Sonoff Zbminil2 aansluiten + schakelschema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timro8
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Aan het strijden met een Sonoff Zbminil2 schakelaar. Het doel is om ongeacht de stand van de schakelaar, altijd de lamp te kunnen besturen via HomeAssistant (en alsnog de schakelaar kunnen gebruiken).

Ik kom er niet helemaal uit met de handleiding. Ook omdat het een combinatie schakelaar en stopcontact is. Ik heb het volgende schakelschema geprobeerd, deze werkt helaas niet.

Wat doe ik verkeerd, moet ik hier in veranderen? Ergens lijkt mijn logica niet te kloppen. Bedankt alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzA6qlBMQjdRlEqKQNjdcqd3Mxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsB0WCGiqdR19vdhmrWioYMU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door timro8 op 16-04-2024 23:36 ]

Beste antwoord (via timro8 op 21-04-2024 13:49)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het lijkt erop dat je twee aansluitmethoden combineert :) Als je schakelt met 230V, gebruik je S1 niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAIF8e5HEj2bWJIn4xj1zzWz-wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qZh5ohs9yXjgcOEAOAGklyyv.png?f=user_large

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:46

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ook al is S1 waarschijnlijk een doorlussing van de L zou ik dat hier niet gebruiken omdat je gewoon niet weet wat er op het stopcontact aangesloten wordt. Daar dus even een lasklem/lasdop/wago voor pakken. Of juist de Sonoff doorlussen vanaf het stopcontact, die hebben vaak ook aansluitingen voor twee draden per klem.

En iets vreemds in je tekening, waarom zitten de blauwe niet aan elkaar? Deze MOET van dezelfde groep komen en zal 99% van de tijd dus gewoon via dezelfde leiding lopen als de schakeldraad.

En op de schakelaar/stopcontact dus zeker zijn dat je de bruin/L op de L klem doet, die is gelust tussen stopcontact en schakelaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het lijkt erop dat je twee aansluitmethoden combineert :) Als je schakelt met 230V, gebruik je S1 niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAIF8e5HEj2bWJIn4xj1zzWz-wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qZh5ohs9yXjgcOEAOAGklyyv.png?f=user_large

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timro8
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 23-07-2024
Het is gelukt! Beiden ontzettend bedankt, met dit schakelschema heb ik ‘m werkend gekregen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dus niet meer gelust op de module (maar met Wago of op de schakelaar)? En N vanaf dezelfde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buhito81
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-04-2024
Nou, hoe heb je dat gedaan dan? Want ik krijg dat echt niet voor elkaar. De schakelaar doet gewoon niets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11S40uARjzgaRbKZ2w8FbLGcnIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U79XtiC7nBNDTqkDYgZJtSXG.jpg?f=fotoalbum_large

en andersom, ook niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWm3J712Ojybevd0vdH6kg5atZ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OKiNs2q9gAXH9XR9bXbHLvM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@buhito81 Dat is een een ZBMiniL2 toch?

Die zou moeten werken als je de lamp op de Lout doet en de bruin doorlust aan Lin. Wel van belang dat er genoeg load achter zit. Sonoff geeft geen minimum (en is met led eigenlijk ook niet zo veel zeggend) maar vaak is een enkel standaard ledlampje niet genoeg load.

En qua schakelaar, deze staat volgens mij standaard op pulsdrukker ingesteld. Dus als hij achter een normale schakelaar komt moet je de switch-mode nog aanpassen.

En voor straks permanente installatie, veeeeel korter strippen :) En er kunnen wel twee draden onder één schroef maar dan wel aan twee kanten van de schroefdraad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Weet je zeker dat je de juiste verbinding maakt over de schakelaar? En wat doet de Zigbee-unit: is die zichtbaar in je netwerk? Kan nu van alles zijn: defecte zigbee-unit, zigbee-unit niet juist aangesloten (is de N wel van dezelfde groep als van de lamp?), onjuist aangesloten bedrading, slecht contact...

Dus: wat zegt je multimeter over de spanning op de schakeldraad? Gaat de LED aan van de zigbee-unit? Hoe zeker weet je dat deze N van dezelfde groep is als de lamp?

Overigens kun je ook wat vinden van de installatiewijze van de WCD/schakelaar, zo los in een houten muur, maar dat is een ander topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paterman
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 12:27
Ik heb ook de sonoff ZBmini extreme 2 aangeschaft.

Is het ook mogelijk deze in een plafonddoos aan te sluiten? Ik heb een wandspot die ik met een KaKu schakelaar draadloos heb verbonden omdat ik geen "conventionele" schakelaar heb om deze spot te schakelen. Dus ik wil hem plaatsen achter de spot en dan met een puls schakelaar bedienen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Pagina: 1