Keukenafvoer blijft lekken - hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Mijn vraag

De afvoer in mijn IKEA keuken lekte al enige tijd bij de overgang van de sifon naar de pijp die de vloer in gaat. Daarom heb ik een erkende loodgieter ingeschakeld, volgens hem was de afvoer niet goed aangelegd door de installateur van de vorige bewoner. De afvoer is daarom nu van korfplug tot en met de buis de grond in helemaal vernieuwd, maar dit ging niet bepaald van een leien dakje omdat hij achteraf niet goed bleek te weten hoe dit moest bij mijn IKEA spoelbak. Ik heb de loodgieter nog tweemaal laten terugkomen omdat het niet lekvrij was.

Inmiddels heb ik tot mijn ergernis ontdekt dat het weer lekt, nu bij de aansluiting van de overloop op de sifon. Dit doet zich alleen voor als ik bijvoorbeeld iets van een afwasteiltje leeggooi. Het lijkt alsof er water terugvloeit van de sifon naar de overloopbuis, zie ook de onderstaande foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Znuxj7L37iIkug_UNeYxCoUnlQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBgrYrDapx8Pv8zyLd5WfXyr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Omdat ik helemaal klaar ben met deze loodgieter heb ik geen zin om deze nogmaals te laten komen en ben benieuwd of ik dit misschien zelf kan oplossen.

Ik heb al gecheckt of het rubbertje van de flexibele overloopbuis goed zit en een paar keer geprobeerd om de ring bij de aansluiting van de overloopbuis op de sifon vaster te draaien, helaas helpt dit niet. Het valt me op dat de flexibele overloopbuis nog een flink stuk horizontaal loopt, hierin hoopt het water op nadat ik een teiltje leeggooi. Is de oplossing nu om dit buisje wat in te korten waardoor de buis meer verticaal loopt en er geen water in kan terugvloeien vanuit de sifon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WiGPT0y9tVVSo1AW2oDib11iivA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaVnBwLtD67qQMV3T9kmXZzi.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Sirhc_95 op 17-04-2024 17:51)

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-10 19:34
Flex slang een stukje inkorten, en dan het rubbertje en pijp een beetje vaseline aan doen ,een lekkere klodder mag ook , kan geen kwaad ,maar dan zet het rubber zich beter op zijn plaats.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
Flex slang een stukje inkorten, en dan het rubbertje en pijp een beetje vaseline aan doen ,een lekkere klodder mag ook , kan geen kwaad ,maar dan zet het rubber zich beter op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
ouwefreaker schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:19:
Dank voor je snelle reactie, goede tip van de vaseline!

Met wat voor gereedschap kan je de flex slang het beste inkorten, een zijsnijtang of zoiets? (Ik kan dit op Google helaas nergens vinden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
stanlymes , wel uitkijken voor je vingers.,