Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg
Zover ik weer niet.
Wat je wel kan doen: Hub kopen met UTP en COAX aansluiting. Dan heb je ook een 'stekkertje'.
Wat je wel kan doen: Hub kopen met UTP en COAX aansluiting. Dan heb je ook een 'stekkertje'.
ik heb wel een keer een stekkertje gezien om van coax naar een laptop netwerkkaartje om te zetten dus het zou moeten kunnen. Weet iemand een aansluitschema m.b.t coax en UTP?
Coax = geen utp .. en deze kan je ook nooit met elkaar verbinden ... totaal ander draad om in nederlandse newbies te praten ..
kort en duidelijk antwoord nietwaar?
Ja, kort en duidelijk, maar wel onjuistOp zondag 09 september 2001 19:08 schreef Master_of_HellSound het volgende:
Coax = geen utp .. en deze kan je ook nooit met elkaar verbinden ... totaal ander draad om in nederlandse newbies te praten ..
Als je hiermee een utp netwerkkaart op een coax netwerk wil hangen, kun je volgens mij ook zo'n kassie gebruiken dat ze voor laptops gebruiken. Dat zijn dingetjes waar je een utp stekkertje indouwt van en naar je lappie en van het kassie naar de rest v/h netwerk gewoon coax. Ik heb ze ooit eens gezien. D'r zijn idd ook hubjes met een coax aansluiting. Die kun je ook gebruiken. Dan hang je de rest van je netwerk op die coax aansluiting en die utp comp prik je in de gewone utp hub gaatjes. klaar. Dus: plentie of mogelijkheden...
Kort - ja.Op zondag 09 september 2001 19:08 schreef Master_of_HellSound het volgende:
Duidelijk - ja.
Correct - nee.
Het is altijd heel gevaarlijk om op fora als deze strak te ontkennen dat iets bestaat, dan moet je wel 200% zeker van je zaak zijn (ik heb me er ook ooit schuldig aan gemaakt).
Die dingen bestaan en heten balun (balancer-unbalancer).
Onder andere Black Box heeft ze, maar zorg wel dat je de goede krijgt, er zijn tientallen soorten voor tientallen toepassingen (Ethernet, TokenRing, IBM-terminals).
Ik heb er bij mijn bedrijf een tijdje een coax-segmentje mee aan een UTP-only hub geknoopt. Niet elegant, maar het werkte.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Raar maar waar... ik heb hier wel 3 van die stekkertjes liggen...
'k zal ff een opzoeken en hopen dat de batterijen van m'n digi-cam nog vol zijn... 
Edit: foto is een beetje vaag, maar ik ben ook geen vak-fotograaf!

Voor wie het weten wil: het merk dat er op staat is "mux lab"... Waar ze verder vandaan komen, wat ze kosten en of ze werken weet ik niet... ik heb ze zelf nooit gebruikt, aangezien de kaarten met BNC (=coax) die ik heb vrij oud zijn en ik er geen drivers van heb... ook linux lust ze niet...
Edit: foto is een beetje vaag, maar ik ben ook geen vak-fotograaf!
Voor wie het weten wil: het merk dat er op staat is "mux lab"... Waar ze verder vandaan komen, wat ze kosten en of ze werken weet ik niet... ik heb ze zelf nooit gebruikt, aangezien de kaarten met BNC (=coax) die ik heb vrij oud zijn en ik er geen drivers van heb... ook linux lust ze niet...
Damn .. za'k er toch naast 
Ik heb die dingen nog nooit gezien ...
Maar evengoed... dan wil ik de werking er ook wel van weten?
De 8draadjes van utp (cat5) die kunnen toch nooit dezelfde werking hebben als de massa en kern van coax????
Ik heb die dingen nog nooit gezien ...
Maar evengoed... dan wil ik de werking er ook wel van weten?
De 8draadjes van utp (cat5) die kunnen toch nooit dezelfde werking hebben als de massa en kern van coax????
volgens mij heet zo'n ding een media converter.
je hebt ze ook iets groter, met externe voeding.
eigenlijk gewoon een 1 poorts hub met coax aansluiting
je hebt ze ook iets groter, met externe voeding.
eigenlijk gewoon een 1 poorts hub met coax aansluiting
specs : wil je niet weten
De werking is simpel.
