Vraag

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:47
We hebben onlangs een nieuwe woning gekocht waarop al 12 paneeltjes (Jinko 430wp volgens informatie makelaar) liggen in een oost/west opstelling sinds 2023.

Nu gaan we straks eea verduurzamen met oa een Quatt hybride wp en is de kans ook groot dat er een EV komt, dus die 12 panelen zullen wat krap worden, dus willen we wat meer PV capaciteit gaan aanbrengen en daarover heb ik wat vraagjes, waarvan ik hoop dat ik die hier mag droppen:

Een blik op mijn nieuwe dak doet mij vermoeden dat ik in totaal ongeveer 20-22 panelen kan plaatsen, dus er is nog ruimte voor 8-10 panelen extra.

Er is een Goodwe 4200T (uit mijn hoofd) omvormer aanwezig, deze zal die extra PV-capaciteit niet kunnen bestieren. Wat is in dat geval gebruikelijk, een 2e omvormer? Of 1 grote en de bestaande vervangen?

De BTW over die panelen is (ook volgens de info van de makelaar) niet teruggevraagd, kan ik dat, als nieuwe eigenaar, nu met terugwerkende kracht alsnog doen?

Het heeft de voorkeur om dezelfde installateur te vragen om de uitbreiding te regelen en ik heb eerlijk geen zin om de boer op te gaan om allerlei offertes op te vragen. Wat is, zo voor de vuist weg, waar ik qua kosten op moet rekenen?

Alle reacties

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Volk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:36:
We hebben onlangs een nieuwe woning gekocht waarop al 12 paneeltjes (Jinko 430wp volgens informatie makelaar) liggen in een oost/west opstelling sinds 2023.

Nu gaan we straks eea verduurzamen met oa een Quatt hybride wp en is de kans ook groot dat er een EV komt, dus die 12 panelen zullen wat krap worden, dus willen we wat meer PV capaciteit gaan aanbrengen en daarover heb ik wat vraagjes, waarvan ik hoop dat ik die hier mag droppen:

Een blik op mijn nieuwe dak doet mij vermoeden dat ik in totaal ongeveer 20-22 panelen kan plaatsen, dus er is nog ruimte voor 8-10 panelen extra.

Er is een Goodwe 4200T (uit mijn hoofd) omvormer aanwezig, deze zal die extra PV-capaciteit niet kunnen bestieren. Wat is in dat geval gebruikelijk, een 2e omvormer? Of 1 grote en de bestaande vervangen?

De BTW over die panelen is (ook volgens de info van de makelaar) niet teruggevraagd, kan ik dat, als nieuwe eigenaar, nu met terugwerkende kracht alsnog doen?

Het heeft de voorkeur om dezelfde installateur te vragen om de uitbreiding te regelen en ik heb eerlijk geen zin om de boer op te gaan om allerlei offertes op te vragen. Wat is, zo voor de vuist weg, waar ik qua kosten op moet rekenen?
Ik zou een nieuwe omvormer plaatsen voor de nieuwe panelen eventueel een 3 fase. Er is geen installateur die z'n handen wil branden aan een al half bestaande installatie en die wijzigen. Je zou eventueel die huidige panelen op een aparte string kunnen leggen (of eigenlijk twee als het een O/W opstelling is en ze logischerwijs op twee strings zitten). Dan pak je een 3 fasen omvormer met 4 strings en leg je de huidige twee strings op de nieuwe en de nieuwe panelen ook op twee strings. Dat red je denk ik wel. Maar ja, waarom zou je eigenlijk? Oude omvormer op marktplaats misschien, maar ik zie er niet zo veel voordeel in. Het enige is dat de huidige omvormer een 1-fase omvormer is wat een onbalans kan brengen in je elektra-installatie.

In 2023 betaalden ze geen btw op de panelen, dus kun je ook niets terugvragen.
Qua kosten denk ik dat je een heel eind komt met 3.000€ voor die 8 à 10 panelen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Volk
True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:49:
[...]

