MacBook Pro 16 2019 start niet op, Windows 11 wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roylee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 22:25
Goedendag,

Ik zit met een kwestie waar ik niet uit kom.
Ik heb een Macbook Pro 16 2019 gekocht in maart 2020, nieuw bij Apple. Deze heb ik vorig jaar april verkocht aan mijn collega. Helaas kwam mijn collega vorige week met het nieuws dat MacOS niet meer opstart. Ik zei tegen hem, neem maar mee, dat fix ik wel ff.

Niets is minder waar, zie onderstaande pogingen welke allemaal geen resultaat nóg uitkomst hebben geboden:

SMC en NVRAM reset
Safe-boot*
(Internet) recovery**
Diagnostic***
MacOS boot disk (USB)****
MacOS Verbose startup*****

* het opstarten in safe boot en normaal heeft geen effect. Het apple logo komt in beeld na de bekende chime en is na 5 seconden weer weg. Vervolgens start de macbook opnieuw op om de chime weer te laten horen, de backlight een keer te triggeren en daarna weer uit te vallen om hetzelfde weer opnieuw te doen.

** voor zowel de normale als de internet recovery gebeurd bovenstaande. In geval van de internet recovery wordt deze eerst netjes geladen om vervolgens bij de 100% uit te vallen en zich te gedragen zoals bij * besproken.

*** zelfde gedrag als bij verhaal *

**** zelfde gedrag als bij verhaal *, na het selecteren van de USB boot disk met MacOS installatie na het ingedrukt houden van option tijdens het booten.

***** zelfde gedrag als bij verhaal *

Dan het geluk bij een ongeluk. Ik heb voor mijn collega in november/december 2023 Bootcamp geinstalleerd met Windows 11 (met workaround).
Deze 2 hebben ruim 4 maanden prima naast elkaar gewerkt. Tot nu dus dat MacOS weggevallen is.
Windows werkt namelijk nog prima en is goed te gebruiken!
Echter is bij de grafische adapters alleen de AMD Radeon Pro 5500M te zien en niet de geintegreerde Intel UHD 630 adapter.

Dit doet mij samen met alle Mac gerelateerde opstart problemen(safe-boot, recovery, etc) vermoeden dat er iets is met de Intel UHD 630 adapter is waardoor grafische content niet geladen wordt.

Om bij de kern te komen. Dit apparaat heeft mij in maart 2020 3200 euro gekost. Wat ronduit absurd is voor een apparaat dat het net iets langer volhoud dan 3 jaar. Mijn vraag is dus, valt dit product van dergelijke waarde onder het consumentenrecht? Kan ik een reparatie door Apple vergoed krijgen?

Als ik het internet namelijk open sla heb ik het idee dat ik zeker niet de enige ben en ben daarom ook benieuwd of er hier mensen zijn met soortgelijke verhalen of problemen met de 16 inch MPB van 2019.

Het is mijn Macbook niet meer, maar ik voel me er toch wel ergens ver weg verantwoordelijk voor dat hij een product heeft dat nu niet meer werkt binnen korte tijd na zijn aanschaf. Het feit dat IK er zoveel voor heb betaald destijd en dat dit apparaat wellicht afgeschreven wordt als er een nieuw logic board in zou moeten (als ik macrumours moet geloven). Steekt toch aardig. :F

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt!

Edit | oplossing:

Card Services heeft de T2 chip ge-recovered en een clean install van MacOS gedaan. Alles is wel gewiped, maar hij functioneerd nu wel weer zoals het hoort (ook Bootcamp Windows is weg trouwens)

[ Voor 3% gewijzigd door Roylee op 18-04-2024 16:16 . Reden: Oplossing bekend ]

Beste antwoord (via Daedalus op 18-04-2024 16:48)

• Roylee
Hij is naar card services gebracht gisteren en inmiddels alweer terug. Zij hebben inderdaad een dergelijke actie uitgevoerd. Een clean install van MacOS gedaan en inmiddels is hij weer in gebruik. Dit topic kan gesloten worden! Bedankt voor de suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Roylee schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:05:
Windows werkt namelijk nog prima en is goed te gebruiken!
Echter is bij de grafische adapters alleen de AMD Radeon Pro 5500M te zien en niet de geintegreerde Intel UHD 630 adapter.

Dit doet mij samen met alle Mac gerelateerde opstart problemen(safe-boot, recovery, etc) vermoeden dat er iets is met de Intel UHD 630 adapter is waardoor grafische content niet geladen wordt.
Dat lijkt "normaal" te zijn in Bootcamp:
Reddit: How to activate intel UHD 630 Graphics on the BootCamp of Macbook 16ch 2019 version
You can't. Apple does not make the Intel graphics available / exposed through their EFI implementation. Only MacOS can utilize both graphics. Windows only has access to the Radeon card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Google: MacBook Pro 16 chime bootloop
T2 chip reflashen?
Reddit: 2019 Macbook Pro stuck in a boot loop
But I was able to get it working again by using another similar mac and reflash the T2 chip firmware. Look it up, it's easy. You just need another Mac and a USB Cable and put your problem mac in DFU mode.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Roylee
Hij is naar card services gebracht gisteren en inmiddels alweer terug. Zij hebben inderdaad een dergelijke actie uitgevoerd. Een clean install van MacOS gedaan en inmiddels is hij weer in gebruik. Dit topic kan gesloten worden! Bedankt voor de suggesties!