simpele nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:54
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Ik zoek een NAS, voor data Opslag (persoonlijke fotos video's, bestanden e.d) en om mijn 2 reolink camera's op aan te sluiten. Deze gebruiken voor nu nog een sd kaartje)

Docker en vm's zal ik niet draaien vanaf mijn nas daar heb ik al wat voor.

Ik zit een beetje te kijken in de richting van de:
DS223J
DS223
DS224+ (weet niet of dit meerwaarde heeft voor mij)

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
ik zat te denken tussen de 200 en max 350 zonder schijven. (ik heb nog een 4tB Ironwolf)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Ik hoor veel over synology :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
komt thuis te staan en moet benaderbaar zijn vanaf mijn windows pc/laptops en de telefoon. Zou mooi zijn dat de foto's van de telefoon automatisch backuppen naar de nas.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:51
Persoonlijk heb ik niet zulke hele goede ervaringen met de J-editie van Synology, omdat ie wel erg krap in zijn resources zat (destijds),
Maar kijk ik naar de 223J en de 223, dan is het enige verschil: 1GB RAM vs 2GB RAM.
Ik weet niet of dat wel die EUR 80 meerprijs waard is.
Immers, 1GB DDR4 zou ongeveer EUR5 moeten kosten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Wat hierboven wordt aangegeven, met als toevoeging dat ik zeker i.c.m. met beveiliging camera's Synology aanraad. Surveillance center op de Synology is zo veel beter dan alles wat QNAP kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikaas
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-06 15:10
Over het algemeen leveren Synology en Qnap prima apparatuur dat gewoon werkt. Dat gaat het meest makkelijk zijn voor algemeen gebruik. Synology springt hier dan wat meer uit. Dat is de algemene goede nas producent met leuke features en prima support.

Echter, het is je wellicht al opgevallen dat, voor de prijs, de Qnap en Synology systemen qua specificaties wat te wensen overlaten. Al zijn ze daardoor over het algemeen wel zuinig, kunnen ze niet echt taken draaien bovenop het normale opslagwerk, (daar had je natuurlijk ook al wel wat voor, maargoed) en kunnen ze nog wel eens moeite hebben met hoge snelheid transfers. Ook hebben ze helaas geen mogelijkheid voor pcie uitbereiding, dus als je ooit je netwerk upgradet bestaat de kans dat je van de nieuwe snelheid geen gebruik kunt maken.
Mocht je al wat meer ervaren zijn met computers en linux, is het het misschien ook waard om te kijken naar een custom systeem. Dat kun je bouwen met aanzienlijk betere specificaties voor een lagere of vergelijkbare prijs. Ik raad in dat geval aan om Unraid te draaien als besturingssysteem, of TrueNas als gratis alternatief. Beveiliging kan in dat geval met bijvoorbeeld Frigate (ben ik zelf een voorstander van, maar dat is ook mijn hobby).

Als je gewoon een ding zoekt dat werkt is zo'n synology apparaatje natuurlijk prima. Een model met in ieder geval 2GB werkgeheugen lijkt me dan wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
Mikaas schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:51:
Echter, het is je wellicht al opgevallen dat, voor de prijs, de Qnap en Synology systemen qua specificaties wat te wensen overlaten. Al zijn ze daardoor over het algemeen wel zuinig, kunnen ze niet echt taken draaien bovenop het normale opslagwerk,
(daar had je natuurlijk ook al wel wat voor, maargoed) en kunnen ze nog wel eens moeite hebben met hoge snelheid transfers. Ook hebben ze helaas geen mogelijkheid voor pcie uitbereiding, dus als je ooit je netwerk upgradet bestaat de kans dat je van de nieuwe snelheid geen gebruik kunt maken.
[/quote]
Ze kunnen prima allerlei taken draaien, als je een x86-variant neemt. Geen zware VM’s, maar dat is hun taak ook niet, ook niet in dit geval.

Bij Synology heb je dan een 224+. Bij Qnap kun je dan voor een 262 (dual core) of 462 (quad core) gaan.

Een 923+ heeft een PCi-E-slot voor een 10 Gbit-netwerkaansluiting. Die is echter een flink stuk duurder dan de instap 224+.

Die laatste heeft 1 (262) of 2 (462) 2.5 Gbit netwerkaansluiting(en) en ook een slot voor een 10 Gbit netwerkaansluiting.

De Qnap kan dus prima mee met hogere netwerksnelheden. De Synology’s zijn een stuk beperkter met hun standaard 1 Gbit en daar is het een stuk duurder om die te upgraden (omdat pas een 923+ die mogelijkheid heeft).

En de CPU’s zijn echt wel voldoende om die snelheden vol te krijgen.

De Qnaps hebben meer hardware features voor de prijs en Synology meer software features.

Zowel de genoemde Synology’s als de Qnaps hebben nvme-caching, wat de snelle beschikbaarheid van de meest gebruikte data flink vergroot.

Ik snap de keuze voor een zelfbouw server, maar dat is zeker niet voor iedereen geschikt. Je hebt daar vaak ook flink meer werk aan dan aan een nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikaas
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 04-06 15:10
White Feather schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:44:
Ze kunnen prima allerlei taken draaien, als je een x86-variant neemt. Geen zware VM’s, maar dat is hun taak ook niet, ook niet in dit geval.

Bij Synology heb je dan een 224+. Bij Qnap kun je dan voor een 262 (dual core) of 462 (quad core) gaan.

Een 923+ heeft een PCi-E-slot voor een 10 Gbit-netwerkaansluiting. Die is echter een flink stuk duurder dan de instap 224+.

Die laatste heeft 1 (262) of 2 (462) 2.5 Gbit netwerkaansluiting(en) en ook een slot voor een 10 Gbit netwerkaansluiting.

De Qnap kan dus prima mee met hogere netwerksnelheden. De Synology’s zijn een stuk beperkter met hun standaard 1 Gbit en daar is het een stuk duurder om die te upgraden (omdat pas een 923+ die mogelijkheid heeft).

En de CPU’s zijn echt wel voldoende om die snelheden vol te krijgen.

De Qnaps hebben meer hardware features voor de prijs en Synology meer software features.

Zowel de genoemde Synology’s als de Qnaps hebben nvme-caching, wat de snelle beschikbaarheid van de meest gebruikte data flink vergroot.

Ik snap de keuze voor een zelfbouw server, maar dat is zeker niet voor iedereen geschikt. Je hebt daar vaak ook flink meer werk aan dan aan een nas.
Ah, excuus. Beschouw mijn bericht dan als niet verzonden :), mijn kennis over dit soort synology en qnap modellen is al wat aan het verstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:54
bedankt voor de reacties.

Ik zoek inderdaad iets dat gewoon werkt.

vind het zelf inderdaad wel heel leuk om te "kloten" maar sommige apparaten moeten even gewoon makkelijk en staan en werken en goede gebruikersvriendelijke software is heel belangrijk.

de vrouw moet ook makkelijk de camera beelden kunnen bekijken en bij de data komen.

denk dat de J variant dan afvalt.
Pagina: 1