Waar komt de Correctiefactor Gas vandaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:51
Hallo allemaal.

Mijn huidige energiecontract komt ten einde, dus ben ik eens in de papieren gedoken en relevante forum topics aan het opsnorren.

Ook heb ik het jaarafschrift van mijn afgelopen jaar eens doorgenomen.
Daar staat bij GAS een getal voor en na een correctiefactor:

Totaal verbruik meter(s) 1.260
Totaal gefactureerd verbruik na correctie 1.289,37

Ik ben bekent met het fenomeen correctiefactor, maar deze kan blijkbaar erg schommelen.
Bij mijn energieboer net navraag gedaan hoe dit berekend wordt.
Daar kreeg ik volgend antwoord.

Klopt het dat mijn meter een deel zelf doorgeeft? Zo ja, hoe dan, want in mijn HA (Home Assistant) krijg ik niets door via de P1 port (denk ik).
Zelf vind ik bijna 30m3 wel een erg stevige correctie.

"Omdat je een slimme meter hebt, wordt dit automatisch gecorrigeerd door de slimme meter en deze normaliter niet bekend is bij ons. Ik toch ga even navragen bij een andere afdeling of deze berekening ergens bekend is, momentje hoor 😊"
...en
"Omdat je een slimme meter hebt en dit automatisch wordt berekend hebben we geen specificatie van de berekening. Ik heb wel de calorische gecorrigeerd verbruik, ik stuur je de foto op en dan kan je kijken naar de laatste kolom."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:21
Als je een slimme meter hebt en die is gekoppeld aan je gasmeter dan wordt zowel je stroomverbruik als je gasverbruik doorgegeven.

Zie je niets in je homeassistent dan is de eerste controle of je wel stroomverbruik ziet.
Zo ja dan is vermoedelijk de gasmeter niet meer gekoppeld aan je stroommeter.
Indien beiden nee dan zou ik je p1 meter controleren.

Voor gas is er afgesproken dat een m3 een bepaalde hoeveelheid energie moet bevatten.
Afhankelijk van de leverancier kan dat ietsje meer of minder bevatten.

Om terugterekenen naar een standaard m3 moet er dan een correctiefactor worden toegepast.
In jouw geval heb je iets energierijker gas geleverd gekregen.
factor is dan 1,02 in dit geval, oftewel 2%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:42
De correctiefactor wordt berekend door de netbeheerder. Energie-inhoud van m3 gas is namelijk variabel van een aantal zaken zoals consuwijzer ook uitlegt. En zoals @D-dark uitlegt, betaal je uiteindelijk per hoeveelheid energie.

https://www.consuwijzer.n...orrectiefactoren-voor-gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Dank voor de uitleg.

De slimme meter is gekoppeld aan de gasmeter. Ik krijg zowel stroom als gas door via die P1 aansluiting. Als ik naar alle doorgegeven eenheden kijk, zie ik niets wat kan duiden op 'correctie'.

"Tja, het zal dan wel". Dit is waarschijnlijk wat een leek op dit gebied (zoals ik) dan denkt.

Het bevreemd mij wel dat hier nauwelijks tot niets over te vinden valt en dat ergens staat: Correctiefactor per gebied is dit of dat want...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:25
Is dit niet afhankelijk van calorische waarde? Gezien gas niet altijd dezelfde hoeveelheid kWh heeft per m3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daansan378 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 08:59:

De slimme meter is gekoppeld aan de gasmeter. Ik krijg zowel stroom als gas door via die P1 aansluiting. Als ik naar alle doorgegeven eenheden kijk, zie ik niets wat kan duiden op 'correctie'.
Omdat de meter helemaal niets doet voor die correctie. Het is een factor op je gasverbruik, dus die wordt toegepast in het facturatiesysteem van je gasleverancier.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Maasluip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:09:
[...]

Omdat de meter helemaal niets doet voor die correctie. Het is een factor op je gasverbruik, dus die wordt toegepast in het facturatiesysteem van je gasleverancier.
Precies dit. Dan is zo'n zinnetje als dit van de energieleverancier toch onzin?

Omdat je een slimme meter hebt en dit automatisch wordt berekend hebben we geen specificatie van de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daansan378 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:10:
[...]

Precies dit. Dan is zo'n zinnetje als dit van de energieleverancier toch onzin?

Omdat je een slimme meter hebt en dit automatisch wordt berekend hebben we geen specificatie van de berekening.
Ja. Maar dat is geen antwoord van de energieleverancier maar van de helpdesk die de energieleverancier heeft ingeschakeld en die weten natuurlijk ook niks van waar ze voor ingehuurd zijn.
Het enige wat de slimme meter (na 2015) kan is de temperatuur doorgeven zodat die correctie automatisch kan gebeuren. Andere dingen die automatisch gebeuren (maar niet van de meter afhangen) is je locatie die hoogte boven NAP en afstand van de bron bepaalt. Dan moet nog met de hand de calorische waarde bij de bron ingevuld worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:53
Zie ook onderstaande post met overlappende info m.b.t. dit onderwerp.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2150328

Een gasmeter is een volumestroommeter en kan idd compenseren voor temperatuur etc. maar doet dit niet voor calorische waarde. Deze info komt van Gasunie Transport Service (GTS) op basis van periodieke metingen.

Wellicht kan data worden verkregen via de website van GTS (zie link beneden).
https://www.gasunietransp...tzaken/calorische-waarden

Zag wel een BI rapport met waarden maar niet direct iets over een API.

PS Vond in de gerelateerde post (link hierboven) onderstaande link
https://www.mijnenergiedata.nl/calorische-gaswaarden

[ Voor 9% gewijzigd door Taatort op 17-04-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
Dank iedereen voor de informatie en hulp.

Die laatste links zijn erg nuttig om dit alles wat beter te begrijpen. Het is prima zo.

De calorische waarden had ik nog wel van de helpdesk gekregen, maar het andere, 'de meter geeft dat zelf door', vond ik een erg vreemde.
Zo ver ik nu kan zien, geeft mijn meter geen temparatuur door (overigens een meter uit 2015), dus dat blijft nog een dingetje.
Wellicht moet ik nog eens naar het 'slimme meter uitlees script' kijken.

Fijne dag iedereen!
Pagina: 1