was eigenlijk Asrock omdat ik echt weinig issues heb meegemaakt met Asrock moederborden over de afgelopen 20 jaar. Ook op Tweakers heb ik gelezen hoe mensen van Asus zijn afgestapt naar Asrock moederborden na problemen. Zelfs toen ik in een PC winkel werkte circa 2008, MSI was juist no go.

[ Voor 48% gewijzigd door EstiematiesEnzo op 19-04-2024 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Cyphax

Moderator LNX
Boxed of tray maakt niet zoveel uit, niet voor de garantie en ook niet voor de werking. Doe wat het goedkoopst is. :) De boxed variant heeft toch geen koeler als ik me niet vergis. Een fatsoenlijke mid range koeler zou genoeg moeten zijn voor die processor. Misschien zoiets: uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Ga wel gelijk voor 32GB. Ik weet niet of VR nu meer RAM vereist dan pancake (ik denk dat dat wel meevalt maar ik heb het nooit vergeleken) maar dan hoef je je daar in elk geval geen zorgen meer over te maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
Cyphax schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:27:
Boxed of tray maakt niet zoveel uit, niet voor de garantie en ook niet voor de werking. Doe wat het goedkoopst is. :) De boxed variant heeft toch geen koeler als ik me niet vergis. Een fatsoenlijke mid range koeler zou genoeg moeten zijn voor die processor. Misschien zoiets: uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.5
Ga wel gelijk voor 32GB. Ik weet niet of VR nu meer RAM vereist dan pancake (ik denk dat dat wel meevalt maar ik heb het nooit vergeleken) maar dan hoef je je daar in elk geval geen zorgen meer over te maken.
Ok cool!, zag trouwens op Youtube dat het beter is een grotere luchtkoeler te kopen met twee fans ivm minder geluid, meer performance?.

Even gechecked en ze zijn nu spotgoedkoop:

Nog 1 vraag, hoop websites vermelden niet dat een koeler op AM5 past, op youtube zie ik dan dezelfde koeler werkend op AM5 en de koeler specificaties geven vaak aan AM4. Zijn AM4 koelers compatible met AM5?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Cyphax

Moderator LNX
EstiematiesEnzo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:31:
[...]

Ok cool!, zag trouwens op Youtube dat het beter is een grotere luchtkoeler te kopen met twee fans ivm minder geluid, meer performance?.

Even gechecked en ze zijn nu spotgoedkoop:
Beste is om eens te kijken naar testresultaten. Als het een goede test is doen ze ook wel geluidsmetingen. Over het algemeen hoeven twee ventilatoren niet zo hard te draaien om dezelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen dan een enkele. En de kast speelt natuurlijk ook mee in het verhaal.
Die Thermalright Peerless Assassin is ook prima. :)
Nog 1 vraag, hoop websites vermelden niet dat een koeler op AM5 past, op youtube zie ik dan dezelfde koeler werkend op AM5 en de koeler specificaties geven vaak aan AM4. Zijn AM4 koelers compatible met AM5?.
Niet per se maar fabrikanten leveren dan wel mee wat je nodig hebt om 'm monteren. Als je bij de kenmerken van die Thermalright kijkt (in de Pricewatch), dan zou ie gewoon op AM5 passen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooie topicstart - maar duidelijk aankoopadvies gevraagd en daarvoor geldt:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:24
Peerless assasin is een prima koeler. X3d verbruik is laag maar temp vrij hoog dus goede koeler is een must.

Kitje ram kopen, later bij prikken geeft vaak ellende

En koop niet gelijk het goedkoopste kitje maar check de qvl lijst van het moederbord wat je koopt zodat je ram zeker weten compatibel is, kan een hoop gedoe schelen..

[ Voor 33% gewijzigd door meljor op 18-04-2024 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EstiematiesEnzo
Topic geupdate met aankoop.
Pagina: 1