Ik zou een nieuwe omvormer plaatsen voor de nieuwe panelen eventueel een 3 fase. Er is geen installateur die z'n handen wil branden aan een al half bestaande installatie en die wijzigen. Je zou eventueel die huidige panelen op een aparte string kunnen leggen (of eigenlijk twee als het een O/W opstelling is en ze logischerwijs op twee strings zitten). Dan pak je een 3 fasen omvormer met 4 strings en leg je de huidige twee strings op de nieuwe en de nieuwe panelen ook op twee strings. Dat red je denk ik wel. Maar ja, waarom zou je eigenlijk? Oude omvormer op marktplaats misschien, maar ik zie er niet zo veel voordeel in. Het enige is dat de huidige omvormer een 1-fase omvormer is wat een onbalans kan brengen in je elektra-installatie.

In 2023 betaalden ze geen btw op de panelen, dus kun je ook niets terugvragen.
Qua kosten denk ik dat je een heel eind komt met 3.000€ voor die 8 à 10 panelen.
Geweldig, dank je wel.
Er is al een 3-fase aansluiting aanwezig, dus dat maakt dingen dan makkelijker.
Resumé, oude omvormer van de muur, extra panelen erbij en een nieuwe omvormer.

Wellicht dat ik de omvormer nog kan inruilen bij die installateur, ij heeft 'm immers zelf geplaatst en het ding is krap een jaar oud.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Volk schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:00:
[...]

Geweldig, dank je wel.
Er is al een 3-fase aansluiting aanwezig, dus dat maakt dingen dan makkelijker.
Resumé, oude omvormer van de muur, extra panelen erbij en een nieuwe omvormer.

Wellicht dat ik de omvormer nog kan inruilen bij die installateur, ij heeft 'm immers zelf geplaatst en het ding is krap een jaar oud.
Houd er rekening mee dat dit even een bierviltje uitleg was, ik zou gewoon een nieuw topic starten met de details erin (welke panelen, welke omvormer precies, dak, helling, afmetingen etc etc).

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 17:08
Wat is in dat geval gebruikelijk, een 2e omvormer? Of 1 grote en de bestaande vervangen?
Ik zat vorig jaar in eenzelfde soort situatie (zie eigen topic). Ik was van plan de bestaande omvormer te blijven gebruiken op z'n eigen string, maar 't is uiteindelijk een nieuwe 3-fase omvormer geworden met twee strings. Het zou qua ruimte gewoon niet mooi uitkomen, maar misschien speelt dat bij jou niet.
Qua kosten kun je momenteel heel laag uitkomen als je een beetje shopt en zelf legt (heb vorige week voor < €0,5/Wp een kleine installatie gerealiseerd).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:49:
. Dan pak je een 3 fasen omvormer met 4 strings en leg je de huidige twee strings op de nieuwe en de nieuwe panelen ook op twee strings.
Ouch... Hier gaat echt veel mis...

Ik ken geen 3-fase string omvormer die knap kan werken met strings van 5-6 panelen.
Met 4 trackers ook al niet.

Dus vertel me het eens, wat heb ik gemist?

@Volk Enige realistische optie bij een andere installateur is een 2e enkelfase systeem. De meeste willen niets aan een bestaand systeem doen.

Wil de originele installateur voor een knappe prijs werken, dan is mogelijk een oplossing met 3-fase mogelijk. De Jinko-430's bestaan nog...

Ze moeten dan wel op dezelfde oriëntatie gaan als de bestaande strings.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Als je al geen zin hebt om rond te kijken en kijken wat mogelijk is dan gewoon dezelfde installateur benaderen en gewoon betalen wat hij voorstelt.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 17:08
Ronald schreef op woensdag 17 april 2024 @ 07:47:
[...]
Vijf van deze jongens op een string moet lukken, toch? :+

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 22:46
TCMR schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:46:
[...]

Vijf van deze jongens op een string moet lukken, toch? :+
Ik heb 4 van zijn kleinere broertjes (460Wp) er aan hangen.
Gaat prima!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ouch... Hier gaat echt veel mis...

Ik ken geen 3-fase string omvormer die knap kan werken met strings van 5-6 panelen.
Met 4 trackers ook al niet.

@Volk Enige realistische optie bij een andere installateur is een 2e enkelfase systeem. De meeste willen niets aan een bestaand systeem doen.

Wil de originele installateur voor een knappe prijs werken, dan is mogelijk een oplossing met 3-fase mogelijk. De Jinko-430's bestaan nog...

