Opstook / Opstartprotocol anhydriet vloer en pvc nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Beste medetweakers,

Een vraag die al meerdere keren is gesteld maar ik heb helaas geen eenduidig antwoord kunnen vinden. En in mijn geval is het misschien weer anders, omdat ik andere beginwaarden heb.

Binnenkort wordt er een pvc vloer gelegd en wij dienen daarvoor het opstart/opstookprotocol te volgen. Wij hebben stadswarmte en een anhydrietvloer. Bij oplevering stond de watertemperatuur bij de vloerverdeler al op 35 graden. De kamerthermostaat stond op 16 graden en hebben we maar op 21 graden gezet.

Voor het opstookprotocol moeten we de watertemperatuur elke dag met 5 graden verhogen tot 40 en weer terug en om te beginnen op dag 1 moet de watertemperatuur 5 graden hoger zijn dan de omgevingstemperstuur. Dit kan helaas al niet omdat de watertemperatuur al 14 graden hoger is, namelijk 35 graden.

Bovendien zegt de ene groep dat het niet uitmaakt op hoeveel graden de kamerthermostaat staat, de andere vloerenleggers zeggen weer dat tijdens de watertemperatuur cyclus van 20, 25, 30, 35, 40 / 40, 35, 30, 25, 20, je de kamerthermostaat op 20 graden moet houden en weer een andere professional zegt dat je de kamerthermostaat op max moet zetten. (wat mij eigenlijk het meest logische lijkt?)

Wat is nu het verstandigst maar ook snelst , mits veilig, om te doen? Omdat de watertemperatuurmeter hier al op 35 graden staat, dacht ik er aan om deze dan met 5 graden door te verhogen naar 40 graden. En dan de kamerthemostaat van 21, naar 25, naar 30 en op de laatste dag naar 35 graden te draaien en dan weer terug. Zo creëer je toch hetzelfde effect alsdat wanneer je eerst de kamerthemostaat op max zet, en dan de watertemperatuur van 20 naar 40 en weer terug in stapjes van 5 doet, lijkt me?

Ik hoor graag van jullie. Alvast mijn dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-04 11:51
Ik ben hier ook wel benieuwd naar! Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Niemand die kan helpen? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 21:39

Dentheman

Zie signature

Temperatuur op de verdeler terugzetten naar 20 graden, deze vervolgens met 5 graden per dag verhogen tot 40 en dan weer in stappen van 5 graden terug naar 20. Dan heeft de vloer zich 'gezet'.

Je moet zorgen dat er contstant warmtevraag is, dus de kamerthermostaat hoger zetten dan dat het daadwerkelijk is.

PS: Vergeet je anhydriet niet open te schuren :) Dan hecht een eventuele egalinelaag beter en zorgt ook voor een betere droging.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Dentheman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:07:
Temperatuur op de verdeler terugzetten naar 20 graden, deze vervolgens met 5 graden per dag verhogen tot 40 en dan weer in stappen van 5 graden terug naar 20. Dan heeft de vloer zich 'gezet'.

Je moet zorgen dat er contstant warmtevraag is, dus de kamerthermostaat hoger zetten dan dat het daadwerkelijk is.

PS: Vergeet je anhydriet niet open te schuren :) Dan hecht een eventuele egalinelaag beter en zorgt ook voor een betere droging.
Beste @Dentheman

Hartelijk dank voor je reactie! Nog even twee korte vragen:

1. Je zegt in de eerste zin ''Temperatuur op de verdeler terugzetten naar 20 graden,'' Misschien stomme vraag, maar moet ik dit dan ook in stapjes van 5 graden per dag doen? Hij staat nu dus op 35 graden.

