Home automation met Home Assistant en Niko Home Control

Pagina: 1
Acties:

• W.Eskens
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-11 08:06
In mijn nieuwbouwwoning zou ik zo slim mogelijk met de opgewekte energie van mijn zonnepanelen om willen gaan.

Ik heb een hybride auto die via Ohme GO oplaadt. Hiervoor heb ik reeds een integratie gevonden in Home Assistant die deze aan/uit kan zetten.
Mijn omvormer is een Huawei SUN2000-8KTL-M1.
Ik heb ook een basic Niko Home Control systeem maar nog zonder Smart Hub en dergelijke. Gewoon puur een systeem om via de app verlichting aan- en uit te schakelen en schakelaars te koppelen aan lichtpunten.

Nu ben ik op zoek naar een systeem dat dus die Ohme integratie kan aansturen wanneer er een overschot aan energie is.
Ook wanneer er een overschot aan energie is zou ik de warmtepompboiler extra willen laten verwarmen. De warmtepomp is er eentje van Vaillant. De flexoTHERM exclusive VWF 57 - 117/4 met display sensoCOMFORT VRC 720f/2. Hieraan is echter nog geen internet module gekoppeld dus kan enkel gebruikt worden via de display in onze woonkamer.

Ik heb een switchbot om mijn oude wasmachine op te starten en een slimme warmtepompdroogkast van AEG die aangezet kan worden via wifi (momenteel nog niet gekoppeld aan home assistant).
Verder is mijn afwasmachine niet smart. Maar ik denk dat indien hij opgezet wordt, de stroom vervolgens afgezet wordt, gesloten wordt en vervolgens de stroom weer aangezet wordt dat hij wel automatisch opstart. Dit moet ik nog eens testen.

Ik heb al veel P1 uitleessystemen (ook van Niko Home Control) gezien maar voor zover ik begrijp kan je hiermee niet zien hoeveel van de productie je rechtstreeks hebt verbruikt?

Hopelijk is de vraag niet te vaag en heeft iemand een dergelijk systeem opgezet die me verder kan helpen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

W.Eskens schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:23:
Hopelijk is de vraag niet te vaag en heeft iemand een dergelijk systeem opgezet die me verder kan helpen.
Als je vraag is of je in HA een automation kan maken die een apparaat aan zet als er meer energie wordt opgewerkt dan verbruikt: ja.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• W.Eskens
Deels, de vraag is eerder:

Welke 3-fasige kWh meter zouden jullie aanraden voor deze setup?
De Niko Home Control 3 meetmodule lijkt me vrij duur. Er is ook een kWh meter van Huawei zelf (DTSU666-H) en van HomeWizard heb je bvb ook eentje.

Om de hoeveel seconden stuurt de P1 poort van de digitale meter data door? Ik heb me een P1 naar USB kabel aangeschaft om aan te sluiten op de HA RPI. Als ik daarmee alle data zou kunnen uitlezen (m.a.w. is er injectie op het net, zo ja en meer dan 2.3 kW: laad auto op).
In dit geval heb ik geen kWh meter nodig neem ik aan, tenzij ik nog meer inzicht wil krijgen in de productie die ik rechtstreeks verbruik.

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 13:55
W.Eskens schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:52:
Deels, de vraag is eerder:

Welke 3-fasige kWh meter zouden jullie aanraden voor deze setup?
De Niko Home Control 3 meetmodule lijkt me vrij duur. Er is ook een kWh meter van Huawei zelf (DTSU666-H) en van HomeWizard heb je bvb ook eentje.

Om de hoeveel seconden stuurt de P1 poort van de digitale meter data door? Ik heb me een P1 naar USB kabel aangeschaft om aan te sluiten op de HA RPI. Als ik daarmee alle data zou kunnen uitlezen (m.a.w. is er injectie op het net, zo ja en meer dan 2.3 kW: laad auto op).
In dit geval heb ik geen kWh meter nodig neem ik aan, tenzij ik nog meer inzicht wil krijgen in de productie die ik rechtstreeks verbruik.
Je moet dan kijken naar de DSMR versie:
Zie https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

For Belgian meters, choose DSMR version 5B
For Dutch meters, choose DSMR version 2.2, 4, or 5
For Luxembourg meters, choose DSMR version 5L
For Swedish meters, choose DSMR version 5S
For EasyMeter Q3D, choose DSMR version Q3D

DSMR is a standard to which Dutch smartmeters must comply. It specifies that the smartmeter must send out a ‘telegram’ every 10 seconds (every second for DSMR 5.0 devices) over a serial port.

Als je dus een DSMR 5.0 meter hebt en je koopt een simpele p1-->usb dongle dan krijg je elke seconde data

• W.Eskens
Voor de Sagemcom T211 die ik heb zou het DSMR versie 5.0.2 zijn. Dit zou dus prima moeten werken.

Hiermee ga ik dan alvast beginnen. Bedankt voor de antwoorden!