Niks, zoals ik zei, bierviltje berekening ;). Korreltje zout was geoorloofd. Ik had er zo snel niet bij stil gestaan dat zo'n kleine O en W string niet gaat werken op een 3 fase omvormer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Kom op zeg… dit is niet eens bierviltje werk… dat is gewoon achteloos woorden in de groep gooien… post dan niet.

Op 3-fase:
@TCMR maar zo goed als geen schaduw management
@LooneyTunes zonder enige schaduw management… en mogelijk lastig opstarten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Volk
Dank allemaal voor de input. Ondertussen heb ik een afspraak met de originele installateur, die komt vrijdag de situatie opnemen. Het idee is om iig Jinko 430wp panelen bij te plaatsen en ik zal de vraag stellen wat wat hem betreft de beste optie is qua omvormer.
klump4u schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:41:
[...]

Als je al geen zin hebt om rond te kijken en kijken wat mogelijk is dan gewoon dezelfde installateur benaderen en gewoon betalen wat hij voorstelt.
Het ging mij erom dat ik een globale richting heb qua kosten, de installateur in kwestie is verder prima, maar als hij nou denkt dat hij mij het vel over de neus kan trekken omdat het een bestaande installatie is die hij toevallig geplaatst heeft, dan kijk ik rustig verder.
[...]

Je geeft aan dat een oplossing obv 3-fase mogelijk is, kan ik daaruit afleiden een 3-fase systeem, wat jou betreft, dan ook wenselijk is?
De oriëntatie van de panelen blijft gelijk, het dak wordt aan beide zijden simpelweg verder gevuld met panelen. Schaduw is daar ook geen issue afgezien van een rookgasafvoer (dubbelwandige pijp, geen metselwerk)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
jep, laten we niet te veel bierviltjes "NOT" berekeningen doen.
sommige antwoorden zijn mij ook te los om nog als goed te worden aangemerkt.

maar wat kennis is wel handig, dus probeer ik een beetje te geven.
ik heb ook oost-west en al aardig wat mee geexperimenteerd.
zie hier een voorbeeld dag (mooie zonnige dag):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit was 6440Wp op een 4000W omvormer.

dus ja je omvormer kan met gemak nog een 1500Wp extra hebben en dan zit je op het zelfde niveau als mijn oost-west.

maar zonnepanelen doen het goed en leveren lekker op.
maar het aantal uren per jaar dat ze echt hun aantal W leveren die hun specificatie is in Wp.
eigenlijk is dat best laag.
als die andere uren doe je maar iets tussen de 20 tot 70% van de Wp.
dus als je 2x10x420Wp op de zelfde omvormer doet.
dan top je zeker af, maar dat is helemaal niet zo heel veel.
dus 8 panelen bij leggen op de zelfde omvormer, ach maak je niet druk dat kan gewoon.
(aftoppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt heel veel verlies geeft.)

jinko 430Wp, dat is vrij modern.
en daar zijn vast nog wel panelen voor te krijgen of anders een ander merk wat grofweg de zelfde spec heeft dan lukt dat ook wel.
(dit gaat niet over Wp, maar eerder de verhouding Vmpp/Ampp van het paneel.)

een opmerking:"Goodwe 4200T (uit mijn hoofd) "
geeft mij niet het idee of dit 1 fase is of 3 fase.
geeft je wel een idee dat je 2x een mpp hebt op de omvormer.
op 1fase: kan per mpp een paneel of 10-12 per mpp als max.
op 3fase: kan per mpp een paneel of 18-22 per mpp als max.
een beetje afhankelijk van de precieze gegevens van de panelen (Voc X aantal panelen + 10% voor temperatuur lager als 600V voor 1 fase en lager als 1000V voor 3fase.)
kan de omvormer gewoon 2x10x430Wp of 2x18x430Wp aan, en de 4000W die hij doet dat boeit een heel stuk minder als veel mensen denken.
(de omvormer kun je vaak makkelijk later als het echt tegen valt nog vervangen, maar dat zal je vast wel niet willen als je echt hebt gemeten wat het verlies is. ;) )