2. Je zegt ook ''Je moet zorgen dat er contstant warmtevraag is, dus de kamerthermostaat hoger zetten dan dat het daadwerkelijk is.'' Dus ik in principe kan ik de thermostaat ook op 35 graden zetten (dit is overigens de max), zodat ik zeker ben dat hij altijd vragend is toch? (het is namelijk snel warm)

En bedankt voor de tip nog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-04 21:39

Dentheman

Zie signature

Als er nu al water van 35 graden door je vloerverwarmingssysteem stroomt heeft het opstookprotocol volgen niet zo heel veel zin meer (dat doe je namelijk als je de vloer voor de eerste keer gaat opwarmen). Dan zou ik het systeem nog 1 dag op 40 graden laten draaien en dan in stapjes terug naar 20. Meer kan je dan niet meer doen.

Als je de kamerthermosstaat op 35 graden zet zal er inderdaad maximale warmte gevraagd worden.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Dentheman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:32:
Als er nu al water van 35 graden door je vloerverwarmingssysteem stroomt heeft het opstookprotocol volgen niet zo heel veel zin meer (dat doe je namelijk als je de vloer voor de eerste keer gaat opwarmen). Dan zou ik het systeem nog 1 dag op 40 graden laten draaien en dan in stapjes terug naar 20. Meer kan je dan niet meer doen.

Als je de kamerthermosstaat op 35 graden zet zal er inderdaad maximale warmte gevraagd worden.
Ja bij oplevering stond deze al op 35, waarschijnlijk door de aannemer gedaan maar ze hebben helaas geen antwoord of zij het protocol daadwerkelijk hebben gevolgd.

Dan ga ik nu de watertemperatuur van 35 naar 40 doen en dan terug naar 20. Maakt het verder overigens nog uit of ik de normale kamertheromostaat op 28c of bijvoorbeeld op 35c zet als ik dit ga doen, of maakt dat niet uit? Alvast bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-04 11:51
Dentheman schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:32:

Een opstookprotocol kun je toch zo vaak uitvoeren als je wil, dat raden ze juist aan in verschillende documenten van vloerenleggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hiliick
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:55
De intentie van het opstook protocol is om de spanning zo veel mogelijk uit je vloer te halen, voordat je de eindvloer er op vast zet. Je wil dus dat die krimpt en weer uitzet.

Bij ons zaten er na 2x het protocol te volgen best nog wat scheuren in de vloer, ondanks dat we met vezels hadden versterkt en draadmatten hadden gebruikt.

Als ik jou was zou ik inderdaad naar 40°C gaan en in stapjes terug naar 20°C, om vervolgens weer op 35/ 40°C te eindigen. Mogelijk zelfs een keer extra als je de tijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Hiliick schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:02:
De intentie van het opstook protocol is om de spanning zo veel mogelijk uit je vloer te halen, voordat je de eindvloer er op vast zet. Je wil dus dat die krimpt en weer uitzet.

Bij ons zaten er na 2x het protocol te volgen best nog wat scheuren in de vloer, ondanks dat we met vezels hadden versterkt en draadmatten hadden gebruikt.

Als ik jou was zou ik inderdaad naar 40°C gaan en in stapjes terug naar 20°C, om vervolgens weer op 35/ 40°C te eindigen. Mogelijk zelfs een keer extra als je de tijd hebt.
Dank voor je antwoord, als ik nu de watertemperatuur naar 40 doe, op hoeveel raadt jij aan de kamerthermostaten te doen? Staan momenteel op 21.

Het stomme is wel , dat realiseer ik me nu pas, dat de badkamervloer 2 weken terug is geplaatst en ik daarvoor niet het protocol heb gevolgd. Die wilde ik nu dus volgen voor de pvc-vloer in de rest van het huis, die over 2 weken wordt geplaatst, maar was vergeten dat in 1 ruimte dus wel al tegels liggen en de de vloerverwarming van de woonkamer gelijk loopt met die van de badkamer. Is de watertemperatuur met 5 graden verhogen/verlagen dan niet te extreem voor de badkamerruimte omdat die net is geplaatst of je toevallig weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiliick
Het liefst wil je z'n constant mogelijke warmte vraag. Ons huis werd in de zomer opgeleverd, waardoor het in de woonkamer al ruim 21°C was. Hierdoor hadden we hem op 28°C gezet, met wat raampjes open bleef die mooi constant, het is dus ook een beetje afhankelijk van de mate van isolatie en temperatuur buiten.

