Laptops hebben geen line-in?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
Zitten er op de meeste laptops daadwerkelijk geen audio line-in of is het meer een software/driver/OS beperking?

Laptops die ik hier heb staan, zowel zeer oud als redelijk modern hebben alleen een line-out en mic-in :? HP/Compaq/Dell uit de P2/P3/P4/M tijd, maar ook Atom netbooks van ASUS/PB en een Dell Latitude E6400 met i5. Een HP Stream 11 heeft zelfs helemaal geen 3,5mm jacks.

Bij een oude desktop van vroeger kon ik me herinneren dat de mic-in als line-in kon functioneren door een vinkje "+20dB microfoonverterking" uit te zetten. Maar die optie lijkt niet te zitten in de meeste laptops. En als dat er toevallig wèl op zit, is het signaal geforceerd mono of heeft een lage sample rate.

De enige laptop waar ik een line-in op heb gevonden is een Acer Travelmate 630 met Pentium 4 :o

Zit er beperkte hardware in laptops of is het een software dingetje?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Software dingetje, al is de 3.5mm jack aan het uitsterven. Tegenwoordig alles via usb / bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18

Reptile209

- gers -

Ik denk dat er maar hele beperkte use-cases voor een line-in zijn voor de gemiddelde gebruiker, dus daarom zal het wel niet (meer) op standaardmodellen zitten. En die beperkte cases zijn waarschijnlijk allemaal op te lossen met een losse USB-line-in-converter ofzo. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
En die beperkingen in software zijn niet te omzeilen? :/

De goedkope stereo USB-geluidskaartjes hebben ook alleen mic-in, zie ik. Alleen de duurdere exemplaren van tientallen euro's hebben een line-in.

En dan is het nog maar de vraag of het goed werkt. Ik heb hier nog een oudere 5.1 USB-geluidskaart met line-in, maar die heeft vermoedelijk een lage impedantie, trekt het hele line-signaal naar beneden als 'ie het moet delen met een versterker.

Als die beperkingen in software niet te omzeilen zijn, houd ik het wel bij die ene P4 laptop die wel line-in heeft, voldoet voor opnemen met Audacity. Ik had enkel graag iets compacters gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 10:29

ralpje

Deugpopje

Wat is je usecase voor het nodig hebben van een line-in? Afhankelijk van wat je precies wilt bereiken zijn er verschillende oplossingen mogelijk denk ik.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik heb er zo-eentje liggen: https://www.behringer.com/product.html?modelCode=0805-AAG
Of het broertje hiervan (deze: https://www.behringer.com...l?modelCode=0805-AAC).... weet het even niet zeker. Je hebt daarmee meer in- en uitgangen dan je nodig kan hebben, werkt prima.

[ Voor 13% gewijzigd door Archer_VC10 op 17-04-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Josefien Misschien is deze usb geluidskaart met een line-in voor onder de 50 wel wat voor je? https://www.bax-shop.nl/b...rack-solo-audio-interface

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57

chromeeh

the Gnome

Ik heb jaren deze interface gebruikt voor 2 pc's.
Maar naar zo iets wil je op zoek.

Uiteraard wel met de disclaimer dat degene welke ik zo juist linkte, geen studio kwaliteit geeft, maar dat is weer volledig afhankelijk van je budget :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1