• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Goedemorgen,

Onlangs heb ik vloerverwarming laten installeren, wat over het algemeen goed werkt.

Momenteel is de kamertemperatuur 20°C, terwijl de vloerverwarming is ingesteld op 20.5°C via de Bosch EasyControl thermostaat in de woonkamer.

Deze thermostaat regelt op zijn beurt de Bosch Smart Thermostaat (RT10-RF) die op de retourleiding is gemonteerd. We hebben stadsverwarming, waardoor we de verwarming afzonderlijk kunnen aansturen, zonder problemen tot nu toe.

Ik merk echter dat wanneer het temperatuurverschil slechts een halve graad is, de vloerverwarming niet of nauwelijks opwarmt en de retourleiding koud blijft.

Ik vermoed dat de smart thermostaat op de retourleiding modulerend is en de leiding ernstig afknijpt bij een klein temperatuurverschil, wat resulteert in weinig tot geen doorstroming. Wanneer ik de warmtevraag hoger instel, lijkt dit probleem te verdwijnen.

Is er een manier om de smart thermostaat zo in te stellen dat deze alleen "aan" of "uit" gaat, zonder zelf te knijpen? Op mijn Honeywell HR92 knoppen op de radiatoren boven kan dit namelijk worden ingesteld.

[ Voor 27% gewijzigd door Imperium op 17-04-2024 10:02 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Dus als de ruimtetemperatuur 20°C is, en je vraagt 20.5°C, dan wil je graag het volgende:
- thermostaat vraagt volop warmte
- kleppen helemaal open, de vloer wordt volop opgewarmd
- de vloer wordt goed heet, je retour wordt 25°C
- de ruimtetemperatuur begint te stijgen, aan 20.5°C gaat de klep dicht.
- je vloer is wel al goed heet, dus de temperatuur stijgt naar 24°C
Dus dan open je een topic dat je thermostaat slecht is want het wordt véél te warm.

Het is net goed dat de thermostaat het rustig aan doet om die laatste halve graad op te warmen.
En het is goed dat de retour koud is, bij vloerverwarming verwacht je enkele graden boven de gewenste ruimtetemperatuur, dus 23°C retourtemperatuur, dat voelt niet "warm".

Dus nu je dat weet, is er een probleem?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dank voor je reactie.

Klinkt logisch wat je zegt, en zoiets had ik initieel ook in gedachten. Echter merk ik dat de aanvoer op het verdeelblok niet hoger komt dan 23-24c en dat dit onvoldoende lijkt om het laatste zetje te geven om de woonkamer naar setpoint te verwarmen.

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 17-04-2024 10:23 ]