Zover ik begrijp is er bij jullie geen mogelijkheid om de badkamer te scheiden van de woonkamer? Als dit zo is, ontkom je er dus niet aan om ook de temperatuur ook daar te verhogen en verlagen. Zorg er voor dat je het met kleine stapjes doet voor geleidelijke opwarming.

Wat betreft je tegelvloer, meestal zet je de vloerverwarming uit of hou je hem op een graad of 18 bij het plaatsen van de tegels en zorg je daarnaast voor een vrije rand bij de muren zodat ze nog wat kunnen uitzetten. Hoe lang ligt de tegelvloer er al? Het is namelijk ook van belang dat de specie van de tegels voldoende uithard alvorens je er temperatuur in brengt. Meestal hanteer je hier een dag of 20-25 voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Hiliick schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:08:
Het liefst wil je z'n constant mogelijke warmte vraag. Ons huis werd in de zomer opgeleverd, waardoor het in de woonkamer al ruim 21°C was. Hierdoor hadden we hem op 28°C gezet, met wat raampjes open bleef die mooi constant, het is dus ook een beetje afhankelijk van de mate van isolatie en temperatuur buiten.

Zover ik begrijp is er bij jullie geen mogelijkheid om de badkamer te scheiden van de woonkamer? Als dit zo is, ontkom je er dus niet aan om ook de temperatuur ook daar te verhogen en verlagen. Zorg er voor dat je het met kleine stapjes doet voor geleidelijke opwarming.

Wat betreft je tegelvloer, meestal zet je de vloerverwarming uit of hou je hem op een graad of 18 bij het plaatsen van de tegels en zorg je daarnaast voor een vrije rand bij de muren zodat ze nog wat kunnen uitzetten. Hoe lang ligt de tegelvloer er al? Het is namelijk ook van belang dat de specie van de tegels voldoende uithard alvorens je er temperatuur in brengt. Meestal hanteer je hier een dag of 20-25 voor.
Hartelijk dank voor je antwoord weer. Op 7 april zijn de tegels geplaatst door een badkamerinstallateur. Deze installateur heeft niet aan de watertemperatuur gezeten (stond op 35 graden ingesteld) en de thermostaten stonden tijdens het installeren ingesteld op 21 graden, maar de thermostaten gaven rond de 18 graden aan omdat veel ramen openstonden tijdens de werkzaamheden. Alles is ook die dag op 7 april afgerond door de badkamerinstallateur, dus met voegen/kit enzovoorts.

Helaas kan de badkamervloerverwarming inderdaad niet gescheiden worden van de woonkamer. En in de woonkamer en slaapkamers komt over ongeveer 2 weken een pvc vloer. En nu moet ik daarvoor het opstartprotocol volgen, terwijl dus inderdaad helaas de badkamertegels met voeg en al in de badkamer is geplaatst.

Aangezien ik maar ongeveer 14 dagen de tijd heb en ik het opstartprotocol nog moet volgen voor de pvc vloer, wat zou jij aanraden om te doen? Te langzaam opwarmen per 1 graden per dag en dan weer afkoelen, gaat niet omdat ik dan het hele protocol afronden dan niet op tijd haal voordat de pvc legger verschijnt. Maar te hard opwarmen a 5 graden per dag is misschien iets teveel voor de badkamertegels, of valt dat mee?

(momenteel staat de watertemperatuur nog steeds op 35 graden en de thermostaat op 21 graden)

Ik hoop dat je (of iemand anders natuurlijk) me kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hiliick
Garantie kunnen we je hier helaas niet geven, mijn advies zou zijn om de 5 grade stapen te hanteren ondanks de badkamervloer.