nu wil je het laten aanleggen.
dan is het gewoon hopen dat de installateur een beetje slim is.
dit zijn we vaak niet gewent, met de verhalen die we vaak hier horen. voorbeeld:
sommige zijn zo dom, die denken echt 4000W omvormer daar kan maar 4000Wp aangehangen worden.
en snappen dan niks van de Voc/Vmpp grenzen. :?
(en ja hun portemonnee is soms belangrijker als die van de klant, dus nieuwe omvormer verkopen doen ze graag.)
totaal geen kennis van de techniek zou ik dan zeggen. ;)

edit:
ik raad zeker aan om de omvormer die je nu hebt te behouden.
waarom: straks wil je een EV, dan wil je misschien ook een hybride omvormer die je laadpaal kan aansturen en zo maximaal eigen gebruik kunt laden. (einde salderen zal een keer komen, wees voorbereid op die toekomst.)
daar voor heb je straks weer een nieuwe omvormer nodig.
dus houd even een paar jaar de oude en vernieuw de omvormer als je preciezer weet welk systeem je gaat gebruiken straks.
misschien kun je dan straks je EV als huis accu gebruiken, de toekomst is in beweging, dus geef niet te veel geld uit aan een omvormer die straks waardeloos kan zijn. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 17-04-2024 11:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Volk
migjes schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:41:
jep, laten we niet te veel bierviltjes "NOT" berekeningen doen.
sommige antwoorden zijn mij ook te los om nog als goed te worden aangemerkt.

maar wat kennis is wel handig, dus probeer ik een beetje te geven.
ik heb ook oost-west en al aardig wat mee geexperimenteerd.
zie hier een voorbeeld dag (mooie zonnige dag):
[Afbeelding]
dit was 6440Wp op een 4000W omvormer.

dus ja je omvormer kan met gemak nog een 1500Wp extra hebben en dan zit je op het zelfde niveau als mijn oost-west.

maar zonnepanelen doen het goed en leveren lekker op.
maar het aantal uren per jaar dat ze echt hun aantal W leveren die hun specificatie is in Wp.
eigenlijk is dat best laag.
als die andere uren doe je maar iets tussen de 20 tot 70% van de Wp.
dus als je 2x10x420Wp op de zelfde omvormer doet.
dan top je zeker af, maar dat is helemaal niet zo heel veel.
dus 8 panelen bij leggen op de zelfde omvormer, ach maak je niet druk dat kan gewoon.
(aftoppen heeft meer met de bloeddruk van de gebruiker te maken als echt heel veel verlies geeft.)

jinko 430Wp, dat is vrij modern.
en daar zijn vast nog wel panelen voor te krijgen of anders een ander merk wat grofweg de zelfde spec heeft dan lukt dat ook wel.
(dit gaat niet over Wp, maar eerder de verhouding Vmpp/Ampp van het paneel.)

een opmerking:"Goodwe 4200T (uit mijn hoofd) "
geeft mij niet het idee of dit 1 fase is of 3 fase.
geeft je wel een idee dat je 2x een mpp hebt op de omvormer.
op 1fase: kan per mpp een paneel of 10-12 per mpp als max.
op 3fase: kan per mpp een paneel of 18-22 per mpp als max.
een beetje afhankelijk van de precieze gegevens van de panelen (Voc X aantal panelen + 10% voor temperatuur lager als 600V voor 1 fase en lager als 1000V voor 3fase.)
kan de omvormer gewoon 2x10x430Wp of 2x18x430Wp aan, en de 4000W die hij doet dat boeit een heel stuk minder als veel mensen denken.
(de omvormer kun je vaak makkelijk later als het echt tegen valt nog vervangen, maar dat zal je vast wel niet willen als je echt hebt gemeten wat het verlies is. ;) )

nu wil je het laten aanleggen.
dan is het gewoon hopen dat de installateur een beetje slim is.
dit zijn we vaak niet gewent, met de verhalen die we vaak hier horen. voorbeeld:
sommige zijn zo dom, die denken echt 4000W omvormer daar kan maar 4000Wp aangehangen worden.
en snappen dan niks van de Voc/Vmpp grenzen. :?
(en ja hun portemonnee is soms belangrijker als die van de klant, dus nieuwe omvormer verkopen doen ze graag.)
totaal geen kennis van de techniek zou ik dan zeggen. ;)

