UTP door het huis leggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinten K
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-06-2024
Ik wil graag op alle kamers op de eerste verdieping een UTP wandcontactdoos. Wat ik zo kon vinden is dat deze vrijwel allemaal een stugge kabel nodig hebben, deze heb ik dus al gekocht (geen idee of dit handig was :? ). Er is een koof die vanaf de meterkast naar de zolder (2e verdieping) loopt, dit is ook de enige manier om een kabel naar de 1e verdieping te krijgen. Hoe kan ik het beste verder gaan? Is het handig om 1 kabel vanaf de meterkast naar boven te laten gaan en deze vervolgens te splitsen met '??' of meerdere vanuit de meterkast naar zolder?

...

Mijn idee was zelf:
Router -> Enkele utp -> switch -> patchpaneel -> 4 stugge kabels via koof zolder naar kamers -> aansluiting op wandcontactdoos.
...

Ik heb 100m stugge UTP en het gereedschap om dit aan te sluiten, wat ik voor de rest nodig heb moet nog aanschaft worden. Ik sta open voor suggesties :)
...

Als er nog meer info nodig is hoor ik het graag!

[ Voor 9% gewijzigd door Quinten K op 17-04-2024 14:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Als je een switch op zolder plaatst, is dat het verdeelpunt. Als ik nu een kabel zou trekken zou ik er meerdere trekken, een beetje flexibiliteit is prettig.

Let op het soort kabel, nu zal 1 Gbps voldoende zijn, wellicht wil je in de toekomst naar 2,5 Gbps.

Werk alles netjes af op panelen en met wandcontactdoosjes.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:05
Wat je nodig hebt:

1 kant en klare flexibele kern kabel van router naar UTP wandcontactdoos aan muur meterkast (+- 50 cm kabeltje?)
1 stugge kabel van UTP doos door koof naar UTP doos in slaapkamer.
1 kant en klare flexibele kern kabel van UTP doos slaapkamer naar pc / access point.

Ga niet zelf die flexibele kern kabels knijpen , dat gaat mis.

Mocht je ook op zolder een access point willen hebben:
2 flexibele kabels naar utp doos
2 stugge kabels naar boven
1 naar utp doos slaapkamer -> in ruimte flexibele kern
1 naar utp doos zolder -> dan in ruimte flexibele kern,

Hoop dat het duidelijk is :)
Dus werk vanaf de router al meteen met meerdere. Mocht je er meer dan 4 willen (of meer dan aantal poorten), dan kan je inderdaad per verdieping op de verdieping zelf nog eens splitsen.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 17-04-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinten K
Waar kan ik de UTP doos in de meterkast het best door vervangen, zie ze namelijk alleen voor 1 a 2 kabels. Of gewoon meerdere gebruiken?
99ruud99 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
Wat je nodig hebt:

1 kant en klare flexibele kern kabel van router naar UTP wandcontactdoos aan muur meterkast (+- 50 cm kabeltje?)
1 stugge kabel van UTP doos door koof naar UTP doos in slaapkamer.
1 kant en klare flexibele kern kabel van UTP doos slaapkamer naar pc / access point.

Ga niet zelf die flexibele kern kabels knijpen , dat gaat mis.

Mocht je ook op zolder een access point willen hebben:
2 flexibele kabels naar utp doos
2 stugge kabels naar boven
1 naar utp doos slaapkamer -> in ruimte flexibele kern
1 naar utp doos zolder -> dan in ruimte flexibele kern,

Hoop dat het duidelijk is :)
Dus werk vanaf de router al meteen met meerdere. Mocht je er meer dan 4 willen (of meer dan aantal poorten), dan kan je inderdaad per verdieping op de verdieping zelf nog eens splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:31

Esumontere

Floep, banaan.

Waarom zet je een switch tussen je patch paneel en je router? Heeft je router niet genoeg poorten om je patch paneel direct aan te verbinden? Is niet per sé fout hoor, maar gewoon voor ons inzicht.

Maak ook niet de fout om goedkope UTP-dozen te kopen (bijvoorbeeld van het huismerk van de Gamma). Koop ze van een A-merk; kost wat maar dan werkt het tenminste. Bespaart je een hoop frustratie...

