USB poorten werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinStengs
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-04 15:30
Ik had op mijn nieuwe prebuild pc aan de front, een mediaplayer op de usb poort aangesloten
en tijdens het afspelen van een film hield deze er plotseling mee op. Eerst dacht ik dat mijn mediaplayer het had begeven maar op daarnaast liggende 2e USB poort werkte ook mijn USB stick niet.
Voor controle, de stick, als de mediaplayer aan de achterzijde op de USB poorten aangesloten en daar waren geen problemen. Ook zag ik dat de temperature op de Liquid Cooler enkel nog op 00 Celsius bleef staan.

Ik kwam op de Microsoft site een topic tegen waar men aan gaf dat het probleem van het niet herkennen van de usb poorten aan de frontzijde opgelost kan worden door via Apparaatbeheer de USB-controllers te verwijderen, waar na een nieuwe opstart Windows automatisch naar gewijzigde hardware zoekt en de verwijderde USB-controllers opnieuw worden geïnstalleerd zodat wellicht de USB poorten op de front weer werken.
Echter nu doet mijn muis, toetsenbord, alles niets meer. Het enigste is dat de computer opstart en het bureaublad zie maar verder kan ik niets meer. Ook de Liquid Cooler laat nu enkel slechts het gigabyte logo zien, maar verder niets.

Weet iemand hoe ik dit probleem nog kan oplossen :?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Gigabyte AORUS Model X -Intel Core i9 - 12900k NVidea GeForce RTX3080 - 32GB Ram- 2TB Solid S
windows 11

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Werken de USB poorten nog wel normaal in BIOS en/of kan je er van opstarten?
Dat Windows de USB apparaten niet meer herkend is wel apart.
Probeer Windows eens op te starten zonder aangesloten toetsenbord/muis en sluit deze pas aan nadat Windows compleet is opgestart.
Probeer dan natuurlijk ook meerdere poorten en eventueel ook andere USB apparaten.
Windows eens geforceerd afsluiten door power knop lang ingedrukt te houden.
Misschien kan je dan zo ook in safe mode komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CalvinStengs
gedeeltelijk weer opgelost

[ Voor 105% gewijzigd door CalvinStengs op 17-04-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinStengs
The_Doman schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:19:
Dat Windows de USB apparaten niet meer herkend is wel apart.
Ik heb het probleem opgelost zodat de USB poorten aan de achterzijde het weer doen.
Door bij Apparaatbeheer - USB Root Hub (USB 3.0) - eigenschappen - energiebeheer - de computer mag dit apparaat uitschakelen om energie te besparen. uit te vinken.
Dus het probleem dat ik de USB controllers heb verwijderd nadat op de front de USB poorten er ineens mee stopte is opgelost. Alleen op de front blijven de USB poorten het niet doen.
Wat zou de redenen zijn dat die zomaar ineens uitvielen en hoe kan ik de USB poorten op de front weer werkend krijgen? Is er een softwarematig probleem of is er sprake van een hardware defect. :-(

[ Voor 14% gewijzigd door CalvinStengs op 17-04-2024 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Vreemd allemaal dat het met die USB energie-instellingen nu dan wel weer werkt.
Maar in ieder geval wel vooruitgang.

Al je een USB apparaat in de front poorten stopt krijg je dan misschien nog enige indicatie/led activiteit indien aanwezig?
Als je een USB stick hebt, is deze dan zichtbaar in BIOS en heb je geprobeerd ervan op te starten?
Bijvoorbeeld met de Windows USB installatie of Hiren’s BootCD PE?
Let wel op dat als je BIOS op UEFI only staat een gewone USB (niet UEFI/opstartbaar) stick dan niet zichtbaar kan zijn.

Kijk eens bij Windows update / optionele updates / drivers of die beschikbaar zijn voor je chipset/usb?
Voor Windows 11 kijk bij Windows Update / Geavanceerde Opties / Extra Opties / Optionele updates / drivers.

Als het nog steeds niets werkt zou ik de hele PC eens even helemaal van de netstroom halen.
Dus stekker uit de voeding voor 5 min of zo.

Volledige bios reset kan dan ook nog.
Dus stekker eruit/batterij eruit/cmos jumper clear.

Anders misschien nog een probleem met de front USB kabel/aansluitingen naar moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinStengs
O jee ik ben maar een leek op pc gebied.
Maar als ik de USB op de front stop dan gaat het blauwe LED heel even 1 sec. aan.
Aan de achterzijde werktzoals beschreven wel alles oké, dan is de led van de stick ook gewoon aan.

USB stick in de front poort gestopt, waar zou ik dan in de bios moeten kijken of deze daar zichtbaar zou zijn :?
Onder mijn AORUS Bios - advanced mode- settings-IO Ports - USB Configuration staat:
Legacy USB Support enable
XHCI Hand-off enable
USB Mass Storage Driver Support enable
Port 60/64 Emulation enable

Van stroomnet heb ik de hele nacht gedaan, dat haalde niets uit.

YouTube: Gigabyte Z690 AORUS Ultra BIOS Overview
https://www.gigabyte.com/...RUS-MODEL-X-Intel-12th#kf

[ Voor 43% gewijzigd door CalvinStengs op 18-04-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Welke case hebben we het überhaupt over? Wellicht is het gewoon een brakke USB kabel in de case die nu begint op te spelen?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalvinStengs
sapphire schreef op donderdag 18 april 2024 @ 14:33:
Welke case hebben we het überhaupt over? Wellicht is het gewoon een brakke USB kabel in de case die nu begint op te spelen?
USB Stick, maar ook andere USB apparaten zoals een mediaplayer, smart phone, etc. werken niet op de front.
Zoals gezegd aan de achterzijde werken deze apparaten wel en worden deze gezien door Windows 11.
PC zelf, is eigenlijk zo goed als nieuw. De USB poort op de front deden het voordien wel, maar hielden er spontaan mee op tijdens het lezen van data bestanden via deze ingang poorten.
Tegelijk na dit defect blijft ook ineens mijn CPU Liquid Cooler-LCD Pump op 00 c staan. 8)7

Het is een nieuwe pc waar ik nog niets aan heb gehad. 1e keer betrof het DOA (dood bij levering) en heb ik 4 maanden moeten wachten op reparatie, toen bleek de AORUS WATERFORCE X 360 AIO Liquid CPU Cooler no defect te zijn en heeft het weer 3 maanden geduurd voordat ik de pc terug had en nu dacht ik dat alles goed was maar klapt aan de front de USB poorten (of wat er aan de hand is?) en blijft de cpu LCD pump op 00 staan.
Ik denk dat dit gewoon een ondeugdelijk prebuild systeem is mocht deze weer in de reparatie moeten gaan en dat voor een nieuw systeem waar nog niet mee gewerkt is.
Hopelijk is dit een windows probleem en geen hardware defect of toch... :?

[ Voor 56% gewijzigd door CalvinStengs op 18-04-2024 16:43 ]

Pagina: 1