edit:
ik raad zeker aan om de omvormer die je nu hebt te behouden.
waarom: straks wil je een EV, dan wil je misschien ook een hybride omvormer die je laadpaal kan aansturen en zo maximaal eigen gebruik kunt laden. (einde salderen zal een keer komen, wees voorbereid op die toekomst.)
daar voor heb je straks weer een nieuwe omvormer nodig.
dus houd even een paar jaar de oude en vernieuw de omvormer als je preciezer weet welk systeem je gaat gebruiken straks.
misschien kun je dan straks je EV als huis accu gebruiken, de toekomst is in beweging, dus geef niet te veel geld uit aan een omvormer die straks waardeloos kan zijn. ;)
Waanzinnig bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ben niet heel bekend met alle terminologie, maar een mpp is hetzelfde als een "string" als ik mij niet vergis. De betreffende omvormer heeft vrijwel zeker 2 mpp's/strings en is volgens mij op basis van 1 fase, omdat de betreffende omvormer verdomt veel lijkt op de omvormer die ik ook reeds in mijn huidige woning heb hangen.

Een snelle search levert op dat een dergelijk paneel een Voc heeft van 39.16v. Stel er zouden 12 panelen aan beide zijdes van het dak passen (spoiler: dat past hooguit aan 1 zijde van de woning) dan is de totale Voc +10% 516v wat prima onder de grens van 600V ligt.

Het aftoppen waar jij het over hebt is een gevolg van de O/W-opstelling als ik het goed begrijp, waarbij het cumulatief van O+W maar zelden tot nooit boven de gestelde 4000W norm komt, ongeacht of die norm nou het uitgangspunt moet zijn of niet. De waarde van het evt "afgetopte" deel rechtvaardigt niet de kosten van een nieuwe omvormer begrijp ik uit jouw verhaal.

Nogmaals dank, zoals gezegd komt de installateur vrijdag en dan kan ik met deze informatie zelf ook sturen richting een bepaalde oplossing.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:14
Jinko 430Wp is nog gewoon te krijgen, is een courant paneel: https://www.solar-outlet.nl/jinko-430-wp-all-black.html

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-11 21:49
OOST - WEST, dan komt Migjes altijd met de mooite grafieken en de beste praktijkonderbouwing :)

Gewoon uitbreiden dus op de bestaande omvormer.

• migjes
Volk schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:29:
[...]

Waanzinnig bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ben niet heel bekend met alle terminologie, maar een mpp is hetzelfde als een "string" als ik mij niet vergis. De betreffende omvormer heeft vrijwel zeker 2 mpp's/strings en is volgens mij op basis van 1 fase, omdat de betreffende omvormer verdomt veel lijkt op de omvormer die ik ook reeds in mijn huidige woning heb hangen.
no prob.
mpp of beter mppt = multi point power tracker. (voor mij persoonlijk blijft het een multi point power tracker die naar een maximum opbrengst gaat. ;)
simpeler gesteld, ja dit stuurt de string van de panelen aan. )
Vmpp =voltage wat de omvormer krijgt als hij power uit de panelen haalt op optimaal power track point.
Voc = Voltage open clem, wat het paneel aan V levert als je er nog niks uit haalt.
een paneel krijgt licht in de ochtend, en dan produceert hij een Voc.
de omvormer checked is het lager als mijn max, ja dan schakel in en gaat leveren en heb je Vmpp.
Een snelle search levert op dat een dergelijk paneel een Voc heeft van 39.16v. Stel er zouden 12 panelen aan beide zijdes van het dak passen (spoiler: dat past hooguit aan 1 zijde van de woning) dan is de totale Voc +10% 516v wat prima onder de grens van 600V ligt.
jep, dat zou ook mijn gok zijn.
Het aftoppen waar jij het over hebt is een gevolg van de O/W-opstelling als ik het goed begrijp, waarbij het cumulatief van O+W maar zelden tot nooit boven de gestelde 4000W norm komt, ongeacht of die norm nou het uitgangspunt moet zijn of niet. De waarde van het evt "afgetopte" deel rechtvaardigt niet de kosten van een nieuwe omvormer begrijp ik uit jouw verhaal.
grofweg: ja.
maar ik zal eerlijk zijn: ik heb nu een 4,6kW omvormer, aftoppen is niet leuk, hoe weinig het ook gebeurd.
(ik heb nu een hybride omvormer met een accutje, klein accutje, die wil in nog updaten naar een flinke.
en dan wil ik mijn 10x300Wp vast nog een keer vervangen voor 10x450Wp etc etc.
PV is een leuke hobby, maar wel verslavend.)
financieel is het een +/- ongeveer ergens zo er tussen in. (lol)
of beter gezegd het boeit niet veel.