• aandegrift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:18
Niko Home Control integreert naadloos zonnestroom en loadbalancing met de volgende merken laadpalen:

standaard laadpaal Alfen
standaard laadpaal Blitz Power
standaard laadpaal Mennekes
standaard laadpaal Veton

misschien kan je hier verder mee,

https://guide.niko.eu/dis...essing+connected+services

Nibe S2125-12 (verwarming en actieve koeling), SMO S40, Remeha Ace 35c, Niko domotica integratie, Jaga Briza fancoils; SolarEdge 3500 Wp zuid + 3500 Wp West; 11 kW Alfen laadpaal

• flimofly
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-07 07:12
Als je een businstallatie hebt kan je in NHC2 ook zonder de energiemeetmodule je verbruik en consumptie zien. Dit kan via de "wireless bridge", die je aansluit op de USB-poort van je NHC2 connected controller en via een kabel met RJ-11 aansluitingen op je digitale meter (P1-poort)

https://www.niko.eu/nl-be...atisering/wireless-bridge

Kost ongeveer 180 euro als ik het me goed herinner. Dit laat je ook toe om geconnecteerde stopcontacten van Niko (via Zigbee) aan te sluiten op je installatie. Die stopcontacten kan je dan niet alleen uit- en aanschakelen (via NHC2 of via Home Assistant) maar je kan ook hun verbruik zien (in de NHC mobiele app of Home Assistant).

In de NHC mobiele app kan je je totale verbruik zien en je verbruik. Je krijgt daar een grafiek met de overlap van beide, in real time. Je kan ook meldingen inschakelen bij overproductie (of ook dreigende overschrijding van bepaald verbruik, in functie van capaciteitstarief).

Niko heeft een aantal integraties met slimme laadpalen en warmtepompen, te activeren via de Niko Home Control Programming Software op je pc. Ik weet niet vanbuiten of Niko een integratie heeft met Ohme.

Wat je wil doen kan dus perfect via NHC2 en anders sowieso via Home Assistant.

• W.Eskens
flimofly schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:34:
Als je een businstallatie hebt kan je in NHC2 ook zonder de energiemeetmodule je verbruik en consumptie zien. Dit kan via de "wireless bridge", die je aansluit op de USB-poort van je NHC2 connected controller en via een kabel met RJ-11 aansluitingen op je digitale meter (P1-poort)

https://www.niko.eu/nl-be...atisering/wireless-bridge

Kost ongeveer 180 euro als ik het me goed herinner. Dit laat je ook toe om geconnecteerde stopcontacten van Niko (via Zigbee) aan te sluiten op je installatie. Die stopcontacten kan je dan niet alleen uit- en aanschakelen (via NHC2 of via Home Assistant) maar je kan ook hun verbruik zien (in de NHC mobiele app of Home Assistant).

In de NHC mobiele app kan je je totale verbruik zien en je verbruik. Je krijgt daar een grafiek met de overlap van beide, in real time. Je kan ook meldingen inschakelen bij overproductie (of ook dreigende overschrijding van bepaald verbruik, in functie van capaciteitstarief).

Niko heeft een aantal integraties met slimme laadpalen en warmtepompen, te activeren via de Niko Home Control Programming Software op je pc. Ik weet niet vanbuiten of Niko een integratie heeft met Ohme.

Wat je wil doen kan dus perfect via NHC2 en anders sowieso via Home Assistant.
Consumptie en productie kan ik momenteel zien via een USB naar RJ12 aangesloten te hebben op de P1 poort van mijn meter. Die USB zit dan rechtstreeks in de RPI waar Home Assistant op draait. Beetje goedkoper dan die 180 euro. :)

Integratie via Ohme werkt trouwens ook prima in Home Assistant. Enkel 's nachts af en toe dat de laadkabel aanspringt zonder reden. Dit heeft te maken met de schema's denk ik, eigenwijs kabeltje! Ook hier een automatisatie voor toegevoegd in Home Assistant dat als hij 's nachts ineens begint te laden hij direct weer moet stoppen. Dit kan natuurlijk volledig voorkomen worden met een slim stopcontact dat volledig alle stroom afzet.

Bedankt voor de uitleg verder!

• flimofly
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-07 07:12
Is dat een UBS naar RJ-12 kabel? Bestaat dat?

Top, inderdaad aanzienlijk goedkopere oplossing. Zelf nog een beetje aan het switchen tussen alles in NHC2 en alles in HA. NHC2 is wat robuuster voorlopig omdat ik de server met HA toch af en toe moet herstarten enz.

• W.Eskens
flimofly schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:20:
Is dat een UBS naar RJ-12 kabel? Bestaat dat?

Top, inderdaad aanzienlijk goedkopere oplossing. Zelf nog een beetje aan het switchen tussen alles in NHC2 en alles in HA. NHC2 is wat robuuster voorlopig omdat ik de server met HA toch af en toe moet herstarten enz.
Jazeker, ik heb deze besteld een maandje geleden.
https://webshop.cedel.nl/nl/Slimme-meter-kabel-P1-naar-USB
Pagina: 1