Allereerst gebruikt een UTP-kabel voor Ethernet maar 4 van de 8 draadjes, respectievelijk voor :
transmit-data +
transmit-data -
receive-data +
receive-data -
De volgende uitleg is versimpeld, en houdt bijv. geen rekening met het verschil in impedanties (50 Ohm voor coax, 100 Ohm voor UTP), maar het basis-idee komt wel door.
Zo'n simpele balun hoeft eigenlijk niets anders te doen dan de beide signalen t.o.v. een gemeenschappelijke aarde te zetten (simpel, de beide minnen zijn al aarde, de plussen zijn +5V), en deze op de mantel van de coax te zetten. Dat is een kwestie van beide minnen en de mantel aan elkaar knopen.
Vervolgens moeten het signaal op de transmit-data + de kern van de coax op, moet een signaal vanaf de kern van de coax de receive-data + op. Data betekent dus 2 diodes, de ene met de sper-richting vanaf de kern van de coax naar de transmit-data +, de andere met de sper-richting vanaf de receive-data - naar de kern van de coax.
Natuurlijk is een echte media-converter beter, maar ook direct duurder. Een media-converter is geen repeater, want een media-converter ziet het signaal als een electronische golf, versterkt die eventueel, maar de golf-vorm vervaagt hierdoor ietsje. Een repeater leest het signaal in, en genereert opnieuw een electronische golf vanuit het ingelezen bit-patroon.
Het effect hiervan is dat bij gebruik van een media-converter door de afnemende kwaliteit van het signaal de maximale lengte van beide kabels samen meestal onder het maximum van de kortste kabel ligt (10Base-2 : 200 yards, 10Base-T : 100 yards, dus < 100 yards als er een media-converter tussen zit), terwijl bij een repeater elk van beide kabels zijn eigen maximum mag hebben (dus maximaal 300 yards). Voor een balun geldt hetzelfde als voor een media-converter, maar de haalbare lengte is nog veel kleiner.
Beter is een repeater (een hub is een vorm van een repeater).
En nog een stapje luxer is een bridge (een switch is een vorm van een bridge). Een bridge/switch doet voor de kwaliteit van het signaal hetzelfde als een repeater, maar verhoogt de theoretische capaciteit van het netwerk door zoveel mogelijk pakketjes alleen op het segment te sturen waarop het doel-station zit.
Allereerst gebruikt een UTP-kabel voor Ethernet maar 4 van de 8 draadjes, respectievelijk voor :
transmit-data +
transmit-data -
receive-data +
receive-data -
De volgende uitleg is versimpeld, en houdt bijv. geen rekening met het verschil in impedanties (50 Ohm voor coax, 100 Ohm voor UTP), maar het basis-idee komt wel door.
Zo'n simpele balun hoeft eigenlijk niets anders te doen dan de beide signalen t.o.v. een gemeenschappelijke aarde te zetten (simpel, de beide minnen zijn al aarde, de plussen zijn +5V), en deze op de mantel van de coax te zetten. Dat is een kwestie van beide minnen en de mantel aan elkaar knopen.
Vervolgens moeten het signaal op de transmit-data + de kern van de coax op, moet een signaal vanaf de kern van de coax de receive-data + op. Data betekent dus 2 diodes, de ene met de sper-richting vanaf de kern van de coax naar de transmit-data +, de andere met de sper-richting vanaf de receive-data - naar de kern van de coax.
Natuurlijk is een echte media-converter beter, maar ook direct duurder. Een media-converter is geen repeater, want een media-converter ziet het signaal als een electronische golf, versterkt die eventueel, maar de golf-vorm vervaagt hierdoor ietsje. Een repeater leest het signaal in, en genereert opnieuw een electronische golf vanuit het ingelezen bit-patroon.
Het effect hiervan is dat bij gebruik van een media-converter door de afnemende kwaliteit van het signaal de maximale lengte van beide kabels samen meestal onder het maximum van de kortste kabel ligt (10Base-2 : 200 yards, 10Base-T : 100 yards, dus < 100 yards als er een media-converter tussen zit), terwijl bij een repeater elk van beide kabels zijn eigen maximum mag hebben (dus maximaal 300 yards). Voor een balun geldt hetzelfde als voor een media-converter, maar de haalbare lengte is nog veel kleiner.