[ Voor 23% gewijzigd door Esumontere op 17-04-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinten K
Anders zijn alle poorten in de router vol. Of is er een makkelijkere manier?

Zal ik rekening mee houden? Welke raad je aan?
Esumontere schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:04:
Waarom zet je een switch tussen je patch paneel en je router?

Maak ook niet de fout om goedkope UTP-dozen te kopen (bijvoorbeeld van het huismerk van de Gamma). Koop ze van een A-merk; kost wat maar dan werkt het tenminste. Bespaart je een hoop frustratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Quinten K schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:01:
Mijn idee was zelf:
Router -> Enkele utp -> switch -> patchpaneel -> 4 stugge kabels via koof zolder naar kamers -> aansluiting op wandcontactdoos.
Lijkt me een prima opzet. Als je kabel en ruimte in je meterkast wilt besparen kan je overwegen de switch en patch paneel op zolder te plaatsen, zodat er maar 1 kabel van meterkast naar zolder hoeft in plaats van 4. Dan heb je wel in de meterkast nog een kort kant en klaar flexibel kabeltje nodig, een wandcontactdoos en dan op zolder weer een wandcontactdoos (of je doet dat via het patchpaneel als daar genoeg poortjes op zitten) en kabeltje naar de switch.

Maar als je toch al genoeg kabel gekocht hebt en genoeg ruimte hebt voor switch + patchpaneel in de meterkast en genoeg ruimte hebt in die koof voor 4 kabels naar zolder, dan is dat net zo makkelijk :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:31

Esumontere

Floep, banaan.

Quinten K schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:08:
Anders zijn alle poorten in de router vol. Of is er een makkelijkere manier?

Zal ik rekening mee houden? Welke raad je aan?

[...]
Is het erg dat alle poorten in de router vol zijn, dan? Als ze leeg zijn worden ze niet gebruikt. Nu moet al je verkeer alsnog over 1 kabel (niet dat dat erg is, overigens).

offtopic:
@Esumontere heeft zelf een enkele kabel naar boven lopen die op elke verdieping via een switch wordt onderbroken :+

Ik heb zelf goede ervaringen met deze: https://www.gamma.nl/asso...t-inbouwelement/p/B225863

Heeft 2 poorten, maar je kunt er ook 1 aansluiten en de ander leeg laten.

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 17-04-2024 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:24

mjl

Ugh

Zoals al geroepen: meerdere kabels trekken is wel aan te raden, al is het maar om een slechte kabel te kunnen oplossen, er hoeft maar ergens een nare knik te zitten of eens verkeerd door een muur te boren en je verbinding valt weg :).

Ik heb zelf cat6 muur punten bij de hornbach gebruikt, prima zelf aan te sluiten met wat piel en secuur werk, zorg voor overlengte die je in de muur weg kan stoppen bijv, mocht er met de montage wat mis gaan kan je het nog eens proberen.

Ik heb de voorkeur voor shielded kabels, net wer meer afscherming. CAT6A is mijn voorkeur, maar dat is omdat ik 10GBit over langere afstanden wil kunnen halen, CAT5e haalt vaak 2.5Gbit nog net maar met een paar patch punten er tussen wil het nog wel eens niet lukken of instabiel zijn.

Als je helemaal fancy wil kan je ook nog een paar extra glasvezel kabeltjes meevoeren, maar aangezien die met stekker en al er door moeten is door buisjes trekken nog wel eens een uitdaging.

[ Voor 11% gewijzigd door mjl op 19-04-2024 16:41 ]

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Inzet van TS is wel echt heel laag. Er zijn tientallen topics over precies dit onderwerp per maand. Lees die eerst is door en stel dan de resterende vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 20:01

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Sethro schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:18:
Inzet van TS is wel echt heel laag. Er zijn tientallen topics over precies dit onderwerp per maand. Lees die eerst is door en stel dan de resterende vragen.
Gezien het aantal reacties dat nu al is geplaatst houd ik het topic voor nu even open. Aan @Quinten K de oproep om volgende keer wat meer energie in je TS te steken.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Pagina: 1