Hack your doorsensor

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik was een aardig project tegengekomen; een paar autostoel druksensors, die sluit je aan over de reedswitch van een deursensor en je hebt een goedkope "bed-occupancy" sensor.

Zo gezegd zo gedaan, meuk besteld en de deursensor opengemaakt. Blijkt geen reedswitch in te zitten maar een hall sensor. Even gezocht en hier (en nog op een ander topic) stond uitgelegd welke pins je kon gebruiken en ja hoor, werkt.
Alleen na een paar uurtjes liggen was de batterij al leeggelopen. Wat blijkt, er loopt bijna 50mAh als die bewuste pinnen gesloten zijn.
Het PCB bevat nog wel de soldering pads waar een reed zou kunnen, maar er missen smd parts die de reed aansluiten, dus ik weet niet wat voor schakeling er zou moeten zitten.

Ik heb dit met 2 verschillende merken deursensors getest (hallsensor was wel dezelfde) en het resultaat was hetzelfde, ca 48mAh

Een weerstand toevoegen in de schakellus was helaas niet de oplossing; het gesloten contact wordt pas gezien bij een lage weerstand en dan is de stroom alweer te hoog.

Ik kan de hele hall sensor er nog afhalen, wellicht dat die een overbrugging niet leuk vind; heeft iemand wellicht nog een ander idee? Want een deursensor gebruiken voor allerlei meetbare dingetjes is natuurlijk wel lekker goedkoop en eenvoudig inzetbaar.

Ik denk namelijk dat het alleen maar moeilijker zal worden om een deursensor met echte reedswitch te vinden want een reed is een relatief duur component.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

Een reed is een duur component?
Zo'n reed contact kost vaak niet meer dan een paar euro.

Het probleem met reed contacten is vooral dat ze erg kwetsbaar zijn. Een Hall sensor is gewoon een stuk betrouwbaarder.

Overigens druk je stroom uit in mA, niet mAh.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Mistraller
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:32:
Een reed is een duur component?
Zo'n reed contact kost vaak niet meer dan een paar euro.

Het probleem met reed contacten is vooral dat ze erg kwetsbaar zijn. Een Hall sensor is gewoon een stuk betrouwbaarder.

Overigens druk je stroom uit in mA, niet mAh.
De hele sensor inclusief zigbee unit, shipping, batterijtje, behuizing kost ca 5 euro ;)
Elke wijze waarop de Chinezen een microcent kunnen uitsparen, en juist ja, ook vanwege breuk want dat zijn ook gewoon kosten, zullen ze pakken.
Een reed sensor kan ook bounce effect geven wat je weer moet dempen en dus weer een piepklein beetje kosten aan wat smdtjes erbij. Hall heeft immers geen contactdender.

Enfin, terug naar de vraag graag :P Je weet precies wat ik bedoel.

Ik schreef niet voor niets "relatief" btw. Niet op een lettertje focussen als je zelf een heel woord mist :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 16-04-2024 17:34 ]

---------------

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

Mijn punt was vooral dat een deursensor met reed switch waarschijnlijk niet significant duurder is gezien de minieme meerprijs.

Als de electronica zo veel stroom gebruikt zal je het helemaal opnieuw moeten ontwerpen om minder stroom te gebruiken. Er zit een halfgeleider in die nou eenmaal energie nodig heeft. Je kan niet zomaar zonder enige kennis van de schakeling de stroom beperken.

Ik snap niet zo goed wat je van ons verwacht als je niet eens plaatst welke sensor je gebruikt :?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Mistraller
  • Nu online
Probleem is dat alle deursensors die ik heb besteld naar hall sensors zijn overgestapt. Soldeerpads voor reed zitten zelfs nog op de PCB.
Met de hallsensor en een magneetje is het stroomverbruik amper meetbaar bij een gesloten contact. Er is even een piekje van 1 á 2mA om het zigbee signaal te verzenden maar dat is het. Bij een gesloten contact over de hall sensor heen is het continu 50mA. Dan is een 2032 celletje natuurlijk zo leeg. Terwijl zo'n deursensor normaal een jaar of 2 werkt.
De sensor die ik heb is deze. https://nl.aliexpress.com/item/1005006441028633.html
Een deursensor die ik al had liggen en ook getest heb, ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://community-assets.home-assistant.io/optimized/4X/1/e/6/1e6fe8fcc27a41b242ae48355e77fbca76e35e99_2_375x500.jpeg

Omdat het kinderlijk eenvoudig is om bij een reedsensor, een ander simpel open/dicht schakelaartje te plaatsen, is dit zo interessant. Op tal van plekken een pressure sensor (de deurmat, onder je bed) maar ik denk ook aan een tilt sensor, je kan er een relaiscontactje op maken, je deurbel knop etc... Ik heb op het HA topic nog tal van andere ideeën gezien met een goedkope deursensor.

Ik doe zelf erg veel reparaties met speelgoed en ik zie al best lang dat de reedsensor verdwijnt en een hallsensor ervoor terugkomt. Dat heeft echt met geld te maken, want als reed goedkoper was zouden ze dat wel verkiezen. Chinezen denken groot. 100.000x een kwart cent besparen...ze doen het.

Maar goed. Ik wil puur aan/uit meten, wat met de reed heel eenvoudig was. In rust is de hall sensor met een pullup aan de outkant aan Vcc hoog. En als ie wat detecteert gaat de hall naar gnd. Dus wat ik doe is de out van de hall aan gnd leggen. Maar dan gaat er dus een ongewenste stroom lopen en die kan ik niet goed verklaren. Want de schakeling werkt dan wel dus het principe werkt. Ik zou zeggen dat er vanwege die pullup resistor niet zoveel stroom kan gaan lopen.

Ik ga de hall sensor er wel even afhalen. Ik kan er geen datasheet van vinden; misschien zit het daarin.

Als ik op Ali express ga vragen of er een reed in zit of een hallsensor dan zeggen ze waarschijnlijk yes my dear it is a doorsensor it works magnetically :)

---------------

• Mistraller
  • Nu online
Dit is dus de inside van mijn sensor. Wat op braadwerk lijkt is in werkelijkheid een beetje hars btw :P
Geen zin om schoon te maken voor een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4IpCxgL6wAGyjMwspgJqlSkG2hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AE2YhU9UKUXvzkaLpHZkdqOG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 17-04-2024 00:24 ]

---------------

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:13

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De Sonoff SNZB-04 heeft nog een reed-sensor :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PX50jRz.jpeg

Een tijdje terug probeerde ik er een outdoor PIR-sensor op aan te sluiten via een relais (want 230V), maar daar flipte het ding wel een beetje van. Weet niet precies waarom, maar de status klopte steeds uiteindelijk niet. Heb daarom uiteindelijk een Shelly 1 gepakt om de status te rapporteren. Maar either way: een reed-sensor, dus :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Kombucha_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-09 22:00
je kan ook een vochtsensor nemen en het "voel" contact dmv een reedrelais kortsluiten

• Mistraller
  • Nu online
Kombucha_be schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:39:
je kan ook een vochtsensor nemen en het "voel" contact dmv een reedrelais kortsluiten
Een vochtsensor is toch geen switch. Die meet weerstand; wellicht werkt het maar de behuizing van die deursensors zijn ook lekker klein. En omdat ik enige tientallen sensors wil inzetten is de prijs erg belangrijk.

---------------

Pagina: 1