Zou wel even nagaan bij de tegelaar, uiteindelijk zou je verwachten van een vakman dat hij/zij wel over de vloerverwarming heeft nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Normaliter wordt de vloerverwarming voor het tegelen uitgezet en moet deze een x aantal dagen of weken uitblijven alvorens deze weer aangezet mag worden (vaak weer met 2de een opstookprotocol). Ik vind het dus vreemd dat de badkamertegelzetter hier niks van heeft gezegd.

Voor het verlijmen van de PVC vloer vermoed ik ook dat de vloerverwarming uit moet staan. Ik weet niet of er na het verlijmen een 2de opstookprotocol nodig is, dat moet je de vloerder vragen. Ik zou vanaf de 35 beginnen nu, naar de 40, in stapjes terug naar 20 en dan uitzetten (met de aanname dat de vvw uit moet staan). De thermostaat moet je zo hoog mogelijk zetten zodat het water constant op de ingestelde temperatuur gehouden wordt.

Badkamer kun je niet apart regelen maar is normaal gezien wel een aparte groep op je verdeler, je kunt deze groep eventueel dichtdraaien. Of je laat deze gewoon meedraaien in het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Pejdref schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:39:
Normaliter wordt de vloerverwarming voor het tegelen uitgezet en moet deze een x aantal dagen of weken uitblijven alvorens deze weer aangezet mag worden (vaak weer met 2de een opstookprotocol). Ik vind het dus vreemd dat de badkamertegelzetter hier niks van heeft gezegd.

Voor het verlijmen van de PVC vloer vermoed ik ook dat de vloerverwarming uit moet staan. Ik weet niet of er na het verlijmen een 2de opstookprotocol nodig is, dat moet je de vloerder vragen. Ik zou vanaf de 35 beginnen nu, naar de 40, in stapjes terug naar 20 en dan uitzetten (met de aanname dat de vvw uit moet staan). De thermostaat moet je zo hoog mogelijk zetten zodat het water constant op de ingestelde temperatuur gehouden wordt.

Badkamer kun je niet apart regelen maar is normaal gezien wel een aparte groep op je verdeler, je kunt deze groep eventueel dichtdraaien. Of je laat deze gewoon meedraaien in het protocol.
Dank voor je reactie. Het is inderdaad vreemd. Hoe dan ook, ik zal nu de watertemp van 35 naar 40 doen en dan naar 20, allemaal in stappen van 5 graden. De thermostaten zal k ook hoog zetten, alleen kan dat nu wel in 1x? Moet ik dat niet ook voor de zekerheid in stappen van 5 doen? De thermostaten in de kamers staan allemaal op 21 graden en zijn nooit hoger geweest. Ik hoor graag van je. Alvast bedankt @Pejdref

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:38
Lastig om te bepalen hoe warm je vloer nu is/geweest is omdat je op thermostaat draait. Zit er een temperatuurmeter op je verdeler?
Je zou er ook voor kiezen om de watertemp nu op 30 of 25 te zetten en dan de thermostaat direct volledig hoog zetten. Vanuit daar omhoog werken naar 40 en dan weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
Pejdref schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:14:
Lastig om te bepalen hoe warm je vloer nu is/geweest is omdat je op thermostaat draait. Zit er een temperatuurmeter op je verdeler?
Je zou er ook voor kiezen om de watertemp nu op 30 of 25 te zetten en dan de thermostaat direct volledig hoog zetten. Vanuit daar omhoog werken naar 40 en dan weer terug.
Dank voor je reactie weer @Pejdref . Ik denk dat wel het beste misschien is om te doen ja. Volgens mij is er bij de vloerverdeler naast de watertemperatuurregelaar ook een temperatuurmeter, ik ben nu helaas niet in het huis, vanwaar de vraag precies?

Nog een laatste vraag: tot hoe laag moet ik aan het einde van het protocol de watertemperatuurregelaar zetten, op 20 graden of 15 of iets anders? Daarna zal ik hem direct uitzetten, omdat de vloerenlegger hierom vraagt, 2 dagen voor het leggen.

Alvast bedankt weer voor de moeite, ik waardeer dit echt! _/-\o_
Pagina: 1