ding is eerder in de toekomst gaan er dingen veranderen, geef dan niet een 500€ uit aan een omvormer die straks het hem net niet hellemnaal is en je weer een nieuwe wil.
je kunt hem nog gebruiken, en dan
Nogmaals dank, zoals gezegd komt de installateur vrijdag en dan kan ik met deze informatie zelf ook sturen richting een bepaalde oplossing.
check de omvormer eens.
ergens zit een stikker met het precieze type plaatje.
dan weet je 100% zeker of het 1 of 3fase is.
(of post het type nummer hier desnoods met foto van het plaatje)

edit voor: @Fr33z

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-04-2024 13:23 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15
mppt = maximum power point tracker. je omvormer zoekt letterlijk het maximale punt qua vermogen (power) op de curve tussen voltage en stroom. multiple power point klinkt leuk maar is wat anders ;)

voor TS: de prijs die je krijgt gaat erg afhangen van de optie die je kiest. Wil je even een winstwaarschuwing geven dat die genoemde 3000 euro voor 10 panelen wel aan de lage kant is. Als je kiest voor nieuwe 3 fase omvormer dan moet er ook dingen in de meterkast gebeuren + nieuwe bekabeling. Dan zou ik het niet raar vinden dat je rond de 4000 euro geoffreerd krijgt.

panelen kosten ~1000 euro voor 10 stuks, 500 onderconstructie en wat bekabeling, dan nog ~1000 euro installatiekosten + beetje marge en je zit zo op 3000 euro, bij de optie ZONDER nieuwe omvormer.

[ Voor 108% gewijzigd door Fr33z op 17-04-2024 13:18 ]

• Volk
Update:

Uiteindelijk heb ik een offerte gehad van de installateur, die gaf aan dat er niet meer dan 5000WP op een 1-fase omvormer mocht worden aangesloten en offreerde dus een nieuwe 3-fase omvormer. Totale offertebedrag was 4300 euro voor 10 extra panelen incl. installatie.

Dat zou een kwestie geworden zijn van gelijk hebben vs. gelijk krijgen, ongeacht of die 5k wp nou klopt of niet en aangezien het een bestaande installatie betreft en een andere installateur er (waarschijnlijk) zijn vingers niet aan wil branden heb ik eieren gekozen voor mijn geld.

Heb een deal gemaakt voor 4000 euro en hij neemt de huidige omvormer terug. Dank allemaal voor jullie meedenken!

• migjes
Volk schreef op woensdag 24 april 2024 @ 23:24:
Update:

Uiteindelijk heb ik een offerte gehad van de installateur, die gaf aan dat er niet meer dan 5000WP op een 1-fase omvormer mocht worden aangesloten en offreerde dus een nieuwe 3-fase omvormer. Totale offertebedrag was 4300 euro voor 10 extra panelen incl. installatie.

Dat zou een kwestie geworden zijn van gelijk hebben vs. gelijk krijgen, ongeacht of die 5k wp nou klopt of niet en aangezien het een bestaande installatie betreft en een andere installateur er (waarschijnlijk) zijn vingers niet aan wil branden heb ik eieren gekozen voor mijn geld.

Heb een deal gemaakt voor 4000 euro en hij neemt de huidige omvormer terug. Dank allemaal voor jullie meedenken!
er is een grens die grofweg neer komt op 5000W omvormer op 1 fase als max (zeer grove richtlijn.).
maar dat mag gerust 8000Wp zijn aan panelen.
(grofweg een paneel of 12 per mpp, 2x mpp, en dan heb je panelen van +/-430WP maakt een 10kWp en dan zit je wel grofweg op de max.)

maar je hebt gelijk, gelijk hebben betekend niet dat iemand het ook aanlegt voor je.
kennis van installateurs is veel al laag, jammer genoeg.
hier doen tweakers nog wel gekkere dingen, maar ja die leggen dan ook zelf aan. ;)

maar het gaat allemaal lukken, en dat is het cool's. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 26-04-2024 09:40 ]

Pagina: 1