Beter is een repeater (een hub is een vorm van een repeater).
En nog een stapje luxer is een bridge (een switch is een vorm van een bridge). Een bridge/switch doet voor de kwaliteit van het signaal hetzelfde als een repeater, maar verhoogt de theoretische capaciteit van het netwerk door zoveel mogelijk pakketjes alleen op het segment te sturen waarop het doel-station zit.
The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large
Zo, dat soort informatie was ik naar op zoek! Nu ga ik nog even op zoek naar een winkel die die dingen verkoopt.
Bedankt!
Bedankt!
Even een update:
Iemand op mijn werk heeft een converter van utp naar DIKKE coax, het ene uiteinde is een stekker met 2 pinnetjes en een metalen schroefomhulsel. Is het moeilijk om DIKKE coax om te zetten naar gewone thin coax? Moet daar ook nog een weerstand bij?
Iemand op mijn werk heeft een converter van utp naar DIKKE coax, het ene uiteinde is een stekker met 2 pinnetjes en een metalen schroefomhulsel. Is het moeilijk om DIKKE coax om te zetten naar gewone thin coax? Moet daar ook nog een weerstand bij?
Volgens mij is het gewoon een aanduiding van de kabel en maakt het dus verder niets uit.
Was getekend, enz. | specs
Die dikke coax die je beschrijft is Twinax, wat veel door IBM wordt/werd gebruikt.
Het idee achter baluns is op een stuk niet standaard bekabeling the kunnen gebruiken dus (u = UTP, c = Coax, B = Balun):
Hub ccccccccBuuuuuuuuBccccccc Host
Andere combinaties zijn vaak ook mogelijk zoals ICS en Twinax. Ze worden dus in paren gebruikt. Incidenteel is er wel eens apparatuur die een balun ingebouwd heeft, maar dat is doorgaans Token Ring, bij Ethernet heb ik het nog nooit gezien.
Als mediaconverter gaat een balun niet werken, en zelf ALS je er een herkenbaar signaal overheen krijgt (wat ik zeer betwijfel), zou ik de zaak absoluut niet vertrouwen.
De genoemde laptop oplossing is proprietary. Hier maakt de kaart een onderscheid tussen UTP en Coax, dit heeft pur sang niets met die adapter te maken, hoewel die wel merkafhankelijk kan zijn.
Het idee achter baluns is op een stuk niet standaard bekabeling the kunnen gebruiken dus (u = UTP, c = Coax, B = Balun):
Hub ccccccccBuuuuuuuuBccccccc Host
Andere combinaties zijn vaak ook mogelijk zoals ICS en Twinax. Ze worden dus in paren gebruikt. Incidenteel is er wel eens apparatuur die een balun ingebouwd heeft, maar dat is doorgaans Token Ring, bij Ethernet heb ik het nog nooit gezien.
Als mediaconverter gaat een balun niet werken, en zelf ALS je er een herkenbaar signaal overheen krijgt (wat ik zeer betwijfel), zou ik de zaak absoluut niet vertrouwen.
De genoemde laptop oplossing is proprietary. Hier maakt de kaart een onderscheid tussen UTP en Coax, dit heeft pur sang niets met die adapter te maken, hoewel die wel merkafhankelijk kan zijn.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Was getekend, enz. | specs
Sorry, dubbelpost. Tijd op de proxybeheerder weer eens een schop te geven.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
De echte dikke coax, de originele Ethernet-bekabeling, heeft net zoals de dunne coax een impedantie van 50 Ohm. Je kunt probleemloos een verloop-stukje of kabeltje maken, ik heb het hier op zolder een tijdje zo gehad voordat ik een aardige collectie repeaters/hubs met zowel dikke als dunne coax-aansluitingen aanlegde. Net zoals met baluns lever je voor het gemak wel een hoop haalbare lengte in.Op maandag 10 september 2001 13:03 schreef shotputty het volgende:
Even een update:
Je moet dit niet verwarren met Twinax. Ethernet-coax heeft 1 kern in een mantel, Twinax heeft, zoals de naam al suggereert, 2 kernen binnen de mantel.
Pagina: 1