Dragende constructie dakkapel?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:58
Een goedenavond allen
Wegens een nieuwe dakkapel dienover enkele weken geplaatst gaat worden hebben we besloten de kamer gelijk uit te breiden aangezien de overloop groot zat is ,

Nu heb ik weleens van een dragend knieschot gehoord maar kan dit het zelfde zijn bij het begin van de dakkapel ?
Oftewel is dit een dragende constructie?
Zie foto s

BVD
Mvg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXu2TPBLoxxpkEudx1g2Rev66IA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSjHgx1e6uwiUIuD4q3C5WoH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjfuGjeP3U3ZocYyXzTFKjaYAXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgC4xOPYSMkQKjAQiB1mYjNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzPF3AVzmamoEUDE1uedgvRYM9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtveLgNhbDzPaFHTMu0g3lj5.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die balk over de hele breedte is sowieso dragend.

Zonder goede overzichtsfoto’s, afmetingen (overspanning, afmeting van de balk) is er weinig over te zeggen.

Als er precies halverwege die balk een muurtje staat is het heel waarschijnlijk dat die de balk ondersteund. Zo’n steunpunt maakt de overspanning kleiner en dus de te gebruiken materialen lichter/goedkoper.

Of het zonder ondersteuning ook blijft staan kan alleen een constructeur je vertellen. Ik zou het in ieder geval niet zomaar weghalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sethro op 16-04-2024 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Danku voor uw bericht
De balk is 4,30m breed
19cm hoog en 7cm dik
Maar ik begrijp u. Dan gaan we er wat anders voor verzinnen
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Sethro schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:15:
Die balk over de hele breedte is sowieso dragend.

Zonder goede overzichtsfoto’s, afmetingen (overspanning, afmeting van de balk) is er weinig over te zeggen.

Als er precies halverwege die balk een muurtje staat is het heel waarschijnlijk dat die de balk ondersteund. Zo’n steunpunt maakt de overspanning kleiner en dus de te gebruiken materialen lichter/goedkoper.

Of het zonder ondersteuning ook blijft staan kan alleen een constructeur je vertellen. Ik zou het in ieder geval niet zomaar weghalen.
Ps
Bij 2 buren in ons rijtje ook met dakkapel is de zolder geheel open die hebben er geen muren staan
Mocht dit toegevoegde waarde hebben
Bvd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:44
Zou gewoon even een constructeur bellen. En bij de gemeente de tekeningen en berekeningen van de dakkapel / woning opvragen. De constructeur kan het dan goed beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
ReversdRainbow schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:44:
[...]

Ps
Bij 2 buren in ons rijtje ook met dakkapel is de zolder geheel open die hebben er geen muren staan
Mocht dit toegevoegde waarde hebben
Bvd
Met overspanning van 4,3m is het inderdaad wel mogelijk om te werken zonder middensteun.

Deze dakkapellen zijn later gebouwd en omdat je niet weet hoe de dakkappellen bij de buren zijn geplaatst en wat voor balken zijn gebruikt kun je daar weinig mee.

Een 19x7 is wel een beste maat dus het is denk ik niet kansloos. Maar je moet er wel even aan laten rekenen of het kan zonder tussenmuur.
Pagina: 1