Wired verbinding naar thuiskantoor: switch of router?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12-2024
Mijn vraag
Wij willen graag een UTP kabel van de modem-router combi bij de voordeur naar de werkkamer trekken, om van daaruit 3 systemen via UTP kabel te kunnen gebruiken.

We hebben een goed meshnetwerk in het huis om overal draadloos verbinding te maken, dus het gaat hier puur om een goede bekabelde verbinding. De meshnetwerk stations als accesspoint gebruiken is niet mogelijk omdat deze te weinig poorten hebben (en is niet wenselijk omdat ze via wifi met elkaar verbonden zijn en we voor werk graag ten volste gebruik willen maken van onze glasvezelverbinding).

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 1gbit glasvezel icm modem-router van provider
- o.a. twee laptops die via vpn en achter firewall van werkgever zitten (heb begrepen dat dat issues kan geven met managed switches)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zelf zat ik in eerste instantie te denken om een router ingesteld als switch te gebruiken. Een router voelt wel als overkill aangezien ik geen gastennetwerk (of überhaupt een tweede netwerk) wil instellen. En als ik er eentje zoek die ook op 2,4ghz in de buurt komt van 1gbit dan loopt het aardig in de prijzen. Een switch zelf kan natuurlijk ook, en is stukken goedkoper, maar daar heb ik nul ervaring mee.

Voordat ik er eentje bestel en over een week of twee weer kan terugsturen ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

morwenna schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:35:
Mijn vraag
Wij willen graag een UTP kabel van de modem-router combi bij de voordeur naar de werkkamer trekken, om van daaruit 3 systemen via UTP kabel te kunnen gebruiken.

[ ... ]

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 1gbit glasvezel icm modem-router van provider
- o.a. twee laptops die via vpn en achter firewall van werkgever zitten (heb begrepen dat dat issues kan geven met managed switches)
Een eenvoudige 5 poorts switch heb je al voor minder dan twintig euro, ik raad aan niet moeilijk te gaan doen met (oude) routers en gewoon eentje uit de Pricewatch te gaan halen/bestellen.
Met een 5 tot 8 poort switch heb je poorten vrij voor een extra accesspoint als je dat later wilt, bijvoorbeeld een TP-Link (TL-SG105E) of Netgear (GS305E)

Half tweakers zal weer (hyped) Ubiquiti of MikroTik gaan adviseren met zwaar POE budget en managed software modules in de cloud, gezien jouw eisen is de kleinste Gbit switch echter al voldoende voor twee aansluitingen waar een VPN naar de werkgever ook doormoet.

WIl je iets meer dan basis Ethernet, bijvcoorbeeld KPN ITV er ook over, neem dan bijvoorbeeld Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105Ev2 of zo.

Ervaringen: ik heb zelf een drietal Netgear switches en een TP-Link, zowel 5 als 8 poorts. Ze doen het sinds aanschaf in 2016 en 2018. KPN als provider, dus incl. ITV en KPN app - ook VPN naar werkgever over twee cascaded switches naar router. Geen problemen ondervonden.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 08:26
Het makkelijkst voor jou is deze zou ben ik ook begonnen TL-SG105E.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
En om toekomstvast(er) te zijn, tussen een 5 en 8 poorts switch zit een paar euro verschil. Dus ik zou altijd voor een 8 poorts versie gaan: uitvoering: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Als je niet meer nodig hebt zou ik persoonlijk gewoon voor een 5 poort switch gaan.
Dan heb je voor toekomst vastheid nog twee poorten over.
Bedenk ook dat een switch 7/24 uur aanstaat en een 8 poort switch verbruikt meer stroom.

Neem gewoon zoiets, prima switch voor weinig.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morwenna
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-12-2024
Super, dank jullie wel voor de info!
We gaan niet moeilijk doen idd, het wordt een TL-SG105E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Ben(V) schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:16:
Als je niet meer nodig hebt zou ik persoonlijk gewoon voor een 5 poort switch gaan.
Dan heb je voor toekomst vastheid nog twee poorten over.
Bedenk ook dat een switch 7/24 uur aanstaat en een 8 poort switch verbruikt meer stroom.

Neem gewoon zoiets, prima switch voor weinig.
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/
Rekenvoutje! Nog 1 vrije poort over. 3 bekabelde apparaten aansluiten + 1 binnenkomende kabel = 4 poorten bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
je hebt gelijk

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Hij is zelfs zo goedkoop dat hij 2de hands duurder is. En dan bedoel ik niet op Marktplaats ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:20

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor een tientje bij de Action ga je niet moeilijk doen. 5 poorten Gigabit switch: 1 uplink, 3 PC's en een vrije poort voor eventueel een NAS, printer,... en je ziet later wel of je eisen gaan veranderen.

Persoonlijk heb ik liever 8 poorten, want er kan altijd wat bij gestoken worden. Futureproofing is als je multigig of 10Gbps in huis haalt. Overkill is 4 van de 16 of 24 poorten gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door rapture op 18-04-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon een 5 poort kopen, als je in de toekomst meer poorten nodig hebt gooi je er gewoon nog een tientje tegenaan. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
morwenna schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:35:
...
We hebben een goed meshnetwerk in het huis om overal draadloos verbinding te maken, dus het gaat hier puur om een goede bekabelde verbinding. De meshnetwerk stations als accesspoint gebruiken is niet mogelijk omdat deze te weinig poorten hebben (en is niet wenselijk omdat ze via wifi met elkaar verbonden zijn en we voor werk graag ten volste gebruik willen maken van onze glasvezelverbinding).
...
Kijk.
Dat lees ik graag.
Vaste apparaten aan de kabel en alleen mobiele apparaten draadloos.
Een eenvoudige 5 of 8 poort switch van 1 of 2 tientjes moet volstaan.
Grappig genoeg ben ik de afgelopen 25 jaar nog nooit een slechte switch tegengekomen en heb ik ook nog nooit een switch zien overlijden... Die dingen lijken het eeuwige leven te hebben.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1