Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 12:21
Hoi, zojuist in mijn double loop systeem ( met Asrock Steel Legend X670e en AMD Ryzen 9 7950) mijn grafische kaart vervangen.
Ik draai Windows 10 en Linux Mint in dubbel boot.
Ik heb een 3080ti gekocht om mijn 6900XT te vervangen.
Waterkoeling gemonteerd, kaarten verwisseld, toen overnieuw opstarten.
Trage boot, geen POST gezien. Toch plots LM inlogscherm. Drivers nvidia geinstalleerd, en LM draait als een tirelier.
Vreemd, GRUB, en POST niet meer gezien.
Dat is nu beroerd, want nu kan ik ook niet meer in het bios om daar bv van een usb stick op te starten (om grub overnieuw te installeren of zo)
Het lampje van de Post Status Checker geeft een VGA failer aan. Vreemd, want het is een werkende kaart die door linux meteen herkend wordt.
Spanning er af, batterij er 3 minuten uit, maar niets helpt.
Het vreemde is, dat (at random) hij wel eens direct doorstart naar Linux, maar geen POST en geen GRUB.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Videokaart eruit en de monitor aansluiten op het moederbord. Vervolgens DDU downloaden en daarmee de Radeon drivers grondig verwijderen. Afsluiten en de nieuwe kaart monteren.

Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Bios is de laatste, maar ik kom niet eens in post, laat staan in w10 om ddu te downloaden. Die staat trouwens al klaar, probleem om te beginnen is dat ik niet eens in post kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Heb je de videokaart eruit gehaald?
Monitor aangesloten op het moederbord?
BIOS reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Bios reset gedaan. Monitor aangesloten op MoBo, en videokaart er uit.
Nu lijkt alles normaal te verlopen. Grafisch natuurlijk minder, maar ik kan nu weer overal bij. Ook de POST is te zien en ook GRUB.
Vervolgens alle AMD drivers met DDU uit W10 gehaald,
Kaart er weer in, maar dan krijg ik overnieuw lampjes op het MoBo dat er een VGA fout is.
Pas als ik de VGA kabel weer in het MoBo steek lijkt alles weer normaal.
Overigens, als ik na een vruchteloze herstart lang genoeg wacht, ktijg ik vanzelf mijn Linux Mint te zien, waar de Grafische kaart wel wordt herkend en ook werkt.
Ik zoejk de oorzaak nu toch in de Grafische kaart, maar blijf het maar vreemd vinden. Hoe kan het anders dat het BIOS een VGA fout ziet. Daar op googelen levert niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb een vergelijkbare ervaring met een x470-moederbord na een upgrade van een rtx 2070 naar een 6800xt, POST werd steeds moeizamer, kon wel een halve minuut duren als ie er al doorheen kwam, en het vga-led bleef lang branden, of oneindig als ie helemaal niet doorstartte. Ik heb een andere processor geprobeerd en de oude videokaart, maar het bleef onvoorspelbaar van wanneer het wel en niet postte. Ik heb het moederbord vervangen, en daarmee was het probleem opgelost. Wat het nou precies is met dat mobo weet ik nog steeds niet maar ik vermoed dat zoiets ook bij jou aan de hand is.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:19
probleem met de display id van de 3080TI. moet je updaten met de display id updater van NVidia.

video van dit probleem:
YouTube: Updating the BIOS bricked this PC... You'll never guess what the iss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Dat was een min of meer verhelderende video. Ik ben inmiddels zo wanhopig geworden dat ik mijn 6900xt weer heb terug geplaatst in de kast. Alles weer oke. Eigenlijk heb ik nu geen geduld en zin meer om de display id updater voor die 3080ti te gaan draaien.
Wat mij betreft kan er een slotje op, de 3080ti gaat weer terug naar de verkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Retort308
Haal dat slotje maar weer weg. Ik heb het toch geprobeerd met behulp van de NVIDIA_DisplayID_Firmware_Updater_1.1-x64.
Dit is wat ik deed: (specifiek voor deze pc natuurlijk):
1. In Grub optimizer W10 als eerste gezet.
2. DP kabel in MoBo gestoken
3. W10 in veilige modus herstart.
4. DDU laten lopen.
5. De 6900XT verwissled met de 3080Ti.(ff klooien, is watergekoeld....)
6. De Nvidia Display firmware updater gedraaid.( hij herkende de 3080ti !!!pffff)
7. Daarna met Nvidia CleanInstall de drivers geinstalleerd.
8. PC herstart en DP kabel in de 3080Ti gestoken.
9. Het werkt. Ik ben blij mijzelf deze uitdaging toch te hebben gegund. De 6900XT gaat nu de verkoop in.
Thnx voor alle bijdrages. :)
Pagina: 1